REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach zwrot nakładów inwestycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Fołta

REKLAMA

W 2006 r. nasza firma otrzymała dotację w wysokości 164 000 zł, wypłaconą przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dotacja dotyczyła zwrotu części wydatków firmy na wybudowanie budynku handlowo-usługowego.

Budynek został wybudowany w 2006 r., przyjęty do użytkowania na potrzeby własne i ujęty w ewidencji środków trwałych 30 czerwca 2006 r. Wartość początkową budynku ustalono na 846 000 zł. Jak zaksięgować otrzymanie i rozliczanie tej dotacji? Jak ująć dotację w sprawozdaniu finansowym na koniec roku? Jak ustalić amortyzację budynku częściowo sfinansowanego tą dotacją?


rada


Otrzymaną dotację należy zaewidencjonować na konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, którego wartość zmniejsza się równolegle do odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych.


uzasadnienie


Otrzymanie i rozliczenie dotacji należy ująć w księgach rachunkowych zgodnie z art. 41 ustawy o rachunkowości. Stosownie do niego rozliczenia międzyokresowe przychodów, dokonywane z zachowaniem zasady ostrożności, obejmują w szczególności środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych, w tym także środków trwałych w budowie oraz prac rozwojowych. Zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych lub kosztów prac rozwojowych sfinansowanych z tych źródeł.


Kwota amortyzacji budynku, częściowo sfinansowanego dotacją, będzie ustalana w 2006 r. w takiej samej wysokości, jaka została ustalona w dniu przyjęcia środka trwałego do użytkowania. Dla celów ustalenia amortyzacji podatkowej oraz poprawnego rozliczenia dotacji trzeba określić kwotę amortyzacji miesięcznej i rocznej, sfinansowanej dotacją, przy zastosowaniu proporcji kwoty dotacji do wartości początkowej środka trwałego (budynku).


Sposób ujęcia i rozliczenia dotacji oraz amortyzacji budynku przedstawiono niżej, przyjmując następujące założenia:

l budynek o wartości początkowej 846 000 zł przyjęto do ewidencji 30 czerwca 2006 r.,

l rozpoczęcie amortyzacji - lipiec 2006 r., stawka amortyzacji rocznej - 2,5%,

l kwota amortyzacji: roczna - 21 150 zł, miesięczna - 1762,50 zł,

l dotacja w kwocie 164 000 zł wpłynęła w lipcu 2007 r.,

l udział dotacji w wartości początkowej budynku: (164 000 zł : 846 000 zł) × 100 = 19,38%,

l rozliczenie dotychczasowej amortyzacji za okres od lipca 2006 r. do czerwca 2007 r.: 19,38% z 21 150 zł = 4098,87 zł,

l rozliczenie miesięcznej amortyzacji:

- sfinansowana dotacją: 19,38% z 1762,50 zł = 341,57 zł

- sfinansowana środkami własnymi: 80,62% z 1762,50 zł = 1420,93 zł

1. Przyjęcie budynku do użytkowania:

Wn „Środki trwałe” 846 000 Ma „Środki trwałe w budowie” 846 000

2. Amortyzacja za okres od lipca 2006 do czerwca 2007 r.:

Wn „Amortyzacja” 21 150

Ma „Umorzenie środków trwałych” 21 150

3. Wpływ dotacji na rachunek bankowy:

Wn „Rachunek bankowy” 164 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 164 000

4. Rozliczenie amortyzacji przypadającej na część sfinansowaną z dotacji za okres od lipca 2006 do czerwca 2007 r.:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 4 098,87

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 4 098,87

5. Amortyzacja za lipiec 2007 r.:

Wn „Amortyzacja” 1 762,50

Ma „Umorzenie środków trwałych” 1 762,50

6. Rozliczenie dotacji za lipiec 2007 r.:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 341,57

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 341,57

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W sprawozdaniu finansowym na koniec 2007 r. operacje związane z otrzymaniem i rozliczeniem dotacji należy wykazać następująco:

l w pasywach bilansu w pozycji B.IV.2 „Inne rozliczenia międzyokresowe” - saldo Ma konta „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” w podziale na:

- krótkoterminowe - część rozliczana w ciągu 12 miesięcy od 31 grudnia 2007 r.,

- długoterminowe - część rozliczana po 1 stycznia 2009 r.

l w rachunku zysków i strat w pozycji „Pozostałe przychody operacyjne” - dotacje (wariant kalkulacyjny G.II lub wariant porównawczy D.II) w kwocie rozliczenia dotacji zaksięgowanej na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”.

Przy ustalaniu kwoty podatku dochodowego trzeba pamiętać, że w przypadku niezaliczenia dotacji do przychodów podatkowych kwota amortyzacji w części sfinansowanej dotacją nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów podatkowych.


Podstawa prawna:
- art. 41 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Teresa Fołta

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA