REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabycia środka trwałego sfinansowanego z dotacji UE a odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki

REKLAMA

Rolnik ryczałtowy od 1 kwietnia br. chce zrezygnować ze zwolnienia z VAT i zarejestrować się jako czynny podatnik VAT (spełnia warunki przewidziane w ustawie). W połowie czerwca planuje nabycie kombajnu, który to zakup zostanie sfinansowany w kwocie netto z dotacji UE. VAT zostanie sfinansowany z kredytu obrotowego przyznanego przez bank temu rolnikowi.

Cena maszyny to ok. 200 000 zł netto + 44 000 zł VAT. Rolnik sprzedaje produkty opodatkowane stawką 3%. Zakupy to towary częściowo opodatkowane 3%, częściowo 22%. Będzie prowadził ewidencje zakupu i sprzedaży VAT. Czy należy ustalić proporcję odliczenia VAT związaną z otrzymaniem dotacji? Czy dotacje wpływają na prawo do odliczenia VAT naliczonego?


rada


Rolnik ryczałtowy po rezygnacji ze zwolnienia z VAT rozlicza VAT na takich samych zasadach jak inni podatnicy VAT czynni. Sam fakt sfinansowania środka trwałego z otrzymanej dotacji nie powoduje obowiązku ustalania proporcji odliczenia VAT. Otrzymanie dotacji nie wpływa na prawo do odliczenia VAT naliczonego. Rolnik posiadający status czynnego podatnika VAT ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od tego zakupu na zasadach ogólnych. Odliczenie podatku będzie możliwe w całości, pod warunkiem że zakupiony kombajn będzie wykorzystywany w prowadzonej działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.


uzasadnienie


Podatnikowi VAT przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Jest to podstawowa zasada odliczenia VAT od ponoszonych wydatków w prowadzonej działalności gospodarczej. O prawie do odliczenia VAT decydują zatem dwa podstawowe elementy:

- podatnik dokonujący odliczenia musi być zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

- musi istnieć związek dokonanego zakupu z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.


W przedstawionej sytuacji oba z wymienionych warunków zostaną spełnione. Po pierwsze, rolnik ryczałtowy będzie posiadał status czynnego podatnika VAT, co oznacza, że odlicza VAT na zasadach ogólnych (rolnik nie musi posiadać statusu czynnego podatnika VAT w chwili zakupu, ale w celu realizacji prawa do odliczenia VAT musi mieć status takiego podatnika - por. Interpretacje urzędowe z Mk nr 4/2007). Po drugie, dokonując wyłącznie sprzedaży opodatkowanej stawką 3%, uprawniony jest do odliczenia podatku od nabycia kombajnu w całości. Nie ma w tym przypadku konieczności stosowania wskaźnika struktury sprzedaży na podstawie przepisu art. 90 i 91 ustawy o VAT. Sam fakt sfinansowania zakupu z dotacji nie powoduje obowiązku stosowania wskaźnika struktury sprzedaży przy odliczeniu VAT.


Przepisy ustawy nie uzależniają prawa do odliczenia podatku od źródła finansowania dokonywanych zakupów (np. ze środków dotacji UE). Otrzymana dotacja nie jest również traktowana jako czynność nieuprawniająca do odliczenia VAT, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT. Przypomnijmy, że przepis ten nakazuje podatnikom częściowe odliczanie podatku naliczonego, gdy wykonują czynności dające prawo do odliczenia i niedające takiego prawa. Należy zatem stwierdzić, że obowiązek stosowania częściowego (proporcjonalnego) odliczenia VAT rolnik miałby tylko wtedy, gdyby wykonywał jednocześnie czynności opodatkowane (tj. sprzedaż uprawniającą do odliczenia VAT) oraz czynności zwolnione z opodatkowania (nieuprawniające do odliczenia VAT). Oczywiście pod warunkiem, że jednocześnie nie mógłby bezpośrednio wyodrębnić kwot podatku naliczonego i przypisać do obu rodzaju tych czynności (art. 90 ust. 2 ustawy). Taka sytuacja nie ma jednak miejsca w przedstawionej sytuacji. Rolnik wykonuje bowiem wyłącznie czynności opodatkowane dające mu prawo do odliczenia VAT naliczonego.


W opisanym przypadku nie występuje również zakaz odliczania VAT naliczonego wynikający z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem nie można odliczać VAT od wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl przepisów o podatku dochodowym (z wyjątkiem przypadku, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego).


Otrzymanie dotacji jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Jednocześnie wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane ze środków unijnych (dotacji) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. W takiej sytuacji ma zastosowanie wspomniany wyżej wyjątek i nie ma zastosowania ograniczenie odliczenia VAT naliczonego.

Podsumowując, podatek naliczony od zakupów sfinansowanych ze środków unijnych podlega odliczeniu w takim zakresie, w jakim zakupiony środek trwały (kombajn) będzie wykorzystywany przez czynnego podatnika VAT w działalności opodatkowanej. Ze względu na fakt, że rolnik będzie wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane VAT (stawką VAT 3%), przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w całości.


Podstawa prawna:
- art. 86 ust. 1 i 2, art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 90 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA