REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing operacyjny samochodu osobowego - jak odliczyć VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. Wziąłem w leasing operacyjny dwa samochody osobowe. Ile mogę odliczyć VAT z czynszu zerowego i inicjalnego oraz z rat leasingowych? Czy mogę odliczyć VAT od paliwa? Jeżeli kupię części zamienne, czy też mogę od nich odliczyć VAT? Podobno „kilometrówki” nie muszę prowadzić?

Jak odliczyć VAT od leasingu operacyjnego samochodu osobowego


RADA

REKLAMA


Od każdej z tych opłat firma może odliczyć 60% wartości VAT z otrzymanej faktury dokumentującej te koszty. Kwota odliczenia nie może być łącznie wyższa niż 6000 zł dla każdego samochodu. Firma nie może natomiast odliczyć VAT od zakupu paliwa do ich napędu. Odliczenie podatku od zakupu części zamiennych nie podlega ograniczeniu. Prawo to przysługuje na ogólnych zasadach. Nie trzeba prowadzić „kilometrówki”.


UZASADNIENIE


Umowa leasingu operacyjnego na gruncie ustaw podatkowych jest zdefiniowana jako odpłatne świadczenie usługi. Polega ona na czasowym przekazaniu w użytkowanie dobra inwestycyjnego. Przedmiot leasingu w okresie trwania umowy przez cały czas jest zaliczony do składników majątku finansującego, który dokonuje jego amortyzacji. Korzystający natomiast ponosi wszelkie koszty związane z przyjęciem przedmiotu leasingu do korzystania (raty leasingowe, opłata wstępna, koszty manipulacyjne i inne koszty wliczone do wartości leasingowanej rzeczy itp).


Przepisy ustawy o VAT ograniczają prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu lub leasingu samochodów osobowych. W tym przypadku jest możliwe tylko częściowe odliczenie. W przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i które jednocześnie nie mają cech określonych przepisem art. 86 ust. 4, na podstawie umowy leasingu, kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu stanowi 60% kwoty tego podatku od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT). Suma kwoty podatku naliczonego podlegająca odliczeniu, w całym okresie użytkowania samochodu lub pojazdu, powinna stanowić wartość nie większą niż 60% i nie więcej niż 6000 zł (w zależności od tego, która z nich będzie mniejsza). Limit jest liczony dla każdego samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przykładowo jeżeli łączna wartość podatku naliczonego od opłat leasingowych będzie wynosiła 10 580 zł, to kwotą graniczną odliczenia będzie 6000 zł, ponieważ 60% tej kwoty stanowi wartość 6348 zł.


Z przepisu wynika, że nie tylko od podstawowych płatności związanych z umową, jak czynsz czy rata, przysługuje odliczenie VAT. Prawo do odliczenia przysługuje także od innych płatności wynikających z umowy leasingu, takich jak prowizje, opłaty wstępne, koszty manipulacyjne, jeżeli są one związane z samochodami osobowymi, a z umowy wynika, że finansujący obciąża nimi korzystającego i koszty te udokumentowane są fakturą VAT. Za podstawę odliczenia VAT firma powinna przyjąć wszystkie te składniki łącznie, ponieważ są one elementami ceny leasingowanych samochodów. Odliczenia należy dokonywać sukcesywnie na podstawie otrzymanych faktur, czyli w miesiącu otrzymania faktury albo w miesiącu następnym. Nie ma natomiast możliwości odliczenia VAT w całej limitowanej kwocie przy pierwszej racie czy opłacie wstępnej, albo odliczania VAT w całości aż do momentu odliczenia kwoty limitu. Z każdej otrzymanej faktury firma powinna odliczać tylko 60% podatku, aż do osiągnięcia ustawowego limitu. Ponadto przy odliczeniu należy mieć na uwadze również inne warunki uprawniające do tego odliczenia, a mianowicie:

l poniesiony wydatek musi stanowić koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy);

W związku ze zmianą od 1 stycznia 2007 r. zasad rozliczania kosztów pośrednich proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą, VAT od opłaty inicjalnej (czynszu inicjalnego) powinien być odliczany za dany okres rozliczeniowy w takiej części, w jakiej firma może zaliczyć go do kosztów podatkowych.

l samochód musi być wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu VAT (art. 86 ust. 1 ustawy).


Przykład

Firma zawarła umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy. Otrzymała trzy faktury dotyczące:

1) wstępnej raty leasingowej (czynszu inicjalnego) w kwocie netto 20 000 zł, VAT - 4400 zł (wpłata początkowa);

2) jednorazowej opłaty za koszty manipulacyjne w kwocie netto 1200 zł, VAT - 264 zł;

3) raty leasingowej w kwocie netto 1800 zł, VAT - 396 zł.

Firma może odliczyć podatek naliczony z otrzymanych faktur w kwocie nie wyższej niż 60% wartości tego podatku w nich określonego, czyli odpowiednio:

4400 x 60% = 2640 zł

264 x 60% = 158 zł

396 x 60% = 238 zł.

Jeżeli łączna kwota VAT odliczana sukcesywnie od wszystkich kosztów związanych z użytkowaniem samochodu na podstawie leasingu operacyjnego osiągnie wartość stanowiącą 60% całej kwoty należnego VAT (określonej w umowie) lub 6000 zł od pozostałych rat, odliczenie VAT nie będzie przysługiwało.


Jeżeli samochody będą wykorzystywane do działalności mieszanej (opodatkowanej i zwolnionej), kwota limitu odliczenia będzie podlegała również zmniejszeniu o współczynnik struktury sprzedaży.

Nieodliczona część kwoty podatku naliczonego stanowi koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym.


Firmie nie przysługuje również prawo do odliczenia VAT przy nabyciu paliwa do napędu leasingowanych samochodów osobowych. Ograniczenie to wynika z przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ma ono zastosowanie do zakupu paliwa do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust 3 (niespełniających warunków określonych w ust. 4 tego przepisu), które są użytkowane na podstawie umowy leasingu (zarówno finansowego, jak i operacyjnego), jak też stanowiących własność firmy.


Przepisy nie ograniczają natomiast prawa do odliczenia VAT od zakupu części zamiennych do użytkowanych samochodów, od usług napraw serwisowych, przeglądów czy nabycia dodatkowego wyposażenia do samochodów, i to bez względu na ich rodzaj. Od wydatków tych VAT naliczony podlega odliczeniu na zasadach ogólnych. Prawo do odliczenia przysługuje, gdy samochody firma wykorzystuje do działalności opodatkowanej VAT, a poniesione wydatki zalicza do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym.


Podstawa prawna:
- art. 86 ust. 1 i 3-7, art. 88 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029.


Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA