REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy usługi dostępu do internetu dla użytkowników indywidualnych są zwolnione z VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zwolnienie z podatku VAT: Zwolnieniu z VAT podlegają jedynie usługi na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do internetu dla wszystkich użytkowników indywidualnych, tj. osób fizycznych, prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którzy nabywają te usługi na własne potrzeby, a nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług dostępu szerokopasmowego do internetu.
Kiedy usługi dostępu do internetu dla użytkowników indywidualnych są zwolnione z VAT
Jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzimy działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług dostępu do internetu bezprzewodowo (symbol PKWiU 64.20.1). Usługi te świadczymy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz osób prawnych. Podmioty te wykorzystują świadczone usługi na własne potrzeby i nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie dostępu do sieci internetowej. Jaką stawkę mamy stosować przy wystawianiu faktur?
W załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającym katalog usług zwolnionych od podatku VAT, ustawodawca wymienia pod poz. 14 „usługi na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do internetu dla użytkowników indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy”.
Analizując przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w części dotyczącej zwolnienia od podatku od towarów i usług na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do internetu dla użytkowników indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy, należy stwierdzić, że zwolnienie to zostało zawężone ze względu na rodzaj odbiorcy – użytkownicy indywidualni, oraz ze względu na cechy odbiorcy – nieprowadzący działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy.
Ustawa zwalnia z podatku VAT usługi dostępu do internetu świadczone dla użytkowników indywidualnych, którzy nie prowadzą działalności w tym zakresie na dostęp szerokopasmowy.
Niestety, ustawa nie podaje wytłumaczenia czy definicji używanych tu pojęć, dlatego należy się w tym przypadku oprzeć na wykładni językowej.
Należy stwierdzić, że ustawodawca ograniczył zwolnienie do użytkowników indywidualnych. Według „Słownika języka polskiego” indywidualny oznacza „właściwy tylko dla danej jednostki, odrębny”, natomiast użytkownik to „osoba lub instytucja użytkująca coś, korzystająca z czegoś”.
Indywidualnym użytkownikiem będzie zatem nie tylko osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, ale również osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna, a także jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Może to być każdy podmiot posiadający zdolność nabywania praw i zaciągania zobowiązań. Podmiot ten, aby mógł zostać uznany za użytkownika indywidualnego tej usługi, musi z niej korzystać wyłącznie na własne potrzeby.
Indywidualnym użytkownikiem jest nie tylko osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, ale również osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna, a także jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, które mają zdolność do nabywania praw i zaciągania zobowiązań.
Ograniczenie zwolnienia do użytkowników indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy należy rozumieć jako wyłączenie ze zwolnienia od podatku VAT podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie dostępu do internetu, przy czym tylko dostępu szerokopasmowego (np. usługi dla kawiarenek internetowych).
Zwolnieniu podlegają wobec tego usługi na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do internetu dla wszystkich użytkowników indywidualnych, tj. osób fizycznych, prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które nabywają te usługi na własne potrzeby. Podmiot nabywający te usługi może prowadzić działalność gospodarczą, z wyłączeniem działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług dostępu szerokopasmowego do internetu.
Katarzyna Mikołajczyk
odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk
Podstawa prawna
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 53, poz. 535


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA