REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy spółka może zaliczyć do kosztów wydatki na wyposażenie przekazane kontrahentom w celu ekspozycji jej towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka zawiera ze sklepami detalicznymi umowy o współpracy i sprzedaży produktów. W ramach tych umów spółka przekazuje im do używania stojaki i regały zaopatrzone w jej logo, które służą do ekspozycji jej towarów. Koszt używania wyposażenia przez klienta zawarty jest w cenie sprzedawanych produktów.

Wyposażenie to pozostaje własnością spółki, a w przypadku zaprzestania współpracy - jest zwracane. Spółka prowadzi ewidencje przekazań oraz zwrotów tego wyposażenia. Wartość tego wyposażenia nie przekracza 3500 zł. Czy wydatki na to wyposażenie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych?

RADA

Tak, wydatki na nabycie stojaków i regałów z logo spółki przekazywanych do używania sklepom w celu ekspozycji towarów spółki stanowią koszty uzyskania przychodów jako wydatki o charakterze reklamowym. Jeżeli ich wartość nie przekracza 3500 zł, mogą zostać zaliczone w całości do kosztów w miesiącu oddania ich do używania. Wydatki te mogą być również zaliczone do kosztów podatkowych w formie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. W celu uniknięcia konfliktu z organami podatkowymi warto na stojakach i regałach zamieścić elementy wartościujące oferowane towary lub np. adres internetowy Państwa spółki.

UZASADNIENIE

Od 1 stycznia br. uchylono możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację, a w szczególności wydatków poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Oznacza to, że do kosztów można zaliczać jedynie wydatki o charakterze reklamowym.
Obowiązująca regulacja powoduje u podatników wiele wątpliwości co do sposobu kwalifikowania pewnego rodzaju wydatków. Czy uznawać je za mające charakter reprezentacyjny, czy reklamowy, i co ewentualnie zrobić, aby miały one charakter reklamowy?

W pytaniu piszą Państwo, że kontrahenci otrzymują od Was do używania stojaki i regały zaopatrzone w logo spółki w celu eksponowania produkowanych przez Państwa spółkę towarów. W takiej sytuacji wydatki na nabycie tych stojaków i regałów bez żadnej wątpliwości są ponoszone w celu uzyskania przychodów ze sprzedaży tych towarów. Należy również uznać, że są wydatkami o charakterze reklamowym, gdyż zachęcają do kupna towarów Państwa spółki. Aby organy podatkowe nie kwestionowały takiej kwalifikacji, warto zamieścić pod logo albo w innym miejscu na stojaku lub regale elementy wartościujące oferowane towary, lub np. adres internetowy Państwa spółki. W takiej sytuacji nie powinno już być żadnych wątpliwości, jak należy kwalifikować tego typu wydatki, a co za tym idzie, że można je bez żadnych ograniczeń zaliczyć do kosztów.

Stanowisko to potwierdził Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z 30 października 2006 r., nr 1472/ROP1/423-275/06/DP, w którym czytamy, że:
Stojaki i regały opatrzone logo Spółki zawierają przekaz reklamowy, zatem udostępniane i eksponowane w placówkach handlowych spełniają warunki reklamy prowadzonej w sposób publiczny.
 

Na podstawie art. 16d ust. 1 updop podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza 3500 zł. Wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. W związku z powyższym wydatki na nabycie wyposażenia zaopatrzonego w logo Państwa spółki, przekazywanego do sklepów w celu ekspozycji towarów, mogą być zaliczone w koszty podatkowe w miesiącu oddania ich do używania. Mogą być również zaliczone w koszty na podstawie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania ich do używania (art. 16f ust. 3 updop).
 

Podstawa prawna:
- art. 16 ust. 1 pkt 28, art. 16d ust. 1, art. 16f ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Krzysztof Wieluński
ekspert w zakresie podatków dochodowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA