REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować wydatki związane z wytworzeniem usług remontowo-budowlanych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. zajmuje się układaniem płytek lastriko. Kontrahent otrzymuje fakturę z tytułu wykonania robót budowlanych, na którą składają się koszty materiałów wraz z robocizną. Firma nie zawiera kontraktów, których czas realizacji przekraczałby 6 miesięcy. W jaki sposób prawidłowo prowadzić ewidencję kosztów?


Czy należy stosować konto „Rozliczenie międzyokresowe kosztów” i na nim zbierać koszty do momentu wystawienia faktury? Czy prowadzenie ewidencji kosztów w zespole kont 4 i ustalenie kosztu własnego na zespole kont 7 (z comiesięczną korektą remanentów) będzie prawidłowe z punktu wiedzenia ustawy o rachunkowości i podatku dochodowego?


rada


Ewidencjonowanie wydatków związanych z wykonywaniem usług remontowo-budowlanych, do czasu rozliczenia robót, na koncie „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” jest nieprawidłowe. Dla firmy usługowej o profilu remontowo-budowlanym najlepszym rozwiązaniem będzie ewidencjonowanie kosztów w układzie kalkulacyjnym lub równolegle w układzie porównawczym i kalkulacyjnym. Wyroby i usługi w toku produkcji z zasady zalicza się do rzeczowych aktywów obrotowych. Rozwiązanie polegające na ewidencjonowaniu kosztów w zespole 4 i ustalaniu kosztu własnego bezpośrednio w zespole 7 (z comiesięczną inwentaryzacją) jest dopuszczalne, niemniej jednak w praktyce może okazać się dość uciążliwe.


uzasadnienie


Zgodnie z art. 34b ust. 1 ustawy o rachunkowości koszty wytworzenia, które można bezpośrednio przyporządkować przychodom osiągniętym przez jednostkę, wpływają na wynik finansowy jednostki za ten okres sprawozdawczy, w którym przychody te wystąpiły. Wydatki poniesione na wykonanie usług do czasu rozliczenia robót wykazuje się w sprawozdaniu finansowym jako produkcję w toku.


UWAGA!

Jednostki mogą nie wyceniać produkcji w toku, jeżeli nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego jednostki, przewidywany czas wykonania jest krótszy niż 3 miesiące, produkcja nie jest przeznaczona na sprzedaż lub na budowę środków trwałych.


Często spotykanym rozwiązaniem jest ewidencja kosztów w układzie zarówno rodzajowym, jak i kalkulacyjnym. Na schemacie poniżej przedstawiono sposób ewidencji księgowania kosztu własnego oraz produkcji niezakończonej w przypadku robót budowlano-montażowych o cyklu produkcyjnym krótszym niż 6 miesięcy i przy założeniu, że rachunek zysków i strat prezentowany jest w układzie kalkulacyjnym.


Przykład


Ewidencja księgowa

1. Zarachowanie kosztów rodzajowych w ciągu roku obrotowego - 300 000 zł:

Wn „Koszty rodzajowe” 300 000

Ma Różne konta zespołu 1, 2, 3 300 000

2. Przeniesienie kosztów z układu rodzajowego na układ kalkulacyjny:

a) koszty działalności remontowo-budowlanej - 180 000 zł:

Wn „Koszty działalności remontowo-budowlanej” 180 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 180 000

b) koszty zarządu - 70 000 zł:

Wn „Koszty zarządu” 70 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 70 000

c) koszty sprzedaży - 50 000 zł:

Wn „Koszty sprzedaży” 50 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 50 000

3. Zaliczenie usług zakończonych w ciężar kosztu własnego sprzedaży - 150 000 zł:

Wn „Koszt wytworzenia usług sprzedanych” 150 000

Ma „Koszty działalności remontowo-budowlanej” 150 000

Ustalenie wyniku finansowego na koniec roku obrotowego

4. Przeksięgowanie sald kont kosztów rodzajowych na rozliczenie kosztów:

Wn „Rozliczenie kosztów” 300 000

Ma „Koszty rodzajowe” 300 000

5. Przeksięgowanie salda konta „Koszt wytworzenia usług sprzedanych” na wynik finansowy:

Wn „Wynik finansowy” 150 000

Ma „Koszt wytworzenia usług sprzedanych” 150 000

6. Przeksięgowanie kosztów zarządu na wynik finansowy:

Wn „Wynik finansowy” 70 000

Ma „Koszty zarządu” 70 000

7. Przeksięgowanie kosztów sprzedaży na wynik finansowy:

Wn „Wynik finansowy” 50 000

Ma „Koszty sprzedaży” 50 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Saldo konta „Koszty działalności remontowo-budowlanej” wyraża wartość produkcji w toku.


Decydując się na prowadzenie ewidencji jedynie w układzie kalkulacyjnym, należy pamiętać o podziale kosztów ze szczegółowością charakterystyczną dla układu rodzajowego niezbędną do sporządzenia informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego oraz sprawozdań statystycznych.

Roboty w toku nie stanowią kosztów podatkowych. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą,. tj. są potrącalne są także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego, oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego. Jeśli zarachowanie kosztów nie było możliwe, to są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.


Zasada potrącalności kosztów wyrażona w art. 15 ust. 4 ma zastosowanie nie tylko do końca roku podatkowego, ale też do poszczególnych jego miesięcy, ponieważ zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani do comiesięcznego składania deklaracji podatkowych i wpłacania zaliczek. Zwolnieni od tego obowiązku są tylko podatnicy wpłacający zaliczki na podatek w uproszczonej formie.


Jeżeli spółka prowadzi ewidencję kosztów wyłącznie w układzie rodzajowym, bez dodatkowej ewidencji zapewniającej uzyskanie danych do podatku dochodowego, to konieczna jest comiesięczna inwentaryzacja robót w toku.

Podstawa prawna:

- art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

- art. 3 ust. 1 pkt 19, art. 34 ust. 1 pkt 2, art. 34b ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Anna Dyczkowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA