REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wypłatę dywidendy w walutach obcych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wypłacamy dywidendę zagranicznemu akcjonariuszowi w dewizach. Jak przeliczyć taką transakcję? Kupujemy na ten cel walutę i księgujemy po kursie sprzedaży, a rozchód na rachunek akcjonariusza po kursie kupna banku. Powstaje różnica kursowa, czy prawidłowe jest to rozliczenie i czy powstała różnica jest kosztem podatkowym?
Zakupiona waluta powinna być księgowana po kursie sprzedaży z dnia nabycia walut, zapłata natomiast według kursu sprzedaży z dnia faktycznej zapłaty. Powstała różnica jest kosztem podatkowym, ponieważ jest to różnica od własnych środków.
Wycena aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych normowana jest przez art. 30 ustawy o rachunkowości. Zakup walut w banku wyceniany jest według kursu sprzedaży banku. Zapłata zobowiązań zagranicznych również wyceniana jest według kursu sprzedaży banku finansującego jednostkę. Jeżeli walutowe polecenie zapłaty realizowane jest z rachunku bieżącego w określonym dniu, a jednostka nie posiada dewiz, jest ono związane z zakupem dewiz na ten cel, a różnice kursowe nie powstają. Jeżeli natomiast spółka posiada rachunek walutowy i zakupuje uprzednio walutę, a następnie, w innym dniu, dokonuje zagranicznych płatności związanych z zapłatą zobowiązań z tytułu wypłaty dywidendy, wtedy powstaje różnica kursowa wynikająca z różnych kursów: sprzedaży z dnia zakupu waluty i sprzedaży z dnia zapłaty zobowiązania. Powstała tak różnica wiąże się bezpośrednio z zapłatą dywidendy, która nie jest zapłatą zobowiązań z tytułu dostaw i usług, ponadto nie jest kosztem poniesionym w celu osiągnięcia przychodów. Będzie ona jednak różnicą kursową od własnych środków uprzednio nabytych i będzie w związku z tym stanowić koszty finansowe dla celów podatkowych. Ustawa o podatku od osób prawnych wymienia te koszty w art. 15 ust. 1a.
PRZYKŁAD
Zgromadzenie akcjonariuszy 31 maja 2005 r. postanowiło uchwałą o podziale zysku netto i o wypłacie dywidendy. Przeznaczono na ten cel 200 000,00 zł, z czego 80 000,00 zł przypada na akcjonariusza zagranicznego i zostanie wypłacone nie w PLN, lecz w EUR. Ponieważ na rachunku walutowym spółka nie posiadała środków w walucie, dokonano ich zakupu w ilości 20 000 EUR w dniu 1 czerwca 2005 r. po kursie sprzedaży banku 4,20 zł, ewidencjonując je na kwotę 84 000,00 zł. Polecenie zapłaty złożono w dniu 8 czerwca 2005 roku, gdy kurs sprzedaży w banku wyniósł 4,18 zł, w związku z czym złożono je na kwotę 80 000,00 zł : 4,18 zł = 19 138,76 EUR i w takiej kwocie zaksięgowano.
Na rachunku walutowym pozostało 861,24 EUR po kursie 4,20 zł, o wartości 3617,21 zł.
Powstała różnica kursowa w kwocie:
84 000,00 zł – 80 000,00 zł – 3617,21 zł = 382,79 zł
i jest tożsama z kwotą:
19 138,76 EUR x (4,20 PLN/EUR – 4,18 PLN/EUR) = 382,78 zł (niedokładność o jeden grosz to różnica z zaokrągleń).
• Zarachowanie zobowiązania z tytułu dywidendy:
Wn konto 861 „Rozliczenie wyniku finansowego roku ubiegłego” 80 000,00 zł
Ma konto 205 „Pozostałe rozrachunki” w analityce rozliczenia z tytułu wypłat dywidend 80 000,00 zł
• Zakup dewiz (20 000 EUR)
Wn konto 132 „Bankowy rachunek walutowy” w analityce „Bankowy rachunek walutowy w euro” 84 000,00 zł
Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 84 000,00 zł
• Zapłata zobowiązania z tytułu dywidendy
Wn konto 205 „Pozostałe rozrachunki” w analityce rozliczenia z tytułu wypłat dywidend 80 000,00 zł
Ma konto 132 „Bankowy rachunek walutowy” w analityce „Bankowy rachunek walutowy w euro” 80 000,00 zł
• Zaewidencjonowanie różnicy kursowej
Wn konto 753 „Koszty finansowe z tytułu różnic kursowych” 382,79 zł
Ma konto 132 „Bankowy rachunek walutowy” w analityce „Bankowy rachunek walutowy w euro” 382,79 zł
Ewa Szczepankiewicz
Autorka jest praktykiem, główną księgową w spółce z o.o.
PODSTAWA PRAWNA
• Art. 30 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694; ost. zm. Dz.U. z 2005 r. nr 10, poz. 66).
• Art. 15 ust 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654; ost. zm. Dz.U. z 2004 r. nr 254, poz. 2533).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA