REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować wydatki związane z wytworzeniem usług remontowo-budowlanych

REKLAMA

Spółka z o.o. zajmuje się układaniem płytek lastriko. Kontrahent otrzymuje fakturę z tytułu wykonania robót budowlanych, na którą składają się koszty materiałów wraz z robocizną. Firma nie zawiera kontraktów, których czas realizacji przekraczałby 6 miesięcy. W jaki sposób prawidłowo prowadzić ewidencję kosztów?


Czy należy stosować konto „Rozliczenie międzyokresowe kosztów” i na nim zbierać koszty do momentu wystawienia faktury? Czy prowadzenie ewidencji kosztów w zespole kont 4 i ustalenie kosztu własnego na zespole kont 7 (z comiesięczną korektą remanentów) będzie prawidłowe z punktu wiedzenia ustawy o rachunkowości i podatku dochodowego?


rada


Ewidencjonowanie wydatków związanych z wykonywaniem usług remontowo-budowlanych, do czasu rozliczenia robót, na koncie „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” jest nieprawidłowe. Dla firmy usługowej o profilu remontowo-budowlanym najlepszym rozwiązaniem będzie ewidencjonowanie kosztów w układzie kalkulacyjnym lub równolegle w układzie porównawczym i kalkulacyjnym. Wyroby i usługi w toku produkcji z zasady zalicza się do rzeczowych aktywów obrotowych. Rozwiązanie polegające na ewidencjonowaniu kosztów w zespole 4 i ustalaniu kosztu własnego bezpośrednio w zespole 7 (z comiesięczną inwentaryzacją) jest dopuszczalne, niemniej jednak w praktyce może okazać się dość uciążliwe.


uzasadnienie


Zgodnie z art. 34b ust. 1 ustawy o rachunkowości koszty wytworzenia, które można bezpośrednio przyporządkować przychodom osiągniętym przez jednostkę, wpływają na wynik finansowy jednostki za ten okres sprawozdawczy, w którym przychody te wystąpiły. Wydatki poniesione na wykonanie usług do czasu rozliczenia robót wykazuje się w sprawozdaniu finansowym jako produkcję w toku.


UWAGA!

Jednostki mogą nie wyceniać produkcji w toku, jeżeli nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego jednostki, przewidywany czas wykonania jest krótszy niż 3 miesiące, produkcja nie jest przeznaczona na sprzedaż lub na budowę środków trwałych.


Często spotykanym rozwiązaniem jest ewidencja kosztów w układzie zarówno rodzajowym, jak i kalkulacyjnym. Na schemacie poniżej przedstawiono sposób ewidencji księgowania kosztu własnego oraz produkcji niezakończonej w przypadku robót budowlano-montażowych o cyklu produkcyjnym krótszym niż 6 miesięcy i przy założeniu, że rachunek zysków i strat prezentowany jest w układzie kalkulacyjnym.


Przykład


Ewidencja księgowa

1. Zarachowanie kosztów rodzajowych w ciągu roku obrotowego - 300 000 zł:

Wn „Koszty rodzajowe” 300 000

Ma Różne konta zespołu 1, 2, 3 300 000

2. Przeniesienie kosztów z układu rodzajowego na układ kalkulacyjny:

a) koszty działalności remontowo-budowlanej - 180 000 zł:

Wn „Koszty działalności remontowo-budowlanej” 180 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 180 000

b) koszty zarządu - 70 000 zł:

Wn „Koszty zarządu” 70 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 70 000

c) koszty sprzedaży - 50 000 zł:

Wn „Koszty sprzedaży” 50 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 50 000

3. Zaliczenie usług zakończonych w ciężar kosztu własnego sprzedaży - 150 000 zł:

Wn „Koszt wytworzenia usług sprzedanych” 150 000

Ma „Koszty działalności remontowo-budowlanej” 150 000

Ustalenie wyniku finansowego na koniec roku obrotowego

4. Przeksięgowanie sald kont kosztów rodzajowych na rozliczenie kosztów:

Wn „Rozliczenie kosztów” 300 000

Ma „Koszty rodzajowe” 300 000

5. Przeksięgowanie salda konta „Koszt wytworzenia usług sprzedanych” na wynik finansowy:

Wn „Wynik finansowy” 150 000

Ma „Koszt wytworzenia usług sprzedanych” 150 000

6. Przeksięgowanie kosztów zarządu na wynik finansowy:

Wn „Wynik finansowy” 70 000

Ma „Koszty zarządu” 70 000

7. Przeksięgowanie kosztów sprzedaży na wynik finansowy:

Wn „Wynik finansowy” 50 000

Ma „Koszty sprzedaży” 50 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Saldo konta „Koszty działalności remontowo-budowlanej” wyraża wartość produkcji w toku.


Decydując się na prowadzenie ewidencji jedynie w układzie kalkulacyjnym, należy pamiętać o podziale kosztów ze szczegółowością charakterystyczną dla układu rodzajowego niezbędną do sporządzenia informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego oraz sprawozdań statystycznych.

Roboty w toku nie stanowią kosztów podatkowych. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą,. tj. są potrącalne są także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego, oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego. Jeśli zarachowanie kosztów nie było możliwe, to są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.


Zasada potrącalności kosztów wyrażona w art. 15 ust. 4 ma zastosowanie nie tylko do końca roku podatkowego, ale też do poszczególnych jego miesięcy, ponieważ zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani do comiesięcznego składania deklaracji podatkowych i wpłacania zaliczek. Zwolnieni od tego obowiązku są tylko podatnicy wpłacający zaliczki na podatek w uproszczonej formie.


Jeżeli spółka prowadzi ewidencję kosztów wyłącznie w układzie rodzajowym, bez dodatkowej ewidencji zapewniającej uzyskanie danych do podatku dochodowego, to konieczna jest comiesięczna inwentaryzacja robót w toku.

Podstawa prawna:

- art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

- art. 3 ust. 1 pkt 19, art. 34 ust. 1 pkt 2, art. 34b ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Anna Dyczkowska

księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA