REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż używanego samochodu osobowego wprowadzonego do ewidencji środków trwałych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy sprzedaż samochodu osobowego wprowadzonego przez podatnika do ewidencji środków trwałych i używanego przez okres dłuższy niż 6 miesięcy jest objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług?
Towar używany: Jeżeli podatnik dokonał zakupu samochodu osobowego i skorzystał z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego, wprowadził samochód do ewidencji środków trwałych i używał co najmniej przez 6 miesięcy, a następnie sprzedał go – dostawa tego samochodu osobowego jest objęta zwolnieniem przedmiotowym z podatku VAT.
 
Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje, że zwalnia się od podatku VAT dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy czym zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Ustawodawca uzależnia zwolnienie dostawy z opodatkowania przede wszystkim od faktu używania przez podatnika towaru będącego przedmiotem tej dostawy. Najważniejszym elementem definicji towarów używanych jest okres ich używania, w związku z czym przez towary używane rozumie się:
• budynki i budowle lub ich części – jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,
• pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
Czytelnik w swoim pytaniu nie sprecyzował, czy dokonuje sprzedaży samochodu osobowego zakupionego przed 1 maja 2004 r., czy też po tej dacie. W związku z tym rozpatrzymy dwie sytuacje.
Jeśli podatnik dokonuje sprzedaży samochodu osobowego zakupionego przed 1 maja 2004 r., to na podstawie ustawy o VAT z 8 stycznia 1993 r. nie przysługiwało mu wówczas prawo do odliczenia podatku naliczonego. Podatnik używał tego samochodu, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, przez okres co najmniej 6 miesięcy. Dostawa tego samochodu osobowego jest objęta zwolnieniem przedmiotowym, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku sprzedaży samochodu osobowego zakupionego po 1 maja 2004 r.
Zakup tego samochodu, stosownie do art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT, pozwala podatnikowi na uprzednie skorzystanie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu jego nabycia. Kwota podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu, jednak nie więcej niż 5000 zł.
Jeżeli podatnik sprzedaje samochód przed upływem półrocznego okresu używania, to sprzedaż samochodu opodatkowana jest stawką 22%. Mimo że podatnik odliczył jedynie 50% kwoty podatku VAT naliczonego, musi zapłacić VAT od całej kwoty należnej z tytułu sprzedaży samochodu.
Przykład
Max Sp. z o.o. nabyła we wrześniu 2004 r. samochód osobowy. Transakcja zakupu opiewała na kwotę brutto 100 000 zł (netto 78 000 zł oraz podatek VAT 22 000 zł). W deklaracji podatkowej VAT-7 za wrzesień 2004 r. podatnik odliczył 5000 zł VAT naliczonego, ponieważ tylko taką kwotę mógł uwzględnić w rozliczeniach z tytułu podatku VAT. Następnie samochód osobowy został wpisany do ewidencji środków trwałych. W listopadzie 2004 r. właściciele spółki postanowili sprzedać samochód. Kolejny nabywca uregulował należność za samochód w wysokości 95 000 zł brutto (netto 74 100 zł oraz podatek VAT 20 900 zł). Z tytułu tej transakcji sprzedaży spółka Max ma obowiązek odprowadzić podatek VAT w wysokości 20 900 zł, mimo że odliczyła przy zakupie tylko 5000 zł.
Natomiast jeśli podatnik będzie chciał sprzedać samochód osobowy po upływie półrocznego okresu używania, znajdą zastosowanie przepisy wykonawcze do ustawy o VAT. Pozwalają one na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na dostawę samochodu osobowego.
I tak zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli samochody te i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
Jeżeli więc na podstawie ustawy o VAT podatnikowi przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego (art. 86 ust. 3 i 5 ustawy) i używał on samochodu, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, przez okres co najmniej 6 miesięcy – dostawa tego samochodu osobowego jest objęta zwolnieniem przedmiotowym, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Aneta Szwęch
Podstawy prawne
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
•  rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 17, poz. 150


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA