REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ogłoszenie upadłości przez dłużnika pozbawia wierzyciela możliwości korekty VAT od nieściągalnych wierzytelności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki

REKLAMA

W związku z faktem, iż jeden z kontrahentów nie dokonał zapłaty za faktury dotyczące wynajmu pomieszczeń za 2005 r. oraz za 2006 r. chciałbym dokonać odpisania należnego VAT z tytułu tych faktur.
Wobec kontrahenta będącego dłużnikiem toczy się postępowanie upadłościowe zgłoszone do KRS 5 kwietnia 2006 r. (data dokonania wpisu 20 kwietnia 2006 r.). Czy przysługuje mi takie prawo?

RADA

Firma może skorzystać z instytucji „złych długów” i dokonać korekty wykazanego podatku należnego. Musi jednak w tym celu łącznie spełnić przedstawione w uzasadnieniu warunki. Sam fakt toczącego się postępowania upadłościowego dłużnika, które nastąpiło po świadczeniu usługi, nie stanowi przeszkody w dokonania korekty.

UZASADNIENIE

Możliwość skorzystania z ulgi za „złe długi” może mieć miejsce przy spełnieniu warunków określonych w art. 89a i 89b ustawy o VAT. Aby wierzyciel mógł skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju, muszą być spełnione następujące warunki:
- wierzytelności zostały odpisane jako nieściągalne i stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,
- dostawa towaru lub świadczenie usług powinna być dokonana na rzecz podatnika VAT zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny. Podatnik ten (dłużnik) nie może być w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
- wierzytelności muszą być uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,
- wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty muszą być podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
- wierzytelności nie mogą zostać uregulowane w jakiejkolwiek formie ani nie mogą zostać zbyte,
- od daty wystawienia faktury będącej podstawą do odpisania wierzytelności nie może upłynąć 5 lat, licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura. Ponadto ulga może dotyczyć wyłącznie wierzytelności powstałych od 1 czerwca 2005 r.,
- wierzyciel powinien zawiadomić dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych, a dłużnik, w ciągu 28 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, nie ureguluje należności w jakiejkolwiek formie.

W przedstawionej sytuacji wątpliwości mogą budzić szczególnie dwa z powyższych wymogów, tj.:
1) aby dłużnik nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
2) aby dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Pierwszy z nich dotyczy chwili, w której przez firmę (wierzyciela) była świadczona usługa. Nie dotyczy ona natomiast chwili, w której jest dokonywana (czy ma być dokonana) korekta podatku należnego.
Druga natomiast dotyczy momentu dokonywania korekty. Istotne jest, aby wówczas dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wprowadzone ograniczenie ma na celu uniknięcie niekorzystnych skutków dla budżetu, które wystąpiłyby, gdyby dokonywana przez wierzyciela korekta należnego VAT nie miała swojego odzwierciedlenia w korekcie naliczonego VAT dokonywanej przez dłużnika. Firma powinna się zatem upewnić, czy na dzień dokonywania korekty dłużnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W tym celu należy formalnie wystąpić do urzędu skarbowego o wydanie pisemnego potwierdzenia (na podstawie art. 96 ust. 13 ustawy o VAT). Natomiast sam fakt toczącego się postępowania upadłościowego nie pozbawia dłużnika statusu czynnego podatnika VAT. Nie jest ono również równoznaczne z zaprzestaniem działalności dłużnika jako podatnika VAT, ale może w wyniku niego nastąpić. Jak długo natomiast w toku postępowania upadłościowego będą wykonywane czynności podlegające opodatkowaniu, tak długo na upadłym będzie ciążył obowiązek podatkowy. Tylko faktyczne zaprzestanie działalności skutkuje utratą statusu podatnika. Dopóki działający w imieniu upadłego i na jego rachunek syndyk masy upadłości będzie dokonywał czynności podlegających opodatkowaniu VAT (takich jak m.in.: wystawianie faktur VAT, składanie deklaracji, odliczanie i korekta podatku naliczonego), dłużnik nie zostanie wykreślony z rejestru podatników VAT (pozostaje nadal podatnikiem w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Sam fakt ogłoszenia upadłości dłużnika nie pozbawia zatem firmy prawa do korekty podatku należnego w ramach wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych warunków.
 

Podstawa prawna:
- art. 89a i 89b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA