REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unia kwestionuje ulgi dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zwolnienia z podatku od nieruchomości stosowane przez gminy mogą być niezgodne z przepisami UE. Polska w ten sposób narusza zasadę swobodnego przepływu pracowników. Samorządy powinny rozważyć zmianę uchwał sprzecznych z wymogami unijnymi.

Komisja Europejska zakwestionowała warunki udzielania zwolnień w podatku od nieruchomości przez gminy i zarzuciła Polsce naruszenie zasady swobodnego przepływu pracowników. Chodzi o uchwały gmin, w których znalazły się warunki, które musi spełnić przedsiębiorca, aby otrzymać pomoc publiczną w postaci zwolnienia z podatku od nieruchomości. Warunki takie znajdują się w uchwałach wielu gmin w Polsce. Mają one na celu przede wszystkim zmniejszenie bezrobocia w danej gminie, ale także przyciągnięcie nowych inwestycji. Prawo stosowania zwolnień daje gminom ustawa o podatkach i opłatach lokalnych.

Niezgodne przepisy


Komisja Europejska w rozporządzeniu w tej sprawie uznała, że niezgodne z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską są trzy rodzaje przepisów. Pierwszy określa, że udzielanie pomocy na zatrudnienie zostanie udzielone przedsiębiorcy pod warunkiem utworzenia nowych miejsc pracy wyłącznie dla osób zamieszkałych (zameldowanych) na stałe na terenie danej gminy. Drugi stanowi, że przedsiębiorca 75 proc. nowych miejsc pracy powierzy pracownikom zamieszkałym na terenie gminy. Trzeci warunek mówi, że firma może zatrudnić na nowo utworzonych miejscach pracy osoby bezrobotne zarejestrowane w miejskim lub wojewódzkim urzędzie pracy. Zdaniem Komisji, uzależnienie przyznania zwolnienia w podatku od spełnienia choćby jednego z powyższych warunków narusza zasadę swobodnego przepływu pracowników na terenie całej Unii Europejskiej (art. 39 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską). Stanowisko takie przedstawił również Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji w odpowiedzi na pytanie prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie dotyczące pomocy publicznej.

REKLAMA

REKLAMA


- Z dotychczasowych postępowań prowadzonych przez Komisję Europejską w stosunku do gminnych programów pomocowych wynika, że zamieszczane w uchwałach gmin ograniczenia udzielania pomocy w związku z zatrudnieniem osób zameldowanych w danej gminie, Komisja traktuje jako postanowienia niezgodne ze wspólnotowymi zasadami swobodnego przepływu pracowników - czytamy w stanowisku UOKiK.


- Jeśli żaden organ, czyli Regionalna Izba Obrachunkowa lub Wojewódzki Sąd Administracyjny, nie zakwestionował uchwały gminy, to ta uchwała obowiązuje w brzmieniu określonym przez radę gminy - powiedział Gazecie Prawnej dr Mariusz Popławski, adiunkt w Katedrze Prawa Podatkowego Uniwersytetu w Białymstoku. Taka sytuacja rodzi jednak konsekwencje dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej pomocy.


Konsekwencje dla firm

REKLAMA


- W sytuacji gdy przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia w podatku na podstawie warunków określonych w uchwale gminy, po jakimś czasie może być skontrolowany przez instytucję unijną. Organ ten może uznać, że pomoc gminy jest niezgodna z przepisami Unii Europejskiej. W konsekwencji przedsiębiorca musi zwrócić tę pomoc wraz z odsetkami. Ponadto może wysunąć roszczenie cywilnoprawne do gminy o to, że wprowadziła uchwałę, która jest niezgodna z przepisami unijnymi - tłumaczył nam ekspert. Stwierdził również, że zmiana uchwały nie jest jednak prostym wyjściem z tej sytuacji. Do końca 2006 roku przedsiębiorcy chcący skorzystać ze zwolnienia w podatku musieli złożyć wnioski o jej przyznanie w przyszłych latach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Pojawia się zatem pytanie, czy zmiana uchwały nie spowoduje naruszenia praw nabytych podatników - zastanawia się Mariusz Popławski.


Zdaniem ekspertów rozporządzenie Komisji Europejskiej oznacza, że polskie gminy powinny rozważyć zmiany swoich uchwał. Nie jest to jednak jedyne wyjście.


Możliwe sankcje


Jakie sankcje może zastosować Unia wobec Polski i jakie procedury stosowała przy innych niezgodnościach prawa polskiego i wspólnotowego?


- Sankcje, które można nałożyć na kraje członkowskie Unii Europejskiej, zależą od rodzaju sprawy. Najłagodniejszym środkiem jest wezwanie do zniwelowania różnic w kwestionowanych przepisach oraz ich dostosowanie do prawa wspólnotowego. Jeśli kraj członkowski nie zgadza się ze stanowiskiem Komisji, może odmówić dostosowania przepisów. Wtedy Komisja może skierować sprawę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, aby ją rozstrzygnęła - powiedział Gazecie Prawnej dr Jarosław Pietras, były wiceminister finansów, a obecnie adiunkt w Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego.


Zmieniać czy nie


Mirosław Barszcz, ekspert podatkowy z Instytutu Sobieskiego, zwraca z kolei uwagę, że w przypadku niezgodności przepisów krajowych z prawem unijnym stosowana jest odpowiedzialność odszkodowawcza wobec podatników, którzy utracili dochody w wyniku błędnych przepisów.


- Jeśli podatnicy tracą wskutek niewłaściwej implementacji przepisów, mają prawo domagać się odszkodowania od państwa - stwierdził Mirosław Barszcz. Co zatem gminy powinny zrobić?


- Jeśli podzielimy pogląd Komisji dotyczący spornych przepisów odnoszących się do zwolnień w podatku od nieruchomości, to gminy będą musiały dokonać korekt swoich uchwał, tak aby nie dyskryminowały pracowników - dodał Jarosław Pietras.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA