Czy spółka może zaliczyć do kosztów wydatki na wyposażenie przekazane kontrahentom w celu ekspozycji jej towarów
REKLAMA
Wyposażenie to pozostaje własnością spółki, a w przypadku zaprzestania współpracy - jest zwracane. Spółka prowadzi ewidencje przekazań oraz zwrotów tego wyposażenia. Wartość tego wyposażenia nie przekracza 3500 zł. Czy wydatki na to wyposażenie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych?
RADA
Tak, wydatki na nabycie stojaków i regałów z logo spółki przekazywanych do używania sklepom w celu ekspozycji towarów spółki stanowią koszty uzyskania przychodów jako wydatki o charakterze reklamowym. Jeżeli ich wartość nie przekracza 3500 zł, mogą zostać zaliczone w całości do kosztów w miesiącu oddania ich do używania. Wydatki te mogą być również zaliczone do kosztów podatkowych w formie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. W celu uniknięcia konfliktu z organami podatkowymi warto na stojakach i regałach zamieścić elementy wartościujące oferowane towary lub np. adres internetowy Państwa spółki.
UZASADNIENIE
Od 1 stycznia br. uchylono możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację, a w szczególności wydatków poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Oznacza to, że do kosztów można zaliczać jedynie wydatki o charakterze reklamowym.
W pytaniu piszą Państwo, że kontrahenci otrzymują od Was do używania stojaki i regały zaopatrzone w logo spółki w celu eksponowania produkowanych przez Państwa spółkę towarów. W takiej sytuacji wydatki na nabycie tych stojaków i regałów bez żadnej wątpliwości są ponoszone w celu uzyskania przychodów ze sprzedaży tych towarów. Należy również uznać, że są wydatkami o charakterze reklamowym, gdyż zachęcają do kupna towarów Państwa spółki. Aby organy podatkowe nie kwestionowały takiej kwalifikacji, warto zamieścić pod logo albo w innym miejscu na stojaku lub regale elementy wartościujące oferowane towary, lub np. adres internetowy Państwa spółki. W takiej sytuacji nie powinno już być żadnych wątpliwości, jak należy kwalifikować tego typu wydatki, a co za tym idzie, że można je bez żadnych ograniczeń zaliczyć do kosztów.
Stanowisko to potwierdził Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z 30 października 2006 r., nr 1472/ROP1/423-275/06/DP, w którym czytamy, że:
Na podstawie art. 16d ust. 1 updop podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza 3500 zł. Wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. W związku z powyższym wydatki na nabycie wyposażenia zaopatrzonego w logo Państwa spółki, przekazywanego do sklepów w celu ekspozycji towarów, mogą być zaliczone w koszty podatkowe w miesiącu oddania ich do używania. Mogą być również zaliczone w koszty na podstawie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania ich do używania (art. 16f ust. 3 updop).
Podstawa prawna:
- art. 16 ust. 1 pkt 28, art. 16d ust. 1, art. 16f ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847
Krzysztof Wieluński
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat