REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie wydatki można uznać za poniesione w celu zachowania źródła przychodów

REKLAMA

Sprzedaż asortymentu firmy odbywa się przez pośredników. Na początku roku zorganizowaliśmy dla nich dwudniowe spotkanie połączone z prezentacją oferty na 2007 r. Pokryliśmy też koszt noclegów i wyżywienia zaproszonych gości. Czy wszystkie wydatki poniesione na organizację tego spotkania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?


rada


Koszt organizacji spotkania z kontrahentami jako wydatek służący zachowaniu źródła przychodów można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


uzasadnienie


Ustawodawca wprowadził zmiany w definicji kosztów uzyskania przychodów. Obowiązują one od 1 stycznia 2007 r. Od tej daty z przepisów wynika wprost, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki, które nie tylko są poniesione w celu uzyskania przychodów, ale również służą zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Jednak i w poprzednim stanie prawnym orzecznictwo sądowe od dawna wskazywało, że wydatki poniesione na zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów. W orzeczeniu z 13 marca 1998 r., sygn. I S.A./Lu 230/97, NSA stwierdził:Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i "gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów".


Celem organizowanego przez spółkę spotkania jest przede wszystkim zaznajomienie kontrahentów z nowymi produktami firmy. W obecnych warunkach gospodarki wolnorynkowej przekazywanie szczegółowej wiedzy na temat wytwarzanych i sprzedawanych produktów jest niezbędne. Dzięki tej wiedzy firma może co najmniej ugruntować na rynku swoją pozycję, czyli zachować źródło dotychczasowego przychodu. Nie jest też wykluczone, że dzięki takim działaniom zwiększą się obroty firmy. Zaawansowanie techniczne produktów sprawia, że ich sprzedaż na rynku wymaga określonej wiedzy. Z pytania wynika, że spotkanie zorganizowano dla głównych odbiorców, którzy sprzedają produkty spółki konsumentom. Odpowiedzialność za przekonanie ostatecznych nabywców do wysokiej jakości i w konsekwencji do nabycia produktów spółki spoczywa w dużej mierze na biorących udział w spotkaniu.


Obecnie koszty reprezentacji nie są uznawane za koszt uzyskania przychodów. Wiąże się z tym ryzyko, iż niektóre organy podatkowe będą wyłączały z kosztów uzyskania przychodów wydatki na wyżywienie i noclegi. Nie biorą one pod uwagę, że zmieniające się otoczenie społeczno-gospodarcze, w którym działają przedsiębiorcy, wymaga od nich innego rodzaju zachowań niż przed kilku laty. Obecnie zapewnienie przyszłym i obecnym kontrahentom noclegu i wyżywienia jest standardem działania biznesowego. Nie jest to okazałość i wytworność. Tym samym nie spełnia definicji reprezentacji. Inaczej byłoby w przypadku, gdyby np. spotkanie zostało zakończone hucznym balem połączonym z pokazem sztucznych ogni. Takie atrakcje wykraczają poza przyjęte standardy. Wówczas wydatki poniesione na takie widowisko nie będą mogły być zaliczone do kosztów.


Podobnie wypowiedział się Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z 31 stycznia 2006 r., nr 1472/ROP1/423-363/27/05/MC:

"Stosownie do treści przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Tak więc kosztem uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Wydatki poniesione na podnoszenie wiedzy dealerów na temat sprzedawanych opon, zaznajamianie ich z etapami produkcji towaru oraz umożliwienie testowania produktów mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością poprzez wywieranie bezpośredniego wpływu na wielkość osiąganego przez Spółkę obecnie i w przyszłości przychodu."

"(...) W związku z powyższym wydatki poniesione na organizację konferencji, wynajem sali i pokoi hotelowych, koszty wyżywienia, przeprowadzenia testów opon i prezentację fabryki oraz koszt usługi lotniczego przewozu pasażerów, związane ze szkoleniem dealerów, jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, mogą zostać w całości zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów."


Spotkanie nie ma charakteru reklamowego. Osoby w nim uczestniczące, jako stali kontrahenci spółki, są doskonale przekonane o wysokiej jakości wyrobów produkowanych przez spółkę. Spotkanie ma na celu jedynie dostarczenie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do efektywnej sprzedaży nowych produktów spółki. W związku z tym nie można zakwalifikować kosztów organizacji spotkania jako kosztów reklamy. Obecnie wydatki poniesione na reklamę, bez względu na jej charakter, można w całości zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.


Podsumowując, wydatki na organizację spotkań z dystrybutorami własnych produktów powinny być uznane za koszt uzyskania przychodów. Są bowiem ponoszone co najmniej w celu zachowania źródła przychodów.

Podstawa prawna:

- art. 15 ust. 1, art. 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Grzegorz Błażejczyk

ekspert w zakresie podatku dochodowego

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA