REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skierowanie pracowników do pracy w Norwegii

REKLAMA

Jesteśmy firmą produkcyjną, która w Polsce produkuje i obrabia części do silników okrętowych. Zawarliśmy kontrakt z firmą norweską na wykonanie konstrukcji stalowych w Norwegii, będą to przede wszystkim prace spawalnicze. Na realizację tego kontraktu skierowaliśmy swoich pracowników do Norwegii. Z jaką stawką VAT należy wystawić fakturę za realizację kontraktu? Jaka to będzie faktura?
Pytanie zawiera dość ogólny opis usług, mowa jest jedynie o kontrakcie na wykonanie konstrukcji stalowych i o wysłaniu pracowników w celu wykonania prac spawalniczych. Niewątpliwe jest, że są to usługi wykonywane na terenie Norwegii, czyli państwa trzeciego i na rzecz kontrahenta z państwa trzeciego.
Co do zasady, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługodawca posiada siedzibę. Jednakże w przypadku, gdy usługodawca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi, miejscem świadczenia jest miejsce stałego prowadzenia działalności. Natomiast jeżeli świadczący usługę nie posiada ani siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności, miejscem powstania obowiązku podatkowego jest jego miejsce stałego zamieszkania. Od tej reguły ustawa przewiduje szereg odstępstw i określa szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia w stosunku do wybranych grup usług.
Te szczególne zasady dotyczą m.in. usług na ruchomym majątku rzeczowym (naprawa, uszlachetnianie, przerabianie rzeczy ruchomych, wytwarzanie towarów z materiałów powierzonych). Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o VAT miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie są one faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. (Zastrzeżenie z art. 28 ust. 7 ustawy o VAT ma zastosowanie do usług świadczonych pomiędzy podmiotami z terytorium Wspólnoty, czyli nie dotyczy omawianej sytuacji. Przepis ten reguluje sytuację przeniesienia miejsca opodatkowania usług za nabywcą usługi, wówczas gdy poda on wykonującemu usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane. Przeniesienie miejsca opodatkowania usług na terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi numer identyfikacyjny, jest możliwe pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane).
Czytelnik pisze, że zawarł z firmą norweską kontrakt na wykonanie konstrukcji stalowych i wyekspediował pracowników do Norwegii w celu wykonania tych prac – chodzi głównie o prace spawalnicze. Nie wspomniano o przemieszczeniu własnych materiałów, z czego należy wysnuć wniosek, że usługa polskiej firmy polega na zapewnieniu wykonawstwa, natomiast materiały niezbędne do wykonania usług pochodzą od kontrahenta norweskiego. Z powyższego wyraźnie wynika, że mamy do czynienia z usługami na ruchomym majątku rzeczowym kontrahenta zagranicznego, które polegają na wytwarzaniu towarów z materiałów powierzonych, bądź też na wykonywaniu elementów prac remontowych. Miejscem powstania obowiązku podatkowego w stosunku do tych usług będzie więc miejsce ich faktycznego wykonania, czyli w tym przypadku Norwegia.
Zakładamy, że konstrukcje stalowe, na których wykonywane są usługi, są rzeczami ruchomymi, choć Czytelnik wyraźnie o tym nie pisze. Konstrukcje stalowe, których dotyczą prace, są położone na terenie Norwegii, co oznacza, że nawet gdyby były one elementami nieruchomości, to miejscem powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług byłaby także Norwegia.
W przypadku usług, dla których miejscem powstania obowiązku podatkowego jest kraj inny niż Polska, polski podatnik nie wykazuje obowiązku podatkowego w Polsce. Jest to bowiem usługa pozostająca poza zakresem opodatkowania polskim podatkiem od towarów i usług.
Należy pamiętać, że mimo braku obrotu z tytułu wykonanej usługi, podatnik zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Artykuł 86 ust. 8 pkt 1 ustawy daje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartą w zakupach dokonanych na terenie Polski, które posłużyły do wykonania usługi za granicą, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium Polski i pod warunkiem, że podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Na mocy art. 106 ust. 2 ustawy podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, świadczący usługi z miejscem opodatkowania poza terytorium Polski i nie zidentyfikowani w miejscu świadczenia tych czynności na potrzeby podatku od wartości dodanej, są obowiązani dokumentować wykonywane czynności fakturami VAT. Szczególne cechy takich faktur określa § 30 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971). Faktura dokumentująca świadczenie usług z miejscem opodatkowania poza terytorium Polski powinna zawierać wszystkie dane, jakie zawiera faktura krajowa (tj. dane określone w § 12 rozporządzenia), z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Oprócz tego faktury takie, zgodnie z § 30 ust. 3 rozporządzenia, mogą nie zawierać danych określonych w § 12 ust. 1 pkt 2, tj. numeru identyfikacji podatkowej nabywcy.
Reasumując, Czytelnik świadczy usługi, dla których miejscem powstania obowiązku podatkowego jest Norwegia. Oznacza to, że wykonanie tych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Dokumentując te usługi, Czytelnik powinien wystawić fakturę, na której nie będzie wykazany VAT. Mimo że u usługodawcy nie wystąpi w tym przypadku sprzedaż opodatkowana, będzie on miał prawo do rozliczenia podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.
Agata Kozicka
Podstawa prawna:
art. 27 ust. 1, ust. 2 pkt 1, pkt 3 lit. d, art. 86 ust. 8 pkt 1 oraz art. 106 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze albo rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Jest nowa odpowiedź na pytanie o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA