REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiej będzie obliczyć podatek

REKLAMA

Komisja Europejska chce ułatwić życie drobnym przedsiębiorcom prowadzącym działalność w kilku krajach UE. Mogliby oni wyliczać podstawę opodatkowania według zasad obowiązujących w państwie, w którym zarejestrowana jest firma-matka. W opinii Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan (PKPP Lewiatan) przedstawione przez władze unijne rozwiązanie powinno zachęcić polskie małe i średnie przedsiębiorstwa do podejmowania działalności na terenie innych krajów.
Zaproponowane zmiany mają charakter pilotażowy – obowiązywałoby przez maksimum 5 lat. Dzięki temu firmy uniknęłyby wydatków na dostosowanie się do 25 różnych systemów podatkowych. Łatwiej też mogłyby rozliczać straty. Państwa członkowskie, jak i przedsiębiorstwa, mogłyby korzystać z nowych rozwiązań dobrowolnie. Aby propozycja została przyjęta, potrzebna jest teraz zgoda wszystkich 25 krajów UE.

Nowy projekt Komisji zakłada ponadto wzajemne uznawanie systemów podatkowych przez kraje członkowskie i zwiększoną współpracę służb skarbowych. Ma to ułatwić działanie firm na jednolitym rynku europejskim.
Propozycja Komisji Europejskiej oparta jest na zasadzie dobrowolnego wzajemnego uznawania przepisów podatkowych przez poszczególne kraje członkowskie UE – wynika z informacji Gazety Prawnej uzyskanych z PKPP Lewiatan. Zgodnie z założeniami projektu, przychody grupy firm działających w kilku krajach UE wyliczane będą w oparciu o zasady obowiązujące w tym kraju, w którym ma siedzibę firma-matka lub w którym mieści się główna siedziba. Firma podejmująca działalność na terenie innych krajów UE będzie mogła więc stosować zasady wyliczania podstawy opodatkowania obowiązujące w tym kraju, w którym prowadzi do tej pory działalność, a więc takie, które są jej najlepiej znane. Co istotne, projekt Komisji nie przewiduje harmonizacji tych reguł, a tylko ich wzajemne uznawanie przez kraje UE. Jednocześnie wysokość płaconego podatku będzie zgodna z obowiązującą w poszczególnych krajach, w których prowadzona jest działalność.

Firmy, które będą miały możliwość skorzystania z programu pilotażowego, to małe i średnie przedsiębiorstwa w rozumieniu definicji przyjętej w dokumencie Komisji 2003/361/EC. Należą do tej grupy mikroprzedsiębiorstwa (zatrudniające mniej niż 10 osób, których obrót jest mniejszy niż 2 miliony euro), małe przedsiębiorstwa (zatrudnienie do 50 osób i obrót do 10 milionów euro) oraz firmy średnie (zatrudnienie do 250 osób i obrót mniejszy niż 50 milionów euro). Państwa członkowskie, które będą zainteresowane przystąpieniem do projektu, będą mogły zawrzeć osobne porozumienie – dwu- lub wielostronne – które będzie stanowić czasowe uzupełnienie obowiązujących umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Firmy będą mogły skorzystać z ułatwień w wyliczeniach podstawy opodatkowania tylko wtedy, jeśli firma-matka i oddziały prowadzą działalność na terenie krajów, które do takiego porozumienia przystąpiły.

Wymagania Komisji Europejskiej:
• w razie udziału w programie pilotażowym, musi on objąć wszystkie oddziały firmy działające na terenie danego kraju,
• firma musi działać i płacić podatki na terenie kraju rejestracji przez co najmniej dwa lata, zanim będzie mogła przystąpić do programu,
• jeśli w czasie trwania programu firma rozwinie się na tyle, że przestanie spełniać warunki bycia firmą średnią, nie będzie to oznaczało konieczności rezygnacji z udziału w programie,
• zmiana właściciela, o ile nie oznacza przekroczenia definicji firmy małej czy średniej, nie oznacza konieczności rezygnacji z udziału w programie,
• zmiana kraju rejestracji i głównej siedziby w trakcie trwania programu oznaczać będzie zakończenie uczestnictwa w programie, chyba że nowy kraj siedziby także zdecydował się na prowadzenie programu; jednak wtedy obowiązywać będą zasady naliczania podstawy podatku zgodne z przepisami nowego kraju siedziby,
• zasady kraju siedziby stosować się będą także do wszystkich transakcji zawieranych w ramach grupy firm czy też pomiędzy firmą a jej spółkami podległymi.

Krzysztof Tomaszewski


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA