REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozwiązać niewykorzystane rezerwy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sporządzając sprawozdanie finansowe, spółka z o.o. utworzyła rezerwę z tytułu premii dla pracowników. Rezerwę zaksięgowano na stronie Wn konta zespołu 5 „Koszty według miejsc ich powstawania”, Ma 640 „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

 

Przy ustalaniu dochodu za 2005 r. do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych kwoty rezerwy nie zaliczono do kosztów uzyskania przychodów. W związku z powstaniem ujemnej różnicy przejściowej spółka ustaliła aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego w wysokości 19% kwoty utworzonej rezerwy z tytułu premii dla pracowników. Podatek odroczony zaksięgowano: Wn 641 „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego”, Ma 870 „Podatek dochodowy”. Na zwyczajnym zgromadzeniu wspólników w maju 2006 r. sprawozdanie finansowe za 2005 r. zostało zatwierdzone, a wynik finansowy netto za 2005 r. podzielony.


Do końca 2006 r. naliczono i wypłacono premię w kwocie odpowiadającej części kwoty rezerwy utworzonej w 2005 r. Listy wypłaty premii i wykorzystanie rezerwy zaksięgowano następująco:

Wn 404 „Koszty wynagrodzeń”

Ma 230 „Rozrachunki z pracownikami”

Wn 640 „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”

Ma 490 „Rozliczenie kosztów”

W związku z trudną sytuacją finansową zarząd spółki postanowił, że pozostała kwota premii nie zostanie wypłacona. Jak zaewidencjonować rozwiązanie niewykorzystanej rezerwy na premie dla pracowników i aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego?


RADA


Rozwiązanie niewykorzystanych rezerw ewidencjonuje się odwrotnie, niż ich tworzenie. Konta wykorzystane do tego zapisu są różne, w zależności od stosowanej metody ewidencji kosztów.


UZASADNIENIE


Premie dla pracowników stanowią krótkoterminowe świadczenie pracownicze, na które - jeżeli są to kwoty istotne i ich wysokość można wiarygodnie oszacować - należy tworzyć rezerwę na koszty. Rezerwy te - zgodnie z definicją ustawy o rachunkowości - w księgach rachunkowych oraz w sprawozdaniu finansowym wykazuje się jako bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów.


Jeśli te rezerwy okażą się zbędne, należy je rozwiązać. Ewidencja księgowa rozwiązań zależy od sposobu ewidencji kosztów, który może się odbywać:

- tylko w układzie rodzajowym,

- na kontach zespołu 4 i 5 lub

- tylko na kontach zespołu 5.


Stosowany sposób ewidencji biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów powinien być zgodny z przepisami art. 39 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nimi:

- jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy;

- odpisy biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń; czas i sposób rozliczenia powinny być uzasadnione charakterem rozliczanych kosztów;

- zobowiązania ujęte jako bierne rozliczenia międzyokresowe zmniejszają koszty okresu sprawozdawczego, w którym stwierdzono, że zobowiązania te nie powstały.


Ewidencja aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego
wynika z przepisów art. 37 ustawy o rachunkowości, stosownie do których:

- wartością podatkową pasywów jest ich wartość księgowa pomniejszona o kwoty, które w przyszłości pomniejszą podstawę podatku dochodowego;

- aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego ustala się w wysokości kwoty przewidzianej w przyszłości do odliczenia od podatku dochodowego w związku z ujemnymi różnicami przejściowymi, które spowodują w przyszłości zmniejszenie podstawy obliczenia podatku dochodowego;

- wysokość aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego ustala się z uwzględnieniem stawek podatku dochodowego obowiązujących w roku powstania obowiązku podatkowego;

- wpływający na wynik finansowy podatek dochodowy za dany okres sprawozdawczy obejmuje część bieżącą i część odroczoną.


Przy ustalaniu i ewidencji podatku odroczonego spółka może wykorzystać również postanowienia Krajowego Standardu Rachunkowości nr 2 „Podatek dochodowy”.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podany przez spółkę sposób ujęcia w księgach rachunkowych 2006 r. wypłaty premii i wykorzystania rezerwy na premię byłby poprawny pod warunkiem, że spółka ewidencjonuje koszty wyłącznie na kontach zespołu 4. Wówczas w 2005 r. utworzenie rezerwy na premię należało zaksięgować: Wn 490 „Rozliczenie kosztów”, Ma 640 „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Prawidłową ewidencję utworzenia, wykorzystania i rozwiązania rezerwy na premię przedstawia wariant II przykładu.


W 2005 r. spółka prawidłowo, przy wyliczeniu dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, nie zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów utworzonej rezerwy na premię. Jest to zgodne z art. 16 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Przy ustalaniu podstawy opodatkowania za 2006 r. należy:

- w kosztach uzyskania przychodów uwzględnić kwotę 80 000 zł z tytułu wypłaconej premii,

- do przychodów nie zaliczyć rozwiązania niewykorzystanej rezerwy w kwocie 20 000 zł, co jest zgodne z przepisami art. 12 ust. 1 pkt 5a ustawy podatkowej.

Podstawa prawna:

- art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 16 ust. 1 pkt 27 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589


Teresa Fołta

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA