REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty poniesione w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. zamierza dokonać podwyższenia kapitału zakładowego. W tym celu będzie zmieniana umowa spółki. Czy wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego - opłaty notarialne od zmiany umowy spółki, koszty sądowe odnoszące się do zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego spółki - będą podlegały zaliczeniu przez spółkę do kosztów uzyskania przychodów?
Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Każdy wydatek (koszt) ponoszony przez podatnika powinien być rozpatrywany na podstawie przesłanek zawartych w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Celem poniesionego wydatku musi być zatem osiągnięcie przychodów i jednocześnie wydatek ten nie może być wyłączony z kosztów na podstawie przepisów szczególnych.
Problematyka kwalifikacji wydatków do kosztów podatkowych jest przedmiotem licznych sporów podatników i organów podatkowych. Wielokrotnie zajmowały się tym również sądy. Przykładowo można powołać jedno z rozstrzygnięć Naczelnego Sądu Administracyjnego, w którym znalazło się następujące stwierdzenie: „Aby określony wydatek został uznany za koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 PDOPrU, podatnik musi wykazać nie tylko poniesienie tego wydatku, ale także istnienie zależności między tym wydatkiem a możliwością uzyskania w przyszłości przychodu z tego tytułu” (wyrok NSA z 17 czerwca 2003 r. – sygn. akt I SA/Łd 214/02, „Monitor Podatkowy” 2004/4/42). Pomiędzy poniesionymi wydatkami a osiągniętymi przychodami musi zatem istnieć związek tego typu, że wydatek ma lub mógł mieć wpływ na osiągnięcie przez podatnika przychodu. Należy jednak zauważyć, iż efekt końcowy w postaci osiągnięcia przychodu nie musi wystąpić.
Przy ocenie i kwalifikacji wydatków do kosztów uzyskania przychodów należy mieć na uwadze również inne przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W art. 7 ust. 3 u.p.d.o.p. ustawodawca postanowił, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Polski, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku, jak również kosztów uzyskania tych przychodów. Należy zatem uznać, że przychody, z których dochody nie są opodatkowane lub są zwolnione, nie są brane pod uwagę przy ustalaniu dochodu do opodatkowania. Analogicznie należy postępować przy rozliczaniu kosztów podatkowych dotyczących powyższych przychodów (wyłączonych z ustalania dochodu do opodatkowania).
W sytuacji przedstawionej przez spółkę nie można pominąć przepisu art. 12 ust. 4 pkt 4 u.p.d.o.p. Stosownie do postanowień tego przepisu, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych m.in. na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego. W sytuacji przedstawionej przez spółkę dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego. Oznaczać to będzie jednocześnie, że środki otrzymane na ten cel nie będą zaliczane do jej przychodów. Tym samym również nie wystąpi z tego tytułu dochód do opodatkowania. Skoro bowiem środki otrzymane na powiększenie kapitału zakładowego nie podlegają zaliczeniu do przychodów podatkowych, to nie będziemy mieli do czynienia z dochodem podlegającym opodatkowaniu.
Przy przyjęciu powyższego założenia należy zauważyć, że stosownie do postanowień powołanego już art. 7 ust. 3 u.p.d.o.p., przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. kosztów uzyskania przychodów, z których dochód nie podlega opodatkowaniu. Sytuacja taka ma miejsce w przedstawionym przypadku. Środki otrzymane na powiększenie kapitału zakładowego nie są przychodem (nie występuje zatem dochód do opodatkowania), a więc i koszty uzyskania tego przychodu nie są uwzględniane przy ustalaniu dochodu do opodatkowania. Oznacza to więc, że wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego, np. taksa notarialna, czy koszty sądowe nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, gdyż są związane z przychodem niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Stanowisko takie przyjął również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 1 marca 2000 r. (sygn. akt I SA/Wr 2285/98). Jak podniósł sąd: „Skoro zatem, jak wynika z przepisu art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy (…) o podatku dochodowym od osób prawnych, przychód otrzymany na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego nie zalicza się do przychodów, bowiem jego celem jest zapewnienie zgromadzenia środków niezbędnych dla funkcjonowania podatnika, nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z powiększeniem kapitału zakładowego, a stanowiących koszty zawarcia umów notarialnych z tym związanych”. NSA podkreślił w powyższym wyroku – jeżeli wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego nie wpłynęły na zwiększenie przychodu, to nie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Jarosław Skrzyński
Podstawa prawna:
art. 7 ust. 3, art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA