REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty zaniechanych inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska

REKLAMA

Dwa lata temu spółka rozpoczęła budowę hali magazynowej, która miała być wykorzystywana na jej potrzeby. Obecnie zrezygnowano z tej inwestycji. Jakie w związku z tym powinny nastąpić księgowania? Co zrobić z dotychczas poniesionymi kosztami?


rada


Rezygnując z dalszego prowadzenia inwestycji (budowy środka trwałego), należy dotychczas poniesione koszty przenieść na konto „Pozostałe koszty operacyjne”. Na tym koncie znajdą się zarówno koszty zaniechanych inwestycji, jak i koszty poniesione w związku z jej likwidacją.


uzasadnienie


Wszelkie wydatki poniesione na budowę środków trwałych ewidencjonuje się na koncie „Środki trwałe w budowie”. Znajdują się one tam do czasu zakończenia budowy i przyjęcia środka trwałego do używania. Środki trwałe w budowie wyceniane są według kosztów poniesionych na ich nabycie, wytworzenie lub ulepszenie.


Cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie obejmują:

l ogół kosztów poniesionych przez jednostkę za okres ich budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, naliczonych do dnia bilansowego lub do dnia przyjęcia ich do używania,

l niepodlegający odliczeniu VAT oraz podatek akcyzowy,

l koszty obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszone o przychody z tego tytułu.


Ewidencja kosztów zaniechanych inwestycji

Wszelkie wydatki poniesione na budowę środków trwałych ewidencjonuje się na koncie „Środki trwałe w budowie”, natomiast w momencie zaniechania inwestycji zarówno koszty z nią związane, jak i koszty poniesione na jej likwidację ujmuje się na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”.

1. Rozpoczęcie inwestycji - wydatki poniesione na wytworzenie środka trwałego:

Wn „Środki trwałe w budowie”,

Ma Różne konta.

2. Decyzja o zaniechaniu inwestycji:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne”

- w analityce „Koszty zaniechanych inwestycji”,

Ma „Środki trwałe w budowie”.

3. Sprzedaż zaniechanej inwestycji:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami”,

Ma „Pozostałe przychody operacyjne”

- w analityce „Przychody ze sprzedaży inwestycji”.


Przykład 1

Spółka rozpoczęła budowę hali magazynowej. Po dwóch latach od rozpoczęcia inwestycji podjęto decyzję o jej zaniechaniu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Może zaistnieć również taka sytuacja, że spółka z powodu kłopotów np. finansowych będzie zmuszona na pewien okres wstrzymać budowę. W takim przypadku trudno przewidzieć, czy inwestycja będzie w przyszłości kontynuowana. Istnieje więc ryzyko, że prowadzona inwestycja straci na swojej wartości. Uzasadnione jest więc utworzenie odpisu aktualizującego. Wysokość odpisu aktualizującego to różnica między dotychczas poniesionymi wydatkami na budowę a oszacowaną na dzień bilansowy ceną sprzedaży netto.

Wn „Pozostałe koszty operacyjne”,

Ma „Odpisy aktualizujące”.

Na dzień bilansowy wartość prowadzonej inwestycji należy wykazać w kwocie pomniejszonej o utworzony odpis.


Przykład 2

Spółka prowadzi budowę budynku biurowego, który ma być przeznaczony na własne potrzeby jednostki. Dotychczas poniesione koszty prowadzonej inwestycji wyniosły 200 000 zł. W czerwcu prace przerwano z powodu kłopotów finansowych. Do dnia bilansowego prac nie wznowiono i nie podjęto decyzji o całkowitym zaniechaniu inwestycji.

W związku z tym oszacowano na dzień bilansowy cenę sprzedaży netto rozpoczętej inwestycji w wysokości 150 000 zł i utworzono odpis aktualizujący w wysokości 50 000 zł.

W pierwszych miesiącach następnego roku obrotowego, z powodu nadal utrzymujących się kłopotów finansowych, postanowiono rozpoczętą inwestycję sprzedać.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstaw prawna:

- art. 3 ust. 1 pkt 16, art. 28 ust. 1 pkt 2, art. 28 ust. 7 i 8, art. 35c ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA