REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie wydatki można uznać za poniesione w celu zachowania źródła przychodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedaż asortymentu firmy odbywa się przez pośredników. Na początku roku zorganizowaliśmy dla nich dwudniowe spotkanie połączone z prezentacją oferty na 2007 r. Pokryliśmy też koszt noclegów i wyżywienia zaproszonych gości. Czy wszystkie wydatki poniesione na organizację tego spotkania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?


rada


Koszt organizacji spotkania z kontrahentami jako wydatek służący zachowaniu źródła przychodów można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


uzasadnienie


Ustawodawca wprowadził zmiany w definicji kosztów uzyskania przychodów. Obowiązują one od 1 stycznia 2007 r. Od tej daty z przepisów wynika wprost, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki, które nie tylko są poniesione w celu uzyskania przychodów, ale również służą zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Jednak i w poprzednim stanie prawnym orzecznictwo sądowe od dawna wskazywało, że wydatki poniesione na zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów. W orzeczeniu z 13 marca 1998 r., sygn. I S.A./Lu 230/97, NSA stwierdził:Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i "gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów".


Celem organizowanego przez spółkę spotkania jest przede wszystkim zaznajomienie kontrahentów z nowymi produktami firmy. W obecnych warunkach gospodarki wolnorynkowej przekazywanie szczegółowej wiedzy na temat wytwarzanych i sprzedawanych produktów jest niezbędne. Dzięki tej wiedzy firma może co najmniej ugruntować na rynku swoją pozycję, czyli zachować źródło dotychczasowego przychodu. Nie jest też wykluczone, że dzięki takim działaniom zwiększą się obroty firmy. Zaawansowanie techniczne produktów sprawia, że ich sprzedaż na rynku wymaga określonej wiedzy. Z pytania wynika, że spotkanie zorganizowano dla głównych odbiorców, którzy sprzedają produkty spółki konsumentom. Odpowiedzialność za przekonanie ostatecznych nabywców do wysokiej jakości i w konsekwencji do nabycia produktów spółki spoczywa w dużej mierze na biorących udział w spotkaniu.


Obecnie koszty reprezentacji nie są uznawane za koszt uzyskania przychodów. Wiąże się z tym ryzyko, iż niektóre organy podatkowe będą wyłączały z kosztów uzyskania przychodów wydatki na wyżywienie i noclegi. Nie biorą one pod uwagę, że zmieniające się otoczenie społeczno-gospodarcze, w którym działają przedsiębiorcy, wymaga od nich innego rodzaju zachowań niż przed kilku laty. Obecnie zapewnienie przyszłym i obecnym kontrahentom noclegu i wyżywienia jest standardem działania biznesowego. Nie jest to okazałość i wytworność. Tym samym nie spełnia definicji reprezentacji. Inaczej byłoby w przypadku, gdyby np. spotkanie zostało zakończone hucznym balem połączonym z pokazem sztucznych ogni. Takie atrakcje wykraczają poza przyjęte standardy. Wówczas wydatki poniesione na takie widowisko nie będą mogły być zaliczone do kosztów.


Podobnie wypowiedział się Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z 31 stycznia 2006 r., nr 1472/ROP1/423-363/27/05/MC:

"Stosownie do treści przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Tak więc kosztem uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Wydatki poniesione na podnoszenie wiedzy dealerów na temat sprzedawanych opon, zaznajamianie ich z etapami produkcji towaru oraz umożliwienie testowania produktów mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością poprzez wywieranie bezpośredniego wpływu na wielkość osiąganego przez Spółkę obecnie i w przyszłości przychodu."

"(...) W związku z powyższym wydatki poniesione na organizację konferencji, wynajem sali i pokoi hotelowych, koszty wyżywienia, przeprowadzenia testów opon i prezentację fabryki oraz koszt usługi lotniczego przewozu pasażerów, związane ze szkoleniem dealerów, jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, mogą zostać w całości zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów."


Spotkanie nie ma charakteru reklamowego. Osoby w nim uczestniczące, jako stali kontrahenci spółki, są doskonale przekonane o wysokiej jakości wyrobów produkowanych przez spółkę. Spotkanie ma na celu jedynie dostarczenie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do efektywnej sprzedaży nowych produktów spółki. W związku z tym nie można zakwalifikować kosztów organizacji spotkania jako kosztów reklamy. Obecnie wydatki poniesione na reklamę, bez względu na jej charakter, można w całości zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.


Podsumowując, wydatki na organizację spotkań z dystrybutorami własnych produktów powinny być uznane za koszt uzyskania przychodów. Są bowiem ponoszone co najmniej w celu zachowania źródła przychodów.

Podstawa prawna:

- art. 15 ust. 1, art. 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847


Grzegorz Błażejczyk

ekspert w zakresie podatku dochodowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Księgowy jest chroniony dopiero, gdy wykupi rozszerzoną polisę OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA