REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak na dzień bilansowy wykazać w sprawozdaniu finansowym dopłaty bezpośrednie do gruntów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W związku z ukazywaniem się w wielu publikacjach niespójnych porad na temat ujęcia w księgach rachunkowych dopłat bezpośrednich do gruntów, gdzie w sprawozdaniu finansowym powinny być one ujmowane?


rada


Niestety, nie można wskazać tylko jednego i jedynego rozwiązania. Ujęcie w sprawozdaniu finansowym dopłat będzie zależeć od specyfiki i potrzeb danej jednostki. W przypadku jednostek, w których dopłaty bezpośrednie do gruntów stanowią znaczącą pozycję, wskazane jest, by (na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy o rachunkowości) wydzielić dla dopłat w sprawozdaniu finansowym oddzielne pozycje. W przypadku gdy nie ma potrzeby ani gdy specyfika jednostki nie wymaga wykazywania informacji o dopłatach bezpośrednich ze szczegółowością większą niż wskazana w załączniku do ustawy o rachunkowości, to w gestii kierownika jednostki należy decyzja, czy wykazać je w pozycji:

- B.II.2.b bilansu, czyli „Należności krótkoterminowe z tytułu podatków, dotacji, ceł, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz innych świadczeń”, oraz

- D.II rachunku zysków i strat (sporządzanego metodą porównawczą), czyli „Pozostałe przychody operacyjne - Dotacje”,

czy też ewentualnie w pozycji:

- B.II.2.c bilansu, czyli „Należności krótkoterminowe - inne”, oraz

- D.III rachunku zysków i strat (sporządzanego metodą porównawczą), czyli „Pozostałe przychody operacyjne - Inne przychody operacyjne”.

Dotychczasowa praktyka wskazuje, że większość jednostek wybierało kombinację B.II.2.b bilansu i D.II rachunku zysków i strat (w przypadku wersji porównawczej).


uzasadnienie


Ustawa o rachunkowości (art. 50 ust. 1) wprost wskazuje, że:

informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazywane ze szczegółowością większą niż określona w załącznikach do ustawy, jeżeli wynika to z potrzeb lub specyfiki jednostki.


W wielu przypadkach dopłaty bezpośrednie do gruntów są znaczącą pozycją jednostek (np. dla gospodarstw rolnych). Wówczas wskazane byłoby „poszerzenie” sprawozdania finansowego o nowe pozycje, np.:

- w bilansie pozycja B.II.2.e „Należności krótkoterminowe - Należności z tytułu dopłat bezpośrednich do gruntów”,

- zaś w rachunku zysków i strat (wariant porównawczy) D.IV. „Pozostałe przychody operacyjne - Dopłaty bezpośrednie do gruntów”.

Takie rozwiązanie jest także sugerowane przez międzynarodowe standardy rachunkowości, a dokładnie w MSR 20 „Dotacje”, gdzie mówi się o możliwości ich prezentowania jako przychód w oddzielnej pozycji rachunku zysków i strat lub w ogólnej pozycji zatytułowanej „Pozostałe przychody”.

W przypadku gdy nie ma potrzeby, ani specyfika jednostki nie wymaga wykazywania informacji o dopłatach bezpośrednich ze szczegółowością większą niż wskazana w załączniku do ustawy o rachunkowości, to w gestii kierownika jednostki jest decyzja, czy wykazać je w pozycji:

- B.II.2.b bilansu - czyli „Należności krótkoterminowe z tytułu podatków, dotacji, ceł, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz innych świadczeń”, oraz

- D.II rachunku zysków i strat (wariant porównawczy), czyli „Pozostałe przychody operacyjne - Dotacje”,

czy też ewentualnie w pozycji:

- B.II.2.c bilansu, czyli „Należności krótkoterminowe - inne” oraz

- D.III rachunku zysków i strat (wariant porównawczy), czyli „Pozostałe przychody operacyjne - Inne przychody operacyjne”.


Należy przy okazji wskazać na możliwość powstania pewnych wątpliwości związanych z kwalifikacją dopłat bezpośrednich do gruntu do segmentu pozostałych przychodów operacyjnych. Choć taka praktyka wynika bezpośrednio z art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości, gdzie wskazuje się, że kategorię taką (tj. pozostałych przychodów operacyjnych) tworzą między innymi otrzymane nieodpłatnie środki pieniężne, to zapomina się o pierwszym członie tej definicji, gdzie wprost wskazuje się, że muszą być to przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki. Można by było zatem rozważać, czy w jednostkach prowadzących głównie działalność rolniczą dopłaty stanowią pośrednie przychody operacyjne, czy też mogłyby być kwalifikowane do podstawowej działalności operacyjnej.


Pewnym potwierdzeniem takiego kierunku może być wypowiedź Ministra Finansów z 13 stycznia 2005 r. na zapytanie poselskie, w której odniósł się do zgłaszanych wątpliwości dotyczących dopłat bezpośrednich do powierzchni użytków rolnych w kontekście podatku dochodowego od osób prawnych. W odpowiedzi tej znajdujemy zdanie, że:

przyjmując (...) działalność (rolniczą) za źródło przychodów, uzasadnione jest uznanie wszystkich przychodów z tego źródła, a więc również z dopłat bezpośrednich, za ich integralną część.

Wobec powyższego przychody pochodzące ze środków budżetu Unii Europejskiej wraz z niezbędnym współfinansowaniem krajowym kierowane do gospodarstw rolnych stanowią przychody z działalności rolniczej gospodarstw rolnych.


Zdanie to wskazuje, że dopłaty do gruntów są integralną częścią przychodów z działalności rolniczej (a więc podstawowej sfery działalności gospodarstw rolnych).

Niezależnie jednak, z którego sposobu wykazania dopłat bezpośrednich do gruntów jednostka skorzysta, ważniejsze jest, by przyjęte rozwiązanie zapewniło rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyniku finansowego jednostki (art. 4 ustawy o rachunkowości).


Podstawa prawna:
- art. 4, art. 50 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Paweł Muż

ekonomista, księgowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

REKLAMA