REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim zakresie podatnicy VAT mogą korygować deklaracje

REKLAMA

Jak w obecnym stanie prawnym, wynikającym z ostatniej nowelizacji art. 81 Ordynacji podatkowej, kształtuje się prawo podatnika do złożenia skutecznej korekty deklaracji VAT dotyczącej miesiąca uprzednio skontrolowanego przez organ skarbowy? Czy wynik kontroli – stwierdzający nieprawidłowości lub ich brak – wpływa na prawo do złożenia skutecznej korekty deklaracji za kontrolowany okres?

RADA

Zakres, w jakim podatnicy VAT mogą składać korekty deklaracji VAT, zależy od tego czy jest to kontrola podatkowa czy skarbowa. Szczegóły zostały wskazane w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przepisy Ordynacji podatkowej dają prawo do korekty deklaracji wszystkim podatnikom, bez względu na powód. Ograniczeniem mogą być przepisy szczegółowe, w naszym przypadku w zakresie VAT. Jednak artykuł 81b § 1 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2005 r.) określa przypadki, gdy uprawnienie do skorygowania deklaracji nie przysługuje. Regulacja ta odnosi się wyłącznie do kontroli podatkowej. Ograniczenia w możliwości składania korekt deklaracji VAT w przypadku kontroli skarbowej określa art. 14c ustawy o kontroli skarbowej.

Kontrola podatkowa

Według art. 81b Ordynacji podatkowej prawo do korekty:
1) ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
2) przysługuje nadal po zakończeniu:
a) kontroli podatkowej,
b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Jednocześnie jednak, w myśl art. 81 § 3 Ordynacji, przepisu art. 81 § 1 pkt 2 lit. a) nie stosuje się w zakresie podatku od towarów i usług. Brzmienie tego przepisu prowadzi do wniosku, że przeprowadzenie kontroli u podatnika VAT (nawet jeśli kontrola nie wykazała żadnych uchybień) wyłącza możliwość złożenia przez niego korekty deklaracji VAT-7 za okres objęty kontrolą.

Ze względów racjonalnych oraz celowościowych wniosek taki jest odrzucany. Jak czytamy w piśmie Ministerstwa Finansów z 8 sierpnia 2005 r. (nr SP1/618/8012-110-2024/05/EB, publ.: Biuletyn Skarbowy 5/2005), „brak jest merytorycznego i praktycznego uzasadnienia dla uznania bezwzględnej bezskuteczności korekty deklaracji VAT w każdej sytuacji po zakończeniu kontroli podatkowej”. W dalszej części pisma Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w przypadku gdy zakończona kontrola podatkowe nie wykazała nieprawidłowości, korekta deklaracji VAT-7 złożona przez podatnika będzie prawnie skuteczna. „Jedynie w sytuacji gdy kontrola podatkowa wykaże nieprawidłowości, a zebrany w toku kontroli materiał dowodowy będzie przyczynkiem do wszczęcia postępowania podatkowego, korekta deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług nie będzie prawnie skuteczna”. W konsekwencji, wbrew literalnemu brzmieniu art. 81 § 3 Ordynacji podatkowej, podatnicy VAT mogą składać korekty deklaracji VAT:
- do momentu wszczęcia kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego,
- po zakończeniu kontroli podatkowej, jeśli na skutek tej kontroli nie zostało wszczęte postępowanie podatkowe,
- po zakończeniu postępowania podatkowego, jeżeli na skutek tej kontroli zostało wszczęte postępowanie podatkowe (w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego).
Z kolei nie wywołują skutków prawnych korekty złożone przez podatników VAT:
- w czasie trwającego postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej oraz w okresie między zakończeniem takiej kontroli a wszczęciem postępowania (jeśli dotyczy okresu objętego tym postępowaniem lub kontrolą; nie ma bowiem przeszkód, aby w takich przypadkach składać korekty deklaracji VAT za okresy nieobjęte kontrolą lub postępowaniem),
- za okres, w stosunku do którego została wydana decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego.

Kontrola skarbowa

Uprawnienie do skorygowania deklaracji również ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania kontrolnego w zakresie objętym tym postępowaniem. Oznacza to, że nie możemy w tym czasie skorygować deklaracji za okres, który został objęty kontrolą. Korekta złożona za okres objęty kontrolą nie wywołuje skutków prawnych, jest nieważna. Z dniem 1 stycznia 2007 r. wprowadzono możliwość złożenia korekty deklaracji za okres objęty kontrolą, gdy „znaleziono” nieprawidłowości będące podstawą wszczęcia postępowania podatkowego. Korekty należy dokonać, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli, w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym. Na możliwość skorygowania deklaracji kontrolujący wskazuje w protokole kontroli. Należy zauważyć, że z uprawnienia do korekty po kontroli skarbowej nie wyłączono deklaracji VAT. Kontrolowany, który korzysta z tego uprawnienia, ma obowiązek, nie później niż w terminie 3 dni, zawiadomić organ kontroli skarbowej o złożeniu do właściwego urzędu skarbowego deklaracji korygującej oraz w pisemnym uzasadnieniu przyczyn korekty wskazać w szczególności, że korekta deklaracji jest związana z postępowaniem kontrolnym prowadzonym przez organ kontroli skarbowej. Urząd skarbowy niezwłocznie informuje właściwy organ kontroli skarbowej o złożeniu deklaracji korygującej.

W przypadku gdy podatnik nie skorzysta z prawa do korekty w terminie 14 dni, uprawnienie to będzie przysługiwać nadal, po zakończeniu postępowania kontrolnego, w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.
Tak więc podatnicy VAT mogą składać korekty:
- do czasu wszczęcia postępowania kontrolnego,
- po wszczęciu postępowania podatkowego, w zakresie nieobjętym kontrolą,
- po zakończeniu postępowania kontrolnego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu, w zakresie objętym kontrolą,
- po zakończeniu postępowania kontrolnego, w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Podstawa prawna:
- art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635
- art. 14c ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej - j.t. Dz.U. 2004 r. Nr 8, poz. 65; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA