REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży wysyłkowej

REKLAMA

Prowadzimy sklep z przyprawami i herbatami. Mamy zamiar rozpocząć także sprzedaż przez Internet. W związku z tym mam pytanie: kiedy powstaje obowiązek podatkowy, jeżeli wysyłamy towar do nabywcy za zaliczeniem pocztowym?

Wysyłamy towar do klienta przesyłką pocztową. Klient po otrzymaniu towaru dokonuje płatności za pośrednictwem urzędu pocztowego. Ale są także klienci, którzy płacą bezpośrednio na nasz rachunek bankowy, wykorzystując elektroniczny transfer bankowy przed otrzymaniem towaru. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy? Czy z chwilą nadania przesyłki, czy też z chwilą otrzymania zapłaty?

RADA

Obowiązek podatkowy w przypadku dostawy dokonanej za zaliczeniem pocztowym powstaje w momencie, w którym sprzedawca otrzymał środki pieniężne, a w przypadku płatności za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego - w momencie wpływu pieniędzy na konto sprzedawcy.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że dokonują Państwo sprzedaży przez Internet na dwa sposoby:
- wysyłając towar nabywcy za zaliczeniem pocztowym; klient po otrzymaniu towaru dokonuje płatności za pośrednictwem urzędu pocztowego, a pieniądze wpływają na wasze konto bankowe,
- po otrzymaniu płatności za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego dokonujecie wysyłki towaru.

Wydanie rzeczy nabywcy w przypadku sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym, jak też po otrzymaniu płatności za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego następuje z chwilą, kiedy nadana przesyłka zostanie przez nabywcę podjęta i opłacona. Do tego czasu właścicielem towaru jest nadawca przesyłki, czego wyrazem jest zwrot do niego przesyłki w przypadku braku odbioru i opłacenia jej przez adresata. W obydwu przypadkach, o których wspomina Czytelnik, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje w momencie otrzymania zapłaty za towar wystawiony w sklepie internetowym.
Potwierdzenie takiego stanowiska znajdziemy bezpośrednio w przepisach ustawy o VAT.
W świetle art. 19 ust. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli jednak przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w tej części.
W przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty.
 

Ważne! Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. W przypadku sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym obowiązek ten powstaje jednak dopiero w momencie otrzymania zapłaty za towar.

Zatem zarówno w sytuacji, kiedy wysyłają Państwo towar za zaliczeniem pocztowym, jak i po otrzymaniu zaliczki za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego obowiązek podatkowy powstaje w sposób szczególny.

W przypadku dostawy dokonanej za zaliczeniem pocztowym powstaje on w momencie, w którym otrzymaliście środki pieniężne za pośrednictwem poczty na konto (art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT), natomiast w przypadku płatności za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego - w momencie otrzymania zapłaty (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT). Zapłatę traktuje się jako 100-proc. zaliczkę.
 

Przykład
Soleo Sp. z o.o. prowadząca sprzedaż internetową kosmetyków dokonała sprzedaży 20 lutego 2007 r. na rzecz Jana Kowalskiego i Marka Nowaka. Jan Kowalski tego samego dnia, w którym dokonał zakupu w sklepie internetowym, dokonał płatności przelewem na konto sprzedawcy, wykorzystując przy tym swoje internetowe konto bankowe. Kolejnego dnia należność była już zaksięgowana na koncie sprzedawcy. Natomiast pan Marek Nowak otrzymał awizo pocztowe, wzywające do odbioru przesyłki. Przesyłkę odebrał 23 lutego. Pieniądze za towar zostały przekazane sprzedawcy pocztą 26 lutego. Pomimo tego, że spółka dokonała sprzedaży dla dwóch odbiorców 20 lutego, obowiązek podatkowy w tych dwóch przypadkach powstał odpowiednio:
- z tytułu sprzedaży na rzecz Jana Kowalskiego - 21 lutego,
- z tytułu sprzedaży na rzecz Marka Nowaka - 26 lutego.
 

Podstawa prawna:
- art. 19 ust. 1 i 11, art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Ewa Michalak
ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA