REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zwrot VAT z Portugalii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają prawo do żądania zwrotu VAT zawartego w cenie nabytych w Portugalii towarów i usług, nawet jeśli nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT w tym państwie. Wniosek należy wypełnić w dwóch egzemplarzach w języku portugalskim. Kopie wniosków nie będą przyjmowane.
Portugalski VAT jest określany jako Imposto sobre o Valor Acrescentado (IVA). Podstawowa stawka tego podatku wynosi 19 proc. Obowiązują także stawki obniżone: 12 proc. – stosowana dla usług gastronomicznych oraz wybranych rodzajów żywności oraz 5 proc. – stosowana dla większości produktów żywnościowych, książek, lekarstw, wody oraz elektryczności.

Polak otrzyma zwrot

Jak wyjaśnił Marek Konieczny, menedżer w firmie Deloitte, zgodnie z VIII Dyrektywą Rady Unii Europejskiej polscy przedsiębiorcy mają prawo do żądania zwrotu podatku VAT zawartego w cenie nabytych w Portugalii towarów i usług, nawet jeśli nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT w tym państwie. Warunkiem skorzystania z tego prawa jest jednak posiadanie miejsca zamieszkania lub siedziby poza terytorium Portugalii oraz niepodejmowanie przez polskiego przedsiębiorcę, w okresie którego dotyczy wniosek, czynności opodatkowanych portugalskim VAT. Dodatkowo konieczne jest, aby dokonane zakupy miały związek z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą, która dawałaby prawo do odliczenia VAT, gdyby była prowadzona w Portugalii. Równocześnie przedsiębiorca musi być zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce.

Nie za wszystkie wydatki można odzyskać pieniądze

Nie wszystkie wydatki uprawniają do zwrotu VAT – podkreślił Szczepan Kubiak z łódzkiego biura Deloitte. VAT nie może być odzyskany z wydatków poniesionych przykładowo na: zakwaterowanie i koszty hotelowe; użytkowanie samochodów osobowych; rozrywkę; paliwo (ale: VAT zawarty w wydatkach na zakup oleju napędowego jest refundowany w 50 proc.); wyroby tytoniowe i alkohol.
UWAGA
Wszelkie informacji na temat zwrotu VAT w Portugalii można uzyskać w języku portugalskim lub angielskim w godzinach 9.00-18.00 czasu lokalnego pod numerem telefonu: + 351 217 610 000 oraz na stronie internetowej: www. dgci. min-financas. pt/siteinternet/

Konieczny wniosek

Procedura zwrotu VAT rozpoczyna się od złożenia wniosku. Portugalskie władze skarbowe udostępniają w tym celu specjalny formularz – „Modelo 1496”, ale akceptują również wnioski złożone na formularzach z dowolnego kraju Unii Europejskiej, o ile są one zgodne z wytycznymi zawartymi w załączniku A do VIII dyrektywy – wyjaśnił Radosław Sławnikowski z Biura Deloitte w Poznaniu.
Wybrany formularz należy wypełnić w dwóch egzemplarzach w języku portugalskim. Kopie wniosków nie są przyjmowane. Do wniosku należy dołączyć oryginały faktur oraz dokumentów importowych, a także zaświadczenie potwierdzające status podatnika VAT w Polsce (nie starsze niż rok).

Określono minimalne kwoty do zwrotu

Jeśli okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy, aby móc ubiegać się o zwrot VAT, wartość podatku naliczonego musi wynosić co najmniej 19,95 euro. Dla krótszych okresów (nie mniej niż 3 miesiące) minimum to wynosi 159,62 euro. Wniosek o zwrot musi być otrzymany przez portugalskie władze skarbowe do ostatniego dnia roboczego czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano zakupów. Po tym terminie wnioski nie są rozpatrywane.

Pieniądze po 6 miesiącach

Z wyjaśnień ekspertów firmy Deloitte wynika, że zwrot podatku następuje zazwyczaj w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, jednak w niektórych przypadkach okres ten ulega nieznacznemu wydłużeniu. Szczególnie ma to miejsce przy składaniu wniosku o zwrot VAT po raz pierwszy. Portugalskie przepisy przewidują możliwość dokonania zwrotu w drodze przelewu bankowego w euro na rachunek bankowy wnioskodawcy lub też poprzez przekazanie odpowiedniego czeku. W praktyce jednak portugalska administracja podatkowa preferuje ten drugi sposób zwrotu pieniędzy.
19,95 euro – minimalna kwota zwrotu w przypadku wniosku dotyczącego roku kalendarzowego.
159,62 euro – minimalna kwota zwrotu w przypadku wniosku dotyczącego okresu dłuższego niż 3 kolejne miesiące, lecz krótszego niż rok kalendarzowy.

JAK TO OBLICZYĆ
Jak przeliczyć przychody uzyskiwane w walutach obcych
Od momentu wejścia Polski do Unii coraz więcej osób uzyskuje dochody w euro (lub innych walutach obcych). W szczególności dotyczy to osób zatrudnionych za granicą. Rozliczając się w Polsce, mają oni wątpliwości, jak przeliczyć uzyskane dochody na zł. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi, że przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut.
Jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych do przeliczenia na złote przychodu uzyskanego przez podatnika, stosuje się kurs średni walut obcych z dnia uzyskania przychodu, ogłaszany przez Narodowy Bank Polski.
Takie same zasady stosuje się, jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku.
Załóżmy, że w 2005 r. podatnik zarobił 2000 euro. Zostały mu one wypłacone w gotówce 29 lipca i 31 sierpnia – po 1000 euro w każdym miesiącu. Średni kurs euro według NBP wynosił:
• 29 lipca – 4,0758 zł
• 31 sierpnia – 4,0495 zł
Dochód podatnika wynosi:
1000 x 4,0758 zł + 1000 x 4,0495 zł = 8 125,30 zł
KP
Adres, na jaki należy przesłać wniosek o zwrot VAT
Direcçăo-Geral das Contribuiçőes e Impostos
Direcçăo de Serviços de Reembolsos do IVA
Avenida Joăo XXI, 76
Apartado 8220
1802-804 LISBOA
Portugal

Oprac. Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA