REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nie trzeba sporządzać pełnego sprawozdania finansowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zajmuje się handlem artykułami AGD. Zatrudnia ponad 30 handlowców i około dziesięciu osób na innych stanowiskach. Średnie miesięczne obroty wynoszą 2 mln zł. Do tej pory spółka sporządzała pełne roczne sprawozdania finansowe i poddawała je badaniu przez biegłego rewidenta. Nowy główny księgowy stwierdził, że nie ma takiej potrzeby i w tym obszarze możliwe są oszczędności. Czy miał rację?


Przyjrzyjmy się, w jaki sposób ustawa o rachunkowości określa zakres sprawozdania finansowego w zależności od wielkości i formy prawnej prowadzonej działalności. I tak, najszerszy zakres dotyczy dużych przedsiębiorstw, do których zaliczamy: banki, spółki akcyjne (poza znajdującymi się w organizacji), wszystkie inne jednostki, w tym spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, które w roku poprzedzającym rok, za który sporządzamy sprawozdanie finansowe (czyli przy sporządzaniu sprawozdań za rok 2006 analizujemy dane z 2005 roku) przekroczyły dwie z trzech określonych wielkości: średnioroczne zatrudnienie - 50 osób, aktywa bilansowe - 2,5 mln euro (za rok 2005 - 9,6 mln zł), przychody - 5 mln euro (za rok 2005 - 19,3 mln zł).


W analizowanym przypadku na pewno jest spełniony warunek dotyczący przychodów, gdyż roczny obrót spółki wynosi około 24 mln zł. Nie mamy informacji o aktywach, ale biorąc pod uwagę charakter działalności, można założyć, że ten warunek nie będzie spełniony. Ponieważ zatrudnienie jest niższe od 50 osób, można stwierdzić, iż spółka nie zalicza się do grupy dużych przedsiębiorstw.


W takim wypadku ustawa o rachunkowości przewiduje szereg uproszczeń, takich jak: brak obowiązku sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym oraz sprawozdania z przepływów pieniężnych, brak obowiązku wyliczania podatku odroczonego, możliwość klasyfikacji umów leasingowych zgodnie z przepisami podatkowymi, brak wymagalności badania przez biegłego rewidenta i publikacji sprawozdania.


Kolejne uproszczenia są dostępne, jeżeli spółka, w danym roku obrotowym, oraz w poprzednim roku (czyli np. w roku 2006 i 2005) nie przekroczyła dwóch z trzech kryteriów: średnioroczne zatrudnienie - 50 osób, aktywa bilansowe - 2 mln euro (7,6 mln zł w 2006 i 7,7 mln zł w 2005), przychody - 4 mln euro (15,2 mln zł za 2006 i 15,4 mln zł za 2005).


Prezentacja danych w sprawozdaniu finansowym w takim wypadku może być ograniczona do tych pozycji, które we wzorze zawartym w załącznikach do ustawy określone są literami i cyframi rzymskimi. Przykładowo aktywa bilansu mogą być wtedy zaprezentowane w 12 pozycjach, a nie w ponad 50, jak wymagane jest to przez pełny wzór bilansu.


Tak więc główny księgowy spółki, o ile potwierdzi wartość sumy bilansowej na koniec bieżącego i poprzedniego roku obrotowego, może ograniczyć zakres, a więc i koszt sporządzenia rocznych sprawozdań finansowych. Nie należy przy tym zapominać, że do sprawozdania finansowego, nawet w wersji uproszczonej, powinno zostać dołączone sprawozdanie z działalności jednostki.


Podstawa prawna:
- Art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).


Miłosz Kolbuszewski

REKLAMA

menedżer w dziale audytu Deloitte

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA