REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabycie w Niemczech samochodu używanego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Gdzie powinienem szukać informacji o tym, czy istnieje możliwość odzyskania zapłaconego w Niemczech VAT-u (MWST) (od instytucji niemieckiej) przy zakupie używanego środka transportu na potrzeby własnej firmy, gdy jeden z kontrahentów nie jest zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych?
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług samochodów używanych, sprowadzanych na terytorium Polski z krajów członkowskich UE, zależy od tego, kto nabywa samochód oraz kto dokonuje dostawy tego samochodu. Gdy nabywcą samochodu używanego sprowadzanego z innego kraju członkowskiego Unii jest konsument, transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niezależnie od tego, kto jest sprzedawcą danego środka transportu. Natomiast gdy samochód używany jest nabywany przez podatnika podatku od towarów i usług dla celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, nabycie takie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy sprzedawcą jest osoba fizyczna z innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej. Podatnik musi w wyżej wymienionych przypadkach wystąpić z wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (formularz VAT-24) o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu środka transportu z innego państwa członkowskiego (formularz VAT-25).
Jeśli samochód używany jest nabywany przez podatnika podatku od towarów i usług dla celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, nabycie takie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy po stronie dostawcy i nabywcy zostaną spełnione warunki uznania danej transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie (dostawę) towarów, o których mowa w art. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.). W świetle przepisów obowiązującej w Niemczech ustawy o podatku obrotowym (Umsatzsteuergesetz) z 26 listopada 1979 r. (BGBI I 1979, 1953) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów ma miejsce wówczas, gdy jest dokonywana przez przedsiębiorcę zarejestrowanego dla celów podatku obrotowego w Niemczech (Umsatzsteurpflichtig) na rzecz odbiorcy świadczenia z innego państwa członkowskiego, również zarejestrowanego dla celów podatku od wartości dodanej i posługującego się dla celów tej transakcji stosownym numerem VAT UE (§ 6a pkt 1 w zw. z § 14a pkt 2 Umsatzsteuergesetz). We wszystkich państwach członkowskich UE obowiązują analogiczne przepisy. Przepisy te, po zniesieniu granic celno-podatkowych, są fundamentalnymi zasadami funkcjonowania systemu podatku od wartości dodanej na Jednolitym Rynku Europejskim.
Zgodnie z art. 97 polskiej ustawy o VAT, przed dniem pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) podmiot, który zamierza nabywać towary od podatników z innych państw członkowskich UE, obowiązany jest zarejestrować się jako podatnik VAT UE. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego dokonuje rejestracji podmiotu jako podatnika VAT UE i potwierdza to na formularzu VAT- -5UE. Od tej chwili przy dokonywaniu m.in. wewnątrzwspólnotowego nabycia podatnik obowiązany jest posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL (art. 97 ust. 10 ustawy o VAT). Niemiecki dostawca może wówczas do realizowanych dostaw – jako wewnątrzwspólnotowych – stosować stawkę 0 proc. podatku od wartości dodanej (Mehrwertsteuer, MWST).
Jeśli zaś polski nabywca nie zidentyfikuje się na potrzeby dokonywanej transakcji jako podatnik VAT UE, w konsekwencji zostanie obciążony podatkiem od wartości dodanej według stawki obowiązującej w państwie dostawcy (w Niemczech 16 proc. MWST). Po dokonaniu transakcji jest już za późno na odzyskanie MWST od niemieckich organów podatkowych, nawet jeżeli polski podatnik zdoła wtedy uzyskać europejski numer identyfikacyjny podatnika. Co więcej, w takim przypadku przedstawienie przez podatnika polskiemu organowi dowodu, iż uiścił 16-proc. niemiecki podatek od wartości dodanej (Mehrwertsteuer, MWST), nie uchroni podatnika od powstania obowiązku podatkowego w VAT w Polsce. Podatnik obowiązany będzie do:
– zaewidencjonowania tego zdarzenia w ewidencji VAT oraz informacji podsumowującej,
– zapłaty VAT w Polsce według stawki podstawowej 22 proc. w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tytułu WNT,
– złożenia formularza VAT-23 – informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu wraz z kopią faktury oraz dowodem zapłaty, celem uzyskania zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu, niezbędnego do zarejestrowania środka transportu na terytorium Polski.
Należy przy tym zauważyć, iż 22-proc. VAT liczony jest od ceny brutto samochodu, tj. ceny netto powiększonej o niemiecki podatek MWST. Podatnik może jednak w całości odliczyć uiszczony VAT (naliczony) od należnego.
Warto jeszcze dodać, iż zasady zwrotu polskim podatnikom niemieckiego podatku od wartości dodanej (MWST), zapłaconego przy zakupach towarów lub usług, zmieniły się z chwilą przystąpienia Polski do UE. Obecnie są regulowane przepisami VIII Dyrektywy Rady z 6 grudnia 1979 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich w zakresie podatków obrotowych – zasady zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom nieposiadającym siedziby na terytorium kraju (79/1072/EEC). Dyrektywa ta wyznacza pewne ramy ustawodawstwu wewnętrznemu państw członkowskich Unii w zakresie możliwej regulacji zasad zwrotu podatku. Polscy podatnicy szczególnie często korzystają z niemieckich przepisów w zakresie zwrotu podatku od paliw i innych towarów lub usług związanych z podróżami służbowymi na terenie Niemiec.
Stosowne formularze wraz z załącznikami oraz objaśnienia dotyczące sposobu ich wypełnienia (w języku niemieckim) można znaleźć pod adresem internetowym: www.bff-online.de.
Przemysław Piszcz
pracownik urzędu skarbowego
Podstawa prawna:
art. 9 i art. 97 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA