REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć podatek od zysku ze sprzedaży akcji na GPW w 2004 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Udało mi się kupić akcje PKO BP w publicznej ofercie przeprowadzonej w 2004 r. na GPW. Zarobiłem na tej inwestycji 25%. Czy od tego zysku (około 3000 zł) mam samodzielnie zapłacić podatek dochodowy, czy też zrobi to biuro maklerskie? Czy biuro maklerskie pobierze zaliczkę w momencie wypłaty zgromadzonych środków z tej inwestycji? Jak rozlicza się ten dochód?
Podatek wynosi 19% osiągniętego dochodu. Od zysku osiągniętego na GPW można odjąć koszty prowizji oraz opłat za prowadzenie rachunku maklerskiego. Podatek musi Pani zapłacić samodzielnie. Biuro maklerskie nie pobrało żadnej zaliczki od osiągniętego dochodu, nie pobierze jej również w momencie wypłaty pieniędzy z rachunku maklerskiego po rozliczeniu całej transakcji. Pozostałe informacje w uzasadnieniu.
Ubiegły rok był pierwszym rokiem obowiązywania podatku od dochodów osiągniętych na GPW. Cechą szczególną tego podatku jest to, że inwestor nie płaci od dochodów osiągniętych ze sprzedaży akcji zaliczek w trakcie roku podatkowego. Zazwyczaj, jeżeli osiągniemy dochody w ciągu trwania roku podatkowego, są one obciążone zaliczką na podatek dochodowy. W przypadku dochodów z inwestycji na GPW taka praktyka jest nieuzasadniona.
Przykład
Andrzej K. kupił w 2004 r. akcje KGHM po 30 zł. Cena akcji wzrosła do 35 zł wraz ze wzrostem cen miedzi do poziomu około 3000 $ za tonę. Zyski z tej transakcji wyniosły po uwzględnieniu prowizji około 15%. Andrzej K. nabył następnie akcje Impela po 20 zł. Akcje te spadły na początku jesieni 2004 r. do poziomu około 8 zł. Inwestor zaakceptował straty i sprzedał akcje Impela po 11,3 zł – stracił około 55% zainwestowanego kapitału. Andrzej K. nabył następnie akcje browaru Strzelec, płacąc za jedną 1,05 zł. Akcje sprzedał po kilku dniach przy kursie 1,25 zł, osiągając zysk około 15%. Uwzględniając pozostałe drobne transakcje tego bardzo aktywnego inwestora, okazało się, że poniósł w 2004 r. stratę w wysokości 3500 zł.
Tak więc ze względu na dużą zmienność i niepewność zysków na GPW bezcelowe byłoby obciążanie biur maklerskich obowiązkiem obliczenia i odprowadzenia zaliczki do urzędów skarbowych po każdej udanej transakcji. Na GPW zyski błyskawicznie mogą się zamienić w straty. Dlatego rozliczenie zysków z GPW odbywa się po zakończeniu roku. W 2004 r. odbędzie się to według następującego schematu:
• za cały 2004 r. biuro maklerskie prowadzące Pani rachunek dokona obliczenia wysokości dochodu albo straty za cały 2004 r. z tytułu m.in. sprzedaży akcji PKO BP. Biuro nie pobierze zaliczek na ten podatek ani podatku dochodowego,
• po obliczeniu wysokości dochodu albo straty do końca lutego 2005 r. informacja o zrealizowanych przez Panią zyskach z inwestycji w akcje PKO BP zostanie przez biuro maklerskie przekazana Pani oraz do urzędu skarbowego. Odbędzie się to na PIT-8C,
• na podstawie przekazanych przez biuro maklerskie informacji sporządzi Pani zeznanie PIT-38 za 2004 r. – należy je złożyć do końca kwietnia 2005 r., niezależnie od zeznania rocznego PIT-36 albo PIT-37.
Przykład
Joanna Z. kupiła 500 akcji PKO BP po 19,7 zł. Akcje te sprzedała po 25 zł. Zysk bez uwzględnienia kosztów, jakie poniosła w związku z grą na GPW, wyniósł prawie 27%. Joanna Z. zapłaciła prowizję na rzecz biura maklerskiego w wysokości 149,63 zł. Koszt prowadzenia rachunku wyniósł 40 zł. Joanna Z. wykazała w zeznaniu podatkowym następujące wartości:
przychody 500 × 25 zł = 12 500 zł,
koszty uzyskania przychodu 500 × 19,7 zł + 149,63 zł + 40 zł = 10 039,63 zł.
• art. 30b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 263, poz. 2619
Tomasz Król
prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA