REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiej będzie obliczyć podatek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Komisja Europejska chce ułatwić życie drobnym przedsiębiorcom prowadzącym działalność w kilku krajach UE. Mogliby oni wyliczać podstawę opodatkowania według zasad obowiązujących w państwie, w którym zarejestrowana jest firma-matka. W opinii Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan (PKPP Lewiatan) przedstawione przez władze unijne rozwiązanie powinno zachęcić polskie małe i średnie przedsiębiorstwa do podejmowania działalności na terenie innych krajów.
Zaproponowane zmiany mają charakter pilotażowy – obowiązywałoby przez maksimum 5 lat. Dzięki temu firmy uniknęłyby wydatków na dostosowanie się do 25 różnych systemów podatkowych. Łatwiej też mogłyby rozliczać straty. Państwa członkowskie, jak i przedsiębiorstwa, mogłyby korzystać z nowych rozwiązań dobrowolnie. Aby propozycja została przyjęta, potrzebna jest teraz zgoda wszystkich 25 krajów UE.

Nowy projekt Komisji zakłada ponadto wzajemne uznawanie systemów podatkowych przez kraje członkowskie i zwiększoną współpracę służb skarbowych. Ma to ułatwić działanie firm na jednolitym rynku europejskim.
Propozycja Komisji Europejskiej oparta jest na zasadzie dobrowolnego wzajemnego uznawania przepisów podatkowych przez poszczególne kraje członkowskie UE – wynika z informacji Gazety Prawnej uzyskanych z PKPP Lewiatan. Zgodnie z założeniami projektu, przychody grupy firm działających w kilku krajach UE wyliczane będą w oparciu o zasady obowiązujące w tym kraju, w którym ma siedzibę firma-matka lub w którym mieści się główna siedziba. Firma podejmująca działalność na terenie innych krajów UE będzie mogła więc stosować zasady wyliczania podstawy opodatkowania obowiązujące w tym kraju, w którym prowadzi do tej pory działalność, a więc takie, które są jej najlepiej znane. Co istotne, projekt Komisji nie przewiduje harmonizacji tych reguł, a tylko ich wzajemne uznawanie przez kraje UE. Jednocześnie wysokość płaconego podatku będzie zgodna z obowiązującą w poszczególnych krajach, w których prowadzona jest działalność.

Firmy, które będą miały możliwość skorzystania z programu pilotażowego, to małe i średnie przedsiębiorstwa w rozumieniu definicji przyjętej w dokumencie Komisji 2003/361/EC. Należą do tej grupy mikroprzedsiębiorstwa (zatrudniające mniej niż 10 osób, których obrót jest mniejszy niż 2 miliony euro), małe przedsiębiorstwa (zatrudnienie do 50 osób i obrót do 10 milionów euro) oraz firmy średnie (zatrudnienie do 250 osób i obrót mniejszy niż 50 milionów euro). Państwa członkowskie, które będą zainteresowane przystąpieniem do projektu, będą mogły zawrzeć osobne porozumienie – dwu- lub wielostronne – które będzie stanowić czasowe uzupełnienie obowiązujących umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Firmy będą mogły skorzystać z ułatwień w wyliczeniach podstawy opodatkowania tylko wtedy, jeśli firma-matka i oddziały prowadzą działalność na terenie krajów, które do takiego porozumienia przystąpiły.

Wymagania Komisji Europejskiej:
• w razie udziału w programie pilotażowym, musi on objąć wszystkie oddziały firmy działające na terenie danego kraju,
• firma musi działać i płacić podatki na terenie kraju rejestracji przez co najmniej dwa lata, zanim będzie mogła przystąpić do programu,
• jeśli w czasie trwania programu firma rozwinie się na tyle, że przestanie spełniać warunki bycia firmą średnią, nie będzie to oznaczało konieczności rezygnacji z udziału w programie,
• zmiana właściciela, o ile nie oznacza przekroczenia definicji firmy małej czy średniej, nie oznacza konieczności rezygnacji z udziału w programie,
• zmiana kraju rejestracji i głównej siedziby w trakcie trwania programu oznaczać będzie zakończenie uczestnictwa w programie, chyba że nowy kraj siedziby także zdecydował się na prowadzenie programu; jednak wtedy obowiązywać będą zasady naliczania podstawy podatku zgodne z przepisami nowego kraju siedziby,
• zasady kraju siedziby stosować się będą także do wszystkich transakcji zawieranych w ramach grupy firm czy też pomiędzy firmą a jej spółkami podległymi.

Krzysztof Tomaszewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA