REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zbycie użytkowania wieczystego gruntu wraz z położonymi na nim budynkami korzysta ze zwolnienia z VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zakupiono przedsiębiorstwo w upadłości zgodnie z aktem notarialnym na wartość 1 650 000 zł. Zakup nie podlegał VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. 29 grudnia 2006 r. część zakupionego przedsiębiorstwa – hala produkcyjna i budynek magazynowy, wraz z prawem wieczystego użytkowania działki, na której są położone budynki, została odsprzedana ze stawką zwolnioną (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy). Czy postąpiliśmy prawidłowo?
Nie wykonywaliśmy w tych obiektach żadnych inwestycji.

RADA

Jeśli od zakończenia budowy poszczególnych budynków minęło pięć lat, cała transakcja będzie korzystała ze zwolnienia. Również zbycie prawa użytkowania wieczystego.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że transakcja sprzedaży dotyczyła poszczególnych składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład całego przedsiębiorstwa, a nie przedsiębiorstwa samodzielnie sporządzającego bilans. Wobec tego należy stwierdzić, że z pewnością nie zachodzą przesłanki umożliwiające zastosowanie wyłączenia z opodatkowania VAT ze względu na przedmiot transakcji (przedsiębiorstwo).
W związku z tym sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa niesporządzającego bilansu, jak przedstawiona w pytaniu, nie jest wyłączona z opodatkowania VAT. Sprzedaż poszczególnych części składowych takiego przedsiębiorstwa będzie podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, według odpowiednich stawek podatku uzależnionych od przedmiotu transakcji.

Mając powyższe na względzie, należy rozpatrzyć, czy sprzedaż poszczególnych składników przedsiębiorstwa będzie korzystała ze zwolnienia jako dostawa towarów używanych. Ze zwolnienia korzysta dostawa towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do odliczenia VAT. Zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, które uprzednio były przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Za towary używane uznaje się:
- budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej pięć lat;
- pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

W pytaniu nie zostało określone, jaki okres minął od zakończenia budowy. Jeśli minęło pięć lat, można zastosować zwolnienie.

Odnośnie do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu i zastosowania odpowiedniej stawki należy zbadać treść umowy oraz przedmiot transakcji. Organy skarbowe często traktują zbycie prawa wieczystego użytkowania jako odrębny składnik, do którego stosują stawkę 22% - traktują transakcję sprzedaży jako oddanie w użytkowanie wieczyste gruntu. Należy jednak odróżnić czynności ustanowienia oraz zbycia tego prawa. Wyłącznie organy administracji państwowej lub samorządowej mogą oddać grunt w wieczyste użytkowanie. Natomiast wieczysty użytkownik może jedynie rozporządzać prawem wieczystego użytkowania tych gruntów, a więc może m.in. to prawo zbyć.

W omawianej sprawie nie mamy do czynienia z oddaniem gruntu w wieczyste użytkowanie - grunt ten jest już bowiem w wieczystym użytkowaniu, lecz ze zbyciem przez Państwa prawa wieczystego użytkowania na rzecz kolejnego użytkownika (tak: Izba Skarbowa w Kielcach w decyzji z 27 lipca 2006 r. nr PP2-443/64/2006).

Dlatego zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%, korzysta również ze zwolnienia. Jeżeli więc wszystkie nieruchomości, które są przedmiotem transakcji, spełniają omówione kryteria uznania ich za towar używany, oznacza to, że do całej transakcji podatnik będzie miał prawo zastosować zwolnienia z VAT.

Podstawa prawna:
- art. 6 pkt 1, art. 29 ust. 5, art. 43 ust. 1 pkt 2, ust. 2 pkt 1, ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1784

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA