REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać środki pieniężne na rachunku bankowym przeznaczone na delegacje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Co zrobić, gdy ilość dewiz wypłaconych z rachunku dewizowego na cele delegacji nie wystarczy na pokrycie kosztu diet, bo zakładam, że całą lub większość kwoty wydałam na paliwo i bilety autostradowe? Po jakim kursie przeliczam wtedy diety? A co zrobić, jeśli po rozliczeniu wydatków z dietami włącznie stwierdzę, że nie wydałam całej kwoty wypłaconej na cel podróży służbowej. Czy kwotę tę muszę rozliczyć podczas kolejnej delegacji? Czy mogę uznać, że została wydatkowana na potrzeby osobiste i już w przyszłych delegacjach jej nie uwzględniać? Co uczynić w sytuacji, gdy część waluty zostaje zakupiona w kantorze? Czy przeliczyć wydatki po kursie, po jakim nabyłam walutę w kantorze?
W celu ustalenia różnic kursowych od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym należałoby porównać kurs sprzedaży waluty z dnia poniesienia z wartością kursu kupna waluty z dnia jej otrzymania albo kursu sprzedaży z dnia jej nabycia. Należy wziąć pod uwagę kurs podany przez bank, z którego usług korzysta podatnik. Nie ustala się różnic kursowych od własnych środków pieniężnych zgromadzonych w walutach obcych po kursie zakupu waluty w kantorze.
Jak już wspomniano, w opisanej sytuacji nie należy dokonywać przeliczenia kosztów w celu ustalenia różnic kursowych, ponieważ koszty są ponoszone gotówkowo i nie ma rozbieżności czasowej pomiędzy dniem zarachowania kosztu a dniem zapłaty.
W opisanej sytuacji można jedynie zastanowić się, czy dochodzi do powstania różnic kursowych od własnych środków pieniężnych. Wiąże się to z wykorzystaniem środków zgromadzonych na firmowym rachunku walutowym do pokrywania wydatków poniesionych w walutach obcych. W tym celu należałoby porównać wartość wydatkowanych kwot przeliczonych według kursu sprzedaży walut z dnia ich poniesienia z wartością przeliczoną według kursu:
• kupna waluty z dnia jej otrzymania (np. z tytułu wpływu na rachunek pieniędzy od kontrahenta zagranicznego) albo
• kursu sprzedaży z dnia nabycia waluty (gdy podatnik sam nabył wcześniej walutę obcą).
Kursy te należy ustalić w oparciu o kursy stosowane przez bank, z którego usług korzysta podatnik. Nie ustala się różnic kursowych od własnych środków pieniężnych zgromadzonych w walutach obcych w przypadku korzystania z zakupu tych walut w kantorach.
Przykład
Pani Maria K. prowadzi działalność gospodarczą. W styczniu br. odbyła zagraniczną podróż służbową do Niemiec, związaną z udziałem w targach, w celu nawiązania nowych kontaktów handlowych. Podróż rozpoczęła się 10 stycznia o godz. 7.00, a zakończyła 13 stycznia o godz. 19.30. Środkiem komunikacji był samochód stanowiący środek trwały firmy. Środki pieniężne potrzebne do pokrycia wydatków związanych z podróżą podatniczka zakupiła w kantorze. W trakcie pobytu poniosła następujące wydatki:
rachunek za nocleg z 13 stycznia 300 euro,
rachunek za paliwo z 12 stycznia 150 euro,
rachunek za bilet wstępu na targi z 10 stycznia 50 euro.
Rozliczenie kosztów delegacji:
wartość diet 4 × 42 euro = 168 euro, 168 × 4,0908 (średni kurs NBP z 13.01.05) = 687,25 zł,
koszty noclegu 300 euro × 4,0908 (średni kurs NBP z 13.01.05) = 1227,24 zł,
koszty zakupu paliwa 150 euro × 4,0683 (średni kurs NBP z 12.01.05) = 610,25 zł,
koszty wstępu na targi 50 euro × 4,0746 (średni kurs NBP z 10.01.05) = 203,73 zł.
• art. 22 ust. 1 i 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2781
• § 3–4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju – Dz.U. Nr 236, poz. 1991; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 271, poz. 2687
Joanna Krawczyk
prawnik, doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA