REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Właściwość terytorialna Wspólnoty Europejskiej na potrzeby rozliczeń akcyzy i cła

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Określenie zasięgu terytorialnego Wspólnoty Europejskiej (WE) na potrzeby podatku akcyzowego pozwala rozstrzygnąć o sposobie rozliczeń podatkowych w przypadkach: eksportu, importu, nabycia czy dostawy wewnątrzwspólnotowej, a w przypadku obszaru celnego stosowany jest Wspólnotowy Kodeks Celny.
Wyłączenia terytorialne są spowodowane uwarunkowaniami historycznymi i dotyczą niewielkich obszarów, które mają ograniczone znaczenie gospodarcze dla Wspólnoty. Terytoria wyłączone z zakresu stosowania zharmonizowanych podatków i prawa celnego nie zawsze się pokrywają, co może nieraz stwarzać problemy ze stosowaniem prawa wspólnotowego (patrz wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 21 lipca 2005 r. w sprawie C-349/03).

Właściwość terytorialna WE na potrzeby rozliczeń akcyzy

Dla polskiego podatnika podatku akcyzowego ważne jest, jakie terytoria należą do Wspólnego Rynku Unii Europejskiej, a jakie są z niego wyłączone. Ustawa z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) uznaje za terytorium Wspólnoty Europejskiej terytorium kraju i terytorium państwa członkowskiego. Brak jest regulacji właściwości terytorialnej Wspólnoty we wprowadzonej ustawie. Pojęcie „terytorium Wspólnoty” zostało zdefiniowane w art. 2 dyrektywy Rady 92/12/EWG z 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania. Dla celów stosowania dyrektywy, pojęcie „terytorium Wspólnoty” odpowiada terytorialnemu zakresowi stosowania Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, ustalonemu w art. 227. Przepisy omawianej dyrektywy wyłączają także niektóre terytoria UE na potrzeby rozliczeń akcyzy, a inne z kolei do niego zaliczają (patrz tabela 1).
Do terytorium Wspólnoty Europejskiej należy także włączyć terytoria nowych państw członkowskich: Czech, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji na podstawie Traktatu o przystąpieniu.
Zgodnie z wymienioną dyrektywą wyroby takie jak: oleje mineralne, alkohol i napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe podlegają podatkowi akcyzowemu, w czasie ich produkcji na terytorium Wspólnoty lub w czasie przywozu na to terytorium. Ustawa o podatku akcyzowym za terytorium państwa trzeciego uznaje inne terytorium niż terytorium kraju i terytorium państwa członkowskiego. Za eksport uznaje wywóz wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej potwierdzony przez graniczny urząd celny państwa członkowskiego, z którego dokonano wyprowadzenia.

WARTO WIEDZIEĆ

Nie uznaje się za eksport wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.
Import obecnie oznacza przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państw trzecich na terytorium kraju. Przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego nazywamy dostawą wewnątrzwspólnotową. Za nabycie wewnątrzwspólnotowe uważa się przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Właściwość obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej

Po akcesji Polski do Wspólnoty Europejskiej (WE) zniknęło pojęcie polskiego obszaru celnego, a w jego miejsce jest używane obecnie: terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub obszar celny Wspólnoty. Na całym obszarze celnym WE jest stosowany Wspólnotowy Kodeks Celny (WKC). Zgodnie z przepisami zawartymi w art. 3 WKC (rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r., ze zm.) obszar celny obejmuje wszystkie państwa członkowskie z pewnymi wyjątkami.

Do obszaru celnego włączone są morza terytorialne, morskie wody wewnętrzne oraz przestrzeń powietrzna państw członkowskich i terytoriów włączonych określonych w kol. 3, z wyjątkiem morza terytorialnego, morskich wód wewnętrznych i przestrzeni powietrznej terytoriów nienależących do obszaru celnego Wspólnoty określonych w kol. 4. Precyzyjne określenie granic obszaru celnego ma znaczenie dla określenia stosowania jednolitego prawa celnego dla przemieszczających się towarów.

Traktat o przystąpieniu (załącznik II część 19 lit. A) zmienia art. 3 WKC w ten sposób, że obszar nowych państw członkowskich: Czech, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, należy od 1 maja 2004 r. do obszaru celnego Wspólnoty. Obszar celny nie jest zwykłą strefą wolnego handlu, ponieważ na nim obowiązuje zakaz pobierania cła w handlu wewnętrznym WE, dla wszystkich towarów będących w wolnym obrocie, także dla towarów pochodzących z państw trzecich, wprowadzonych na rynek wspólnotowy zgodnie z prawem. Potwierdza to art. 14 ust. 2 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, na którym zgodnie z postanowieniami niniejszego Traktatu zostaje zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału. Państwa członkowskie tworzą unię celną. Unią celną ze Wspólnotą związane są także takie kraje, jak: Turcja, Andora i San Marino. Jednak nie należą do obszaru celnego Wspólnoty. Towary całkowicie uzyskane na obszarze WE lub dopuszczone do swobodnego obrotu, a pochodzące z krajów trzecich, lub towary uzyskane z towarów pochodzących spoza obszaru Wspólnoty nazywane są towarami wspólnotowymi.
BOGUSŁAW ŚLEDŹ


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ksiegowosc.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA