REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy ewidencjonować dotacje

Marcin Lipski

REKLAMA

W maju wytworzyliśmy i przyjęliśmy do użytkowania maszynę. Koszt wytworzenia - 200 tys. zł. Sfinansowana została ona w 70 proc. z dotacji.


Wymogi formalne do jej otrzymania spółka spełniła w lipcu. Środki z dotacji wpłynęły 29 lipca. Maszynę będziemy amortyzować dziesięć lat - stawką 10 proc., począwszy od czerwca. Czy postąpiliśmy prawidłowo: od czerwca amortyzacja maszyny wynosi 1166,67 zł miesięcznie i odnoszona jest na pozostałe przychody operacyjne, a dotacja w wysokości 140 tys. zł rozpoznana została jako przychody przyszłych okresów?


Spółka nieprawidłowo dokonuje rozliczania dotacji. W momencie spełnienia wszystkich warunków do otrzymania dotacji (w tym przypadku na początku lipca), zgodnie z zasadą memoriału oraz zasadą przewagi treści operacji gospodarczej nad jej formą, spółka powinna rozpoznać należność od instytucji przyznającej dotację w korespondencji z kontem „Przychody przyszłych okresów”. Następnie w momencie wpływu środków z dotacji na rachunek bankowy należało rozliczyć powyższą należność. Jako że dotacja rozliczana ma być proporcjonalnie do amortyzacji sfinansowanej maszyny, czyli miesięcznie 1166,67 zł (10 proc. x 140 tys./12), a amortyzacja rozpoczęła się w czerwcu, w lipcu należy dokonać podwójnego odpisu dotacji w „Pozostałe przychody operacyjne” (2333,34 zł), a począwszy od sierpnia odpisywać po 1166,67 zł. W związku z tym, że spółka powinna rozpocząć w tym przypadku rozliczanie dotacji później niż amortyzacji sfinansowanego środka trwałego, odpis w pierwszym miesiącu rozliczania dotacji powinien doprowadzić wysokość dotacji prezentowaną w rozliczeniach międzyokresowych przychodów do wartości, jaka byłaby, gdyby amortyzacja środka trwałego i rozliczanie dotacji rozpoczęły się równocześnie. Księgowania, jakie należy wykonać, wyglądają zatem następująco: 1. Przyjęcie maszyny do użytkowania 200 tys. zł: Wn „Środki trwałe”, Ma „Środki trwałe w budowie”, 2. Amortyzacja za czerwiec i lipiec po 1166,67 zł: Wn „Amortyzacja”, Ma „Umorzenie”, 3. Spełnienie warunków do otrzymania dotacji - początek lipca 140 tys. zł: Wn „Należności”, Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, 4. Otrzymanie dotacji w lipcu 140 tys. zł: Wn „Środki pieniężne”, Ma „Należności”, 5. Rozliczenie dotacji w lipcu 2333,34 zł: Wn „Rozliczenia między-okresowe przychodów”, Ma „Pozostałe przychody operacyjne”.


Na uwagę zasługuje podejście Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej do rozliczania dotacji. Zgodnie z MSR nr 20 „Dotacje rządowe oraz ujawnianie informacji na temat pomocy rządowej” spółka może zastosować podejście analogiczne jak dopuszczone w polskich standardach rachunkowości lub ma prawo wykazywać w bilansie wartość środka trwałego pomniejszoną o wartość otrzymanej dotacji na jego zakup/wytworzenie. Wtedy w powyższym przykładzie spółka wykazałaby w bilansie wartość brutto środka trwałego w wysokości 60 tys. zł (200 tys. zł minus 140 tys. zł).


Warto zwrócić uwagę na stronę podatkową. Zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisy amortyzacyjne od środka trwałego współfinansowanego z dotacji stanowią koszt uzyskania przychodów tylko w części, która odpowiada procentowo wartości środka trwałego sfinansowanej przez spółkę. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 tej ustawy dotacja otrzymana przez spółkę zwolniona jest z podatku dochodowego.


Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

- Art. 16 ust. 1 pkt 48 oraz art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Marcin Lipski

menedżer, dział audytu Ernst & Young

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA