REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabycia środka trwałego sfinansowanego z dotacji UE a odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki

REKLAMA

Rolnik ryczałtowy od 1 kwietnia br. chce zrezygnować ze zwolnienia z VAT i zarejestrować się jako czynny podatnik VAT (spełnia warunki przewidziane w ustawie). W połowie czerwca planuje nabycie kombajnu, który to zakup zostanie sfinansowany w kwocie netto z dotacji UE. VAT zostanie sfinansowany z kredytu obrotowego przyznanego przez bank temu rolnikowi.

Cena maszyny to ok. 200 000 zł netto + 44 000 zł VAT. Rolnik sprzedaje produkty opodatkowane stawką 3%. Zakupy to towary częściowo opodatkowane 3%, częściowo 22%. Będzie prowadził ewidencje zakupu i sprzedaży VAT. Czy należy ustalić proporcję odliczenia VAT związaną z otrzymaniem dotacji? Czy dotacje wpływają na prawo do odliczenia VAT naliczonego?


rada


Rolnik ryczałtowy po rezygnacji ze zwolnienia z VAT rozlicza VAT na takich samych zasadach jak inni podatnicy VAT czynni. Sam fakt sfinansowania środka trwałego z otrzymanej dotacji nie powoduje obowiązku ustalania proporcji odliczenia VAT. Otrzymanie dotacji nie wpływa na prawo do odliczenia VAT naliczonego. Rolnik posiadający status czynnego podatnika VAT ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od tego zakupu na zasadach ogólnych. Odliczenie podatku będzie możliwe w całości, pod warunkiem że zakupiony kombajn będzie wykorzystywany w prowadzonej działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.


uzasadnienie


Podatnikowi VAT przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Jest to podstawowa zasada odliczenia VAT od ponoszonych wydatków w prowadzonej działalności gospodarczej. O prawie do odliczenia VAT decydują zatem dwa podstawowe elementy:

- podatnik dokonujący odliczenia musi być zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

- musi istnieć związek dokonanego zakupu z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.


W przedstawionej sytuacji oba z wymienionych warunków zostaną spełnione. Po pierwsze, rolnik ryczałtowy będzie posiadał status czynnego podatnika VAT, co oznacza, że odlicza VAT na zasadach ogólnych (rolnik nie musi posiadać statusu czynnego podatnika VAT w chwili zakupu, ale w celu realizacji prawa do odliczenia VAT musi mieć status takiego podatnika - por. Interpretacje urzędowe z Mk nr 4/2007). Po drugie, dokonując wyłącznie sprzedaży opodatkowanej stawką 3%, uprawniony jest do odliczenia podatku od nabycia kombajnu w całości. Nie ma w tym przypadku konieczności stosowania wskaźnika struktury sprzedaży na podstawie przepisu art. 90 i 91 ustawy o VAT. Sam fakt sfinansowania zakupu z dotacji nie powoduje obowiązku stosowania wskaźnika struktury sprzedaży przy odliczeniu VAT.


Przepisy ustawy nie uzależniają prawa do odliczenia podatku od źródła finansowania dokonywanych zakupów (np. ze środków dotacji UE). Otrzymana dotacja nie jest również traktowana jako czynność nieuprawniająca do odliczenia VAT, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT. Przypomnijmy, że przepis ten nakazuje podatnikom częściowe odliczanie podatku naliczonego, gdy wykonują czynności dające prawo do odliczenia i niedające takiego prawa. Należy zatem stwierdzić, że obowiązek stosowania częściowego (proporcjonalnego) odliczenia VAT rolnik miałby tylko wtedy, gdyby wykonywał jednocześnie czynności opodatkowane (tj. sprzedaż uprawniającą do odliczenia VAT) oraz czynności zwolnione z opodatkowania (nieuprawniające do odliczenia VAT). Oczywiście pod warunkiem, że jednocześnie nie mógłby bezpośrednio wyodrębnić kwot podatku naliczonego i przypisać do obu rodzaju tych czynności (art. 90 ust. 2 ustawy). Taka sytuacja nie ma jednak miejsca w przedstawionej sytuacji. Rolnik wykonuje bowiem wyłącznie czynności opodatkowane dające mu prawo do odliczenia VAT naliczonego.


W opisanym przypadku nie występuje również zakaz odliczania VAT naliczonego wynikający z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem nie można odliczać VAT od wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl przepisów o podatku dochodowym (z wyjątkiem przypadku, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego).


Otrzymanie dotacji jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Jednocześnie wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane ze środków unijnych (dotacji) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. W takiej sytuacji ma zastosowanie wspomniany wyżej wyjątek i nie ma zastosowania ograniczenie odliczenia VAT naliczonego.

Podsumowując, podatek naliczony od zakupów sfinansowanych ze środków unijnych podlega odliczeniu w takim zakresie, w jakim zakupiony środek trwały (kombajn) będzie wykorzystywany przez czynnego podatnika VAT w działalności opodatkowanej. Ze względu na fakt, że rolnik będzie wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane VAT (stawką VAT 3%), przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w całości.


Podstawa prawna:
- art. 86 ust. 1 i 2, art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 90 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA