REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można dokonać korekty deklaracji po kontroli skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy po kontroli w firmie, która wykazała podatek dochodowy do zapłaty, możliwa jest korekta deklaracji CIT z wykazaniem kwot strat z lat ubiegłych podlegających rozliczeniu? Za poprzedni rok podatkowy była strata podatkowa.


rada


Tak, po kontroli przeprowadzonej w spółce możliwe jest złożenie korekty deklaracji CIT-8 w terminach wynikających z Ordynacji podatkowej lub ustawy o kontroli skarbowej. Korekta ta może obejmować dokonanie zmiany wysokości straty podlegającej odliczeniu, a wynikającej ze strat lat ubiegłych.


uzasadnienie


Kwestia składania korekt deklaracji podatkowych w trakcie kontroli podatkowej oraz po jej zakończeniu została uregulowana w art. 81b Ordynacji podatkowej. Przepis ten ogranicza możliwość korygowania deklaracji podatkowych (art. 81 Ordynacji podatkowej). Zawiesza uprawnienie do składania deklaracji na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą.


Korekta złożona w czasie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą nie wywoła skutków prawnych.


Ograniczenie to istnieje przez czas trwania kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego i dotyczy jedynie podatków i okresów objętych kontrolą lub postępowaniem. Po zakończeniu kontroli podatkowej podatnikowi przysługuje do momentu wszczęcia postępowania podatkowego prawo złożenia korekty deklaracji. Uprawnienia tego nie ma jedynie w przypadku kontroli prowadzonej w zakresie VAT.


W Państwa przypadku kontrola przeprowadzana była w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z tym nie będzie miało zastosowania ograniczenie możliwości składania korekt po kontroli podatkowej.


Do korekty składanej w trybie art. 81b mają zastosowanie ogólne przepisy dotyczące korygowania deklaracji. Złożona przez Państwa korekta powinna więc odzwierciedlać faktyczny stan rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z tym w korekcie deklaracji podatku dochodowego od osób prawnych mogą Państwo uwzględnić stratę do odliczenia poniesioną w latach poprzednich (art. 7 updop).


Od 11 listopada 2006 r. prawo do dokonywania korekty deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli podatkowej zostało rozszerzone na kontrole skarbowe prowadzone przez urzędy kontroli skarbowej. Artykuł 14c ustawy o kontroli skarbowej stanowi:

1. Uprawnienie do skorygowania deklaracji, określone w art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania kontrolnego w zakresie objętym tym postępowaniem, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Kontrolowany może, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli, o którym mowa w art. 290 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, skorygować w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym uprzednio złożoną deklarację podatkową.

3. Na możliwość skorygowania deklaracji kontrolujący wskazuje w protokole kontroli.

4. Korekta złożona w przypadku, o którym mowa w ust. 1, nie wywołuje skutków prawnych, z wyjątkiem korekty złożonej zgodnie z ust. 2.

5. Uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje nadal po zakończeniu postępowania kontrolnego w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

6. Kontrolowany ma obowiązek, nie później niż w terminie 3 dni, zawiadomić organ kontroli skarbowej o złożeniu do właściwego organu podatkowego korygującej deklaracji zgodnie z ust. 2 oraz w pisemnym uzasadnieniu przyczyn korekty wskazać w szczególności, że korekta deklaracji jest związana z postępowaniem kontrolnym prowadzonym przez organ kontroli skarbowej (...)


Różnice pomiędzy art. 14c ustawy o kontroli skarbowej a art. 81b Ordynacji podatkowej związane są ze specyfiką regulacji prawnych dotyczących postępowań prowadzonych przez organy kontroli skarbowej. W postępowaniu prowadzonym przez organ kontroli skarbowej nie występuje podział na dwa etapy (kontrolę podatkową i postępowanie podatkowe) jak w przypadku kontroli prowadzonych przez urzędy skarbowe. Nie można tu zastosować ogólnej regulacji przewidzianej w Ordynacji podatkowej, dotyczącej składania korekt w związku z kontrolą podatkową. Dlatego w celu umożliwienia podatnikom dokonania takiej korekty w przypadku kontroli skarbowej konieczne było wprowadzenie dodatkowego uregulowania tego zagadnienia.


Tak więc w zależności od tego, jaki organ kontroli prowadził u Państwa postępowanie (urząd skarbowy, urząd kontroli skarbowej), odmiennie uregulowane jest uprawnienie do złożenia korekty deklaracji podatkowej. Jeżeli kontrolę prowadził urząd kontroli skarbowej, uprawnienie do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji przysługiwało Państwu bez żadnych ograniczeń przedmiotowych. Warunkiem jest, by korekta deklaracji została złożona w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli. Upływ tego terminu pozbawia prawa do złożenia korekty zeznania w zakresie objętym kontrolą do czasu wydania decyzji przez organ kontroli skarbowej. Termin ten jest identyczny z terminem przewidzianym w art. 193 § 8 Ordynacji podatkowej, przewidzianym do złożenia zastrzeżeń do ustaleń kontroli zawartych w protokole. Składając korektę po zakończeniu kontroli, nie podlega się sankcjom z Kodeksu karnego skarbowego, jeżeli zostały uiszczone należności wynikające z dokonanej korekty.

Ważne!

Skuteczna korekta deklaracji kontrolowanych przez urząd kontroli skarbowej może nastąpić jedynie w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli.

Przepisy prawa podatkowego nie wprowadzają zakazu korekty zeznania CIT-8 w zakresie wysokości straty z lat poprzednich, podlegającej odliczeniu. W takim przypadku możliwe jest skorygowanie deklaracji CIT-8 i CIT-8/0 w zakresie wysokości odliczanej straty. Należy jednak pamiętać, iż dokonanie takiej korekty może skutkować koniecznością korekt zeznań złożonych w latach następnych oraz odliczona strata w danym roku podatkowym nie może być wyższa niż maksymalna wysokość straty, jaka może być odliczona na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

Podstawa prawna:

- art. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

- art. 81b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635


Piotr Milewski

ekspert w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA