REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Właściwość terytorialna Wspólnoty Europejskiej na potrzeby rozliczeń akcyzy i cła

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Określenie zasięgu terytorialnego Wspólnoty Europejskiej (WE) na potrzeby podatku akcyzowego pozwala rozstrzygnąć o sposobie rozliczeń podatkowych w przypadkach: eksportu, importu, nabycia czy dostawy wewnątrzwspólnotowej, a w przypadku obszaru celnego stosowany jest Wspólnotowy Kodeks Celny.
Wyłączenia terytorialne są spowodowane uwarunkowaniami historycznymi i dotyczą niewielkich obszarów, które mają ograniczone znaczenie gospodarcze dla Wspólnoty. Terytoria wyłączone z zakresu stosowania zharmonizowanych podatków i prawa celnego nie zawsze się pokrywają, co może nieraz stwarzać problemy ze stosowaniem prawa wspólnotowego (patrz wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 21 lipca 2005 r. w sprawie C-349/03).

Właściwość terytorialna WE na potrzeby rozliczeń akcyzy

Dla polskiego podatnika podatku akcyzowego ważne jest, jakie terytoria należą do Wspólnego Rynku Unii Europejskiej, a jakie są z niego wyłączone. Ustawa z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) uznaje za terytorium Wspólnoty Europejskiej terytorium kraju i terytorium państwa członkowskiego. Brak jest regulacji właściwości terytorialnej Wspólnoty we wprowadzonej ustawie. Pojęcie „terytorium Wspólnoty” zostało zdefiniowane w art. 2 dyrektywy Rady 92/12/EWG z 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania. Dla celów stosowania dyrektywy, pojęcie „terytorium Wspólnoty” odpowiada terytorialnemu zakresowi stosowania Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, ustalonemu w art. 227. Przepisy omawianej dyrektywy wyłączają także niektóre terytoria UE na potrzeby rozliczeń akcyzy, a inne z kolei do niego zaliczają (patrz tabela 1).
Do terytorium Wspólnoty Europejskiej należy także włączyć terytoria nowych państw członkowskich: Czech, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji na podstawie Traktatu o przystąpieniu.
Zgodnie z wymienioną dyrektywą wyroby takie jak: oleje mineralne, alkohol i napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe podlegają podatkowi akcyzowemu, w czasie ich produkcji na terytorium Wspólnoty lub w czasie przywozu na to terytorium. Ustawa o podatku akcyzowym za terytorium państwa trzeciego uznaje inne terytorium niż terytorium kraju i terytorium państwa członkowskiego. Za eksport uznaje wywóz wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej potwierdzony przez graniczny urząd celny państwa członkowskiego, z którego dokonano wyprowadzenia.

WARTO WIEDZIEĆ

Nie uznaje się za eksport wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.
Import obecnie oznacza przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państw trzecich na terytorium kraju. Przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego nazywamy dostawą wewnątrzwspólnotową. Za nabycie wewnątrzwspólnotowe uważa się przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Właściwość obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej

Po akcesji Polski do Wspólnoty Europejskiej (WE) zniknęło pojęcie polskiego obszaru celnego, a w jego miejsce jest używane obecnie: terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub obszar celny Wspólnoty. Na całym obszarze celnym WE jest stosowany Wspólnotowy Kodeks Celny (WKC). Zgodnie z przepisami zawartymi w art. 3 WKC (rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r., ze zm.) obszar celny obejmuje wszystkie państwa członkowskie z pewnymi wyjątkami.

Do obszaru celnego włączone są morza terytorialne, morskie wody wewnętrzne oraz przestrzeń powietrzna państw członkowskich i terytoriów włączonych określonych w kol. 3, z wyjątkiem morza terytorialnego, morskich wód wewnętrznych i przestrzeni powietrznej terytoriów nienależących do obszaru celnego Wspólnoty określonych w kol. 4. Precyzyjne określenie granic obszaru celnego ma znaczenie dla określenia stosowania jednolitego prawa celnego dla przemieszczających się towarów.

Traktat o przystąpieniu (załącznik II część 19 lit. A) zmienia art. 3 WKC w ten sposób, że obszar nowych państw członkowskich: Czech, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, należy od 1 maja 2004 r. do obszaru celnego Wspólnoty. Obszar celny nie jest zwykłą strefą wolnego handlu, ponieważ na nim obowiązuje zakaz pobierania cła w handlu wewnętrznym WE, dla wszystkich towarów będących w wolnym obrocie, także dla towarów pochodzących z państw trzecich, wprowadzonych na rynek wspólnotowy zgodnie z prawem. Potwierdza to art. 14 ust. 2 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, na którym zgodnie z postanowieniami niniejszego Traktatu zostaje zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału. Państwa członkowskie tworzą unię celną. Unią celną ze Wspólnotą związane są także takie kraje, jak: Turcja, Andora i San Marino. Jednak nie należą do obszaru celnego Wspólnoty. Towary całkowicie uzyskane na obszarze WE lub dopuszczone do swobodnego obrotu, a pochodzące z krajów trzecich, lub towary uzyskane z towarów pochodzących spoza obszaru Wspólnoty nazywane są towarami wspólnotowymi.
BOGUSŁAW ŚLEDŹ


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ksiegowosc.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

REKLAMA

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

REKLAMA

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

REKLAMA