REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie wydatki można uznać za poniesione w celu zachowania źródła przychodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedaż asortymentu firmy odbywa się przez pośredników. Na początku roku zorganizowaliśmy dla nich dwudniowe spotkanie połączone z prezentacją oferty na 2007 r. Pokryliśmy też koszt noclegów i wyżywienia zaproszonych gości. Czy wszystkie wydatki poniesione na organizację tego spotkania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?


rada


Koszt organizacji spotkania z kontrahentami jako wydatek służący zachowaniu źródła przychodów można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


uzasadnienie


Ustawodawca wprowadził zmiany w definicji kosztów uzyskania przychodów. Obowiązują one od 1 stycznia 2007 r. Od tej daty z przepisów wynika wprost, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki, które nie tylko są poniesione w celu uzyskania przychodów, ale również służą zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Jednak i w poprzednim stanie prawnym orzecznictwo sądowe od dawna wskazywało, że wydatki poniesione na zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów. W orzeczeniu z 13 marca 1998 r., sygn. I S.A./Lu 230/97, NSA stwierdził:Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i "gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów".


Celem organizowanego przez spółkę spotkania jest przede wszystkim zaznajomienie kontrahentów z nowymi produktami firmy. W obecnych warunkach gospodarki wolnorynkowej przekazywanie szczegółowej wiedzy na temat wytwarzanych i sprzedawanych produktów jest niezbędne. Dzięki tej wiedzy firma może co najmniej ugruntować na rynku swoją pozycję, czyli zachować źródło dotychczasowego przychodu. Nie jest też wykluczone, że dzięki takim działaniom zwiększą się obroty firmy. Zaawansowanie techniczne produktów sprawia, że ich sprzedaż na rynku wymaga określonej wiedzy. Z pytania wynika, że spotkanie zorganizowano dla głównych odbiorców, którzy sprzedają produkty spółki konsumentom. Odpowiedzialność za przekonanie ostatecznych nabywców do wysokiej jakości i w konsekwencji do nabycia produktów spółki spoczywa w dużej mierze na biorących udział w spotkaniu.


Obecnie koszty reprezentacji nie są uznawane za koszt uzyskania przychodów. Wiąże się z tym ryzyko, iż niektóre organy podatkowe będą wyłączały z kosztów uzyskania przychodów wydatki na wyżywienie i noclegi. Nie biorą one pod uwagę, że zmieniające się otoczenie społeczno-gospodarcze, w którym działają przedsiębiorcy, wymaga od nich innego rodzaju zachowań niż przed kilku laty. Obecnie zapewnienie przyszłym i obecnym kontrahentom noclegu i wyżywienia jest standardem działania biznesowego. Nie jest to okazałość i wytworność. Tym samym nie spełnia definicji reprezentacji. Inaczej byłoby w przypadku, gdyby np. spotkanie zostało zakończone hucznym balem połączonym z pokazem sztucznych ogni. Takie atrakcje wykraczają poza przyjęte standardy. Wówczas wydatki poniesione na takie widowisko nie będą mogły być zaliczone do kosztów.


Podobnie wypowiedział się Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z 31 stycznia 2006 r., nr 1472/ROP1/423-363/27/05/MC:

"Stosownie do treści przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Tak więc kosztem uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Wydatki poniesione na podnoszenie wiedzy dealerów na temat sprzedawanych opon, zaznajamianie ich z etapami produkcji towaru oraz umożliwienie testowania produktów mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością poprzez wywieranie bezpośredniego wpływu na wielkość osiąganego przez Spółkę obecnie i w przyszłości przychodu."

"(...) W związku z powyższym wydatki poniesione na organizację konferencji, wynajem sali i pokoi hotelowych, koszty wyżywienia, przeprowadzenia testów opon i prezentację fabryki oraz koszt usługi lotniczego przewozu pasażerów, związane ze szkoleniem dealerów, jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, mogą zostać w całości zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów."


Spotkanie nie ma charakteru reklamowego. Osoby w nim uczestniczące, jako stali kontrahenci spółki, są doskonale przekonane o wysokiej jakości wyrobów produkowanych przez spółkę. Spotkanie ma na celu jedynie dostarczenie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do efektywnej sprzedaży nowych produktów spółki. W związku z tym nie można zakwalifikować kosztów organizacji spotkania jako kosztów reklamy. Obecnie wydatki poniesione na reklamę, bez względu na jej charakter, można w całości zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.


Podsumowując, wydatki na organizację spotkań z dystrybutorami własnych produktów powinny być uznane za koszt uzyskania przychodów. Są bowiem ponoszone co najmniej w celu zachowania źródła przychodów.

Podstawa prawna:

- art. 15 ust. 1, art. 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Grzegorz Błażejczyk

ekspert w zakresie podatku dochodowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA