REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wypłatę dywidendy w walutach obcych

REKLAMA

Wypłacamy dywidendę zagranicznemu akcjonariuszowi w dewizach. Jak przeliczyć taką transakcję? Kupujemy na ten cel walutę i księgujemy po kursie sprzedaży, a rozchód na rachunek akcjonariusza po kursie kupna banku. Powstaje różnica kursowa, czy prawidłowe jest to rozliczenie i czy powstała różnica jest kosztem podatkowym?
Zakupiona waluta powinna być księgowana po kursie sprzedaży z dnia nabycia walut, zapłata natomiast według kursu sprzedaży z dnia faktycznej zapłaty. Powstała różnica jest kosztem podatkowym, ponieważ jest to różnica od własnych środków.
Wycena aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych normowana jest przez art. 30 ustawy o rachunkowości. Zakup walut w banku wyceniany jest według kursu sprzedaży banku. Zapłata zobowiązań zagranicznych również wyceniana jest według kursu sprzedaży banku finansującego jednostkę. Jeżeli walutowe polecenie zapłaty realizowane jest z rachunku bieżącego w określonym dniu, a jednostka nie posiada dewiz, jest ono związane z zakupem dewiz na ten cel, a różnice kursowe nie powstają. Jeżeli natomiast spółka posiada rachunek walutowy i zakupuje uprzednio walutę, a następnie, w innym dniu, dokonuje zagranicznych płatności związanych z zapłatą zobowiązań z tytułu wypłaty dywidendy, wtedy powstaje różnica kursowa wynikająca z różnych kursów: sprzedaży z dnia zakupu waluty i sprzedaży z dnia zapłaty zobowiązania. Powstała tak różnica wiąże się bezpośrednio z zapłatą dywidendy, która nie jest zapłatą zobowiązań z tytułu dostaw i usług, ponadto nie jest kosztem poniesionym w celu osiągnięcia przychodów. Będzie ona jednak różnicą kursową od własnych środków uprzednio nabytych i będzie w związku z tym stanowić koszty finansowe dla celów podatkowych. Ustawa o podatku od osób prawnych wymienia te koszty w art. 15 ust. 1a.
PRZYKŁAD
Zgromadzenie akcjonariuszy 31 maja 2005 r. postanowiło uchwałą o podziale zysku netto i o wypłacie dywidendy. Przeznaczono na ten cel 200 000,00 zł, z czego 80 000,00 zł przypada na akcjonariusza zagranicznego i zostanie wypłacone nie w PLN, lecz w EUR. Ponieważ na rachunku walutowym spółka nie posiadała środków w walucie, dokonano ich zakupu w ilości 20 000 EUR w dniu 1 czerwca 2005 r. po kursie sprzedaży banku 4,20 zł, ewidencjonując je na kwotę 84 000,00 zł. Polecenie zapłaty złożono w dniu 8 czerwca 2005 roku, gdy kurs sprzedaży w banku wyniósł 4,18 zł, w związku z czym złożono je na kwotę 80 000,00 zł : 4,18 zł = 19 138,76 EUR i w takiej kwocie zaksięgowano.
Na rachunku walutowym pozostało 861,24 EUR po kursie 4,20 zł, o wartości 3617,21 zł.
Powstała różnica kursowa w kwocie:
84 000,00 zł – 80 000,00 zł – 3617,21 zł = 382,79 zł
i jest tożsama z kwotą:
19 138,76 EUR x (4,20 PLN/EUR – 4,18 PLN/EUR) = 382,78 zł (niedokładność o jeden grosz to różnica z zaokrągleń).
• Zarachowanie zobowiązania z tytułu dywidendy:
Wn konto 861 „Rozliczenie wyniku finansowego roku ubiegłego” 80 000,00 zł
Ma konto 205 „Pozostałe rozrachunki” w analityce rozliczenia z tytułu wypłat dywidend 80 000,00 zł
• Zakup dewiz (20 000 EUR)
Wn konto 132 „Bankowy rachunek walutowy” w analityce „Bankowy rachunek walutowy w euro” 84 000,00 zł
Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 84 000,00 zł
• Zapłata zobowiązania z tytułu dywidendy
Wn konto 205 „Pozostałe rozrachunki” w analityce rozliczenia z tytułu wypłat dywidend 80 000,00 zł
Ma konto 132 „Bankowy rachunek walutowy” w analityce „Bankowy rachunek walutowy w euro” 80 000,00 zł
• Zaewidencjonowanie różnicy kursowej
Wn konto 753 „Koszty finansowe z tytułu różnic kursowych” 382,79 zł
Ma konto 132 „Bankowy rachunek walutowy” w analityce „Bankowy rachunek walutowy w euro” 382,79 zł
Ewa Szczepankiewicz
Autorka jest praktykiem, główną księgową w spółce z o.o.
PODSTAWA PRAWNA
• Art. 30 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694; ost. zm. Dz.U. z 2005 r. nr 10, poz. 66).
• Art. 15 ust 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654; ost. zm. Dz.U. z 2004 r. nr 254, poz. 2533).


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA