REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozwiązać niewykorzystane rezerwy

REKLAMA

Sporządzając sprawozdanie finansowe, spółka z o.o. utworzyła rezerwę z tytułu premii dla pracowników. Rezerwę zaksięgowano na stronie Wn konta zespołu 5 „Koszty według miejsc ich powstawania”, Ma 640 „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

 

Przy ustalaniu dochodu za 2005 r. do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych kwoty rezerwy nie zaliczono do kosztów uzyskania przychodów. W związku z powstaniem ujemnej różnicy przejściowej spółka ustaliła aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego w wysokości 19% kwoty utworzonej rezerwy z tytułu premii dla pracowników. Podatek odroczony zaksięgowano: Wn 641 „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego”, Ma 870 „Podatek dochodowy”. Na zwyczajnym zgromadzeniu wspólników w maju 2006 r. sprawozdanie finansowe za 2005 r. zostało zatwierdzone, a wynik finansowy netto za 2005 r. podzielony.


Do końca 2006 r. naliczono i wypłacono premię w kwocie odpowiadającej części kwoty rezerwy utworzonej w 2005 r. Listy wypłaty premii i wykorzystanie rezerwy zaksięgowano następująco:

Wn 404 „Koszty wynagrodzeń”

Ma 230 „Rozrachunki z pracownikami”

Wn 640 „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”

Ma 490 „Rozliczenie kosztów”

W związku z trudną sytuacją finansową zarząd spółki postanowił, że pozostała kwota premii nie zostanie wypłacona. Jak zaewidencjonować rozwiązanie niewykorzystanej rezerwy na premie dla pracowników i aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego?


RADA


Rozwiązanie niewykorzystanych rezerw ewidencjonuje się odwrotnie, niż ich tworzenie. Konta wykorzystane do tego zapisu są różne, w zależności od stosowanej metody ewidencji kosztów.


UZASADNIENIE


Premie dla pracowników stanowią krótkoterminowe świadczenie pracownicze, na które - jeżeli są to kwoty istotne i ich wysokość można wiarygodnie oszacować - należy tworzyć rezerwę na koszty. Rezerwy te - zgodnie z definicją ustawy o rachunkowości - w księgach rachunkowych oraz w sprawozdaniu finansowym wykazuje się jako bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów.


Jeśli te rezerwy okażą się zbędne, należy je rozwiązać. Ewidencja księgowa rozwiązań zależy od sposobu ewidencji kosztów, który może się odbywać:

- tylko w układzie rodzajowym,

- na kontach zespołu 4 i 5 lub

- tylko na kontach zespołu 5.


Stosowany sposób ewidencji biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów powinien być zgodny z przepisami art. 39 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nimi:

- jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy;

- odpisy biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń; czas i sposób rozliczenia powinny być uzasadnione charakterem rozliczanych kosztów;

- zobowiązania ujęte jako bierne rozliczenia międzyokresowe zmniejszają koszty okresu sprawozdawczego, w którym stwierdzono, że zobowiązania te nie powstały.


Ewidencja aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego
wynika z przepisów art. 37 ustawy o rachunkowości, stosownie do których:

- wartością podatkową pasywów jest ich wartość księgowa pomniejszona o kwoty, które w przyszłości pomniejszą podstawę podatku dochodowego;

- aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego ustala się w wysokości kwoty przewidzianej w przyszłości do odliczenia od podatku dochodowego w związku z ujemnymi różnicami przejściowymi, które spowodują w przyszłości zmniejszenie podstawy obliczenia podatku dochodowego;

- wysokość aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego ustala się z uwzględnieniem stawek podatku dochodowego obowiązujących w roku powstania obowiązku podatkowego;

- wpływający na wynik finansowy podatek dochodowy za dany okres sprawozdawczy obejmuje część bieżącą i część odroczoną.


Przy ustalaniu i ewidencji podatku odroczonego spółka może wykorzystać również postanowienia Krajowego Standardu Rachunkowości nr 2 „Podatek dochodowy”.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podany przez spółkę sposób ujęcia w księgach rachunkowych 2006 r. wypłaty premii i wykorzystania rezerwy na premię byłby poprawny pod warunkiem, że spółka ewidencjonuje koszty wyłącznie na kontach zespołu 4. Wówczas w 2005 r. utworzenie rezerwy na premię należało zaksięgować: Wn 490 „Rozliczenie kosztów”, Ma 640 „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Prawidłową ewidencję utworzenia, wykorzystania i rozwiązania rezerwy na premię przedstawia wariant II przykładu.


W 2005 r. spółka prawidłowo, przy wyliczeniu dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, nie zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów utworzonej rezerwy na premię. Jest to zgodne z art. 16 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Przy ustalaniu podstawy opodatkowania za 2006 r. należy:

- w kosztach uzyskania przychodów uwzględnić kwotę 80 000 zł z tytułu wypłaconej premii,

- do przychodów nie zaliczyć rozwiązania niewykorzystanej rezerwy w kwocie 20 000 zł, co jest zgodne z przepisami art. 12 ust. 1 pkt 5a ustawy podatkowej.

Podstawa prawna:

- art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 16 ust. 1 pkt 27 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589


Teresa Fołta

biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: Przedłużenie terminów podatkowych dla poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r.

W czwartek, 19 września zostało opublikowane i zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku z powodzią we wrześniu 2024 r. 

Podatnicy poszkodowani w powodzi zapłacą tegoroczne podatki w 2025 roku [projekt rozporządzenia Ministra Finansów]

W dniu 18 września 2024 r. opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku ze stanem klęski żywiołowej. Rozporządzenie to ma pomóc przedsiębiorcom poszkodowanym we wrześniu br. powodzią na obszarze części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego - poprzez odroczenie terminów zapłaty podatków i zaliczek na podatki. 

Dyrektywę UE o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych trzeba wdrożyć w Polsce jeszcze w 2024 roku. Co się zmieni w płacy minimalnej? Od kiedy?

Do 15 listopada 2024 kraje członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane są do implementacji do porządku krajowego, przepisów kolejnej dyrektywy. Mowa tu o dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej, która wprowadza szereg regulacji dotyczących sposobu i częstotliwości określania przez Rząd minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Stawka 0% VAT do końca 2024 r. na darowizny towarów i usług dla powodzian. Konieczna pisemna umowa z OPP, JST, podmiotem leczniczym lub RARS

Minister Finansów wydał rozporządzenie, które wprowadza możliwość stosowania obniżonej do 0% stawki podatku VAT dla darowizn (przekazywanych już od 12 września 2024 r.) wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych w trwającej obecnie powodzi. Ale ta preferencyjna stawka VAT dotyczy wyłącznie darowizn realizowanych za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

REKLAMA

ZUS: można zapłacić składki z 2024 r. do 15 września 2025 r. bez odsetek. Trzeba złożyć oświadczenie o poszkodowaniu w powodzi

Przedsiębiorcy poszkodowani przez powódź mogą opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia br. dopiero we wrześniu 2025 r., bez naliczania odsetek za zwłokę - poinformował we wtorek PAP rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Paweł Żebrowski.

Pies w kosztach firmy. Fiskus zmienił zdanie, bo nie znalazł związku pomiędzy wydatkami a przychodem

Fiskus zmienił zdanie w sprawie kosztów firmowych dotyczących psa. Chodziło o możliwość zaliczenia w kosztach uzyskania przychodu wydatków na zakup i utrzymanie psa, który służył jako reklama promująca ofertę spółki.

Od 300 do 1200 zł miesięcznie składki będzie musiał zapłacić przedsiębiorca? Zryczałtowana składka zdrowotna być może stanie się faktem

Od 300 do 1200 zł miesięcznie składki będzie musiał zapłacić przedsiębiorca? zryczałtowana składka zdrowotna być może stanie się faktem. Konfederacja Lewiatan postuluje za obniżeniem składki zdrowotnej dla przedsiębiorców i uproszczenie sposobu jej opłacania poprzez wprowadzenie zryczałtowanych stawek

MF: od 1 października przez infolinię KAS podatnik dostanie indywidualną informację o swoich sprawach

Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 października 2024 r. pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) będą udzielać odpowiedzi na pytania podatników na jednej ogólnopolskiej infolinii KAS pod numerami: (+48) 22 330 03 30 – dla połączeń z telefonów komórkowych i 801 055 055 – dla połączeń z telefonów stacjonarnych. Tak jak do te pory podatnicy uzyskają pod tymi numerami ogólną informację podatkową i celną. Istotną nowością będzie możliwość uzyskania na tej infolinii informacji dotyczących indywidualnych spraw podatnika objętych tajemnicą skarbową po potwierdzeniu tożsamości kodem telePIN.

REKLAMA

Doradca podatkowy w todze i z większymi kompetencjami. Od 2025 roku? Założenia nowelizacji

Minister Finansów chce zmienić szereg przepisów ustawy o doradztwie podatkowym. W dniu 16 września 2024 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji, zgodnie z którymi m.in. doradcy podatkowi w sądzie mieliby nosić togi, tak jak inne zawody prawnicze (adwokaci, radcowie prawni, prokuratorzy). Rozszerzony ma zostać zakres spraw, w których doradcy podatkowi będą mogli wydawać opinie. Ponadto zmiany zajdą w zasadach egzaminu na doradcę podatkowego i w kompetencjach organów KIDP.

Grecja sięga do kieszeni turystów! 20 euro podatku zapłaci każdy pasażer wysiadający na Mykonos i Santorini

Grecja wprowadza podatek dla turystów. Każdy pasażer wycieczkowca wysiadający na greckiej wyspie Mykonos i Santorini będzie musiał zapłacić podatek w wysokości 20 euro w szczytowym sezonie turystycznym. Tak ogłosiła minister turystyki Grecji Olga Kefalogianni. W innych portach opłata wyniesie 5 euro.

REKLAMA