REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży wysyłkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy sklep z przyprawami i herbatami. Mamy zamiar rozpocząć także sprzedaż przez Internet. W związku z tym mam pytanie: kiedy powstaje obowiązek podatkowy, jeżeli wysyłamy towar do nabywcy za zaliczeniem pocztowym?

Wysyłamy towar do klienta przesyłką pocztową. Klient po otrzymaniu towaru dokonuje płatności za pośrednictwem urzędu pocztowego. Ale są także klienci, którzy płacą bezpośrednio na nasz rachunek bankowy, wykorzystując elektroniczny transfer bankowy przed otrzymaniem towaru. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy? Czy z chwilą nadania przesyłki, czy też z chwilą otrzymania zapłaty?

RADA

Obowiązek podatkowy w przypadku dostawy dokonanej za zaliczeniem pocztowym powstaje w momencie, w którym sprzedawca otrzymał środki pieniężne, a w przypadku płatności za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego - w momencie wpływu pieniędzy na konto sprzedawcy.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że dokonują Państwo sprzedaży przez Internet na dwa sposoby:
- wysyłając towar nabywcy za zaliczeniem pocztowym; klient po otrzymaniu towaru dokonuje płatności za pośrednictwem urzędu pocztowego, a pieniądze wpływają na wasze konto bankowe,
- po otrzymaniu płatności za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego dokonujecie wysyłki towaru.

Wydanie rzeczy nabywcy w przypadku sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym, jak też po otrzymaniu płatności za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego następuje z chwilą, kiedy nadana przesyłka zostanie przez nabywcę podjęta i opłacona. Do tego czasu właścicielem towaru jest nadawca przesyłki, czego wyrazem jest zwrot do niego przesyłki w przypadku braku odbioru i opłacenia jej przez adresata. W obydwu przypadkach, o których wspomina Czytelnik, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje w momencie otrzymania zapłaty za towar wystawiony w sklepie internetowym.
Potwierdzenie takiego stanowiska znajdziemy bezpośrednio w przepisach ustawy o VAT.
W świetle art. 19 ust. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli jednak przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w tej części.
W przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty.
 

Ważne! Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. W przypadku sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym obowiązek ten powstaje jednak dopiero w momencie otrzymania zapłaty za towar.

Zatem zarówno w sytuacji, kiedy wysyłają Państwo towar za zaliczeniem pocztowym, jak i po otrzymaniu zaliczki za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego obowiązek podatkowy powstaje w sposób szczególny.

W przypadku dostawy dokonanej za zaliczeniem pocztowym powstaje on w momencie, w którym otrzymaliście środki pieniężne za pośrednictwem poczty na konto (art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT), natomiast w przypadku płatności za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego - w momencie otrzymania zapłaty (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT). Zapłatę traktuje się jako 100-proc. zaliczkę.
 

Przykład
Soleo Sp. z o.o. prowadząca sprzedaż internetową kosmetyków dokonała sprzedaży 20 lutego 2007 r. na rzecz Jana Kowalskiego i Marka Nowaka. Jan Kowalski tego samego dnia, w którym dokonał zakupu w sklepie internetowym, dokonał płatności przelewem na konto sprzedawcy, wykorzystując przy tym swoje internetowe konto bankowe. Kolejnego dnia należność była już zaksięgowana na koncie sprzedawcy. Natomiast pan Marek Nowak otrzymał awizo pocztowe, wzywające do odbioru przesyłki. Przesyłkę odebrał 23 lutego. Pieniądze za towar zostały przekazane sprzedawcy pocztą 26 lutego. Pomimo tego, że spółka dokonała sprzedaży dla dwóch odbiorców 20 lutego, obowiązek podatkowy w tych dwóch przypadkach powstał odpowiednio:
- z tytułu sprzedaży na rzecz Jana Kowalskiego - 21 lutego,
- z tytułu sprzedaży na rzecz Marka Nowaka - 26 lutego.
 

Podstawa prawna:
- art. 19 ust. 1 i 11, art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Ewa Michalak
ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA