REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiej będzie obliczyć podatek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Komisja Europejska chce ułatwić życie drobnym przedsiębiorcom prowadzącym działalność w kilku krajach UE. Mogliby oni wyliczać podstawę opodatkowania według zasad obowiązujących w państwie, w którym zarejestrowana jest firma-matka. W opinii Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan (PKPP Lewiatan) przedstawione przez władze unijne rozwiązanie powinno zachęcić polskie małe i średnie przedsiębiorstwa do podejmowania działalności na terenie innych krajów.
Zaproponowane zmiany mają charakter pilotażowy – obowiązywałoby przez maksimum 5 lat. Dzięki temu firmy uniknęłyby wydatków na dostosowanie się do 25 różnych systemów podatkowych. Łatwiej też mogłyby rozliczać straty. Państwa członkowskie, jak i przedsiębiorstwa, mogłyby korzystać z nowych rozwiązań dobrowolnie. Aby propozycja została przyjęta, potrzebna jest teraz zgoda wszystkich 25 krajów UE.

Nowy projekt Komisji zakłada ponadto wzajemne uznawanie systemów podatkowych przez kraje członkowskie i zwiększoną współpracę służb skarbowych. Ma to ułatwić działanie firm na jednolitym rynku europejskim.
Propozycja Komisji Europejskiej oparta jest na zasadzie dobrowolnego wzajemnego uznawania przepisów podatkowych przez poszczególne kraje członkowskie UE – wynika z informacji Gazety Prawnej uzyskanych z PKPP Lewiatan. Zgodnie z założeniami projektu, przychody grupy firm działających w kilku krajach UE wyliczane będą w oparciu o zasady obowiązujące w tym kraju, w którym ma siedzibę firma-matka lub w którym mieści się główna siedziba. Firma podejmująca działalność na terenie innych krajów UE będzie mogła więc stosować zasady wyliczania podstawy opodatkowania obowiązujące w tym kraju, w którym prowadzi do tej pory działalność, a więc takie, które są jej najlepiej znane. Co istotne, projekt Komisji nie przewiduje harmonizacji tych reguł, a tylko ich wzajemne uznawanie przez kraje UE. Jednocześnie wysokość płaconego podatku będzie zgodna z obowiązującą w poszczególnych krajach, w których prowadzona jest działalność.

Firmy, które będą miały możliwość skorzystania z programu pilotażowego, to małe i średnie przedsiębiorstwa w rozumieniu definicji przyjętej w dokumencie Komisji 2003/361/EC. Należą do tej grupy mikroprzedsiębiorstwa (zatrudniające mniej niż 10 osób, których obrót jest mniejszy niż 2 miliony euro), małe przedsiębiorstwa (zatrudnienie do 50 osób i obrót do 10 milionów euro) oraz firmy średnie (zatrudnienie do 250 osób i obrót mniejszy niż 50 milionów euro). Państwa członkowskie, które będą zainteresowane przystąpieniem do projektu, będą mogły zawrzeć osobne porozumienie – dwu- lub wielostronne – które będzie stanowić czasowe uzupełnienie obowiązujących umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Firmy będą mogły skorzystać z ułatwień w wyliczeniach podstawy opodatkowania tylko wtedy, jeśli firma-matka i oddziały prowadzą działalność na terenie krajów, które do takiego porozumienia przystąpiły.

Wymagania Komisji Europejskiej:
• w razie udziału w programie pilotażowym, musi on objąć wszystkie oddziały firmy działające na terenie danego kraju,
• firma musi działać i płacić podatki na terenie kraju rejestracji przez co najmniej dwa lata, zanim będzie mogła przystąpić do programu,
• jeśli w czasie trwania programu firma rozwinie się na tyle, że przestanie spełniać warunki bycia firmą średnią, nie będzie to oznaczało konieczności rezygnacji z udziału w programie,
• zmiana właściciela, o ile nie oznacza przekroczenia definicji firmy małej czy średniej, nie oznacza konieczności rezygnacji z udziału w programie,
• zmiana kraju rejestracji i głównej siedziby w trakcie trwania programu oznaczać będzie zakończenie uczestnictwa w programie, chyba że nowy kraj siedziby także zdecydował się na prowadzenie programu; jednak wtedy obowiązywać będą zasady naliczania podstawy podatku zgodne z przepisami nowego kraju siedziby,
• zasady kraju siedziby stosować się będą także do wszystkich transakcji zawieranych w ramach grupy firm czy też pomiędzy firmą a jej spółkami podległymi.

Krzysztof Tomaszewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA