REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zbycie użytkowania wieczystego gruntu wraz z położonymi na nim budynkami korzysta ze zwolnienia z VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zakupiono przedsiębiorstwo w upadłości zgodnie z aktem notarialnym na wartość 1 650 000 zł. Zakup nie podlegał VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. 29 grudnia 2006 r. część zakupionego przedsiębiorstwa – hala produkcyjna i budynek magazynowy, wraz z prawem wieczystego użytkowania działki, na której są położone budynki, została odsprzedana ze stawką zwolnioną (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy). Czy postąpiliśmy prawidłowo?
Nie wykonywaliśmy w tych obiektach żadnych inwestycji.

RADA

Jeśli od zakończenia budowy poszczególnych budynków minęło pięć lat, cała transakcja będzie korzystała ze zwolnienia. Również zbycie prawa użytkowania wieczystego.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że transakcja sprzedaży dotyczyła poszczególnych składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład całego przedsiębiorstwa, a nie przedsiębiorstwa samodzielnie sporządzającego bilans. Wobec tego należy stwierdzić, że z pewnością nie zachodzą przesłanki umożliwiające zastosowanie wyłączenia z opodatkowania VAT ze względu na przedmiot transakcji (przedsiębiorstwo).
W związku z tym sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa niesporządzającego bilansu, jak przedstawiona w pytaniu, nie jest wyłączona z opodatkowania VAT. Sprzedaż poszczególnych części składowych takiego przedsiębiorstwa będzie podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, według odpowiednich stawek podatku uzależnionych od przedmiotu transakcji.

Mając powyższe na względzie, należy rozpatrzyć, czy sprzedaż poszczególnych składników przedsiębiorstwa będzie korzystała ze zwolnienia jako dostawa towarów używanych. Ze zwolnienia korzysta dostawa towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do odliczenia VAT. Zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, które uprzednio były przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Za towary używane uznaje się:
- budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej pięć lat;
- pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

W pytaniu nie zostało określone, jaki okres minął od zakończenia budowy. Jeśli minęło pięć lat, można zastosować zwolnienie.

Odnośnie do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu i zastosowania odpowiedniej stawki należy zbadać treść umowy oraz przedmiot transakcji. Organy skarbowe często traktują zbycie prawa wieczystego użytkowania jako odrębny składnik, do którego stosują stawkę 22% - traktują transakcję sprzedaży jako oddanie w użytkowanie wieczyste gruntu. Należy jednak odróżnić czynności ustanowienia oraz zbycia tego prawa. Wyłącznie organy administracji państwowej lub samorządowej mogą oddać grunt w wieczyste użytkowanie. Natomiast wieczysty użytkownik może jedynie rozporządzać prawem wieczystego użytkowania tych gruntów, a więc może m.in. to prawo zbyć.

W omawianej sprawie nie mamy do czynienia z oddaniem gruntu w wieczyste użytkowanie - grunt ten jest już bowiem w wieczystym użytkowaniu, lecz ze zbyciem przez Państwa prawa wieczystego użytkowania na rzecz kolejnego użytkownika (tak: Izba Skarbowa w Kielcach w decyzji z 27 lipca 2006 r. nr PP2-443/64/2006).

Dlatego zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%, korzysta również ze zwolnienia. Jeżeli więc wszystkie nieruchomości, które są przedmiotem transakcji, spełniają omówione kryteria uznania ich za towar używany, oznacza to, że do całej transakcji podatnik będzie miał prawo zastosować zwolnienia z VAT.

Podstawa prawna:
- art. 6 pkt 1, art. 29 ust. 5, art. 43 ust. 1 pkt 2, ust. 2 pkt 1, ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1784

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA