REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można dokonać korekty deklaracji po kontroli skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy po kontroli w firmie, która wykazała podatek dochodowy do zapłaty, możliwa jest korekta deklaracji CIT z wykazaniem kwot strat z lat ubiegłych podlegających rozliczeniu? Za poprzedni rok podatkowy była strata podatkowa.


rada


Tak, po kontroli przeprowadzonej w spółce możliwe jest złożenie korekty deklaracji CIT-8 w terminach wynikających z Ordynacji podatkowej lub ustawy o kontroli skarbowej. Korekta ta może obejmować dokonanie zmiany wysokości straty podlegającej odliczeniu, a wynikającej ze strat lat ubiegłych.


uzasadnienie


Kwestia składania korekt deklaracji podatkowych w trakcie kontroli podatkowej oraz po jej zakończeniu została uregulowana w art. 81b Ordynacji podatkowej. Przepis ten ogranicza możliwość korygowania deklaracji podatkowych (art. 81 Ordynacji podatkowej). Zawiesza uprawnienie do składania deklaracji na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą.


Korekta złożona w czasie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą nie wywoła skutków prawnych.


Ograniczenie to istnieje przez czas trwania kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego i dotyczy jedynie podatków i okresów objętych kontrolą lub postępowaniem. Po zakończeniu kontroli podatkowej podatnikowi przysługuje do momentu wszczęcia postępowania podatkowego prawo złożenia korekty deklaracji. Uprawnienia tego nie ma jedynie w przypadku kontroli prowadzonej w zakresie VAT.


W Państwa przypadku kontrola przeprowadzana była w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z tym nie będzie miało zastosowania ograniczenie możliwości składania korekt po kontroli podatkowej.


Do korekty składanej w trybie art. 81b mają zastosowanie ogólne przepisy dotyczące korygowania deklaracji. Złożona przez Państwa korekta powinna więc odzwierciedlać faktyczny stan rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z tym w korekcie deklaracji podatku dochodowego od osób prawnych mogą Państwo uwzględnić stratę do odliczenia poniesioną w latach poprzednich (art. 7 updop).


Od 11 listopada 2006 r. prawo do dokonywania korekty deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli podatkowej zostało rozszerzone na kontrole skarbowe prowadzone przez urzędy kontroli skarbowej. Artykuł 14c ustawy o kontroli skarbowej stanowi:

1. Uprawnienie do skorygowania deklaracji, określone w art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania kontrolnego w zakresie objętym tym postępowaniem, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Kontrolowany może, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli, o którym mowa w art. 290 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, skorygować w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym uprzednio złożoną deklarację podatkową.

3. Na możliwość skorygowania deklaracji kontrolujący wskazuje w protokole kontroli.

4. Korekta złożona w przypadku, o którym mowa w ust. 1, nie wywołuje skutków prawnych, z wyjątkiem korekty złożonej zgodnie z ust. 2.

5. Uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje nadal po zakończeniu postępowania kontrolnego w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

6. Kontrolowany ma obowiązek, nie później niż w terminie 3 dni, zawiadomić organ kontroli skarbowej o złożeniu do właściwego organu podatkowego korygującej deklaracji zgodnie z ust. 2 oraz w pisemnym uzasadnieniu przyczyn korekty wskazać w szczególności, że korekta deklaracji jest związana z postępowaniem kontrolnym prowadzonym przez organ kontroli skarbowej (...)


Różnice pomiędzy art. 14c ustawy o kontroli skarbowej a art. 81b Ordynacji podatkowej związane są ze specyfiką regulacji prawnych dotyczących postępowań prowadzonych przez organy kontroli skarbowej. W postępowaniu prowadzonym przez organ kontroli skarbowej nie występuje podział na dwa etapy (kontrolę podatkową i postępowanie podatkowe) jak w przypadku kontroli prowadzonych przez urzędy skarbowe. Nie można tu zastosować ogólnej regulacji przewidzianej w Ordynacji podatkowej, dotyczącej składania korekt w związku z kontrolą podatkową. Dlatego w celu umożliwienia podatnikom dokonania takiej korekty w przypadku kontroli skarbowej konieczne było wprowadzenie dodatkowego uregulowania tego zagadnienia.


Tak więc w zależności od tego, jaki organ kontroli prowadził u Państwa postępowanie (urząd skarbowy, urząd kontroli skarbowej), odmiennie uregulowane jest uprawnienie do złożenia korekty deklaracji podatkowej. Jeżeli kontrolę prowadził urząd kontroli skarbowej, uprawnienie do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji przysługiwało Państwu bez żadnych ograniczeń przedmiotowych. Warunkiem jest, by korekta deklaracji została złożona w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli. Upływ tego terminu pozbawia prawa do złożenia korekty zeznania w zakresie objętym kontrolą do czasu wydania decyzji przez organ kontroli skarbowej. Termin ten jest identyczny z terminem przewidzianym w art. 193 § 8 Ordynacji podatkowej, przewidzianym do złożenia zastrzeżeń do ustaleń kontroli zawartych w protokole. Składając korektę po zakończeniu kontroli, nie podlega się sankcjom z Kodeksu karnego skarbowego, jeżeli zostały uiszczone należności wynikające z dokonanej korekty.

Ważne!

Skuteczna korekta deklaracji kontrolowanych przez urząd kontroli skarbowej może nastąpić jedynie w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli.

Przepisy prawa podatkowego nie wprowadzają zakazu korekty zeznania CIT-8 w zakresie wysokości straty z lat poprzednich, podlegającej odliczeniu. W takim przypadku możliwe jest skorygowanie deklaracji CIT-8 i CIT-8/0 w zakresie wysokości odliczanej straty. Należy jednak pamiętać, iż dokonanie takiej korekty może skutkować koniecznością korekt zeznań złożonych w latach następnych oraz odliczona strata w danym roku podatkowym nie może być wyższa niż maksymalna wysokość straty, jaka może być odliczona na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

Podstawa prawna:

- art. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

- art. 81b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635


Piotr Milewski

ekspert w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady kasowego PIT – to przełom dla przedsiębiorców

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

REKLAMA

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

REKLAMA