REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy ewidencjonować dotacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Lipski

REKLAMA

W maju wytworzyliśmy i przyjęliśmy do użytkowania maszynę. Koszt wytworzenia - 200 tys. zł. Sfinansowana została ona w 70 proc. z dotacji.


Wymogi formalne do jej otrzymania spółka spełniła w lipcu. Środki z dotacji wpłynęły 29 lipca. Maszynę będziemy amortyzować dziesięć lat - stawką 10 proc., począwszy od czerwca. Czy postąpiliśmy prawidłowo: od czerwca amortyzacja maszyny wynosi 1166,67 zł miesięcznie i odnoszona jest na pozostałe przychody operacyjne, a dotacja w wysokości 140 tys. zł rozpoznana została jako przychody przyszłych okresów?


Spółka nieprawidłowo dokonuje rozliczania dotacji. W momencie spełnienia wszystkich warunków do otrzymania dotacji (w tym przypadku na początku lipca), zgodnie z zasadą memoriału oraz zasadą przewagi treści operacji gospodarczej nad jej formą, spółka powinna rozpoznać należność od instytucji przyznającej dotację w korespondencji z kontem „Przychody przyszłych okresów”. Następnie w momencie wpływu środków z dotacji na rachunek bankowy należało rozliczyć powyższą należność. Jako że dotacja rozliczana ma być proporcjonalnie do amortyzacji sfinansowanej maszyny, czyli miesięcznie 1166,67 zł (10 proc. x 140 tys./12), a amortyzacja rozpoczęła się w czerwcu, w lipcu należy dokonać podwójnego odpisu dotacji w „Pozostałe przychody operacyjne” (2333,34 zł), a począwszy od sierpnia odpisywać po 1166,67 zł. W związku z tym, że spółka powinna rozpocząć w tym przypadku rozliczanie dotacji później niż amortyzacji sfinansowanego środka trwałego, odpis w pierwszym miesiącu rozliczania dotacji powinien doprowadzić wysokość dotacji prezentowaną w rozliczeniach międzyokresowych przychodów do wartości, jaka byłaby, gdyby amortyzacja środka trwałego i rozliczanie dotacji rozpoczęły się równocześnie. Księgowania, jakie należy wykonać, wyglądają zatem następująco: 1. Przyjęcie maszyny do użytkowania 200 tys. zł: Wn „Środki trwałe”, Ma „Środki trwałe w budowie”, 2. Amortyzacja za czerwiec i lipiec po 1166,67 zł: Wn „Amortyzacja”, Ma „Umorzenie”, 3. Spełnienie warunków do otrzymania dotacji - początek lipca 140 tys. zł: Wn „Należności”, Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, 4. Otrzymanie dotacji w lipcu 140 tys. zł: Wn „Środki pieniężne”, Ma „Należności”, 5. Rozliczenie dotacji w lipcu 2333,34 zł: Wn „Rozliczenia między-okresowe przychodów”, Ma „Pozostałe przychody operacyjne”.


Na uwagę zasługuje podejście Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej do rozliczania dotacji. Zgodnie z MSR nr 20 „Dotacje rządowe oraz ujawnianie informacji na temat pomocy rządowej” spółka może zastosować podejście analogiczne jak dopuszczone w polskich standardach rachunkowości lub ma prawo wykazywać w bilansie wartość środka trwałego pomniejszoną o wartość otrzymanej dotacji na jego zakup/wytworzenie. Wtedy w powyższym przykładzie spółka wykazałaby w bilansie wartość brutto środka trwałego w wysokości 60 tys. zł (200 tys. zł minus 140 tys. zł).


Warto zwrócić uwagę na stronę podatkową. Zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisy amortyzacyjne od środka trwałego współfinansowanego z dotacji stanowią koszt uzyskania przychodów tylko w części, która odpowiada procentowo wartości środka trwałego sfinansowanej przez spółkę. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 tej ustawy dotacja otrzymana przez spółkę zwolniona jest z podatku dochodowego.


Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

- Art. 16 ust. 1 pkt 48 oraz art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Marcin Lipski

menedżer, dział audytu Ernst & Young

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA