REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szansa na szybszy zwrot VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przyszłe zmiany w VAT mają zlikwidować niezgodności z prawem unijnym. Powinny również doprowadzić do skrócenia terminów zwrotu podatku. Intencją ustawodawcy w momencie wprowadzania przepisu ograniczającego prawo do odliczenia w przypadku importu usług z tzw. rajów podatkowych była chęć wyeliminowania przypadków uchylania się od opodatkowania. Przy czym uchylanie, jeżeli występuje, to jedynie w podatku dochodowym.

Kontrowersyjny przepis

– Do ustawy o VAT wprowadzono zatem przepis o charakterze sankcyjnym, którego celem było wyeliminowanie nadużyć na gruncie podatków dochodowych. Przepis ten jest całkowicie sprzeczny z VI dyrektywą – wyjaśnił Roman Namysłowski, menedżer w zespole VAT firmy Ernst & Young, który współpracował z Ministerstwem Finansów przy przygotowywaniu zmian w przepisach podatkowych.
Jak podkreślił, do niedawna MF powoływało się na art. 17(6) dyrektywy, który zezwala na kontynuowanie wyłączeń z prawa do odliczenia, o ile obowiązywały one przed przystąpieniem kraju do UE. Wyłączenie to jednak powinno dotyczyć konkretnej grupy towarów lub usług (tak orzekł ETS w wyroku C-434/03). Nie jest to również tzw. środek specjalny, czyli odstępstwo od ogólnych zasad, którego celem powinno być uproszczenie procedury naliczania podatku lub zapobieżenia uchylania się lub unikania opodatkowania. Przepis ten po pierwsze nie eliminuje żadnych nadużyć – przynajmniej na gruncie VAT. Po drugie narusza traktatową zasadę proporcjonalności, gdyż odbiera prawo do odliczenia wszystkim podatnikom, niezależnie od tego, czy do nadużyć doszło czy też nie. W końcu Polska nie uzyskała zgody Rady UE na jego stosowanie.

Kompromisowe rozwiązanie

– Najprostszym rozwiązaniem, zapewniającym pełną zgodność z prawem wspólnotowym, byłoby wykreślenie tego przepisu. W trakcie prac grupy ekspertów przy Ministerstwie Finansów uzgodniono kompromisowe rozwiązanie polegające na ograniczeniu stosowania tego wyłączenia jedynie do przypadków, w których władze skarbowe skutecznie zakwestionowały wysokość zobowiązania podatkowego z tytułu podatku dochodowego w związku z nabyciem usług od podmiotu z raju podatkowego – podkreślił Roman Namysłowski. Dopiero wydanie decyzji przez organ I lub II instancji, jeżeli decyzja ta stała się ostateczna, oznaczałoby utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego i konieczność dokonania odpowiedniej korekty podatku.

Prawo do odliczenia

Podobne wątpliwości i argumenty o sprzeczności z dyrektywą dotyczą przepisu, który uzależnia prawo do odliczenia od możliwości zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych. Przepis ten miał uniemożliwić odliczenie, gdy jedyną intencją podatnika był prywatny użytek nabytego towaru. Efekt ten jednak możemy uzyskać albo poprzez konieczność związku dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1) jako warunku odliczenia, albo poprzez mechanizm opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów np. podatnikowi czy też na rzecz jego pracowników.
– Tymczasem, mam nadzieję, że wbrew intencjom ustawodawcy, przepis dotyczy również przypadków, w których odliczenie nigdy nie powinno być ograniczone, np. wydatki na reklamę niepubliczną czy zaniechane inwestycje. Stąd też w propozycjach grupy ekspertów znalazł się wniosek o wykreślenie tego przepisu – poinformował Roman Namysłowski.

Zwrot nadwyżki podatku

Jedna z najważniejszych postulowanych zmian dotyczy zasad zwrotu nadwyżki podatku naliczonego.
– Zgodnie z projektowanymi przepisami, standardowym terminem zwrotu ma być 60 dni od złożenia deklaracji (a nie jak obecnie 180 dni). Zliberalizowane zostaną też zasady udzielania przyśpieszonego zwrotu (w 25 dni). Skrócenie terminów zwrotu podatku będzie miało bardzo pozytywny wpływ na płynność finansową podatników – wyjaśnił Jerzy Martini, doradca podatkowy Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe.
Jak podkreślił, ważnym elementem proponowanego pakietu zmian są przepisy upraszczające rozliczenia VAT. Szczególnie istotne dotyczą likwidacji obowiązku korekt deklaracji VAT-7 w przypadku spóźnionego odliczenia VAT z faktur oraz późniejszego zebrania dokumentacji potwierdzającej wywóz towarów przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.
– Obecnie podatnicy mają prawo do odliczenia VAT z faktury zasadniczo w okresie rozliczeniowym jej otrzymania lub okresie następnym. W przypadku późniejszego odliczenia VAT z faktury konieczna jest korekta deklaracji. Propozycje zakładają, że odliczenie VAT w takim przypadku możliwe byłoby również na bieżąco w deklaracji dotyczącej późniejszego okresu rozliczeniowego – stwierdził Jerzy Martini.
Jeśli chodzi o rozliczenia z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, projekt zakłada brak obowiązku dokonywania korekty deklaracji w przypadku zbyt późnego zebrania dokumentacji potwierdzającej wywóz towarów do innego państwa członkowskiego.
– Sprzedaż według stawki 0 proc. uwzględniana byłaby na bieżąco w rozliczeniu za okres, w którym podatnik zgromadził odpowiednią dokumentację potwierdzającą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów – wyjaśnił Jerzy Martini.

Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA