REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można dokonać korekty deklaracji po kontroli skarbowej

REKLAMA

Czy po kontroli w firmie, która wykazała podatek dochodowy do zapłaty, możliwa jest korekta deklaracji CIT z wykazaniem kwot strat z lat ubiegłych podlegających rozliczeniu? Za poprzedni rok podatkowy była strata podatkowa.


rada


Tak, po kontroli przeprowadzonej w spółce możliwe jest złożenie korekty deklaracji CIT-8 w terminach wynikających z Ordynacji podatkowej lub ustawy o kontroli skarbowej. Korekta ta może obejmować dokonanie zmiany wysokości straty podlegającej odliczeniu, a wynikającej ze strat lat ubiegłych.


uzasadnienie


Kwestia składania korekt deklaracji podatkowych w trakcie kontroli podatkowej oraz po jej zakończeniu została uregulowana w art. 81b Ordynacji podatkowej. Przepis ten ogranicza możliwość korygowania deklaracji podatkowych (art. 81 Ordynacji podatkowej). Zawiesza uprawnienie do składania deklaracji na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą.


Korekta złożona w czasie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą nie wywoła skutków prawnych.


Ograniczenie to istnieje przez czas trwania kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego i dotyczy jedynie podatków i okresów objętych kontrolą lub postępowaniem. Po zakończeniu kontroli podatkowej podatnikowi przysługuje do momentu wszczęcia postępowania podatkowego prawo złożenia korekty deklaracji. Uprawnienia tego nie ma jedynie w przypadku kontroli prowadzonej w zakresie VAT.


W Państwa przypadku kontrola przeprowadzana była w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z tym nie będzie miało zastosowania ograniczenie możliwości składania korekt po kontroli podatkowej.


Do korekty składanej w trybie art. 81b mają zastosowanie ogólne przepisy dotyczące korygowania deklaracji. Złożona przez Państwa korekta powinna więc odzwierciedlać faktyczny stan rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z tym w korekcie deklaracji podatku dochodowego od osób prawnych mogą Państwo uwzględnić stratę do odliczenia poniesioną w latach poprzednich (art. 7 updop).


Od 11 listopada 2006 r. prawo do dokonywania korekty deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli podatkowej zostało rozszerzone na kontrole skarbowe prowadzone przez urzędy kontroli skarbowej. Artykuł 14c ustawy o kontroli skarbowej stanowi:

1. Uprawnienie do skorygowania deklaracji, określone w art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania kontrolnego w zakresie objętym tym postępowaniem, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Kontrolowany może, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli, o którym mowa w art. 290 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, skorygować w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym uprzednio złożoną deklarację podatkową.

3. Na możliwość skorygowania deklaracji kontrolujący wskazuje w protokole kontroli.

4. Korekta złożona w przypadku, o którym mowa w ust. 1, nie wywołuje skutków prawnych, z wyjątkiem korekty złożonej zgodnie z ust. 2.

5. Uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje nadal po zakończeniu postępowania kontrolnego w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

6. Kontrolowany ma obowiązek, nie później niż w terminie 3 dni, zawiadomić organ kontroli skarbowej o złożeniu do właściwego organu podatkowego korygującej deklaracji zgodnie z ust. 2 oraz w pisemnym uzasadnieniu przyczyn korekty wskazać w szczególności, że korekta deklaracji jest związana z postępowaniem kontrolnym prowadzonym przez organ kontroli skarbowej (...)


Różnice pomiędzy art. 14c ustawy o kontroli skarbowej a art. 81b Ordynacji podatkowej związane są ze specyfiką regulacji prawnych dotyczących postępowań prowadzonych przez organy kontroli skarbowej. W postępowaniu prowadzonym przez organ kontroli skarbowej nie występuje podział na dwa etapy (kontrolę podatkową i postępowanie podatkowe) jak w przypadku kontroli prowadzonych przez urzędy skarbowe. Nie można tu zastosować ogólnej regulacji przewidzianej w Ordynacji podatkowej, dotyczącej składania korekt w związku z kontrolą podatkową. Dlatego w celu umożliwienia podatnikom dokonania takiej korekty w przypadku kontroli skarbowej konieczne było wprowadzenie dodatkowego uregulowania tego zagadnienia.


Tak więc w zależności od tego, jaki organ kontroli prowadził u Państwa postępowanie (urząd skarbowy, urząd kontroli skarbowej), odmiennie uregulowane jest uprawnienie do złożenia korekty deklaracji podatkowej. Jeżeli kontrolę prowadził urząd kontroli skarbowej, uprawnienie do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji przysługiwało Państwu bez żadnych ograniczeń przedmiotowych. Warunkiem jest, by korekta deklaracji została złożona w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli. Upływ tego terminu pozbawia prawa do złożenia korekty zeznania w zakresie objętym kontrolą do czasu wydania decyzji przez organ kontroli skarbowej. Termin ten jest identyczny z terminem przewidzianym w art. 193 § 8 Ordynacji podatkowej, przewidzianym do złożenia zastrzeżeń do ustaleń kontroli zawartych w protokole. Składając korektę po zakończeniu kontroli, nie podlega się sankcjom z Kodeksu karnego skarbowego, jeżeli zostały uiszczone należności wynikające z dokonanej korekty.

Ważne!

Skuteczna korekta deklaracji kontrolowanych przez urząd kontroli skarbowej może nastąpić jedynie w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli.

Przepisy prawa podatkowego nie wprowadzają zakazu korekty zeznania CIT-8 w zakresie wysokości straty z lat poprzednich, podlegającej odliczeniu. W takim przypadku możliwe jest skorygowanie deklaracji CIT-8 i CIT-8/0 w zakresie wysokości odliczanej straty. Należy jednak pamiętać, iż dokonanie takiej korekty może skutkować koniecznością korekt zeznań złożonych w latach następnych oraz odliczona strata w danym roku podatkowym nie może być wyższa niż maksymalna wysokość straty, jaka może być odliczona na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

Podstawa prawna:

- art. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

- art. 81b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635


Piotr Milewski

ekspert w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA