REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż ze składu podatkowego na rzecz prowadzącego działalność w strefach wolnocłowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę skład podatkowy. Chciałbym rozpocząć sprzedaż napojów alkoholowych na rzecz odbiorców prowadzących działalność w polskich strefach wolnocłowych. Ich działalność polega na zaopatrywaniu statków morskich obcych bander wykonujących rejsy morskie z polskich portów. Czy istnieje możliwość dokonywania tego rodzaju transakcji sprzedaży z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy?
Procedura zawieszenia poboru akcyzy: Przepisy prawa podatkowego dopuszczają możliwość dokonywania transakcji sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego zlokalizowanego na terenie kraju do wolnego obszaru celnego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Sprzedaż ze składu podatkowego na rzecz prowadzącego działalność w strefach wolnocłowych
 
Z pytania Czytelnika wynika, że zamierza on dokonywać sprzedaży napojów alkoholowych, które zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym są zaliczane do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Sprzedaży ma dokonywać z własnego składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Tego rodzaju transakcje odbywają się z wykorzystaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego, zwanego ADT.
Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby przy tego rodzaju transakcjach zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Należy oczywiście spełnić pewne określone ustawowo warunki, które pokrótce omówimy.
W myśl przepisu § 22c ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju na pokłady samolotów, statków oraz promów morskich, pod warunkiem że są rozdawane lub sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych.
Zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że:
• nabywca złoży sprzedawcy oświadczenie, że nabywane wyroby akcyzowe będą przeznaczone wyłącznie do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży,
• sprzedaż lub rozdanie wyrobów akcyzowych podróżnym lub załodze nastąpi podczas trwania podróży, a opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych sprzedanych lub rozdanych podróżnym lub załodze zostaną otwarte podczas rozdawania lub sprzedaży.
Jak już wspominaliśmy, wyroby akcyzowe zharmonizowane są przemieszczane ze składu podatkowego do składów wolnocłowych i wolnych obszarów celnych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego ADT. Wynika to z przepisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania. Przy czym prowadzący skład wolnocłowy i wolne obszary celne zwracają prowadzącemu skład podatkowy kartę 3 ADT w terminie 14 dni od dnia otrzymania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Tak więc przemieszczenie odbywa się z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego, który zostanie potwierdzony przez prowadzącego wolny obszar celny, a nie przez osobę prowadzącą działalność w wolnym obszarze celnym.
Dokumentami niezbędnymi do dokonania wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do wolnego obszaru celnego są: zamówienie podmiotu prowadzącego działalność w wolnym obszarze celnym na dostarczenie wyrobów do wolnego obszaru celnego oraz zezwolenie na prowadzenie przez ten podmiot działalności w wolnym obszarze celnym, które wydaje naczelnik właściwego urzędu celnego.
Warto jeszcze dodać, że o zawieszeniu poboru akcyzy mówimy w przypadku, gdy wyroby akcyzowe zharmonizowane są wprowadzone do obszaru wolnocłowego bądź składu wolnocłowego (§ 15 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zawieszenia poboru akcyzy).
Wprowadzenie towarów do wolnego obszaru celnego stanowi inne przeznaczenie celne w rozumieniu przepisów prawa celnego.
Również przepisy ustawy o podatku akcyzowym podają definicję zawieszenia poboru akcyzy.
Pobór akcyzy od wyrobów zharmonizowanych uważa się za zawieszony, jeśli wyroby otrzymały inne przeznaczenie celne na podstawie przepisów prawa celnego, czyli zostały wprowadzone do wolnego obszaru celnego.
Podsumowując, należy stwierdzić, że dozwolona jest sprzedaż wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego do wolnego obszaru celnego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, pod warunkiem że odbywa się z zastosowaniem administracyjnego dokumentu celnego, który następnie zostanie potwierdzony przez prowadzącego wolny obszar celny i odesłany w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wyrobów prowadzącemu skład podatkowy. Ponadto podmiot, który dokonuje zamówienia wyrobów, powinien posiadać zezwolenie na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym.
Przykład
Jan Kowalski prowadzi skład podatkowy w Gdyni. Dokonuje sprzedaży napojów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na rzecz podmiotów prowadzących działalność w wolnych obszarach celnych i posiadających zgodę na prowadzenie tej działalności w tych obszarach. Przemieszczenie wyrobów odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego.
Ewa Michalak
Podstawy prawne
l ustawa z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym – Dz.U. Nr 29, poz. 257; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 68, poz. 623
l rozporządzenie Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego – Dz.U. Nr 97, poz. 966; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 11, poz. 78
•  rozporządzenie Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania – Dz.U. Nr 89, poz. 849; ost.zm. Dz.U z 2004 r. Nr 248, poz. 2493
•  rozporządzenie Rady nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny – Dz.Urz. WE L 302 z 19 października 1992 r.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA