REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim zakresie podatnicy VAT mogą korygować deklaracje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak w obecnym stanie prawnym, wynikającym z ostatniej nowelizacji art. 81 Ordynacji podatkowej, kształtuje się prawo podatnika do złożenia skutecznej korekty deklaracji VAT dotyczącej miesiąca uprzednio skontrolowanego przez organ skarbowy? Czy wynik kontroli – stwierdzający nieprawidłowości lub ich brak – wpływa na prawo do złożenia skutecznej korekty deklaracji za kontrolowany okres?

RADA

Zakres, w jakim podatnicy VAT mogą składać korekty deklaracji VAT, zależy od tego czy jest to kontrola podatkowa czy skarbowa. Szczegóły zostały wskazane w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przepisy Ordynacji podatkowej dają prawo do korekty deklaracji wszystkim podatnikom, bez względu na powód. Ograniczeniem mogą być przepisy szczegółowe, w naszym przypadku w zakresie VAT. Jednak artykuł 81b § 1 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2005 r.) określa przypadki, gdy uprawnienie do skorygowania deklaracji nie przysługuje. Regulacja ta odnosi się wyłącznie do kontroli podatkowej. Ograniczenia w możliwości składania korekt deklaracji VAT w przypadku kontroli skarbowej określa art. 14c ustawy o kontroli skarbowej.

Kontrola podatkowa

Według art. 81b Ordynacji podatkowej prawo do korekty:
1) ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
2) przysługuje nadal po zakończeniu:
a) kontroli podatkowej,
b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Jednocześnie jednak, w myśl art. 81 § 3 Ordynacji, przepisu art. 81 § 1 pkt 2 lit. a) nie stosuje się w zakresie podatku od towarów i usług. Brzmienie tego przepisu prowadzi do wniosku, że przeprowadzenie kontroli u podatnika VAT (nawet jeśli kontrola nie wykazała żadnych uchybień) wyłącza możliwość złożenia przez niego korekty deklaracji VAT-7 za okres objęty kontrolą.

Ze względów racjonalnych oraz celowościowych wniosek taki jest odrzucany. Jak czytamy w piśmie Ministerstwa Finansów z 8 sierpnia 2005 r. (nr SP1/618/8012-110-2024/05/EB, publ.: Biuletyn Skarbowy 5/2005), „brak jest merytorycznego i praktycznego uzasadnienia dla uznania bezwzględnej bezskuteczności korekty deklaracji VAT w każdej sytuacji po zakończeniu kontroli podatkowej”. W dalszej części pisma Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w przypadku gdy zakończona kontrola podatkowe nie wykazała nieprawidłowości, korekta deklaracji VAT-7 złożona przez podatnika będzie prawnie skuteczna. „Jedynie w sytuacji gdy kontrola podatkowa wykaże nieprawidłowości, a zebrany w toku kontroli materiał dowodowy będzie przyczynkiem do wszczęcia postępowania podatkowego, korekta deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług nie będzie prawnie skuteczna”. W konsekwencji, wbrew literalnemu brzmieniu art. 81 § 3 Ordynacji podatkowej, podatnicy VAT mogą składać korekty deklaracji VAT:
- do momentu wszczęcia kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego,
- po zakończeniu kontroli podatkowej, jeśli na skutek tej kontroli nie zostało wszczęte postępowanie podatkowe,
- po zakończeniu postępowania podatkowego, jeżeli na skutek tej kontroli zostało wszczęte postępowanie podatkowe (w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego).
Z kolei nie wywołują skutków prawnych korekty złożone przez podatników VAT:
- w czasie trwającego postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej oraz w okresie między zakończeniem takiej kontroli a wszczęciem postępowania (jeśli dotyczy okresu objętego tym postępowaniem lub kontrolą; nie ma bowiem przeszkód, aby w takich przypadkach składać korekty deklaracji VAT za okresy nieobjęte kontrolą lub postępowaniem),
- za okres, w stosunku do którego została wydana decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego.

Kontrola skarbowa

Uprawnienie do skorygowania deklaracji również ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania kontrolnego w zakresie objętym tym postępowaniem. Oznacza to, że nie możemy w tym czasie skorygować deklaracji za okres, który został objęty kontrolą. Korekta złożona za okres objęty kontrolą nie wywołuje skutków prawnych, jest nieważna. Z dniem 1 stycznia 2007 r. wprowadzono możliwość złożenia korekty deklaracji za okres objęty kontrolą, gdy „znaleziono” nieprawidłowości będące podstawą wszczęcia postępowania podatkowego. Korekty należy dokonać, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli, w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym. Na możliwość skorygowania deklaracji kontrolujący wskazuje w protokole kontroli. Należy zauważyć, że z uprawnienia do korekty po kontroli skarbowej nie wyłączono deklaracji VAT. Kontrolowany, który korzysta z tego uprawnienia, ma obowiązek, nie później niż w terminie 3 dni, zawiadomić organ kontroli skarbowej o złożeniu do właściwego urzędu skarbowego deklaracji korygującej oraz w pisemnym uzasadnieniu przyczyn korekty wskazać w szczególności, że korekta deklaracji jest związana z postępowaniem kontrolnym prowadzonym przez organ kontroli skarbowej. Urząd skarbowy niezwłocznie informuje właściwy organ kontroli skarbowej o złożeniu deklaracji korygującej.

W przypadku gdy podatnik nie skorzysta z prawa do korekty w terminie 14 dni, uprawnienie to będzie przysługiwać nadal, po zakończeniu postępowania kontrolnego, w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.
Tak więc podatnicy VAT mogą składać korekty:
- do czasu wszczęcia postępowania kontrolnego,
- po wszczęciu postępowania podatkowego, w zakresie nieobjętym kontrolą,
- po zakończeniu postępowania kontrolnego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu, w zakresie objętym kontrolą,
- po zakończeniu postępowania kontrolnego, w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Podstawa prawna:
- art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635
- art. 14c ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej - j.t. Dz.U. 2004 r. Nr 8, poz. 65; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA