REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ogłoszenie upadłości przez dłużnika pozbawia wierzyciela możliwości korekty VAT od nieściągalnych wierzytelności

Mariusz Darecki

REKLAMA

W związku z faktem, iż jeden z kontrahentów nie dokonał zapłaty za faktury dotyczące wynajmu pomieszczeń za 2005 r. oraz za 2006 r. chciałbym dokonać odpisania należnego VAT z tytułu tych faktur.
Wobec kontrahenta będącego dłużnikiem toczy się postępowanie upadłościowe zgłoszone do KRS 5 kwietnia 2006 r. (data dokonania wpisu 20 kwietnia 2006 r.). Czy przysługuje mi takie prawo?

RADA

Firma może skorzystać z instytucji „złych długów” i dokonać korekty wykazanego podatku należnego. Musi jednak w tym celu łącznie spełnić przedstawione w uzasadnieniu warunki. Sam fakt toczącego się postępowania upadłościowego dłużnika, które nastąpiło po świadczeniu usługi, nie stanowi przeszkody w dokonania korekty.

UZASADNIENIE

Możliwość skorzystania z ulgi za „złe długi” może mieć miejsce przy spełnieniu warunków określonych w art. 89a i 89b ustawy o VAT. Aby wierzyciel mógł skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju, muszą być spełnione następujące warunki:
- wierzytelności zostały odpisane jako nieściągalne i stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,
- dostawa towaru lub świadczenie usług powinna być dokonana na rzecz podatnika VAT zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny. Podatnik ten (dłużnik) nie może być w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
- wierzytelności muszą być uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,
- wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty muszą być podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
- wierzytelności nie mogą zostać uregulowane w jakiejkolwiek formie ani nie mogą zostać zbyte,
- od daty wystawienia faktury będącej podstawą do odpisania wierzytelności nie może upłynąć 5 lat, licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura. Ponadto ulga może dotyczyć wyłącznie wierzytelności powstałych od 1 czerwca 2005 r.,
- wierzyciel powinien zawiadomić dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych, a dłużnik, w ciągu 28 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, nie ureguluje należności w jakiejkolwiek formie.

W przedstawionej sytuacji wątpliwości mogą budzić szczególnie dwa z powyższych wymogów, tj.:
1) aby dłużnik nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
2) aby dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Pierwszy z nich dotyczy chwili, w której przez firmę (wierzyciela) była świadczona usługa. Nie dotyczy ona natomiast chwili, w której jest dokonywana (czy ma być dokonana) korekta podatku należnego.
Druga natomiast dotyczy momentu dokonywania korekty. Istotne jest, aby wówczas dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wprowadzone ograniczenie ma na celu uniknięcie niekorzystnych skutków dla budżetu, które wystąpiłyby, gdyby dokonywana przez wierzyciela korekta należnego VAT nie miała swojego odzwierciedlenia w korekcie naliczonego VAT dokonywanej przez dłużnika. Firma powinna się zatem upewnić, czy na dzień dokonywania korekty dłużnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W tym celu należy formalnie wystąpić do urzędu skarbowego o wydanie pisemnego potwierdzenia (na podstawie art. 96 ust. 13 ustawy o VAT). Natomiast sam fakt toczącego się postępowania upadłościowego nie pozbawia dłużnika statusu czynnego podatnika VAT. Nie jest ono również równoznaczne z zaprzestaniem działalności dłużnika jako podatnika VAT, ale może w wyniku niego nastąpić. Jak długo natomiast w toku postępowania upadłościowego będą wykonywane czynności podlegające opodatkowaniu, tak długo na upadłym będzie ciążył obowiązek podatkowy. Tylko faktyczne zaprzestanie działalności skutkuje utratą statusu podatnika. Dopóki działający w imieniu upadłego i na jego rachunek syndyk masy upadłości będzie dokonywał czynności podlegających opodatkowaniu VAT (takich jak m.in.: wystawianie faktur VAT, składanie deklaracji, odliczanie i korekta podatku naliczonego), dłużnik nie zostanie wykreślony z rejestru podatników VAT (pozostaje nadal podatnikiem w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Sam fakt ogłoszenia upadłości dłużnika nie pozbawia zatem firmy prawa do korekty podatku należnego w ramach wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych warunków.
 

Podstawa prawna:
- art. 89a i 89b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA