REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć nabycie od zagranicznej firmy towaru wyprodukowanego w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak potraktować w świetle przepisów o podatku od towarów i usług następującą transakcję: polska firma X (podatnik VAT UE) kupuje towar od firmy niemieckiej Y (podatnik VAT UE). Towar ten jest wyprodukowany przez firmę Z w Polsce i bezpośrednio z tej firmy w Polsce będzie dostarczony do firmy X.


Nie ma zatem przemieszczenia towarów, ale faktura zostanie wystawiona przez firmę niemiecką. Jak prawidłowo powinna wyglądać faktura od kontrahenta niemieckiego i jak dalej sprzedaż tego towaru ma fakturować firma X?

RADA

REKLAMA

Autopromocja


W związku z nabyciem i sprzedażą przedmiotowego towaru polska firma X będzie obowiązana do dwukrotnego rozliczenia podatku VAT - z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca (w ramach tego rozliczenia firma X rozlicza podatek VAT za niemieckiego kontrahenta) oraz „zwykłej” dostawy towarów.


uzasadnienie


Sytuację opisaną w pytaniu można przedstawić na następującym schemacie:


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

(1) zakup towaru przez polskiego podatnika X od niemieckiego podatnika Y (z tego tytułu nabywca ma obowiązek rozliczyć podatek należny, jest to bowiem dostawa towarów, dla której podatnikiem jest nabywca)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(2) dostawa towaru do firmy X od producenta - polskiej firmy Z

(3) odsprzedaż towarów w obrocie krajowym przez firmę X nabywcom oznaczonym jako ABC (firma X rozlicza podatek należny od dostawy krajowej)


W omawianym przypadku nie dochodzi do przemieszczenia towarów między dwoma państwami członkowskimi, a zatem nie dochodzi do transakcji wewnątrzwspólnotowej. W szczególności nabycie przedmiotowego towaru nie stanowi dla firmy X wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Nie dochodzi również do eksportu czy importu towarów. Skoro tak, dostawa towarów dokonana przez niemiecką firmę Y stanowi „zwykłą” dostawę towarów.


Miejsce dokonania tej dostawy znajduje się na terytorium Polski. Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest bowiem miejsce, w którym towary te znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy (w omawianym przypadku - siedziba firmy Z).


Jednocześnie konsekwencją tego, że dostawa ta dokonywana jest przez firmę niemiecką (tj. podatnika nieposiadającego na terytorium Polski siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności ani stałego miejsca zamieszkania), jest wystąpienie w firmie X tzw. dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca (art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT). Instytucja ta stanowi dla towarów odpowiednik importu usług.


WAŻNE!


Rozliczenie podatku z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, dokonywane jest na podstawie wystawianej przez polskiego podatnika faktury wewnętrznej. Faktura ta wystawiana jest na podstawie faktury otrzymanej od zagranicznego dostawcy.


Rozliczenie podatku z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, dokonywane jest na podstawie wystawianej przez polskiego podatnika faktury wewnętrznej. Faktura ta wystawiana jest najczęściej na podstawie faktury otrzymanej od zagranicznego dostawcy. W omawianym przypadku będzie to faktura niemieckiego kontrahenta. Należy zaznaczyć, że faktura niemieckiego kontrahenta nie powinna zawierać podatku VAT.


Faktura ujmowana jest w ewidencji VAT prowadzonej przez podatnika. Najlepiej w specjalnie utworzonym w tym celu rejestrze dostaw towarów, dla których podatnikiem jest nabywca. Dostawa jest rozliczana w poz. 36 i 37 deklaracji VAT-7/VAT-7K. Podatek należny z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy). Na zasadach ogólnych może pomniejszyć kwotę podatku należnego u podatnika. Oznacza to, że rozliczenie podatku z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, jest dla większości podatników neutralne podatkowo.


Dokumentowanie i rozliczanie podatku od dostaw towarów nabytych w opisany sposób odbywa się na zasadach ogólnych. W konsekwencji sprzedaż przedmiotowego towaru przez firmę X powinna być udokumentowana „zwykłą” fakturą. Oczywiście przy założeniu, że towar zostanie sprzedany polskiemu kontrahentowi, a nie będzie przedmiotem eksportu towarów czy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Sprzedaż powinna być następnie rozliczona na zasadach ogólnych w deklaracji VAT-7 składanej przez podatnika (w pozycjach dotyczących stawki podatku, którym opodatkowany jest towar).


Reasumując: w związku z nabyciem i sprzedażą przedmiotowego towaru polska firma X będzie obowiązana do dwukrotnego rozliczenia podatku VAT - z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca (w ramach tego rozliczenia firma X rozlicza podatek VAT za niemieckiego kontrahenta), oraz „zwykłej” dostawy towarów.

Podstawa prawna:

- art. 17 ust. 1 pkt 5, art. 22 ust. 1 pkt 1, art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA