REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim zakresie podatnicy VAT mogą korygować deklaracje

REKLAMA

Jak w obecnym stanie prawnym, wynikającym z ostatniej nowelizacji art. 81 Ordynacji podatkowej, kształtuje się prawo podatnika do złożenia skutecznej korekty deklaracji VAT dotyczącej miesiąca uprzednio skontrolowanego przez organ skarbowy? Czy wynik kontroli – stwierdzający nieprawidłowości lub ich brak – wpływa na prawo do złożenia skutecznej korekty deklaracji za kontrolowany okres?

RADA

Zakres, w jakim podatnicy VAT mogą składać korekty deklaracji VAT, zależy od tego czy jest to kontrola podatkowa czy skarbowa. Szczegóły zostały wskazane w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przepisy Ordynacji podatkowej dają prawo do korekty deklaracji wszystkim podatnikom, bez względu na powód. Ograniczeniem mogą być przepisy szczegółowe, w naszym przypadku w zakresie VAT. Jednak artykuł 81b § 1 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2005 r.) określa przypadki, gdy uprawnienie do skorygowania deklaracji nie przysługuje. Regulacja ta odnosi się wyłącznie do kontroli podatkowej. Ograniczenia w możliwości składania korekt deklaracji VAT w przypadku kontroli skarbowej określa art. 14c ustawy o kontroli skarbowej.

Kontrola podatkowa

Według art. 81b Ordynacji podatkowej prawo do korekty:
1) ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
2) przysługuje nadal po zakończeniu:
a) kontroli podatkowej,
b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Jednocześnie jednak, w myśl art. 81 § 3 Ordynacji, przepisu art. 81 § 1 pkt 2 lit. a) nie stosuje się w zakresie podatku od towarów i usług. Brzmienie tego przepisu prowadzi do wniosku, że przeprowadzenie kontroli u podatnika VAT (nawet jeśli kontrola nie wykazała żadnych uchybień) wyłącza możliwość złożenia przez niego korekty deklaracji VAT-7 za okres objęty kontrolą.

Ze względów racjonalnych oraz celowościowych wniosek taki jest odrzucany. Jak czytamy w piśmie Ministerstwa Finansów z 8 sierpnia 2005 r. (nr SP1/618/8012-110-2024/05/EB, publ.: Biuletyn Skarbowy 5/2005), „brak jest merytorycznego i praktycznego uzasadnienia dla uznania bezwzględnej bezskuteczności korekty deklaracji VAT w każdej sytuacji po zakończeniu kontroli podatkowej”. W dalszej części pisma Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w przypadku gdy zakończona kontrola podatkowe nie wykazała nieprawidłowości, korekta deklaracji VAT-7 złożona przez podatnika będzie prawnie skuteczna. „Jedynie w sytuacji gdy kontrola podatkowa wykaże nieprawidłowości, a zebrany w toku kontroli materiał dowodowy będzie przyczynkiem do wszczęcia postępowania podatkowego, korekta deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług nie będzie prawnie skuteczna”. W konsekwencji, wbrew literalnemu brzmieniu art. 81 § 3 Ordynacji podatkowej, podatnicy VAT mogą składać korekty deklaracji VAT:
- do momentu wszczęcia kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego,
- po zakończeniu kontroli podatkowej, jeśli na skutek tej kontroli nie zostało wszczęte postępowanie podatkowe,
- po zakończeniu postępowania podatkowego, jeżeli na skutek tej kontroli zostało wszczęte postępowanie podatkowe (w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego).
Z kolei nie wywołują skutków prawnych korekty złożone przez podatników VAT:
- w czasie trwającego postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej oraz w okresie między zakończeniem takiej kontroli a wszczęciem postępowania (jeśli dotyczy okresu objętego tym postępowaniem lub kontrolą; nie ma bowiem przeszkód, aby w takich przypadkach składać korekty deklaracji VAT za okresy nieobjęte kontrolą lub postępowaniem),
- za okres, w stosunku do którego została wydana decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego.

Kontrola skarbowa

Uprawnienie do skorygowania deklaracji również ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania kontrolnego w zakresie objętym tym postępowaniem. Oznacza to, że nie możemy w tym czasie skorygować deklaracji za okres, który został objęty kontrolą. Korekta złożona za okres objęty kontrolą nie wywołuje skutków prawnych, jest nieważna. Z dniem 1 stycznia 2007 r. wprowadzono możliwość złożenia korekty deklaracji za okres objęty kontrolą, gdy „znaleziono” nieprawidłowości będące podstawą wszczęcia postępowania podatkowego. Korekty należy dokonać, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli, w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym. Na możliwość skorygowania deklaracji kontrolujący wskazuje w protokole kontroli. Należy zauważyć, że z uprawnienia do korekty po kontroli skarbowej nie wyłączono deklaracji VAT. Kontrolowany, który korzysta z tego uprawnienia, ma obowiązek, nie później niż w terminie 3 dni, zawiadomić organ kontroli skarbowej o złożeniu do właściwego urzędu skarbowego deklaracji korygującej oraz w pisemnym uzasadnieniu przyczyn korekty wskazać w szczególności, że korekta deklaracji jest związana z postępowaniem kontrolnym prowadzonym przez organ kontroli skarbowej. Urząd skarbowy niezwłocznie informuje właściwy organ kontroli skarbowej o złożeniu deklaracji korygującej.

W przypadku gdy podatnik nie skorzysta z prawa do korekty w terminie 14 dni, uprawnienie to będzie przysługiwać nadal, po zakończeniu postępowania kontrolnego, w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.
Tak więc podatnicy VAT mogą składać korekty:
- do czasu wszczęcia postępowania kontrolnego,
- po wszczęciu postępowania podatkowego, w zakresie nieobjętym kontrolą,
- po zakończeniu postępowania kontrolnego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu, w zakresie objętym kontrolą,
- po zakończeniu postępowania kontrolnego, w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Podstawa prawna:
- art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635
- art. 14c ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej - j.t. Dz.U. 2004 r. Nr 8, poz. 65; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA