REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmiana roku obrotowego wpływa na wynik finansowy firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksander Szostak

REKLAMA

W trakcie badania sprawozdania finansowego biegły rewident zwrócił nam uwagę na brak dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości. W związku z tym powierzono mi przygotowanie projektu takiej dokumentacji. Jednocześnie kierownictwo firmy zastanawia się nad zmianą roku obrotowego.

Czy zapisy dotyczące roku obrotowego powinny znaleźć się w zasadach (polityce) rachunkowości? Jaki wpływ na wynik finansowy będzie miał wybór przez spółkę roku obrotowego innego niż kalendarzowy?


rada


Wybór roku obrotowego powinien znaleźć się w dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości. Decyzja taka może mieć znaczący wpływ na wynik finansowy. Głównym skutkiem będzie odroczenie zapłaty podatku dochodowego i możliwość reinwestowania zaoszczędzonych w ten sposób środków.


uzasadnienie


W wielu swoich zapisach ustawa o rachunkowości daje jednostce prawo wyboru stosowanych zasad. W niektórych sytuacjach decyzja dotycząca przyjęcia tych, a nie innych zasad rzutuje na wynik finansowy jednostki. Wiele jednostek nie korzysta jednak z możliwości kształtowania swojego sprawozdania finansowego, a tym samym wyniku finansowego.


Przypomnijmy tylko, że ustawa o rachunkowości (art. 10) wskazuje, iż jednostka powinna posiadać dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości, w szczególności dotyczące:

- okeślenia roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych,

- metod wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego,

- sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych,

- systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów.


Już pierwszy wymieniony punkt daje duże możliwości wpływania przez kierownictwo firmy na wynik finansowy. Charakterystyczne jest jednak to, że wiele firm rozważa możliwość zmiany swojego roku obrotowego, jednak w rzeczywistości stosunkowo rzadko się na ten ruch decydują. Oczywiście jak większość rozwiązań również i to nie cechuje się samymi zaletami. Negatywnym aspektem zmiany roku obrotowego jest konieczność przestawienia administracji i służb finansowych na nowy cykl roczny oraz nowe zasady budżetowania, uwzględniające zmodyfikowane strumienie pieniężne. Kolejnym kłopotem dla firm jest konieczność modyfikacji systemów komputerowych.


Wskazane elementy negatywne mają jednak skutek jednorazowy i występują w początkowej fazie przejścia na nowy rok obrotowy. Z tego powodu nie powinny przesłaniać trwałych efektów finansowych, którym może być przede wszystkim podniesienie efektywności podatkowej poprzez odłożenie w czasie zapłaty podatku dochodowego.

Dla porządku przypomnijmy, że rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych (art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości). Zmiana roku obrotowego spowoduje zatem zmianę okresu rozliczeniowego do celów podatkowych, a także konieczność zmian w dokumentach organizacyjnych (umowie, statucie).


Przykład

Spółka Kalbornia jest producentem odzieży damskiej. Zdecydowaną większość produkcji spółki stanowią kolekcje wiosenne i letnie. Najwyższy dochód na sprzedaży swoich kolekcji spółka osiąga w miesiącach styczeń-lipiec. Do tej pory jej rok obrotowy i podatkowy był zgodny z rokiem kalendarzowym. Spróbujmy ocenić skutki finansowe związane z przejściem spółki na rok podatkowy i bilansowy obejmujący okres od sierpnia do lipca.

Dochody spółki w poszczególnych miesiącach kształtowały się w sposób następujący (dane w tys. zł):


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nie wdając się w szczegółowe wyliczenia, łatwo zauważyć, że zmiana roku obrotowego (podatkowego) doprowadzi do tego, że przez pierwsze sześć miesięcy nowego roku obrotowego (od sierpnia do stycznia włącznie - dopiero w deklaracji podatkowej za luty spółka wykaże dochód do opodatkowania) spółka nie zapłaci podatku dochodowego. Przed zmianą roku obrotowego podatek uiszczony byłby już w pierwszym miesiącu roku obrotowego i płacony byłby przez kolejnych siedem miesięcy (do lipca włącznie).


Przykład pokazuje, że zmiana roku obrotowego spowodowała odłożenie w czasie obciążenia podatkowego. Jednostka może reinwestować zaoszczędzony podatek, osiągając dodatkowe przychody. Co prawda zmiana roku obrotowego (podatkowego) nie ma wpływu na wynik działalności operacyjnej, ale spowoduje zwiększenie przychodów z działalności finansowej. Dodatkowe przychody będą osiągane za okres od osiągnięcia dochodu do momentu zapłacenia podatku od tego dochodu. W tym przypadku będzie to okres około pół roku.


Jak widać, dla wyniku finansowego prezentowanego w sprawozdaniu finansowym ważne znaczenie może mieć wybór określonych zasad (polityki) rachunkowości. Wskazana w przykładzie spółka osiągnęła dochód w jednym półroczu, a w drugim ponosiła stratę. W rzeczywistości wynik finansowy w poszczególnych miesiącach może kształtować się w sposób bardziej skokowy (zmienny). Dlatego przed podjęciem decyzji należy przeprowadzić dokładną symulację. Warto zadać sobie ten trud, ponieważ korzyści z tego tytułu mogą sięgnąć nawet kilkunastu procent wartości wyniku finansowego netto.


Zmiana roku obrotowego jest tylko jedną z możliwości kształtowania sprawozdania finansowego poprzez wybór odpowiednich zasad (polityki) rachunkowości. W kolejnych opracowaniach przedstawimy możliwe skutki innych zmian w tym zakresie.


Podstawa prawna:
- art. 3 i 10 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Aleksander Szostak

specjalista z zakresu rachunkowości i audytu, pracownik międzynarodowej firmy audytorskiej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA