REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować wydanie i sprzedaż towarów z ekspozycji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka jest sprzedawcą wyposażenia łazienek. Część towaru wystawiana jest w formie ekspozycji. Po pewnym czasie towary te są wycofywane z ekspozycji i sprzedawane po obniżonej cenie. Jak ująć to księgowo? Czy towary wydane na ekspozycję stanowią koszty reklamy?


rada


Wystawione, w formie ekspozycji, wyposażenie łazienek nie stanowi zużycia towarów na cele reklamy. Następuje tu jedynie przemieszczenie towarów wewnątrz jednostki. W wyniku wystawienia towarów nie następuje ich fizyczne zużycie, a zdemontowanie ekspozycji umożliwia ich sprzedaż.


uzasadnienie


Celem tworzenia ekspozycji jest prezentacja możliwości wykorzystania towarów oferowanych przez jednostkę. Jest to działanie zmierzające do zainteresowania potencjalnych nabywców oraz wzbudzenia w nich chęci nabycia oferowanych towarów, co w efekcie może się przyczynić do wzrostu przychodów ze sprzedaży.


Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzenie, można by było uznać, że taką ekspozycję należy traktować jak reklamę. Jednak ten pogląd jest uprawniony tylko w przypadku towarów i materiałów, których nastąpi fizyczne zużycie i które nie będą się nadawały do dalszej odsprzedaży.


W takim przypadku wydanie towarów z magazynu oraz zużycie innych kupionych materiałów będzie stanowiło koszty zużycia na potrzeby reklamy, obciążające pozostałe koszty rodzajowe, księgowane w okresie ich poniesienia.


W omawianym przykładzie po zdemontowaniu ekspozycji towary będzie można sprzedać. Nastąpiło więc jedynie ich przemieszczenie wewnątrz jednostki - z magazynu do miejsca ekspozycji. W związku z tym należy rozbudować analitykę do konta „Towary” i księgować wydane towary według miejsca składowania towarów, np. wystawienia ekspozycji.


Przy tworzeniu ekspozycji mogą być wykorzystane urządzenia stanowiące środki trwałe producenta towarów wystawionych w formie ekspozycji. Nastąpi wówczas połączenie sprzedaży towarów danego producenta z udostępnieniem sprzedawcy do używania urządzeń niezbędnych do ich sprzedaży. Takie połączenie sprzedaży będzie miało wpływ na wielkość uzyskiwanych przez producenta towarów przychodów ze sprzedaży. Ekspozycja będzie więc spełniała zarówno funkcję niezbędną do przechowywania jego wyrobów, jak i funkcję reklamy. Jeśli przekazane urządzenia stanowią składniki środków trwałych, wówczas należy uznać, że są wykorzystywane do jego działalności i mają związek z uzyskaniem przychodów. W związku z tym producent towarów dokonuje odpisów amortyzacyjnych środków trwałych, które będą stanowiły jego koszt uzyskania przychodów w sensie podatkowym.


Także sklep, dla uatrakcyjnienia swojej oferty i przedstawienia towaru w interesującej postaci, może ponieść wydatki na zakup elementów dekoracyjnych do wystroju. Materiały i wyposażenie wykorzystane do dekoracji, np. płytki łazienkowe, zasłony, będą kosztami działalności sklepu i będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w sensie podatkowym. Nie należy takich wydatków kwalifikować do kosztów reklamy, lecz zaliczać jako wydatki związane z wykonywaną działalnością.


Jak ująć w księgach skutki utraty wartości towarów


Wykorzystując towary do ekspozycji, należy liczyć się z utratą ich wartości.

W księgach rachunkowych skutki utraty wartości towarów trzeba ujmować, przestrzegając następujących zapisów ustawy o rachunkowości:

- uwzględniać w wyniku finansowym, bez względu na jego wysokość, zmniejszenie wartości handlowej towarów,

- wyceniać wartość towarów nie rzadziej niż na dzień bilansowy, według ceny nabycia nie wyższej od ich cen sprzedaży netto na ten dzień,

- tworzyć odpisy aktualizujące wartość rzeczowych składników aktywów obrotowych, w tym także towarów, i dokonywać w związku z utratą ich wartości odpisów w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów sprzedaży towarów.

W ten sposób ustala się cenę sprzedaży netto dla celów wyceny bilansowej. Wartość ta nie musi być równa rzeczywistej cenie sprzedaży po obniżce.


PRZYKŁAD

Do magazynu przyjęto zakupione towary o łącznej wartości 50 000 zł (według cen zakupu), w tym przeznaczone do sprzedaży - 40 000 zł, wystawione w formie ekspozycji - 10 000 zł, przy czym wartość towaru X to 6000 zł, natomiast wartość towaru Y - 4000 zł. Przyjęto założenie, że towary zostaną w całości sprzedane. Dla uproszczenia w przykładzie pominięto VAT.

Ewidencja księgowa

1. Zakup towarów od dostawcy - 50 000 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 50 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 50 000

2. Przyjęcie towaru do magazynu - dokument Pz - 50 000 zł:

Wn „Towary”

- w analityce „Magazyn A” 50 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 50 000

3. Przemieszczenie towarów między magazynami - dokument MM - 10 000 zł:

Wn „Towary”

- w analityce „Ekspozycja” 10 000

Ma „Towary”

- w analityce „Magazyn A” 10 000

4. Sprzedaż towarów:

a) dokument Wz - wydanie towarów z magazynu - 40 000 zł:

Wn „Wartość sprzedanych towarów” 40 000

Ma „Towary”

- w analityce „Magazyn A” 40 000

b) przychody ze sprzedaży towarów - faktura sprzedaży - 60 000 zł:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 60 000

Ma „Sprzedaż towarów” 60 000

5. Dokonanie obniżki cen towarów znajdujących się na ekspozycji, kontrolowanych ilościowo i wartościowo, księgowanych w cenach zakupu (nabycia):

Towar X:

- wartość towaru w cenie zakupu (nabycia) - 6000 zł,

- utrata wartości - 2000 zł.

Towar Y:

- wartość towaru w cenie zakupu (nabycia) - 4000 zł,

- utrata wartości - 1000 zł.

Łącznie: wartość towaru w cenie zakupu (nabycia) - 10 000 zł, utrata wartości - 3000 zł.

Utworzenie odpisu aktualizującego wartość towarów - 3000 zł:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 3 000

Ma „Odpisy aktualizujące wartość towarów” 3 000

6. Sprzedaż towarów z ekspozycji po obniżonej cenie:

a) dokument Wz - wydanie towarów z magazynu - 10 000 zł:

Wn „Wartość sprzedanych towarów” 10 000

Ma „Towary”

- w analityce „Ekspozycja” 10 000

b) przychody ze sprzedaży towarów - faktura sprzedaży - 8000 zł:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 8 000

Ma „Sprzedaż towarów” 8 000

7. Równolegle księguje się korektę wartości sprzedanych towarów - 3000 zł:

Wn „Odpisy aktualizujące wartość towarów” 3 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 3 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- art. 7 ust. 1 pkt 1, art. 28 ust. 1 pkt 6, art. 34 ust. 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r.  Nr 208, poz. 1540


Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA