REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty zaniechanych inwestycji

Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska

REKLAMA

Dwa lata temu spółka rozpoczęła budowę hali magazynowej, która miała być wykorzystywana na jej potrzeby. Obecnie zrezygnowano z tej inwestycji. Jakie w związku z tym powinny nastąpić księgowania? Co zrobić z dotychczas poniesionymi kosztami?


rada


Rezygnując z dalszego prowadzenia inwestycji (budowy środka trwałego), należy dotychczas poniesione koszty przenieść na konto „Pozostałe koszty operacyjne”. Na tym koncie znajdą się zarówno koszty zaniechanych inwestycji, jak i koszty poniesione w związku z jej likwidacją.


uzasadnienie


Wszelkie wydatki poniesione na budowę środków trwałych ewidencjonuje się na koncie „Środki trwałe w budowie”. Znajdują się one tam do czasu zakończenia budowy i przyjęcia środka trwałego do używania. Środki trwałe w budowie wyceniane są według kosztów poniesionych na ich nabycie, wytworzenie lub ulepszenie.


Cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie obejmują:

l ogół kosztów poniesionych przez jednostkę za okres ich budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, naliczonych do dnia bilansowego lub do dnia przyjęcia ich do używania,

l niepodlegający odliczeniu VAT oraz podatek akcyzowy,

l koszty obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszone o przychody z tego tytułu.


Ewidencja kosztów zaniechanych inwestycji

Wszelkie wydatki poniesione na budowę środków trwałych ewidencjonuje się na koncie „Środki trwałe w budowie”, natomiast w momencie zaniechania inwestycji zarówno koszty z nią związane, jak i koszty poniesione na jej likwidację ujmuje się na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”.

1. Rozpoczęcie inwestycji - wydatki poniesione na wytworzenie środka trwałego:

Wn „Środki trwałe w budowie”,

Ma Różne konta.

2. Decyzja o zaniechaniu inwestycji:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne”

- w analityce „Koszty zaniechanych inwestycji”,

Ma „Środki trwałe w budowie”.

3. Sprzedaż zaniechanej inwestycji:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami”,

Ma „Pozostałe przychody operacyjne”

- w analityce „Przychody ze sprzedaży inwestycji”.


Przykład 1

Spółka rozpoczęła budowę hali magazynowej. Po dwóch latach od rozpoczęcia inwestycji podjęto decyzję o jej zaniechaniu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Może zaistnieć również taka sytuacja, że spółka z powodu kłopotów np. finansowych będzie zmuszona na pewien okres wstrzymać budowę. W takim przypadku trudno przewidzieć, czy inwestycja będzie w przyszłości kontynuowana. Istnieje więc ryzyko, że prowadzona inwestycja straci na swojej wartości. Uzasadnione jest więc utworzenie odpisu aktualizującego. Wysokość odpisu aktualizującego to różnica między dotychczas poniesionymi wydatkami na budowę a oszacowaną na dzień bilansowy ceną sprzedaży netto.

Wn „Pozostałe koszty operacyjne”,

Ma „Odpisy aktualizujące”.

Na dzień bilansowy wartość prowadzonej inwestycji należy wykazać w kwocie pomniejszonej o utworzony odpis.


Przykład 2

Spółka prowadzi budowę budynku biurowego, który ma być przeznaczony na własne potrzeby jednostki. Dotychczas poniesione koszty prowadzonej inwestycji wyniosły 200 000 zł. W czerwcu prace przerwano z powodu kłopotów finansowych. Do dnia bilansowego prac nie wznowiono i nie podjęto decyzji o całkowitym zaniechaniu inwestycji.

W związku z tym oszacowano na dzień bilansowy cenę sprzedaży netto rozpoczętej inwestycji w wysokości 150 000 zł i utworzono odpis aktualizujący w wysokości 50 000 zł.

W pierwszych miesiącach następnego roku obrotowego, z powodu nadal utrzymujących się kłopotów finansowych, postanowiono rozpoczętą inwestycję sprzedać.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstaw prawna:

- art. 3 ust. 1 pkt 16, art. 28 ust. 1 pkt 2, art. 28 ust. 7 i 8, art. 35c ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA