REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć dywidendy otrzymane z Holandii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki

REKLAMA

Spółka z o.o. otrzymała dywidendę z Holandii od spółki, w której posiada 16% udziałów. Ponadto spółka otrzymała dywidendę od innej spółki holenderskiej, w której posiada 9% udziałów. Czy dywidendy te należy zaliczać do przychodów w momencie ich otrzymania?

RADA

Nie. W 2007 r. dywidendy otrzymane z zagranicy nie są zaliczane do przychodów osób prawnych w momencie ich otrzymania. Będą rozliczane dopiero w zeznaniu rocznym. Część dywidend otrzymanych od spółek mających siedzibę w innych państwach Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, o ile zostaną spełnione warunki określone w ustawie.

UZASADNIENIE

Dywidenda uzyskana od spółki w Holandii, w której spółka z o.o. posiada 16% udziałów, będzie w Polsce zwolniona od podatku. Nie należy jej zatem łączyć z przychodami uzyskanymi w Polsce. Muszą być jednak spełnione łącznie następujące warunki:
1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
3) spółka w Polsce posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki w Holandii (do 31 grudnia 2008 r. - w wysokości nie mniejszej niż 15% na podstawie art. 8 pkt 2 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533).
A zatem dywidenda otrzymana przez spółkę z o.o. od spółki holenderskiej, w której spółka ta posiada 16% udziałów, będzie w Polsce zwolniona od podatku. Spółka z o.o. nie będzie łączyła dochodów z tej dywidendy z innymi przychodami osiąganymi na terytorium Polski.
Zwolnienie to jednak ma zastosowanie w przypadku, gdy polska spółka posiada udziały (akcje) spółki w Holandii w wysokości nie mniejszej niż 10% nieprzerwanie przez okres dwóch lat (do 31 grudnia 2008 r. - w wysokości nie mniejszej niż 15%. Od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2006 r. - w wysokości nie mniejszej niż 20% - ww. ustawa z 18 listopada 2004 r.).
Zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) w określonej przepisami wysokości upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji) nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, która skorzystała ze zwolnienia, jest zobowiązana do złożenia korekty zeznania rocznego za lata podatkowe, w których korzystała ze zwolnienia.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Posiadanie przez polską spółkę udziałów w spółce z siedzibą w państwie członkowskim UE bądź innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego w określonej ustawowo wysokości nieprzerwanie przez wymagany przepisami okres skutkuje zwolnieniem z opodatkowania otrzymanej przez nią dywidendy z zagranicy.

Natomiast dywidenda otrzymana przez spółkę z o.o. od spółki w Holandii, w której polska spółka posiada 9% udziałów, nie będzie w Polsce korzystała ze zwolnienia, gdyż spółka ta posiada w spółce w Holandii mniej niż 15% udziałów.
Kwestie opodatkowania dywidendy wypłacanej ze spółki w Holandii należy rozpatrywać w oparciu o postanowienia zawarte w konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Na podstawie art. 10 ust. 2 lit. b) tej konwencji podatek pobierany w Holandii wynosi 15%. W tym przypadku dochody z tej dywidendy łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w Holandii. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w Holandii. Rozliczenie to będzie jednak dokonywane dopiero w zeznaniu rocznym. Na podstawie bowiem art. 20 ust. 1 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., jeżeli podatnicy mający siedzibę w Polsce osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Polski i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności uprawniające do zwolnienia, to w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączą z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Polski.

Przykład
Spółka z o.o. osiągnęła dochód brutto za 2007 r. w wysokości 700 000 zł. Jednocześnie otrzymała w czerwcu 2007 r. dywidendę od spółki w Holandii, w której posiada 9% udziałów.
Dywidenda wynosiła brutto, po przeliczeniu na walutę polską, 300 000 zł. W Holandii pobrano podatek od dywidendy według stawki 15% w wysokości 45 000 zł.
Dochód spółki z o.o. wyniósł zatem 700 000 zł + 300 000 zł = 1 000 000 zł.
Podatek według stawki 19% × 1 000 000 zł = 190 000 zł.
Odliczenie podatku pobranego od dywidendy w Holandii 190 000 zł - 45 000 zł = 145 000 zł.
Spółka z o.o. mogła podatek pobrany w Holandii odliczyć w pełnej wysokości, bowiem podatek przypadający na dochód uzyskany w Holandii w postaci tej dywidendy wynosił 300 000 zł × 19% = 57 000 zł, a zatem był wyższy od podatku pobranego od dywidendy w Holandii o 12 000 zł (57 000 zł - 45 000 zł). Powyższego rozliczenia spółka z o.o. dokona dopiero w zeznaniu rocznym za 2007 r., a nie w momencie otrzymania dywidendy w trakcie roku podatkowego. Dywidenda ta nie będzie zatem uwzględniana przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy.
 

Podstawa prawna:
- art. 10 ust. 2 lit. b) konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu - Dz.U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120
- art. 20 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Krzysztof Rustecki
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA