REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy ewidencjonować dotacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Lipski

REKLAMA

W maju wytworzyliśmy i przyjęliśmy do użytkowania maszynę. Koszt wytworzenia - 200 tys. zł. Sfinansowana została ona w 70 proc. z dotacji.


Wymogi formalne do jej otrzymania spółka spełniła w lipcu. Środki z dotacji wpłynęły 29 lipca. Maszynę będziemy amortyzować dziesięć lat - stawką 10 proc., począwszy od czerwca. Czy postąpiliśmy prawidłowo: od czerwca amortyzacja maszyny wynosi 1166,67 zł miesięcznie i odnoszona jest na pozostałe przychody operacyjne, a dotacja w wysokości 140 tys. zł rozpoznana została jako przychody przyszłych okresów?


Spółka nieprawidłowo dokonuje rozliczania dotacji. W momencie spełnienia wszystkich warunków do otrzymania dotacji (w tym przypadku na początku lipca), zgodnie z zasadą memoriału oraz zasadą przewagi treści operacji gospodarczej nad jej formą, spółka powinna rozpoznać należność od instytucji przyznającej dotację w korespondencji z kontem „Przychody przyszłych okresów”. Następnie w momencie wpływu środków z dotacji na rachunek bankowy należało rozliczyć powyższą należność. Jako że dotacja rozliczana ma być proporcjonalnie do amortyzacji sfinansowanej maszyny, czyli miesięcznie 1166,67 zł (10 proc. x 140 tys./12), a amortyzacja rozpoczęła się w czerwcu, w lipcu należy dokonać podwójnego odpisu dotacji w „Pozostałe przychody operacyjne” (2333,34 zł), a począwszy od sierpnia odpisywać po 1166,67 zł. W związku z tym, że spółka powinna rozpocząć w tym przypadku rozliczanie dotacji później niż amortyzacji sfinansowanego środka trwałego, odpis w pierwszym miesiącu rozliczania dotacji powinien doprowadzić wysokość dotacji prezentowaną w rozliczeniach międzyokresowych przychodów do wartości, jaka byłaby, gdyby amortyzacja środka trwałego i rozliczanie dotacji rozpoczęły się równocześnie. Księgowania, jakie należy wykonać, wyglądają zatem następująco: 1. Przyjęcie maszyny do użytkowania 200 tys. zł: Wn „Środki trwałe”, Ma „Środki trwałe w budowie”, 2. Amortyzacja za czerwiec i lipiec po 1166,67 zł: Wn „Amortyzacja”, Ma „Umorzenie”, 3. Spełnienie warunków do otrzymania dotacji - początek lipca 140 tys. zł: Wn „Należności”, Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, 4. Otrzymanie dotacji w lipcu 140 tys. zł: Wn „Środki pieniężne”, Ma „Należności”, 5. Rozliczenie dotacji w lipcu 2333,34 zł: Wn „Rozliczenia między-okresowe przychodów”, Ma „Pozostałe przychody operacyjne”.


Na uwagę zasługuje podejście Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej do rozliczania dotacji. Zgodnie z MSR nr 20 „Dotacje rządowe oraz ujawnianie informacji na temat pomocy rządowej” spółka może zastosować podejście analogiczne jak dopuszczone w polskich standardach rachunkowości lub ma prawo wykazywać w bilansie wartość środka trwałego pomniejszoną o wartość otrzymanej dotacji na jego zakup/wytworzenie. Wtedy w powyższym przykładzie spółka wykazałaby w bilansie wartość brutto środka trwałego w wysokości 60 tys. zł (200 tys. zł minus 140 tys. zł).


Warto zwrócić uwagę na stronę podatkową. Zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisy amortyzacyjne od środka trwałego współfinansowanego z dotacji stanowią koszt uzyskania przychodów tylko w części, która odpowiada procentowo wartości środka trwałego sfinansowanej przez spółkę. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 tej ustawy dotacja otrzymana przez spółkę zwolniona jest z podatku dochodowego.


Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

- Art. 16 ust. 1 pkt 48 oraz art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Marcin Lipski

menedżer, dział audytu Ernst & Young

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA