REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż używanego samochodu osobowego wprowadzonego do ewidencji środków trwałych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy sprzedaż samochodu osobowego wprowadzonego przez podatnika do ewidencji środków trwałych i używanego przez okres dłuższy niż 6 miesięcy jest objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług?
Towar używany: Jeżeli podatnik dokonał zakupu samochodu osobowego i skorzystał z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego, wprowadził samochód do ewidencji środków trwałych i używał co najmniej przez 6 miesięcy, a następnie sprzedał go – dostawa tego samochodu osobowego jest objęta zwolnieniem przedmiotowym z podatku VAT.
 
Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje, że zwalnia się od podatku VAT dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy czym zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Ustawodawca uzależnia zwolnienie dostawy z opodatkowania przede wszystkim od faktu używania przez podatnika towaru będącego przedmiotem tej dostawy. Najważniejszym elementem definicji towarów używanych jest okres ich używania, w związku z czym przez towary używane rozumie się:
• budynki i budowle lub ich części – jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,
• pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
Czytelnik w swoim pytaniu nie sprecyzował, czy dokonuje sprzedaży samochodu osobowego zakupionego przed 1 maja 2004 r., czy też po tej dacie. W związku z tym rozpatrzymy dwie sytuacje.
Jeśli podatnik dokonuje sprzedaży samochodu osobowego zakupionego przed 1 maja 2004 r., to na podstawie ustawy o VAT z 8 stycznia 1993 r. nie przysługiwało mu wówczas prawo do odliczenia podatku naliczonego. Podatnik używał tego samochodu, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, przez okres co najmniej 6 miesięcy. Dostawa tego samochodu osobowego jest objęta zwolnieniem przedmiotowym, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku sprzedaży samochodu osobowego zakupionego po 1 maja 2004 r.
Zakup tego samochodu, stosownie do art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT, pozwala podatnikowi na uprzednie skorzystanie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu jego nabycia. Kwota podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu, jednak nie więcej niż 5000 zł.
Jeżeli podatnik sprzedaje samochód przed upływem półrocznego okresu używania, to sprzedaż samochodu opodatkowana jest stawką 22%. Mimo że podatnik odliczył jedynie 50% kwoty podatku VAT naliczonego, musi zapłacić VAT od całej kwoty należnej z tytułu sprzedaży samochodu.
Przykład
Max Sp. z o.o. nabyła we wrześniu 2004 r. samochód osobowy. Transakcja zakupu opiewała na kwotę brutto 100 000 zł (netto 78 000 zł oraz podatek VAT 22 000 zł). W deklaracji podatkowej VAT-7 za wrzesień 2004 r. podatnik odliczył 5000 zł VAT naliczonego, ponieważ tylko taką kwotę mógł uwzględnić w rozliczeniach z tytułu podatku VAT. Następnie samochód osobowy został wpisany do ewidencji środków trwałych. W listopadzie 2004 r. właściciele spółki postanowili sprzedać samochód. Kolejny nabywca uregulował należność za samochód w wysokości 95 000 zł brutto (netto 74 100 zł oraz podatek VAT 20 900 zł). Z tytułu tej transakcji sprzedaży spółka Max ma obowiązek odprowadzić podatek VAT w wysokości 20 900 zł, mimo że odliczyła przy zakupie tylko 5000 zł.
Natomiast jeśli podatnik będzie chciał sprzedać samochód osobowy po upływie półrocznego okresu używania, znajdą zastosowanie przepisy wykonawcze do ustawy o VAT. Pozwalają one na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na dostawę samochodu osobowego.
I tak zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli samochody te i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
Jeżeli więc na podstawie ustawy o VAT podatnikowi przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego (art. 86 ust. 3 i 5 ustawy) i używał on samochodu, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, przez okres co najmniej 6 miesięcy – dostawa tego samochodu osobowego jest objęta zwolnieniem przedmiotowym, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Aneta Szwęch
Podstawy prawne
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
•  rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 17, poz. 150


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA