REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć nabycie od zagranicznej firmy towaru wyprodukowanego w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak potraktować w świetle przepisów o podatku od towarów i usług następującą transakcję: polska firma X (podatnik VAT UE) kupuje towar od firmy niemieckiej Y (podatnik VAT UE). Towar ten jest wyprodukowany przez firmę Z w Polsce i bezpośrednio z tej firmy w Polsce będzie dostarczony do firmy X.


Nie ma zatem przemieszczenia towarów, ale faktura zostanie wystawiona przez firmę niemiecką. Jak prawidłowo powinna wyglądać faktura od kontrahenta niemieckiego i jak dalej sprzedaż tego towaru ma fakturować firma X?

RADA

REKLAMA


W związku z nabyciem i sprzedażą przedmiotowego towaru polska firma X będzie obowiązana do dwukrotnego rozliczenia podatku VAT - z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca (w ramach tego rozliczenia firma X rozlicza podatek VAT za niemieckiego kontrahenta) oraz „zwykłej” dostawy towarów.


uzasadnienie


Sytuację opisaną w pytaniu można przedstawić na następującym schemacie:


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

(1) zakup towaru przez polskiego podatnika X od niemieckiego podatnika Y (z tego tytułu nabywca ma obowiązek rozliczyć podatek należny, jest to bowiem dostawa towarów, dla której podatnikiem jest nabywca)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(2) dostawa towaru do firmy X od producenta - polskiej firmy Z

(3) odsprzedaż towarów w obrocie krajowym przez firmę X nabywcom oznaczonym jako ABC (firma X rozlicza podatek należny od dostawy krajowej)

REKLAMA


W omawianym przypadku nie dochodzi do przemieszczenia towarów między dwoma państwami członkowskimi, a zatem nie dochodzi do transakcji wewnątrzwspólnotowej. W szczególności nabycie przedmiotowego towaru nie stanowi dla firmy X wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Nie dochodzi również do eksportu czy importu towarów. Skoro tak, dostawa towarów dokonana przez niemiecką firmę Y stanowi „zwykłą” dostawę towarów.


Miejsce dokonania tej dostawy znajduje się na terytorium Polski. Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest bowiem miejsce, w którym towary te znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy (w omawianym przypadku - siedziba firmy Z).


Jednocześnie konsekwencją tego, że dostawa ta dokonywana jest przez firmę niemiecką (tj. podatnika nieposiadającego na terytorium Polski siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności ani stałego miejsca zamieszkania), jest wystąpienie w firmie X tzw. dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca (art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT). Instytucja ta stanowi dla towarów odpowiednik importu usług.


WAŻNE!

REKLAMA


Rozliczenie podatku z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, dokonywane jest na podstawie wystawianej przez polskiego podatnika faktury wewnętrznej. Faktura ta wystawiana jest na podstawie faktury otrzymanej od zagranicznego dostawcy.


Rozliczenie podatku z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, dokonywane jest na podstawie wystawianej przez polskiego podatnika faktury wewnętrznej. Faktura ta wystawiana jest najczęściej na podstawie faktury otrzymanej od zagranicznego dostawcy. W omawianym przypadku będzie to faktura niemieckiego kontrahenta. Należy zaznaczyć, że faktura niemieckiego kontrahenta nie powinna zawierać podatku VAT.


Faktura ujmowana jest w ewidencji VAT prowadzonej przez podatnika. Najlepiej w specjalnie utworzonym w tym celu rejestrze dostaw towarów, dla których podatnikiem jest nabywca. Dostawa jest rozliczana w poz. 36 i 37 deklaracji VAT-7/VAT-7K. Podatek należny z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy). Na zasadach ogólnych może pomniejszyć kwotę podatku należnego u podatnika. Oznacza to, że rozliczenie podatku z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, jest dla większości podatników neutralne podatkowo.


Dokumentowanie i rozliczanie podatku od dostaw towarów nabytych w opisany sposób odbywa się na zasadach ogólnych. W konsekwencji sprzedaż przedmiotowego towaru przez firmę X powinna być udokumentowana „zwykłą” fakturą. Oczywiście przy założeniu, że towar zostanie sprzedany polskiemu kontrahentowi, a nie będzie przedmiotem eksportu towarów czy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Sprzedaż powinna być następnie rozliczona na zasadach ogólnych w deklaracji VAT-7 składanej przez podatnika (w pozycjach dotyczących stawki podatku, którym opodatkowany jest towar).


Reasumując: w związku z nabyciem i sprzedażą przedmiotowego towaru polska firma X będzie obowiązana do dwukrotnego rozliczenia podatku VAT - z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca (w ramach tego rozliczenia firma X rozlicza podatek VAT za niemieckiego kontrahenta), oraz „zwykłej” dostawy towarów.

Podstawa prawna:

- art. 17 ust. 1 pkt 5, art. 22 ust. 1 pkt 1, art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA