REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż ze składu podatkowego na rzecz prowadzącego działalność w strefach wolnocłowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę skład podatkowy. Chciałbym rozpocząć sprzedaż napojów alkoholowych na rzecz odbiorców prowadzących działalność w polskich strefach wolnocłowych. Ich działalność polega na zaopatrywaniu statków morskich obcych bander wykonujących rejsy morskie z polskich portów. Czy istnieje możliwość dokonywania tego rodzaju transakcji sprzedaży z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy?
Procedura zawieszenia poboru akcyzy: Przepisy prawa podatkowego dopuszczają możliwość dokonywania transakcji sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego zlokalizowanego na terenie kraju do wolnego obszaru celnego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Sprzedaż ze składu podatkowego na rzecz prowadzącego działalność w strefach wolnocłowych
 
Z pytania Czytelnika wynika, że zamierza on dokonywać sprzedaży napojów alkoholowych, które zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym są zaliczane do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Sprzedaży ma dokonywać z własnego składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Tego rodzaju transakcje odbywają się z wykorzystaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego, zwanego ADT.
Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby przy tego rodzaju transakcjach zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Należy oczywiście spełnić pewne określone ustawowo warunki, które pokrótce omówimy.
W myśl przepisu § 22c ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju na pokłady samolotów, statków oraz promów morskich, pod warunkiem że są rozdawane lub sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych.
Zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że:
• nabywca złoży sprzedawcy oświadczenie, że nabywane wyroby akcyzowe będą przeznaczone wyłącznie do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży,
• sprzedaż lub rozdanie wyrobów akcyzowych podróżnym lub załodze nastąpi podczas trwania podróży, a opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych sprzedanych lub rozdanych podróżnym lub załodze zostaną otwarte podczas rozdawania lub sprzedaży.
Jak już wspominaliśmy, wyroby akcyzowe zharmonizowane są przemieszczane ze składu podatkowego do składów wolnocłowych i wolnych obszarów celnych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego ADT. Wynika to z przepisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania. Przy czym prowadzący skład wolnocłowy i wolne obszary celne zwracają prowadzącemu skład podatkowy kartę 3 ADT w terminie 14 dni od dnia otrzymania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Tak więc przemieszczenie odbywa się z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego, który zostanie potwierdzony przez prowadzącego wolny obszar celny, a nie przez osobę prowadzącą działalność w wolnym obszarze celnym.
Dokumentami niezbędnymi do dokonania wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do wolnego obszaru celnego są: zamówienie podmiotu prowadzącego działalność w wolnym obszarze celnym na dostarczenie wyrobów do wolnego obszaru celnego oraz zezwolenie na prowadzenie przez ten podmiot działalności w wolnym obszarze celnym, które wydaje naczelnik właściwego urzędu celnego.
Warto jeszcze dodać, że o zawieszeniu poboru akcyzy mówimy w przypadku, gdy wyroby akcyzowe zharmonizowane są wprowadzone do obszaru wolnocłowego bądź składu wolnocłowego (§ 15 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zawieszenia poboru akcyzy).
Wprowadzenie towarów do wolnego obszaru celnego stanowi inne przeznaczenie celne w rozumieniu przepisów prawa celnego.
Również przepisy ustawy o podatku akcyzowym podają definicję zawieszenia poboru akcyzy.
Pobór akcyzy od wyrobów zharmonizowanych uważa się za zawieszony, jeśli wyroby otrzymały inne przeznaczenie celne na podstawie przepisów prawa celnego, czyli zostały wprowadzone do wolnego obszaru celnego.
Podsumowując, należy stwierdzić, że dozwolona jest sprzedaż wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego do wolnego obszaru celnego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, pod warunkiem że odbywa się z zastosowaniem administracyjnego dokumentu celnego, który następnie zostanie potwierdzony przez prowadzącego wolny obszar celny i odesłany w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wyrobów prowadzącemu skład podatkowy. Ponadto podmiot, który dokonuje zamówienia wyrobów, powinien posiadać zezwolenie na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym.
Przykład
Jan Kowalski prowadzi skład podatkowy w Gdyni. Dokonuje sprzedaży napojów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na rzecz podmiotów prowadzących działalność w wolnych obszarach celnych i posiadających zgodę na prowadzenie tej działalności w tych obszarach. Przemieszczenie wyrobów odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego.
Ewa Michalak
Podstawy prawne
l ustawa z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym – Dz.U. Nr 29, poz. 257; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 68, poz. 623
l rozporządzenie Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego – Dz.U. Nr 97, poz. 966; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 11, poz. 78
•  rozporządzenie Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania – Dz.U. Nr 89, poz. 849; ost.zm. Dz.U z 2004 r. Nr 248, poz. 2493
•  rozporządzenie Rady nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny – Dz.Urz. WE L 302 z 19 października 1992 r.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA