REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować wydanie i sprzedaż towarów z ekspozycji

REKLAMA

Spółka jest sprzedawcą wyposażenia łazienek. Część towaru wystawiana jest w formie ekspozycji. Po pewnym czasie towary te są wycofywane z ekspozycji i sprzedawane po obniżonej cenie. Jak ująć to księgowo? Czy towary wydane na ekspozycję stanowią koszty reklamy?


rada


Wystawione, w formie ekspozycji, wyposażenie łazienek nie stanowi zużycia towarów na cele reklamy. Następuje tu jedynie przemieszczenie towarów wewnątrz jednostki. W wyniku wystawienia towarów nie następuje ich fizyczne zużycie, a zdemontowanie ekspozycji umożliwia ich sprzedaż.


uzasadnienie


Celem tworzenia ekspozycji jest prezentacja możliwości wykorzystania towarów oferowanych przez jednostkę. Jest to działanie zmierzające do zainteresowania potencjalnych nabywców oraz wzbudzenia w nich chęci nabycia oferowanych towarów, co w efekcie może się przyczynić do wzrostu przychodów ze sprzedaży.


Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzenie, można by było uznać, że taką ekspozycję należy traktować jak reklamę. Jednak ten pogląd jest uprawniony tylko w przypadku towarów i materiałów, których nastąpi fizyczne zużycie i które nie będą się nadawały do dalszej odsprzedaży.


W takim przypadku wydanie towarów z magazynu oraz zużycie innych kupionych materiałów będzie stanowiło koszty zużycia na potrzeby reklamy, obciążające pozostałe koszty rodzajowe, księgowane w okresie ich poniesienia.


W omawianym przykładzie po zdemontowaniu ekspozycji towary będzie można sprzedać. Nastąpiło więc jedynie ich przemieszczenie wewnątrz jednostki - z magazynu do miejsca ekspozycji. W związku z tym należy rozbudować analitykę do konta „Towary” i księgować wydane towary według miejsca składowania towarów, np. wystawienia ekspozycji.


Przy tworzeniu ekspozycji mogą być wykorzystane urządzenia stanowiące środki trwałe producenta towarów wystawionych w formie ekspozycji. Nastąpi wówczas połączenie sprzedaży towarów danego producenta z udostępnieniem sprzedawcy do używania urządzeń niezbędnych do ich sprzedaży. Takie połączenie sprzedaży będzie miało wpływ na wielkość uzyskiwanych przez producenta towarów przychodów ze sprzedaży. Ekspozycja będzie więc spełniała zarówno funkcję niezbędną do przechowywania jego wyrobów, jak i funkcję reklamy. Jeśli przekazane urządzenia stanowią składniki środków trwałych, wówczas należy uznać, że są wykorzystywane do jego działalności i mają związek z uzyskaniem przychodów. W związku z tym producent towarów dokonuje odpisów amortyzacyjnych środków trwałych, które będą stanowiły jego koszt uzyskania przychodów w sensie podatkowym.


Także sklep, dla uatrakcyjnienia swojej oferty i przedstawienia towaru w interesującej postaci, może ponieść wydatki na zakup elementów dekoracyjnych do wystroju. Materiały i wyposażenie wykorzystane do dekoracji, np. płytki łazienkowe, zasłony, będą kosztami działalności sklepu i będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w sensie podatkowym. Nie należy takich wydatków kwalifikować do kosztów reklamy, lecz zaliczać jako wydatki związane z wykonywaną działalnością.


Jak ująć w księgach skutki utraty wartości towarów


Wykorzystując towary do ekspozycji, należy liczyć się z utratą ich wartości.

W księgach rachunkowych skutki utraty wartości towarów trzeba ujmować, przestrzegając następujących zapisów ustawy o rachunkowości:

- uwzględniać w wyniku finansowym, bez względu na jego wysokość, zmniejszenie wartości handlowej towarów,

- wyceniać wartość towarów nie rzadziej niż na dzień bilansowy, według ceny nabycia nie wyższej od ich cen sprzedaży netto na ten dzień,

- tworzyć odpisy aktualizujące wartość rzeczowych składników aktywów obrotowych, w tym także towarów, i dokonywać w związku z utratą ich wartości odpisów w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów sprzedaży towarów.

W ten sposób ustala się cenę sprzedaży netto dla celów wyceny bilansowej. Wartość ta nie musi być równa rzeczywistej cenie sprzedaży po obniżce.


PRZYKŁAD

Do magazynu przyjęto zakupione towary o łącznej wartości 50 000 zł (według cen zakupu), w tym przeznaczone do sprzedaży - 40 000 zł, wystawione w formie ekspozycji - 10 000 zł, przy czym wartość towaru X to 6000 zł, natomiast wartość towaru Y - 4000 zł. Przyjęto założenie, że towary zostaną w całości sprzedane. Dla uproszczenia w przykładzie pominięto VAT.

Ewidencja księgowa

1. Zakup towarów od dostawcy - 50 000 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 50 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 50 000

2. Przyjęcie towaru do magazynu - dokument Pz - 50 000 zł:

Wn „Towary”

- w analityce „Magazyn A” 50 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 50 000

3. Przemieszczenie towarów między magazynami - dokument MM - 10 000 zł:

Wn „Towary”

- w analityce „Ekspozycja” 10 000

Ma „Towary”

- w analityce „Magazyn A” 10 000

4. Sprzedaż towarów:

a) dokument Wz - wydanie towarów z magazynu - 40 000 zł:

Wn „Wartość sprzedanych towarów” 40 000

Ma „Towary”

- w analityce „Magazyn A” 40 000

b) przychody ze sprzedaży towarów - faktura sprzedaży - 60 000 zł:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 60 000

Ma „Sprzedaż towarów” 60 000

5. Dokonanie obniżki cen towarów znajdujących się na ekspozycji, kontrolowanych ilościowo i wartościowo, księgowanych w cenach zakupu (nabycia):

Towar X:

- wartość towaru w cenie zakupu (nabycia) - 6000 zł,

- utrata wartości - 2000 zł.

Towar Y:

- wartość towaru w cenie zakupu (nabycia) - 4000 zł,

- utrata wartości - 1000 zł.

Łącznie: wartość towaru w cenie zakupu (nabycia) - 10 000 zł, utrata wartości - 3000 zł.

Utworzenie odpisu aktualizującego wartość towarów - 3000 zł:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 3 000

Ma „Odpisy aktualizujące wartość towarów” 3 000

6. Sprzedaż towarów z ekspozycji po obniżonej cenie:

a) dokument Wz - wydanie towarów z magazynu - 10 000 zł:

Wn „Wartość sprzedanych towarów” 10 000

Ma „Towary”

- w analityce „Ekspozycja” 10 000

b) przychody ze sprzedaży towarów - faktura sprzedaży - 8000 zł:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 8 000

Ma „Sprzedaż towarów” 8 000

7. Równolegle księguje się korektę wartości sprzedanych towarów - 3000 zł:

Wn „Odpisy aktualizujące wartość towarów” 3 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 3 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- art. 7 ust. 1 pkt 1, art. 28 ust. 1 pkt 6, art. 34 ust. 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r.  Nr 208, poz. 1540


Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe rozporządzenie w sprawie prowadzenia pkpir od 2026 roku. Lista zmian od 1 stycznia

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Youtuberzy mogą się cieszyć. Jest pozytywny wyrok NSA w sprawie kosztów podatkowych

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza, że wydatki youtuberów związane z produkcją filmów, takie jak bilety lotnicze, noclegi czy sprzęt filmowy, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Wyrok jest istotny dla twórców internetowych, którzy ponoszą wysokie koszty związane z tworzeniem treści na YouTube.

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

Kto ma prawo odliczyć ulgę na dziecko? Po rozwodzie rodziców dziecko mieszka z matką a ojciec płaci alimenty i widuje się z dzieckiem

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo do odliczenia kwoty ulgi prorodzinnej w zależności od tego z kim jego dziecko mieszka i kto faktycznie sprawuje nad nim opiekę. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 stycznia 2025 r. wyjaśnił, kto może odliczyć ulgę na dziecko, gdy rodzice są rozwiedzeni, dziecko mieszka z matką na stałe, a ojciec płaci alimenty i co jakiś czas widuje się z dzieckiem.

REKLAMA