REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy usługi dostępu do internetu dla użytkowników indywidualnych są zwolnione z VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zwolnienie z podatku VAT: Zwolnieniu z VAT podlegają jedynie usługi na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do internetu dla wszystkich użytkowników indywidualnych, tj. osób fizycznych, prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którzy nabywają te usługi na własne potrzeby, a nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług dostępu szerokopasmowego do internetu.
Kiedy usługi dostępu do internetu dla użytkowników indywidualnych są zwolnione z VAT
Jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzimy działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług dostępu do internetu bezprzewodowo (symbol PKWiU 64.20.1). Usługi te świadczymy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz osób prawnych. Podmioty te wykorzystują świadczone usługi na własne potrzeby i nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie dostępu do sieci internetowej. Jaką stawkę mamy stosować przy wystawianiu faktur?
W załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającym katalog usług zwolnionych od podatku VAT, ustawodawca wymienia pod poz. 14 „usługi na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do internetu dla użytkowników indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy”.
Analizując przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w części dotyczącej zwolnienia od podatku od towarów i usług na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do internetu dla użytkowników indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy, należy stwierdzić, że zwolnienie to zostało zawężone ze względu na rodzaj odbiorcy – użytkownicy indywidualni, oraz ze względu na cechy odbiorcy – nieprowadzący działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy.
Ustawa zwalnia z podatku VAT usługi dostępu do internetu świadczone dla użytkowników indywidualnych, którzy nie prowadzą działalności w tym zakresie na dostęp szerokopasmowy.
Niestety, ustawa nie podaje wytłumaczenia czy definicji używanych tu pojęć, dlatego należy się w tym przypadku oprzeć na wykładni językowej.
Należy stwierdzić, że ustawodawca ograniczył zwolnienie do użytkowników indywidualnych. Według „Słownika języka polskiego” indywidualny oznacza „właściwy tylko dla danej jednostki, odrębny”, natomiast użytkownik to „osoba lub instytucja użytkująca coś, korzystająca z czegoś”.
Indywidualnym użytkownikiem będzie zatem nie tylko osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, ale również osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna, a także jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Może to być każdy podmiot posiadający zdolność nabywania praw i zaciągania zobowiązań. Podmiot ten, aby mógł zostać uznany za użytkownika indywidualnego tej usługi, musi z niej korzystać wyłącznie na własne potrzeby.
Indywidualnym użytkownikiem jest nie tylko osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, ale również osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna, a także jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, które mają zdolność do nabywania praw i zaciągania zobowiązań.
Ograniczenie zwolnienia do użytkowników indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy należy rozumieć jako wyłączenie ze zwolnienia od podatku VAT podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie dostępu do internetu, przy czym tylko dostępu szerokopasmowego (np. usługi dla kawiarenek internetowych).
Zwolnieniu podlegają wobec tego usługi na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do internetu dla wszystkich użytkowników indywidualnych, tj. osób fizycznych, prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które nabywają te usługi na własne potrzeby. Podmiot nabywający te usługi może prowadzić działalność gospodarczą, z wyłączeniem działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług dostępu szerokopasmowego do internetu.
Katarzyna Mikołajczyk
odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk
Podstawa prawna
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 53, poz. 535


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA