REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ogłoszenie upadłości przez dłużnika pozbawia wierzyciela możliwości korekty VAT od nieściągalnych wierzytelności

Mariusz Darecki

REKLAMA

W związku z faktem, iż jeden z kontrahentów nie dokonał zapłaty za faktury dotyczące wynajmu pomieszczeń za 2005 r. oraz za 2006 r. chciałbym dokonać odpisania należnego VAT z tytułu tych faktur.
Wobec kontrahenta będącego dłużnikiem toczy się postępowanie upadłościowe zgłoszone do KRS 5 kwietnia 2006 r. (data dokonania wpisu 20 kwietnia 2006 r.). Czy przysługuje mi takie prawo?

RADA

Firma może skorzystać z instytucji „złych długów” i dokonać korekty wykazanego podatku należnego. Musi jednak w tym celu łącznie spełnić przedstawione w uzasadnieniu warunki. Sam fakt toczącego się postępowania upadłościowego dłużnika, które nastąpiło po świadczeniu usługi, nie stanowi przeszkody w dokonania korekty.

UZASADNIENIE

Możliwość skorzystania z ulgi za „złe długi” może mieć miejsce przy spełnieniu warunków określonych w art. 89a i 89b ustawy o VAT. Aby wierzyciel mógł skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju, muszą być spełnione następujące warunki:
- wierzytelności zostały odpisane jako nieściągalne i stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,
- dostawa towaru lub świadczenie usług powinna być dokonana na rzecz podatnika VAT zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny. Podatnik ten (dłużnik) nie może być w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
- wierzytelności muszą być uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,
- wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty muszą być podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
- wierzytelności nie mogą zostać uregulowane w jakiejkolwiek formie ani nie mogą zostać zbyte,
- od daty wystawienia faktury będącej podstawą do odpisania wierzytelności nie może upłynąć 5 lat, licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura. Ponadto ulga może dotyczyć wyłącznie wierzytelności powstałych od 1 czerwca 2005 r.,
- wierzyciel powinien zawiadomić dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych, a dłużnik, w ciągu 28 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, nie ureguluje należności w jakiejkolwiek formie.

W przedstawionej sytuacji wątpliwości mogą budzić szczególnie dwa z powyższych wymogów, tj.:
1) aby dłużnik nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
2) aby dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Pierwszy z nich dotyczy chwili, w której przez firmę (wierzyciela) była świadczona usługa. Nie dotyczy ona natomiast chwili, w której jest dokonywana (czy ma być dokonana) korekta podatku należnego.
Druga natomiast dotyczy momentu dokonywania korekty. Istotne jest, aby wówczas dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wprowadzone ograniczenie ma na celu uniknięcie niekorzystnych skutków dla budżetu, które wystąpiłyby, gdyby dokonywana przez wierzyciela korekta należnego VAT nie miała swojego odzwierciedlenia w korekcie naliczonego VAT dokonywanej przez dłużnika. Firma powinna się zatem upewnić, czy na dzień dokonywania korekty dłużnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W tym celu należy formalnie wystąpić do urzędu skarbowego o wydanie pisemnego potwierdzenia (na podstawie art. 96 ust. 13 ustawy o VAT). Natomiast sam fakt toczącego się postępowania upadłościowego nie pozbawia dłużnika statusu czynnego podatnika VAT. Nie jest ono również równoznaczne z zaprzestaniem działalności dłużnika jako podatnika VAT, ale może w wyniku niego nastąpić. Jak długo natomiast w toku postępowania upadłościowego będą wykonywane czynności podlegające opodatkowaniu, tak długo na upadłym będzie ciążył obowiązek podatkowy. Tylko faktyczne zaprzestanie działalności skutkuje utratą statusu podatnika. Dopóki działający w imieniu upadłego i na jego rachunek syndyk masy upadłości będzie dokonywał czynności podlegających opodatkowaniu VAT (takich jak m.in.: wystawianie faktur VAT, składanie deklaracji, odliczanie i korekta podatku naliczonego), dłużnik nie zostanie wykreślony z rejestru podatników VAT (pozostaje nadal podatnikiem w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Sam fakt ogłoszenia upadłości dłużnika nie pozbawia zatem firmy prawa do korekty podatku należnego w ramach wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych warunków.
 

Podstawa prawna:
- art. 89a i 89b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA