REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach zwrot nakładów inwestycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Fołta

REKLAMA

W 2006 r. nasza firma otrzymała dotację w wysokości 164 000 zł, wypłaconą przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dotacja dotyczyła zwrotu części wydatków firmy na wybudowanie budynku handlowo-usługowego.

Budynek został wybudowany w 2006 r., przyjęty do użytkowania na potrzeby własne i ujęty w ewidencji środków trwałych 30 czerwca 2006 r. Wartość początkową budynku ustalono na 846 000 zł. Jak zaksięgować otrzymanie i rozliczanie tej dotacji? Jak ująć dotację w sprawozdaniu finansowym na koniec roku? Jak ustalić amortyzację budynku częściowo sfinansowanego tą dotacją?


rada


Otrzymaną dotację należy zaewidencjonować na konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, którego wartość zmniejsza się równolegle do odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych.


uzasadnienie


Otrzymanie i rozliczenie dotacji należy ująć w księgach rachunkowych zgodnie z art. 41 ustawy o rachunkowości. Stosownie do niego rozliczenia międzyokresowe przychodów, dokonywane z zachowaniem zasady ostrożności, obejmują w szczególności środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych, w tym także środków trwałych w budowie oraz prac rozwojowych. Zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych lub kosztów prac rozwojowych sfinansowanych z tych źródeł.


Kwota amortyzacji budynku, częściowo sfinansowanego dotacją, będzie ustalana w 2006 r. w takiej samej wysokości, jaka została ustalona w dniu przyjęcia środka trwałego do użytkowania. Dla celów ustalenia amortyzacji podatkowej oraz poprawnego rozliczenia dotacji trzeba określić kwotę amortyzacji miesięcznej i rocznej, sfinansowanej dotacją, przy zastosowaniu proporcji kwoty dotacji do wartości początkowej środka trwałego (budynku).


Sposób ujęcia i rozliczenia dotacji oraz amortyzacji budynku przedstawiono niżej, przyjmując następujące założenia:

l budynek o wartości początkowej 846 000 zł przyjęto do ewidencji 30 czerwca 2006 r.,

l rozpoczęcie amortyzacji - lipiec 2006 r., stawka amortyzacji rocznej - 2,5%,

l kwota amortyzacji: roczna - 21 150 zł, miesięczna - 1762,50 zł,

l dotacja w kwocie 164 000 zł wpłynęła w lipcu 2007 r.,

l udział dotacji w wartości początkowej budynku: (164 000 zł : 846 000 zł) × 100 = 19,38%,

l rozliczenie dotychczasowej amortyzacji za okres od lipca 2006 r. do czerwca 2007 r.: 19,38% z 21 150 zł = 4098,87 zł,

l rozliczenie miesięcznej amortyzacji:

- sfinansowana dotacją: 19,38% z 1762,50 zł = 341,57 zł

- sfinansowana środkami własnymi: 80,62% z 1762,50 zł = 1420,93 zł

1. Przyjęcie budynku do użytkowania:

Wn „Środki trwałe” 846 000 Ma „Środki trwałe w budowie” 846 000

2. Amortyzacja za okres od lipca 2006 do czerwca 2007 r.:

Wn „Amortyzacja” 21 150

Ma „Umorzenie środków trwałych” 21 150

3. Wpływ dotacji na rachunek bankowy:

Wn „Rachunek bankowy” 164 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 164 000

4. Rozliczenie amortyzacji przypadającej na część sfinansowaną z dotacji za okres od lipca 2006 do czerwca 2007 r.:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 4 098,87

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 4 098,87

5. Amortyzacja za lipiec 2007 r.:

Wn „Amortyzacja” 1 762,50

Ma „Umorzenie środków trwałych” 1 762,50

6. Rozliczenie dotacji za lipiec 2007 r.:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 341,57

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 341,57

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W sprawozdaniu finansowym na koniec 2007 r. operacje związane z otrzymaniem i rozliczeniem dotacji należy wykazać następująco:

l w pasywach bilansu w pozycji B.IV.2 „Inne rozliczenia międzyokresowe” - saldo Ma konta „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” w podziale na:

- krótkoterminowe - część rozliczana w ciągu 12 miesięcy od 31 grudnia 2007 r.,

- długoterminowe - część rozliczana po 1 stycznia 2009 r.

l w rachunku zysków i strat w pozycji „Pozostałe przychody operacyjne” - dotacje (wariant kalkulacyjny G.II lub wariant porównawczy D.II) w kwocie rozliczenia dotacji zaksięgowanej na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”.

Przy ustalaniu kwoty podatku dochodowego trzeba pamiętać, że w przypadku niezaliczenia dotacji do przychodów podatkowych kwota amortyzacji w części sfinansowanej dotacją nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów podatkowych.


Podstawa prawna:
- art. 41 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Teresa Fołta

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA