REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać zwrot VAT z Portugalii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają prawo do żądania zwrotu VAT zawartego w cenie nabytych w Portugalii towarów i usług, nawet jeśli nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT w tym państwie. Wniosek należy wypełnić w dwóch egzemplarzach w języku portugalskim. Kopie wniosków nie będą przyjmowane.
Portugalski VAT jest określany jako Imposto sobre o Valor Acrescentado (IVA). Podstawowa stawka tego podatku wynosi 19 proc. Obowiązują także stawki obniżone: 12 proc. – stosowana dla usług gastronomicznych oraz wybranych rodzajów żywności oraz 5 proc. – stosowana dla większości produktów żywnościowych, książek, lekarstw, wody oraz elektryczności.

Polak otrzyma zwrot

Jak wyjaśnił Marek Konieczny, menedżer w firmie Deloitte, zgodnie z VIII Dyrektywą Rady Unii Europejskiej polscy przedsiębiorcy mają prawo do żądania zwrotu podatku VAT zawartego w cenie nabytych w Portugalii towarów i usług, nawet jeśli nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT w tym państwie. Warunkiem skorzystania z tego prawa jest jednak posiadanie miejsca zamieszkania lub siedziby poza terytorium Portugalii oraz niepodejmowanie przez polskiego przedsiębiorcę, w okresie którego dotyczy wniosek, czynności opodatkowanych portugalskim VAT. Dodatkowo konieczne jest, aby dokonane zakupy miały związek z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą, która dawałaby prawo do odliczenia VAT, gdyby była prowadzona w Portugalii. Równocześnie przedsiębiorca musi być zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce.

Nie za wszystkie wydatki można odzyskać pieniądze

Nie wszystkie wydatki uprawniają do zwrotu VAT – podkreślił Szczepan Kubiak z łódzkiego biura Deloitte. VAT nie może być odzyskany z wydatków poniesionych przykładowo na: zakwaterowanie i koszty hotelowe; użytkowanie samochodów osobowych; rozrywkę; paliwo (ale: VAT zawarty w wydatkach na zakup oleju napędowego jest refundowany w 50 proc.); wyroby tytoniowe i alkohol.
UWAGA
Wszelkie informacji na temat zwrotu VAT w Portugalii można uzyskać w języku portugalskim lub angielskim w godzinach 9.00-18.00 czasu lokalnego pod numerem telefonu: + 351 217 610 000 oraz na stronie internetowej: www. dgci. min-financas. pt/siteinternet/

Konieczny wniosek

Procedura zwrotu VAT rozpoczyna się od złożenia wniosku. Portugalskie władze skarbowe udostępniają w tym celu specjalny formularz – „Modelo 1496”, ale akceptują również wnioski złożone na formularzach z dowolnego kraju Unii Europejskiej, o ile są one zgodne z wytycznymi zawartymi w załączniku A do VIII dyrektywy – wyjaśnił Radosław Sławnikowski z Biura Deloitte w Poznaniu.
Wybrany formularz należy wypełnić w dwóch egzemplarzach w języku portugalskim. Kopie wniosków nie są przyjmowane. Do wniosku należy dołączyć oryginały faktur oraz dokumentów importowych, a także zaświadczenie potwierdzające status podatnika VAT w Polsce (nie starsze niż rok).

Określono minimalne kwoty do zwrotu

Jeśli okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy, aby móc ubiegać się o zwrot VAT, wartość podatku naliczonego musi wynosić co najmniej 19,95 euro. Dla krótszych okresów (nie mniej niż 3 miesiące) minimum to wynosi 159,62 euro. Wniosek o zwrot musi być otrzymany przez portugalskie władze skarbowe do ostatniego dnia roboczego czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano zakupów. Po tym terminie wnioski nie są rozpatrywane.

Pieniądze po 6 miesiącach

Z wyjaśnień ekspertów firmy Deloitte wynika, że zwrot podatku następuje zazwyczaj w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, jednak w niektórych przypadkach okres ten ulega nieznacznemu wydłużeniu. Szczególnie ma to miejsce przy składaniu wniosku o zwrot VAT po raz pierwszy. Portugalskie przepisy przewidują możliwość dokonania zwrotu w drodze przelewu bankowego w euro na rachunek bankowy wnioskodawcy lub też poprzez przekazanie odpowiedniego czeku. W praktyce jednak portugalska administracja podatkowa preferuje ten drugi sposób zwrotu pieniędzy.
19,95 euro – minimalna kwota zwrotu w przypadku wniosku dotyczącego roku kalendarzowego.
159,62 euro – minimalna kwota zwrotu w przypadku wniosku dotyczącego okresu dłuższego niż 3 kolejne miesiące, lecz krótszego niż rok kalendarzowy.

JAK TO OBLICZYĆ
Jak przeliczyć przychody uzyskiwane w walutach obcych
Od momentu wejścia Polski do Unii coraz więcej osób uzyskuje dochody w euro (lub innych walutach obcych). W szczególności dotyczy to osób zatrudnionych za granicą. Rozliczając się w Polsce, mają oni wątpliwości, jak przeliczyć uzyskane dochody na zł. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi, że przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut.
Jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych do przeliczenia na złote przychodu uzyskanego przez podatnika, stosuje się kurs średni walut obcych z dnia uzyskania przychodu, ogłaszany przez Narodowy Bank Polski.
Takie same zasady stosuje się, jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku.
Załóżmy, że w 2005 r. podatnik zarobił 2000 euro. Zostały mu one wypłacone w gotówce 29 lipca i 31 sierpnia – po 1000 euro w każdym miesiącu. Średni kurs euro według NBP wynosił:
• 29 lipca – 4,0758 zł
• 31 sierpnia – 4,0495 zł
Dochód podatnika wynosi:
1000 x 4,0758 zł + 1000 x 4,0495 zł = 8 125,30 zł
KP
Adres, na jaki należy przesłać wniosek o zwrot VAT
Direcçăo-Geral das Contribuiçőes e Impostos
Direcçăo de Serviços de Reembolsos do IVA
Avenida Joăo XXI, 76
Apartado 8220
1802-804 LISBOA
Portugal

Oprac. Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA