REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiej będzie obliczyć podatek

REKLAMA

Komisja Europejska chce ułatwić życie drobnym przedsiębiorcom prowadzącym działalność w kilku krajach UE. Mogliby oni wyliczać podstawę opodatkowania według zasad obowiązujących w państwie, w którym zarejestrowana jest firma-matka. W opinii Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan (PKPP Lewiatan) przedstawione przez władze unijne rozwiązanie powinno zachęcić polskie małe i średnie przedsiębiorstwa do podejmowania działalności na terenie innych krajów.
Zaproponowane zmiany mają charakter pilotażowy – obowiązywałoby przez maksimum 5 lat. Dzięki temu firmy uniknęłyby wydatków na dostosowanie się do 25 różnych systemów podatkowych. Łatwiej też mogłyby rozliczać straty. Państwa członkowskie, jak i przedsiębiorstwa, mogłyby korzystać z nowych rozwiązań dobrowolnie. Aby propozycja została przyjęta, potrzebna jest teraz zgoda wszystkich 25 krajów UE.

Nowy projekt Komisji zakłada ponadto wzajemne uznawanie systemów podatkowych przez kraje członkowskie i zwiększoną współpracę służb skarbowych. Ma to ułatwić działanie firm na jednolitym rynku europejskim.
Propozycja Komisji Europejskiej oparta jest na zasadzie dobrowolnego wzajemnego uznawania przepisów podatkowych przez poszczególne kraje członkowskie UE – wynika z informacji Gazety Prawnej uzyskanych z PKPP Lewiatan. Zgodnie z założeniami projektu, przychody grupy firm działających w kilku krajach UE wyliczane będą w oparciu o zasady obowiązujące w tym kraju, w którym ma siedzibę firma-matka lub w którym mieści się główna siedziba. Firma podejmująca działalność na terenie innych krajów UE będzie mogła więc stosować zasady wyliczania podstawy opodatkowania obowiązujące w tym kraju, w którym prowadzi do tej pory działalność, a więc takie, które są jej najlepiej znane. Co istotne, projekt Komisji nie przewiduje harmonizacji tych reguł, a tylko ich wzajemne uznawanie przez kraje UE. Jednocześnie wysokość płaconego podatku będzie zgodna z obowiązującą w poszczególnych krajach, w których prowadzona jest działalność.

Firmy, które będą miały możliwość skorzystania z programu pilotażowego, to małe i średnie przedsiębiorstwa w rozumieniu definicji przyjętej w dokumencie Komisji 2003/361/EC. Należą do tej grupy mikroprzedsiębiorstwa (zatrudniające mniej niż 10 osób, których obrót jest mniejszy niż 2 miliony euro), małe przedsiębiorstwa (zatrudnienie do 50 osób i obrót do 10 milionów euro) oraz firmy średnie (zatrudnienie do 250 osób i obrót mniejszy niż 50 milionów euro). Państwa członkowskie, które będą zainteresowane przystąpieniem do projektu, będą mogły zawrzeć osobne porozumienie – dwu- lub wielostronne – które będzie stanowić czasowe uzupełnienie obowiązujących umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Firmy będą mogły skorzystać z ułatwień w wyliczeniach podstawy opodatkowania tylko wtedy, jeśli firma-matka i oddziały prowadzą działalność na terenie krajów, które do takiego porozumienia przystąpiły.

Wymagania Komisji Europejskiej:
• w razie udziału w programie pilotażowym, musi on objąć wszystkie oddziały firmy działające na terenie danego kraju,
• firma musi działać i płacić podatki na terenie kraju rejestracji przez co najmniej dwa lata, zanim będzie mogła przystąpić do programu,
• jeśli w czasie trwania programu firma rozwinie się na tyle, że przestanie spełniać warunki bycia firmą średnią, nie będzie to oznaczało konieczności rezygnacji z udziału w programie,
• zmiana właściciela, o ile nie oznacza przekroczenia definicji firmy małej czy średniej, nie oznacza konieczności rezygnacji z udziału w programie,
• zmiana kraju rejestracji i głównej siedziby w trakcie trwania programu oznaczać będzie zakończenie uczestnictwa w programie, chyba że nowy kraj siedziby także zdecydował się na prowadzenie programu; jednak wtedy obowiązywać będą zasady naliczania podstawy podatku zgodne z przepisami nowego kraju siedziby,
• zasady kraju siedziby stosować się będą także do wszystkich transakcji zawieranych w ramach grupy firm czy też pomiędzy firmą a jej spółkami podległymi.

Krzysztof Tomaszewski


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA