REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wykonywanie przez pracownika zadań w różnych miejscowościach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Rymarz

REKLAMA

Firma budowlana z siedzibą w Krakowie jest wykonawcą kilku inwestycji na terenie południowej Polski. W związku z trudnościami w pozyskaniu odpowiednio wykwalifikowanej kadry na lokalnym rynku pracy jest zmuszona przemieszczać niektórych swoich pracowników pomiędzy realizowanymi obiektami.

Pracownicy oddelegowywani poza teren województwa małopolskiego otrzymują z tego tytułu rodzaj diety na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia oraz zwrot kosztów przejazdu. Czy otrzymane przez pracowników świadczenia pieniężne można traktować jako zwolnione z podatku dochodowego należności za czas podróży służbowej? Czy świadczenia te są kosztem podatkowym pracodawcy?


RADA


Charakter wykonywanych przez Państwa firmę usług budowlanych nie wskazuje, by powierzenie pracownikowi zadań w innym miejscu można było uznać za podróż służbową. W tej sytuacji otrzymane przez Państwa pracowników świadczenia pieniężne nie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Organy podatkowe stoją na stanowisku, że jeżeli wypłacane kwoty nie są związane z podróżą służbową, to nie mogą być zaliczane przez pracodawcę do kosztów uzyskania przychodów. Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE


Jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę jest określenie miejsca jej wykonywania. Jeżeli interesy zakładu pracy tego wymagają, pracownik może zostać zobowiązany do wykonania zadania służbowego w innej miejscowości niż ta, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub stałe miejsce pracy. Tego rodzaju wyjazd określany jako podróż służbowa pociąga za sobą konieczność wypłacenia przez pracodawcę należności na pokrycie jej kosztów. Co do zasady diety i inne należności za czas podróży służbowej są, u osób uprawnionych do tych świadczeń, zwolnione z podatku do wysokości limitów określonych w stosownych rozporządzeniach.


Aby móc skorzystać z tego zwolnienia, należy ustalić, czy pracownicy, przenosząc się na teren kolejnych budów realizowanych przez Państwa firmę, rzeczywiście opuszczają swoje stałe miejsce pracy. W opisanym przypadku odpowiedź na to pytanie jest przecząca.


Strony stosunku pracy mają dużą swobodę w określaniu miejsca pracy. Może to być np. stały punkt w znaczeniu geograficznym bądź pewien oznaczony obszar lub strefa wyznaczona granicami jednostki administracyjnej podziału kraju, w którym ma nastąpić świadczenie pracy. Miejsce pracy może być stałe lub tymczasowe (zmienne), przy czym zmienność miejsca pracy może wynikać nie tylko z postanowień umowy o pracę, ale też z samego charakteru (rodzaju) pełnionej pracy (porównaj wyrok SN z 1 kwietnia 1985 r., sygn. akt I PR 19/85).


Organy podatkowe stoją na stanowisku, że przemieszczanie się jest istotą pracy niektórych grup zawodowych (szczególnie mocno jest to akcentowane w przypadku kierowców), a zatem zmieniając, na polecenie pracodawcy, miejsce wykonywania zadań, przedstawiciele tych profesji nie znajdują się w podróży służbowej, lecz wypełniają zwykłe obowiązki pracownicze. Konsekwencją tego jest, że wypłacone dodatkowo pracownikom świadczenia (np. diety) są przychodem ze stosunku pracy podlegającym opodatkowaniu.


Do takiej grupy zawodowej należą pracownicy budowlani. Jest bowiem oczywiste, że osoby te mogą w konkretnym miejscu pracować, dopóki określony zakres robót nie zostanie wykonany. Po zakończeniu jednej budowy przenoszą się na inną. Wymieniona grupa zawodowa nie ma więc stałego miejsca pracy. Skoro tak, to ewentualną podróż służbową determinuje jedynie cel wyjazdu. Innymi słowy: jeżeli osoba pełniąca zazwyczaj funkcję kierownika budowy przemieszcza się po to, by nadzorować prace budowlane, to wykonuje zwykłe obowiązki służbowe, jeśli natomiast zostaje oddelegowana do innego miasta w celu np. nawiązania kontaktów handlowych, to temu wyjazdowi można przypisać cechy podróży służbowej.


W kwestii tej wypowiadały się również organy podatkowe. W piśmie z 24 stycznia 2006 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krakowie, nr DP3/423-16/06/5431/2006, czytamy, że:

O podróżach służbowych można więc mówić wyłącznie wówczas, gdy pracownikowi zostaje powierzone zadanie określone odrębnie, poza umową o pracę i zwykłym zakresem czynności, przy czym ma to być zadanie o charakterze przejściowym (czasowym), które nie wynika wprost z umowy o pracę i które ma być wykonywane poza stałym miejscem pracy pracownika. (...) Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę, zatrudnieni pracownicy w założeniu wykonywanej pracy elektromontera nie mają stałego miejsca pracy. W obrębie miesiąca dany pracownik pracuje nawet na kilku budowach w zależności od zapotrzebowania ze strony klientów. Wypłacania pracownikom diet i ryczałtów za noclegi, jak również zwrot kosztów przejazdu poniesionych w związku z wykonywaniem pracy na stanowisku elektromontera nie można utożsamiać z podróżą służbową, wobec czego nie jest objęte zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 21 ust. 1 pkt 16 updof.


W związku z powyższym, w opisanym przez Państwa przypadku wypłacone pracownikom tzw. diety oraz zwrot kosztów przejazdów podlegają tym samym regułom opodatkowania co pozostałe przychody ze stosunku pracy.


Jeżeli chodzi o możliwość zaliczenia do kosztów ponoszonych w takiej sytuacji przez pracodawcę wydatków rekompensujących pracownikom zwiększone koszty wyżywienia, to zdania są podzielone.

W praktyce organów podatkowych spotkać można opinie niezwykle rygorystyczne. W piśmie z 23 maja 2006 r. nr PB I-2/4117/IS/IN-7/US Skiern./06/JF Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi czytamy, że:

(...) brak jest możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wypłat dodatkowych kwot pieniężnych nazwanych dietą z tytułu podróży służbowych, które w istocie stanowiłyby zwrot osobistych wydatków na wyżywienie pracownika świadczącego usługi transportowe.


Stanowisko to jest dla podatnika bardzo niekorzystne. Okoliczność, że jakiś rodzaj świadczenia na rzecz pracowników nie jest obowiązkowy, nie stanowi dostatecznej przesłanki wyłączenia go z kategorii kosztów uzyskania przychodów. Umowa o pracę może przecież, oprócz wynagrodzenia zasadniczego, przewidywać różnorodne dodatki i ekwiwalenty. Związek tego rodzaju wydatków z przychodem pracodawcy jest oczywisty. Należy także dodać, że przepisy podatkowe w żaden sposób nie limitują wysokości przyznanych pracownikom świadczeń w kontekście możliwości uznania ich za koszt podatkowy. Świadczenie rekompensujące zwiększone koszty wyżywienia pracownikom wykonującym pracę w miejscu, czasem znacznie oddalonym od miejscowości, w której zamieszkują, służy ich potrzebom osobistym w tym samym stopniu co wszystkie pozostałe składniki wynagrodzenia, których kosztowy charakter nie jest kwestionowany przez organy podatkowe.


Z uwagi na niekorzystne stanowisko organów podatkowych warto zwrócić się do swojego urzędu skarbowego o wydanie interpretacji w tej sprawie.


Podstawa prawna:
- art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a), art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

- art. 29 § 1, art.775 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 64, poz. 426


Małgorzata Rymarz

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA