REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można dokonać korekty deklaracji po kontroli skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy po kontroli w firmie, która wykazała podatek dochodowy do zapłaty, możliwa jest korekta deklaracji CIT z wykazaniem kwot strat z lat ubiegłych podlegających rozliczeniu? Za poprzedni rok podatkowy była strata podatkowa.


rada


Tak, po kontroli przeprowadzonej w spółce możliwe jest złożenie korekty deklaracji CIT-8 w terminach wynikających z Ordynacji podatkowej lub ustawy o kontroli skarbowej. Korekta ta może obejmować dokonanie zmiany wysokości straty podlegającej odliczeniu, a wynikającej ze strat lat ubiegłych.


uzasadnienie


Kwestia składania korekt deklaracji podatkowych w trakcie kontroli podatkowej oraz po jej zakończeniu została uregulowana w art. 81b Ordynacji podatkowej. Przepis ten ogranicza możliwość korygowania deklaracji podatkowych (art. 81 Ordynacji podatkowej). Zawiesza uprawnienie do składania deklaracji na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą.


Korekta złożona w czasie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą nie wywoła skutków prawnych.


Ograniczenie to istnieje przez czas trwania kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego i dotyczy jedynie podatków i okresów objętych kontrolą lub postępowaniem. Po zakończeniu kontroli podatkowej podatnikowi przysługuje do momentu wszczęcia postępowania podatkowego prawo złożenia korekty deklaracji. Uprawnienia tego nie ma jedynie w przypadku kontroli prowadzonej w zakresie VAT.


W Państwa przypadku kontrola przeprowadzana była w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z tym nie będzie miało zastosowania ograniczenie możliwości składania korekt po kontroli podatkowej.


Do korekty składanej w trybie art. 81b mają zastosowanie ogólne przepisy dotyczące korygowania deklaracji. Złożona przez Państwa korekta powinna więc odzwierciedlać faktyczny stan rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z tym w korekcie deklaracji podatku dochodowego od osób prawnych mogą Państwo uwzględnić stratę do odliczenia poniesioną w latach poprzednich (art. 7 updop).


Od 11 listopada 2006 r. prawo do dokonywania korekty deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli podatkowej zostało rozszerzone na kontrole skarbowe prowadzone przez urzędy kontroli skarbowej. Artykuł 14c ustawy o kontroli skarbowej stanowi:

1. Uprawnienie do skorygowania deklaracji, określone w art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania kontrolnego w zakresie objętym tym postępowaniem, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Kontrolowany może, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli, o którym mowa w art. 290 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, skorygować w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym uprzednio złożoną deklarację podatkową.

3. Na możliwość skorygowania deklaracji kontrolujący wskazuje w protokole kontroli.

4. Korekta złożona w przypadku, o którym mowa w ust. 1, nie wywołuje skutków prawnych, z wyjątkiem korekty złożonej zgodnie z ust. 2.

5. Uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje nadal po zakończeniu postępowania kontrolnego w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

6. Kontrolowany ma obowiązek, nie później niż w terminie 3 dni, zawiadomić organ kontroli skarbowej o złożeniu do właściwego organu podatkowego korygującej deklaracji zgodnie z ust. 2 oraz w pisemnym uzasadnieniu przyczyn korekty wskazać w szczególności, że korekta deklaracji jest związana z postępowaniem kontrolnym prowadzonym przez organ kontroli skarbowej (...)


Różnice pomiędzy art. 14c ustawy o kontroli skarbowej a art. 81b Ordynacji podatkowej związane są ze specyfiką regulacji prawnych dotyczących postępowań prowadzonych przez organy kontroli skarbowej. W postępowaniu prowadzonym przez organ kontroli skarbowej nie występuje podział na dwa etapy (kontrolę podatkową i postępowanie podatkowe) jak w przypadku kontroli prowadzonych przez urzędy skarbowe. Nie można tu zastosować ogólnej regulacji przewidzianej w Ordynacji podatkowej, dotyczącej składania korekt w związku z kontrolą podatkową. Dlatego w celu umożliwienia podatnikom dokonania takiej korekty w przypadku kontroli skarbowej konieczne było wprowadzenie dodatkowego uregulowania tego zagadnienia.


Tak więc w zależności od tego, jaki organ kontroli prowadził u Państwa postępowanie (urząd skarbowy, urząd kontroli skarbowej), odmiennie uregulowane jest uprawnienie do złożenia korekty deklaracji podatkowej. Jeżeli kontrolę prowadził urząd kontroli skarbowej, uprawnienie do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji przysługiwało Państwu bez żadnych ograniczeń przedmiotowych. Warunkiem jest, by korekta deklaracji została złożona w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli. Upływ tego terminu pozbawia prawa do złożenia korekty zeznania w zakresie objętym kontrolą do czasu wydania decyzji przez organ kontroli skarbowej. Termin ten jest identyczny z terminem przewidzianym w art. 193 § 8 Ordynacji podatkowej, przewidzianym do złożenia zastrzeżeń do ustaleń kontroli zawartych w protokole. Składając korektę po zakończeniu kontroli, nie podlega się sankcjom z Kodeksu karnego skarbowego, jeżeli zostały uiszczone należności wynikające z dokonanej korekty.

Ważne!

Skuteczna korekta deklaracji kontrolowanych przez urząd kontroli skarbowej może nastąpić jedynie w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli.

Przepisy prawa podatkowego nie wprowadzają zakazu korekty zeznania CIT-8 w zakresie wysokości straty z lat poprzednich, podlegającej odliczeniu. W takim przypadku możliwe jest skorygowanie deklaracji CIT-8 i CIT-8/0 w zakresie wysokości odliczanej straty. Należy jednak pamiętać, iż dokonanie takiej korekty może skutkować koniecznością korekt zeznań złożonych w latach następnych oraz odliczona strata w danym roku podatkowym nie może być wyższa niż maksymalna wysokość straty, jaka może być odliczona na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

Podstawa prawna:

- art. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

- art. 81b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635


Piotr Milewski

ekspert w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA