REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach zwrot nakładów inwestycyjnych

Teresa Fołta

REKLAMA

W 2006 r. nasza firma otrzymała dotację w wysokości 164 000 zł, wypłaconą przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dotacja dotyczyła zwrotu części wydatków firmy na wybudowanie budynku handlowo-usługowego.

Budynek został wybudowany w 2006 r., przyjęty do użytkowania na potrzeby własne i ujęty w ewidencji środków trwałych 30 czerwca 2006 r. Wartość początkową budynku ustalono na 846 000 zł. Jak zaksięgować otrzymanie i rozliczanie tej dotacji? Jak ująć dotację w sprawozdaniu finansowym na koniec roku? Jak ustalić amortyzację budynku częściowo sfinansowanego tą dotacją?


rada


Otrzymaną dotację należy zaewidencjonować na konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, którego wartość zmniejsza się równolegle do odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych.


uzasadnienie


Otrzymanie i rozliczenie dotacji należy ująć w księgach rachunkowych zgodnie z art. 41 ustawy o rachunkowości. Stosownie do niego rozliczenia międzyokresowe przychodów, dokonywane z zachowaniem zasady ostrożności, obejmują w szczególności środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych, w tym także środków trwałych w budowie oraz prac rozwojowych. Zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych lub kosztów prac rozwojowych sfinansowanych z tych źródeł.


Kwota amortyzacji budynku, częściowo sfinansowanego dotacją, będzie ustalana w 2006 r. w takiej samej wysokości, jaka została ustalona w dniu przyjęcia środka trwałego do użytkowania. Dla celów ustalenia amortyzacji podatkowej oraz poprawnego rozliczenia dotacji trzeba określić kwotę amortyzacji miesięcznej i rocznej, sfinansowanej dotacją, przy zastosowaniu proporcji kwoty dotacji do wartości początkowej środka trwałego (budynku).


Sposób ujęcia i rozliczenia dotacji oraz amortyzacji budynku przedstawiono niżej, przyjmując następujące założenia:

l budynek o wartości początkowej 846 000 zł przyjęto do ewidencji 30 czerwca 2006 r.,

l rozpoczęcie amortyzacji - lipiec 2006 r., stawka amortyzacji rocznej - 2,5%,

l kwota amortyzacji: roczna - 21 150 zł, miesięczna - 1762,50 zł,

l dotacja w kwocie 164 000 zł wpłynęła w lipcu 2007 r.,

l udział dotacji w wartości początkowej budynku: (164 000 zł : 846 000 zł) × 100 = 19,38%,

l rozliczenie dotychczasowej amortyzacji za okres od lipca 2006 r. do czerwca 2007 r.: 19,38% z 21 150 zł = 4098,87 zł,

l rozliczenie miesięcznej amortyzacji:

- sfinansowana dotacją: 19,38% z 1762,50 zł = 341,57 zł

- sfinansowana środkami własnymi: 80,62% z 1762,50 zł = 1420,93 zł

1. Przyjęcie budynku do użytkowania:

Wn „Środki trwałe” 846 000 Ma „Środki trwałe w budowie” 846 000

2. Amortyzacja za okres od lipca 2006 do czerwca 2007 r.:

Wn „Amortyzacja” 21 150

Ma „Umorzenie środków trwałych” 21 150

3. Wpływ dotacji na rachunek bankowy:

Wn „Rachunek bankowy” 164 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 164 000

4. Rozliczenie amortyzacji przypadającej na część sfinansowaną z dotacji za okres od lipca 2006 do czerwca 2007 r.:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 4 098,87

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 4 098,87

5. Amortyzacja za lipiec 2007 r.:

Wn „Amortyzacja” 1 762,50

Ma „Umorzenie środków trwałych” 1 762,50

6. Rozliczenie dotacji za lipiec 2007 r.:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 341,57

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 341,57

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W sprawozdaniu finansowym na koniec 2007 r. operacje związane z otrzymaniem i rozliczeniem dotacji należy wykazać następująco:

l w pasywach bilansu w pozycji B.IV.2 „Inne rozliczenia międzyokresowe” - saldo Ma konta „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” w podziale na:

- krótkoterminowe - część rozliczana w ciągu 12 miesięcy od 31 grudnia 2007 r.,

- długoterminowe - część rozliczana po 1 stycznia 2009 r.

l w rachunku zysków i strat w pozycji „Pozostałe przychody operacyjne” - dotacje (wariant kalkulacyjny G.II lub wariant porównawczy D.II) w kwocie rozliczenia dotacji zaksięgowanej na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”.

Przy ustalaniu kwoty podatku dochodowego trzeba pamiętać, że w przypadku niezaliczenia dotacji do przychodów podatkowych kwota amortyzacji w części sfinansowanej dotacją nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów podatkowych.


Podstawa prawna:
- art. 41 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Teresa Fołta

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA