REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od unijnej pomocy należy się podatek

REKLAMA

Podmioty realizujące projekty w ramach programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL często nie wiedzą, czy otrzymana przez nie dotacja stanowi podstawę opodatkowania VAT i czy podatek jest tzw. kosztem kwalifikowanym, który powinien podlegać refundacji.
Program EQUAL ma na celu testowanie i popieranie nowych sposobów zwalczania dyskryminacji i nierówności na rynku pracy. Dotyczy zarówno osób zatrudnionych, jak i poszukujących pracy. Obejmuje również działania na rzecz społecznej i zawodowej integracji osób ubiegających się o azyl. Finansowany jest głównie z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Groźny VAT

Zgodnie z art. 29 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z tego mogłoby wynikać, że dotacja stanowi podstawę opodatkowania VAT, skoro jej otrzymanie ma związek z ceną świadczonych usług lub dostarczanych towarów. W przypadki instytucji realizującej projekt w ramach EQUAL, dotacja nie ma jednak wpływu na cenę usług, powinna być jedynie zwrotem poniesionych kosztów.
Marina Koj ze spółki Procesy Inwestycyjne, która administruje programem związanym z promocją elastycznych stanowisk pracy i ochroną kapitału intelektualnego mówi, że z powodu niejasnych przepisów partnerzy realizujący projekty mają kłopoty.
– Urzędy skarbowe wydają różne interpretacje. Wystąpiliśmy do naszego urzędu skarbowego o interpretację, ale jeszcze nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Jeżeli okaże się, że VAT nie zostanie uznany za koszt kwalifikowany, to będziemy musieli dopłacić do programu. Tymczasem zakłada on, że wydatki poniesione na jego realizację powinny być refundowane – mówi Marina Koj.
Jolanta Ostrowska zajmująca się realizacją Programu dla Zawidawia przyznaje, że od samego początku program EQUAL był pełen niewiadomych. – Stąpamy po niepewnym gruncie. Wątpliwości są znakiem firmowym EQUAL. Nas szczęście nasz projekt jest merytorycznie prosty, więc nas problemy z VAT nie dotyczą – mówi.
Nie wszyscy mają jednak tyle szczęścia. Z interpelacją w tej sprawie wystąpiła do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (Instytucja Zarządzająca EQUAL) poseł Grażyna Ciemniak z SLD. Resort dostrzega problem. Twierdzi, że zgodnie z wytycznymi podmioty realizujące program zgłaszają się do właściwego dla danego partnera urzędu skarbowego z prośbą o wydanie decyzji o stosowaniu VAT w określonym przypadku. Sęk w tym, że różne urzędy skarbowe wydają odmienne interpretacje.

Europejskie wymogi

Zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej projekty w ramach EQUAL realizowane są przez tzw. Partnerstwa na Rzecz Rozwoju, a nie przez pojedyncze podmioty. Partnerzy wybierają spośród siebie administratora, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu. To na jego konto wpływają pieniądze. Administrator przekazuje je partnerom w formie zaliczek lub jako refundację poniesionych kosztów. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego uważa, że rozliczenie finansowe operacji gospodarczych mających miejsce między administratorem projektu a partnerami nie są odpłatną dostawą towarów lub usług, a więc nie podlegają VAT. Zdaniem Małgorzaty Lublińskiej, naczelnika wydziału EQUAL w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, różne interpretacje urzędów skarbowych są wynikiem braku jednolitego stanowiska resortu finansów.

Odpowiedź na interpelację

W odpowiedzi na interpelację Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zapewniło, że zwracało się już wielokrotnie do Ministerstwa Finansów o zajęcie wiążącego stanowiska w sprawie. Ponieważ wystąpienia te nie przyniosły spodziewanego skutku, resort zaproponował pani poseł współpracę w zainteresowaniu Ministerstwa Finansów znaczeniem interpretacji, o jaką wnioskowała Instytucja Zarządzająca EQUAL.
– To nie do pomyślenia, że rząd stara się eliminować bariery w dostępie do środków unijnych, tymczasem uzgodnienie spójnej interpretacji rodzi tyle problemów. Zwróciłam się do ministra finansów w tej sprawie podczas debaty sejmowej. Jeżeli nie uzyskam odpowiedzi na piśmie, wystąpię z interpelacją – mówi poseł Grażyna Ciemniak.
Na początku tygodnia do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotarło kolejne pismo z Ministerstwa Finansów, które według Małgorzaty Lublińskiej niewiele zmienia.
– Ministerstwo Finansów w dalszym ciągu twierdzi, że nie jest możliwe wydanie jednolitej interpretacji. Problem nie został rozwiązany – mówi naczelnik wydziału EQUAL w MRR.

POSTULUJEMY
Wydanie przez Ministerstwo Finansów jednoznacznej interpretacji przepisów o VAT, która pozwoli podmiotom realizującym projekty w ramach EQUAL właściwe kwalifikowanie VAT.
marcin.musial@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA