REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy musi być przystawiona pieczątka przy rozliczaniu pobytu służbowego

REKLAMA

Jesteśmy firmą budowlaną i pracownicy naszej firmy są oddelegowywani na budowy, których inwestorem jest osoba prywatna. Na druczku polecenia wyjazdu służbowego jest rubryka, w której jest napisane, że przy stwierdzeniu pobytu służbowego należy adnotację zaopatrzyć pieczęcią i podpisem. Czy wystarczy, że osoba prywatna (inwestor) własnoręcznym podpisem potwierdzi ten fakt? Czy wymóg udokumentowania pieczęcią i podpisem musi być spełniony, by móc daną delegację rozliczyć?
Nie mają Państwo obowiązku wymagać, by potwierdzenie pobytu służbowego delegowanego pracownika musiało być opatrzone pieczęcią i podpisem. Co więcej, w obecnym stanie prawnym nie ma oficjalnie obowiązujących wzorów dokumentów potwierdzających odbycie podróży służbowej. Jednostki gospodarcze akceptują istniejące na rynku wzory druków tzw. delegacji, ponieważ spełniają one wymagania kwalifikujące je jako dowód wewnętrzny, a więc mogący stanowić podstawę do dokonania zapisów w księgach rachunkowych.
Od 1 stycznia 2003 r. pracodawcy mogą we własnym zakresie ustalić zasady odbywania, rozliczania, zwrotu i dokumentowania kosztów z tytułu podróży służbowej. Ustawa o rachunkowości nakłada na wszystkich prowadzących księgi rachunkowe, by podstawą zapisu w nich były dowody księgowe stwierdzające dokonanie danej operacji, czyli tzw. dowody źródłowe (zewnętrzne lub wewnętrzne). Funkcjonujące na rynku druki polecenia wyjazdu służbowego i rozliczenia kosztów podróży mogą spełniać i zazwyczaj spełniają (po ich wypełnieniu) pewne formalne warunki uznania ich za dowód księgowy. Należy jednak pamiętać, że w gestii jednostki gospodarującej jest przyjęcie, lub nie, określonego wzoru formularza dokumentującego dane operacje gospodarcze (tu delegację służbową). Należy również pamiętać, że to pracodawca zwraca wydatki delegowanego w podróż służbową pracownika i to on ma oczywiste prawo weryfikowania wykonania polecenia służbowego i zasadności ponoszonych wydatków. To od pracodawcy będzie zależało, czy podpisze się w rubryce ,,rachunek sprawdzono pod względem merytorycznym oraz sprawdzono wykonanie polecenia służbowego”.
Należy zatem stwierdzić, że zaopatrzenie pieczęcią i podpisem stwierdzenia pobytu służbowego nie wynika z obowiązujących przepisów prawnych (z wyjątkiem sytuacji, gdy pracodawca w wewnętrznych regulacjach określił takie zasady rozliczania delegacji). Co więcej, pracodawca nie musi nawet pisemnie wydawać polecenia wyjazdu służbowego. W Kodeksie pracy (art. 775 § 1) stwierdza się jedynie, że: pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Nie wskazuje się na zachowanie formy pisemnej takiego polecenia.
Oczywiście pisemne rozliczanie delegacji ma swoje znaczenie do celów dowodowych w podatkach dochodowych, chociaż i tu wskazuje się, że warunkiem zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodu jest nie tylko prawidłowe jego udokumentowanie, ale ścisły związek między wydatkiem – tu dotyczącym danej podróży służbowej – a prowadzoną działalnością (wielkością osiąganych przychodów). Poparciem tego jest wyrok NSA z 24 kwietnia 1996 r., sygn. akt S.A./Ł 849/95, w którym stwierdza się, że: (...) Brak pełnej dokumentacji wyjazdu służbowego nie może być wystarczającą podstawą do przyjęcia, iż wyjazd ten w ogóle nie miał miejsca. W takim przypadku konieczne jest przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego związanego z charakterem spółki i stopniem uprawdopodobnienia konieczności odbywania takich wyjazdów.
•  art. 20 i 21 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
•  art. 775 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 240, poz. 2407
Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Składka zdrowotna - zmiany muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm. Co najmniej ¾ wysokości zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne powinno podlegać możliwości odliczenia od należnego podatku

Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, złożyła na ręce Premiera Donalda Tuska uwagi dotyczące składek zdrowotnych w nowym projekcie ustawy. Proponuje ustalenie ryczałtowej składki zdrowotnej i możliwość jej częściowego odliczenia od podatku. Majewska podkreśla, że nowe przepisy muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm, które są fundamentem gospodarki.

Czy fundacja rodzinna zapłaci CIT od udziałów w spółkach luksemburskich? Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, inwestowanie jest więc ryzykowne

Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, czy dochód fundacji rodzinnej z transparentnej spółki luksemburskiej podlega podatkowi CIT. Problem wynika z faktu, że takie spółki, zgodnie z luksemburskim prawem, nie są podatnikami. Polskie organy uznają, że fundacje rodzinne, inwestując w te spółki, mogą nie korzystać ze zwolnienia z CIT, jednak niektóre sądy stoją po stronie podatników, uznając, że brak wyraźnych przepisów nie pozwala wykluczyć zwolnienia.

Wiza Vander Elst: Pozwala polskim firmom delegować do Niemiec pracowników spoza UE

Wiza Vander Elst to specjalne rozwiązanie umożliwiające polskim firmom delegowanie pracowników z Ukrainy i innych państw spoza Unii Europejskiej, zatrudnionych legalnie w Polsce, do pracy w Niemczech. Dzięki tej wizie możliwe jest wykonywanie pracy w Niemczech bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Aby jednak uzyskać wizę, polska firma musi przedstawić dowody na legalność zatrudnienia pracownika w Polsce oraz posiadanie przez niego ważnego zezwolenia na pracę. Wiza Vander Elst obowiązuje tylko przez czas trwania konkretnego kontraktu, jednak nie dłużej niż przez 90 dni w roku kalendarzowym.

Zakład podatkowy w Niemczech dla podatku dochodowego od pracowników. Kiedy powstaje i jak uniknąć tego podatku?

Od dłuższego czasu niemieckie urzędy skarbowe wzywają polskie firmy, które wykonują prace w Niemczech, do odprowadzania podatku dochodowego od pracowników, nawet jeśli przebywają oni w Niemczech krócej niż 183 dni w danym 12-miesięcznym okresie. Dotyczy to sytuacji, gdy firma prowadzi w jednym miejscu prace budowlane powyżej 6 miesięcy, nie posiada biura ani zatrudnionego w Niemczech przedstawiciela handlowego (tzw. zakład podatkowy dla celów podatku dochodowego od przedsiębiorstwa, Einkommensteuerliche Betriebsstätte).

REKLAMA

Zwolnienie ze składek ZUS na 1 miesiąc. Wniosek w listopadzie - ulga w grudniu. Jak i gdzie złożyć wniosek?

W 2024 roku z tzw. wakacji składkowych można skorzystać jedynie w grudniu. Ale aby uzyskać zwolnienie ze składek ZUS za grudzień, wniosek trzeba złożyć w listopadzie. Jeśli przedsiębiorca spóźni się i wniosek złoży w grudniu, zwolnienie dotyczyć będzie stycznia 2025 r.

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października 2024 r. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe?

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe? 1 października Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął zbieranie wniosków o wakacje składkowe.

Księgowy jako doradca strategiczny – ewolucja zawodu w erze cyfrowej

Badanie fillup k24 „Księgowi jako kluczowi doradcy klienta? Rola, wyzwania i rozwój zawodu okiem księgowych i przedsiębiorców” pokazuje, że przedsiębiorcy chcą widzieć w księgowym osobę, która doradzi, zrozumie ich, pomoże podjąć strategiczne decyzje, a nie tylko wprowadzi dane – mówi Monika Piątkowska, doradca podatkowy fillup. 

Podatek leśny 2025: stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar. Kto zapłaci, a kto jest zwolniony?

Podatek leśny obejmuje grunty leśne z wyjątkiem lasów wykorzystywanych na działalność inną niż leśna. W 2025 roku stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar, obliczona na podstawie średniej ceny sprzedaży drewna. Dowiedz się, kto jest zobowiązany do płacenia podatku leśnego i jakie przysługują zwolnienia.

REKLAMA

E-faktura od 2026 r.: co oznacza KSeF dla dużych i małych przedsiębiorców?

Od 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm, z pewnymi udogodnieniami dla najmniejszych przedsiębiorców. Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, wyjaśnia, jakie zmiany czekają przedsiębiorstwa oraz z czym wiąże się możliwość stosowania trybu offline.

Prof. Modzelewski: nie będzie faktur ustrukturyzowanych w 2026 roku. Dlaczego?

Niedawno dowiedzieliśmy się oficjalnie, że odroczony do dnia 1 lutego 2026 r. termin wprowadzenia powszechnego obowiązku wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych nie będzie już odraczany, mimo że nie powstał jeszcze nawet projekt zasadniczej przebudowy tej koncepcji, co zapowiedział oficjalnie minister finansów. 

REKLAMA