REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ogłoszenie upadłości przez dłużnika pozbawia wierzyciela możliwości korekty VAT od nieściągalnych wierzytelności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki

REKLAMA

W związku z faktem, iż jeden z kontrahentów nie dokonał zapłaty za faktury dotyczące wynajmu pomieszczeń za 2005 r. oraz za 2006 r. chciałbym dokonać odpisania należnego VAT z tytułu tych faktur.
Wobec kontrahenta będącego dłużnikiem toczy się postępowanie upadłościowe zgłoszone do KRS 5 kwietnia 2006 r. (data dokonania wpisu 20 kwietnia 2006 r.). Czy przysługuje mi takie prawo?

RADA

Firma może skorzystać z instytucji „złych długów” i dokonać korekty wykazanego podatku należnego. Musi jednak w tym celu łącznie spełnić przedstawione w uzasadnieniu warunki. Sam fakt toczącego się postępowania upadłościowego dłużnika, które nastąpiło po świadczeniu usługi, nie stanowi przeszkody w dokonania korekty.

UZASADNIENIE

Możliwość skorzystania z ulgi za „złe długi” może mieć miejsce przy spełnieniu warunków określonych w art. 89a i 89b ustawy o VAT. Aby wierzyciel mógł skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju, muszą być spełnione następujące warunki:
- wierzytelności zostały odpisane jako nieściągalne i stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,
- dostawa towaru lub świadczenie usług powinna być dokonana na rzecz podatnika VAT zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny. Podatnik ten (dłużnik) nie może być w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
- wierzytelności muszą być uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,
- wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty muszą być podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
- wierzytelności nie mogą zostać uregulowane w jakiejkolwiek formie ani nie mogą zostać zbyte,
- od daty wystawienia faktury będącej podstawą do odpisania wierzytelności nie może upłynąć 5 lat, licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura. Ponadto ulga może dotyczyć wyłącznie wierzytelności powstałych od 1 czerwca 2005 r.,
- wierzyciel powinien zawiadomić dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych, a dłużnik, w ciągu 28 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, nie ureguluje należności w jakiejkolwiek formie.

W przedstawionej sytuacji wątpliwości mogą budzić szczególnie dwa z powyższych wymogów, tj.:
1) aby dłużnik nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
2) aby dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Pierwszy z nich dotyczy chwili, w której przez firmę (wierzyciela) była świadczona usługa. Nie dotyczy ona natomiast chwili, w której jest dokonywana (czy ma być dokonana) korekta podatku należnego.
Druga natomiast dotyczy momentu dokonywania korekty. Istotne jest, aby wówczas dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wprowadzone ograniczenie ma na celu uniknięcie niekorzystnych skutków dla budżetu, które wystąpiłyby, gdyby dokonywana przez wierzyciela korekta należnego VAT nie miała swojego odzwierciedlenia w korekcie naliczonego VAT dokonywanej przez dłużnika. Firma powinna się zatem upewnić, czy na dzień dokonywania korekty dłużnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W tym celu należy formalnie wystąpić do urzędu skarbowego o wydanie pisemnego potwierdzenia (na podstawie art. 96 ust. 13 ustawy o VAT). Natomiast sam fakt toczącego się postępowania upadłościowego nie pozbawia dłużnika statusu czynnego podatnika VAT. Nie jest ono również równoznaczne z zaprzestaniem działalności dłużnika jako podatnika VAT, ale może w wyniku niego nastąpić. Jak długo natomiast w toku postępowania upadłościowego będą wykonywane czynności podlegające opodatkowaniu, tak długo na upadłym będzie ciążył obowiązek podatkowy. Tylko faktyczne zaprzestanie działalności skutkuje utratą statusu podatnika. Dopóki działający w imieniu upadłego i na jego rachunek syndyk masy upadłości będzie dokonywał czynności podlegających opodatkowaniu VAT (takich jak m.in.: wystawianie faktur VAT, składanie deklaracji, odliczanie i korekta podatku naliczonego), dłużnik nie zostanie wykreślony z rejestru podatników VAT (pozostaje nadal podatnikiem w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Sam fakt ogłoszenia upadłości dłużnika nie pozbawia zatem firmy prawa do korekty podatku należnego w ramach wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych warunków.
 

Podstawa prawna:
- art. 89a i 89b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA