REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż ze składu podatkowego na rzecz prowadzącego działalność w strefach wolnocłowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę skład podatkowy. Chciałbym rozpocząć sprzedaż napojów alkoholowych na rzecz odbiorców prowadzących działalność w polskich strefach wolnocłowych. Ich działalność polega na zaopatrywaniu statków morskich obcych bander wykonujących rejsy morskie z polskich portów. Czy istnieje możliwość dokonywania tego rodzaju transakcji sprzedaży z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy?
Procedura zawieszenia poboru akcyzy: Przepisy prawa podatkowego dopuszczają możliwość dokonywania transakcji sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego zlokalizowanego na terenie kraju do wolnego obszaru celnego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Sprzedaż ze składu podatkowego na rzecz prowadzącego działalność w strefach wolnocłowych
 
Z pytania Czytelnika wynika, że zamierza on dokonywać sprzedaży napojów alkoholowych, które zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym są zaliczane do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Sprzedaży ma dokonywać z własnego składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Tego rodzaju transakcje odbywają się z wykorzystaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego, zwanego ADT.
Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby przy tego rodzaju transakcjach zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Należy oczywiście spełnić pewne określone ustawowo warunki, które pokrótce omówimy.
W myśl przepisu § 22c ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju na pokłady samolotów, statków oraz promów morskich, pod warunkiem że są rozdawane lub sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych.
Zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że:
• nabywca złoży sprzedawcy oświadczenie, że nabywane wyroby akcyzowe będą przeznaczone wyłącznie do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży,
• sprzedaż lub rozdanie wyrobów akcyzowych podróżnym lub załodze nastąpi podczas trwania podróży, a opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych sprzedanych lub rozdanych podróżnym lub załodze zostaną otwarte podczas rozdawania lub sprzedaży.
Jak już wspominaliśmy, wyroby akcyzowe zharmonizowane są przemieszczane ze składu podatkowego do składów wolnocłowych i wolnych obszarów celnych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego ADT. Wynika to z przepisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania. Przy czym prowadzący skład wolnocłowy i wolne obszary celne zwracają prowadzącemu skład podatkowy kartę 3 ADT w terminie 14 dni od dnia otrzymania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Tak więc przemieszczenie odbywa się z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego, który zostanie potwierdzony przez prowadzącego wolny obszar celny, a nie przez osobę prowadzącą działalność w wolnym obszarze celnym.
Dokumentami niezbędnymi do dokonania wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do wolnego obszaru celnego są: zamówienie podmiotu prowadzącego działalność w wolnym obszarze celnym na dostarczenie wyrobów do wolnego obszaru celnego oraz zezwolenie na prowadzenie przez ten podmiot działalności w wolnym obszarze celnym, które wydaje naczelnik właściwego urzędu celnego.
Warto jeszcze dodać, że o zawieszeniu poboru akcyzy mówimy w przypadku, gdy wyroby akcyzowe zharmonizowane są wprowadzone do obszaru wolnocłowego bądź składu wolnocłowego (§ 15 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zawieszenia poboru akcyzy).
Wprowadzenie towarów do wolnego obszaru celnego stanowi inne przeznaczenie celne w rozumieniu przepisów prawa celnego.
Również przepisy ustawy o podatku akcyzowym podają definicję zawieszenia poboru akcyzy.
Pobór akcyzy od wyrobów zharmonizowanych uważa się za zawieszony, jeśli wyroby otrzymały inne przeznaczenie celne na podstawie przepisów prawa celnego, czyli zostały wprowadzone do wolnego obszaru celnego.
Podsumowując, należy stwierdzić, że dozwolona jest sprzedaż wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego do wolnego obszaru celnego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, pod warunkiem że odbywa się z zastosowaniem administracyjnego dokumentu celnego, który następnie zostanie potwierdzony przez prowadzącego wolny obszar celny i odesłany w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wyrobów prowadzącemu skład podatkowy. Ponadto podmiot, który dokonuje zamówienia wyrobów, powinien posiadać zezwolenie na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym.
Przykład
Jan Kowalski prowadzi skład podatkowy w Gdyni. Dokonuje sprzedaży napojów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na rzecz podmiotów prowadzących działalność w wolnych obszarach celnych i posiadających zgodę na prowadzenie tej działalności w tych obszarach. Przemieszczenie wyrobów odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego.
Ewa Michalak
Podstawy prawne
l ustawa z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym – Dz.U. Nr 29, poz. 257; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 68, poz. 623
l rozporządzenie Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego – Dz.U. Nr 97, poz. 966; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 11, poz. 78
•  rozporządzenie Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania – Dz.U. Nr 89, poz. 849; ost.zm. Dz.U z 2004 r. Nr 248, poz. 2493
•  rozporządzenie Rady nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny – Dz.Urz. WE L 302 z 19 października 1992 r.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA