REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty zaniechanych inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska

REKLAMA

Dwa lata temu spółka rozpoczęła budowę hali magazynowej, która miała być wykorzystywana na jej potrzeby. Obecnie zrezygnowano z tej inwestycji. Jakie w związku z tym powinny nastąpić księgowania? Co zrobić z dotychczas poniesionymi kosztami?


rada


Rezygnując z dalszego prowadzenia inwestycji (budowy środka trwałego), należy dotychczas poniesione koszty przenieść na konto „Pozostałe koszty operacyjne”. Na tym koncie znajdą się zarówno koszty zaniechanych inwestycji, jak i koszty poniesione w związku z jej likwidacją.


uzasadnienie


Wszelkie wydatki poniesione na budowę środków trwałych ewidencjonuje się na koncie „Środki trwałe w budowie”. Znajdują się one tam do czasu zakończenia budowy i przyjęcia środka trwałego do używania. Środki trwałe w budowie wyceniane są według kosztów poniesionych na ich nabycie, wytworzenie lub ulepszenie.


Cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie obejmują:

l ogół kosztów poniesionych przez jednostkę za okres ich budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, naliczonych do dnia bilansowego lub do dnia przyjęcia ich do używania,

l niepodlegający odliczeniu VAT oraz podatek akcyzowy,

l koszty obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszone o przychody z tego tytułu.


Ewidencja kosztów zaniechanych inwestycji

Wszelkie wydatki poniesione na budowę środków trwałych ewidencjonuje się na koncie „Środki trwałe w budowie”, natomiast w momencie zaniechania inwestycji zarówno koszty z nią związane, jak i koszty poniesione na jej likwidację ujmuje się na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”.

1. Rozpoczęcie inwestycji - wydatki poniesione na wytworzenie środka trwałego:

Wn „Środki trwałe w budowie”,

Ma Różne konta.

2. Decyzja o zaniechaniu inwestycji:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne”

- w analityce „Koszty zaniechanych inwestycji”,

Ma „Środki trwałe w budowie”.

3. Sprzedaż zaniechanej inwestycji:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami”,

Ma „Pozostałe przychody operacyjne”

- w analityce „Przychody ze sprzedaży inwestycji”.


Przykład 1

Spółka rozpoczęła budowę hali magazynowej. Po dwóch latach od rozpoczęcia inwestycji podjęto decyzję o jej zaniechaniu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Może zaistnieć również taka sytuacja, że spółka z powodu kłopotów np. finansowych będzie zmuszona na pewien okres wstrzymać budowę. W takim przypadku trudno przewidzieć, czy inwestycja będzie w przyszłości kontynuowana. Istnieje więc ryzyko, że prowadzona inwestycja straci na swojej wartości. Uzasadnione jest więc utworzenie odpisu aktualizującego. Wysokość odpisu aktualizującego to różnica między dotychczas poniesionymi wydatkami na budowę a oszacowaną na dzień bilansowy ceną sprzedaży netto.

Wn „Pozostałe koszty operacyjne”,

Ma „Odpisy aktualizujące”.

Na dzień bilansowy wartość prowadzonej inwestycji należy wykazać w kwocie pomniejszonej o utworzony odpis.


Przykład 2

Spółka prowadzi budowę budynku biurowego, który ma być przeznaczony na własne potrzeby jednostki. Dotychczas poniesione koszty prowadzonej inwestycji wyniosły 200 000 zł. W czerwcu prace przerwano z powodu kłopotów finansowych. Do dnia bilansowego prac nie wznowiono i nie podjęto decyzji o całkowitym zaniechaniu inwestycji.

W związku z tym oszacowano na dzień bilansowy cenę sprzedaży netto rozpoczętej inwestycji w wysokości 150 000 zł i utworzono odpis aktualizujący w wysokości 50 000 zł.

W pierwszych miesiącach następnego roku obrotowego, z powodu nadal utrzymujących się kłopotów finansowych, postanowiono rozpoczętą inwestycję sprzedać.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstaw prawna:

- art. 3 ust. 1 pkt 16, art. 28 ust. 1 pkt 2, art. 28 ust. 7 i 8, art. 35c ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA