Jakie wydatki można uznać za poniesione w celu zachowania źródła przychodów
REKLAMA
rada
Koszt organizacji spotkania z kontrahentami jako wydatek służący zachowaniu źródła przychodów można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
uzasadnienie
Ustawodawca wprowadził zmiany w definicji kosztów uzyskania przychodów. Obowiązują one od 1 stycznia 2007 r. Od tej daty z przepisów wynika wprost, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki, które nie tylko są poniesione w celu uzyskania przychodów, ale również służą zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Jednak i w poprzednim stanie prawnym orzecznictwo sądowe od dawna wskazywało, że wydatki poniesione na zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów. W orzeczeniu z 13 marca 1998 r., sygn. I S.A./Lu 230/97, NSA stwierdził:Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i "gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów".
Celem organizowanego przez spółkę spotkania jest przede wszystkim zaznajomienie kontrahentów z nowymi produktami firmy. W obecnych warunkach gospodarki wolnorynkowej przekazywanie szczegółowej wiedzy na temat wytwarzanych i sprzedawanych produktów jest niezbędne. Dzięki tej wiedzy firma może co najmniej ugruntować na rynku swoją pozycję, czyli zachować źródło dotychczasowego przychodu. Nie jest też wykluczone, że dzięki takim działaniom zwiększą się obroty firmy. Zaawansowanie techniczne produktów sprawia, że ich sprzedaż na rynku wymaga określonej wiedzy. Z pytania wynika, że spotkanie zorganizowano dla głównych odbiorców, którzy sprzedają produkty spółki konsumentom. Odpowiedzialność za przekonanie ostatecznych nabywców do wysokiej jakości i w konsekwencji do nabycia produktów spółki spoczywa w dużej mierze na biorących udział w spotkaniu.
Obecnie koszty reprezentacji nie są uznawane za koszt uzyskania przychodów. Wiąże się z tym ryzyko, iż niektóre organy podatkowe będą wyłączały z kosztów uzyskania przychodów wydatki na wyżywienie i noclegi. Nie biorą one pod uwagę, że zmieniające się otoczenie społeczno-gospodarcze, w którym działają przedsiębiorcy, wymaga od nich innego rodzaju zachowań niż przed kilku laty. Obecnie zapewnienie przyszłym i obecnym kontrahentom noclegu i wyżywienia jest standardem działania biznesowego. Nie jest to okazałość i wytworność. Tym samym nie spełnia definicji reprezentacji. Inaczej byłoby w przypadku, gdyby np. spotkanie zostało zakończone hucznym balem połączonym z pokazem sztucznych ogni. Takie atrakcje wykraczają poza przyjęte standardy. Wówczas wydatki poniesione na takie widowisko nie będą mogły być zaliczone do kosztów.
Podobnie wypowiedział się Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z 31 stycznia 2006 r., nr 1472/ROP1/423-363/27/05/MC:
"Stosownie do treści przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Tak więc kosztem uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Wydatki poniesione na podnoszenie wiedzy dealerów na temat sprzedawanych opon, zaznajamianie ich z etapami produkcji towaru oraz umożliwienie testowania produktów mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością poprzez wywieranie bezpośredniego wpływu na wielkość osiąganego przez Spółkę obecnie i w przyszłości przychodu."
"(...) W związku z powyższym wydatki poniesione na organizację konferencji, wynajem sali i pokoi hotelowych, koszty wyżywienia, przeprowadzenia testów opon i prezentację fabryki oraz koszt usługi lotniczego przewozu pasażerów, związane ze szkoleniem dealerów, jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, mogą zostać w całości zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów."
Spotkanie nie ma charakteru reklamowego. Osoby w nim uczestniczące, jako stali kontrahenci spółki, są doskonale przekonane o wysokiej jakości wyrobów produkowanych przez spółkę. Spotkanie ma na celu jedynie dostarczenie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do efektywnej sprzedaży nowych produktów spółki. W związku z tym nie można zakwalifikować kosztów organizacji spotkania jako kosztów reklamy. Obecnie wydatki poniesione na reklamę, bez względu na jej charakter, można w całości zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.
Podsumowując, wydatki na organizację spotkań z dystrybutorami własnych produktów powinny być uznane za koszt uzyskania przychodów. Są bowiem ponoszone co najmniej w celu zachowania źródła przychodów.
Podstawa prawna:
- art. 15 ust. 1, art. 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847
Grzegorz Błażejczyk
ekspert w zakresie podatku dochodowego
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat