REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży wysyłkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy sklep z przyprawami i herbatami. Mamy zamiar rozpocząć także sprzedaż przez Internet. W związku z tym mam pytanie: kiedy powstaje obowiązek podatkowy, jeżeli wysyłamy towar do nabywcy za zaliczeniem pocztowym?

Wysyłamy towar do klienta przesyłką pocztową. Klient po otrzymaniu towaru dokonuje płatności za pośrednictwem urzędu pocztowego. Ale są także klienci, którzy płacą bezpośrednio na nasz rachunek bankowy, wykorzystując elektroniczny transfer bankowy przed otrzymaniem towaru. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy? Czy z chwilą nadania przesyłki, czy też z chwilą otrzymania zapłaty?

RADA

Obowiązek podatkowy w przypadku dostawy dokonanej za zaliczeniem pocztowym powstaje w momencie, w którym sprzedawca otrzymał środki pieniężne, a w przypadku płatności za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego - w momencie wpływu pieniędzy na konto sprzedawcy.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że dokonują Państwo sprzedaży przez Internet na dwa sposoby:
- wysyłając towar nabywcy za zaliczeniem pocztowym; klient po otrzymaniu towaru dokonuje płatności za pośrednictwem urzędu pocztowego, a pieniądze wpływają na wasze konto bankowe,
- po otrzymaniu płatności za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego dokonujecie wysyłki towaru.

Wydanie rzeczy nabywcy w przypadku sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym, jak też po otrzymaniu płatności za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego następuje z chwilą, kiedy nadana przesyłka zostanie przez nabywcę podjęta i opłacona. Do tego czasu właścicielem towaru jest nadawca przesyłki, czego wyrazem jest zwrot do niego przesyłki w przypadku braku odbioru i opłacenia jej przez adresata. W obydwu przypadkach, o których wspomina Czytelnik, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje w momencie otrzymania zapłaty za towar wystawiony w sklepie internetowym.
Potwierdzenie takiego stanowiska znajdziemy bezpośrednio w przepisach ustawy o VAT.
W świetle art. 19 ust. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli jednak przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w tej części.
W przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty.
 

Ważne! Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. W przypadku sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym obowiązek ten powstaje jednak dopiero w momencie otrzymania zapłaty za towar.

Zatem zarówno w sytuacji, kiedy wysyłają Państwo towar za zaliczeniem pocztowym, jak i po otrzymaniu zaliczki za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego obowiązek podatkowy powstaje w sposób szczególny.

W przypadku dostawy dokonanej za zaliczeniem pocztowym powstaje on w momencie, w którym otrzymaliście środki pieniężne za pośrednictwem poczty na konto (art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT), natomiast w przypadku płatności za pośrednictwem elektronicznego serwisu bankowego - w momencie otrzymania zapłaty (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT). Zapłatę traktuje się jako 100-proc. zaliczkę.
 

Przykład
Soleo Sp. z o.o. prowadząca sprzedaż internetową kosmetyków dokonała sprzedaży 20 lutego 2007 r. na rzecz Jana Kowalskiego i Marka Nowaka. Jan Kowalski tego samego dnia, w którym dokonał zakupu w sklepie internetowym, dokonał płatności przelewem na konto sprzedawcy, wykorzystując przy tym swoje internetowe konto bankowe. Kolejnego dnia należność była już zaksięgowana na koncie sprzedawcy. Natomiast pan Marek Nowak otrzymał awizo pocztowe, wzywające do odbioru przesyłki. Przesyłkę odebrał 23 lutego. Pieniądze za towar zostały przekazane sprzedawcy pocztą 26 lutego. Pomimo tego, że spółka dokonała sprzedaży dla dwóch odbiorców 20 lutego, obowiązek podatkowy w tych dwóch przypadkach powstał odpowiednio:
- z tytułu sprzedaży na rzecz Jana Kowalskiego - 21 lutego,
- z tytułu sprzedaży na rzecz Marka Nowaka - 26 lutego.
 

Podstawa prawna:
- art. 19 ust. 1 i 11, art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Ewa Michalak
ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

REKLAMA