REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż ze składu podatkowego na rzecz prowadzącego działalność w strefach wolnocłowych

REKLAMA

Prowadzę skład podatkowy. Chciałbym rozpocząć sprzedaż napojów alkoholowych na rzecz odbiorców prowadzących działalność w polskich strefach wolnocłowych. Ich działalność polega na zaopatrywaniu statków morskich obcych bander wykonujących rejsy morskie z polskich portów. Czy istnieje możliwość dokonywania tego rodzaju transakcji sprzedaży z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy?
Procedura zawieszenia poboru akcyzy: Przepisy prawa podatkowego dopuszczają możliwość dokonywania transakcji sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego zlokalizowanego na terenie kraju do wolnego obszaru celnego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Sprzedaż ze składu podatkowego na rzecz prowadzącego działalność w strefach wolnocłowych
 
Z pytania Czytelnika wynika, że zamierza on dokonywać sprzedaży napojów alkoholowych, które zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym są zaliczane do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Sprzedaży ma dokonywać z własnego składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Tego rodzaju transakcje odbywają się z wykorzystaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego, zwanego ADT.
Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby przy tego rodzaju transakcjach zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Należy oczywiście spełnić pewne określone ustawowo warunki, które pokrótce omówimy.
W myśl przepisu § 22c ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju na pokłady samolotów, statków oraz promów morskich, pod warunkiem że są rozdawane lub sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych.
Zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że:
• nabywca złoży sprzedawcy oświadczenie, że nabywane wyroby akcyzowe będą przeznaczone wyłącznie do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży,
• sprzedaż lub rozdanie wyrobów akcyzowych podróżnym lub załodze nastąpi podczas trwania podróży, a opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych sprzedanych lub rozdanych podróżnym lub załodze zostaną otwarte podczas rozdawania lub sprzedaży.
Jak już wspominaliśmy, wyroby akcyzowe zharmonizowane są przemieszczane ze składu podatkowego do składów wolnocłowych i wolnych obszarów celnych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego ADT. Wynika to z przepisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania. Przy czym prowadzący skład wolnocłowy i wolne obszary celne zwracają prowadzącemu skład podatkowy kartę 3 ADT w terminie 14 dni od dnia otrzymania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Tak więc przemieszczenie odbywa się z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego, który zostanie potwierdzony przez prowadzącego wolny obszar celny, a nie przez osobę prowadzącą działalność w wolnym obszarze celnym.
Dokumentami niezbędnymi do dokonania wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do wolnego obszaru celnego są: zamówienie podmiotu prowadzącego działalność w wolnym obszarze celnym na dostarczenie wyrobów do wolnego obszaru celnego oraz zezwolenie na prowadzenie przez ten podmiot działalności w wolnym obszarze celnym, które wydaje naczelnik właściwego urzędu celnego.
Warto jeszcze dodać, że o zawieszeniu poboru akcyzy mówimy w przypadku, gdy wyroby akcyzowe zharmonizowane są wprowadzone do obszaru wolnocłowego bądź składu wolnocłowego (§ 15 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zawieszenia poboru akcyzy).
Wprowadzenie towarów do wolnego obszaru celnego stanowi inne przeznaczenie celne w rozumieniu przepisów prawa celnego.
Również przepisy ustawy o podatku akcyzowym podają definicję zawieszenia poboru akcyzy.
Pobór akcyzy od wyrobów zharmonizowanych uważa się za zawieszony, jeśli wyroby otrzymały inne przeznaczenie celne na podstawie przepisów prawa celnego, czyli zostały wprowadzone do wolnego obszaru celnego.
Podsumowując, należy stwierdzić, że dozwolona jest sprzedaż wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego do wolnego obszaru celnego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, pod warunkiem że odbywa się z zastosowaniem administracyjnego dokumentu celnego, który następnie zostanie potwierdzony przez prowadzącego wolny obszar celny i odesłany w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wyrobów prowadzącemu skład podatkowy. Ponadto podmiot, który dokonuje zamówienia wyrobów, powinien posiadać zezwolenie na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym.
Przykład
Jan Kowalski prowadzi skład podatkowy w Gdyni. Dokonuje sprzedaży napojów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na rzecz podmiotów prowadzących działalność w wolnych obszarach celnych i posiadających zgodę na prowadzenie tej działalności w tych obszarach. Przemieszczenie wyrobów odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego.
Ewa Michalak
Podstawy prawne
l ustawa z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym – Dz.U. Nr 29, poz. 257; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 68, poz. 623
l rozporządzenie Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego – Dz.U. Nr 97, poz. 966; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 11, poz. 78
•  rozporządzenie Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania – Dz.U. Nr 89, poz. 849; ost.zm. Dz.U z 2004 r. Nr 248, poz. 2493
•  rozporządzenie Rady nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny – Dz.Urz. WE L 302 z 19 października 1992 r.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA