REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowe stosowanie prawa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Komisja Europejska złożyła wniosek w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego (KOM(2006) 868).

Komisja uznała, że ułatwienia w prowadzeniu handlu, będące zasadniczym elementem polityki handlowej rozszerzonej Unii Europejskiej w zdobywaniu nowych rynków, spowodowały pojawienie się międzynarodowej przestępczości gospodarczej i finansowej, która przynosi szkodę finansowym interesom Wspólnot Europejskich.

Jak podano w uzasadnieniu, wśród nadużyć finansowych i innych nielegalnych działań szkodzących finansowym interesom Wspólnoty, działania sprzeczne z przepisami prawa celnego i rolnego stały się, ze względu na wysokość środków finansowych, głównym obszarem działalności organizacji przestępczych. Cło przywozowe, dopłaty rolne oraz VAT od produktów importowanych pobierane przez państwa członkowskie na etapie dopełniania formalności celnych generują prawie jedną czwartą wpływów do budżetu wspólnotowego. W związku z tym dużym „polem działania” dla grup przestępczych jest unikanie kontroli i zapłaty należnych opłat lub też bezpodstawne korzystanie z obniżek lub zawieszenia opłat.

REKLAMA

REKLAMA


Po stronie wydatków UE przedmiotem zainteresowania organizacji przestępczych jest wspólnotowy budżet obejmujący zwroty cła za produkty rolne i produkty przetworzone, w odniesieniu do których administracje celne prowadzą kontrole celne związane z eksportem i wywozem poza wspólnotowy obszar celny. Ponadto przestępcy starają się obchodzić przepisy antydumpingowe. Nawet jeżeli takie wykroczenia nie mają bezpośredniego wpływu na budżet wspólnotowy, mogą mieć szkodliwe konsekwencje dla gospodarki, rynku pracy i zdrowia konsumentów, a zatem przynosić szkody pośrednie.

Aby móc lepiej zwalczać wykroczenia w tym zakresie i uzupełnić środki „zapobiegawcze” związane z lepszą organizacją kontroli celnych, Wspólnota Europejska przyjęła rozporządzenie Rady (WE) z 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego.


Rozporządzenie stanowi podstawę prawną dla wniosków o pomoc przekazywanych między organami w celu zwalczania nieprawidłowości i nadużyć finansowych związanych z wyżej wymienionymi przepisami wspólnotowymi, które mają finansowy wpływ na budżet Wspólnot lub też wpływ na wspólnotową politykę handlową. W ramach tego instrumentu prawnego stworzono również specjalną bazę danych pod nazwą System Informacji Celnej (SIC), którą uruchomiono 24 marca 2003 r. System umożliwia zainteresowanym organom administracyjnym ostrzeganie europejskich partnerów o zagrożeniach dotyczących nielegalnych operacji, dzięki przekazywaniu danych wykorzystywanych do celów obserwacji, analizy, dyskretnego nadzoru lub specjalnych kontroli.


Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia zmian

REKLAMA


Komisja uznała, że wobec rozszerzania się granic UE, podmioty zajmujące się zwalczaniem nadużyć finansowych mają nowe potrzeby, do których realizacji niezbędne są nowe podstawy prawne. Ponadto, w chwili przyjmowania rozporządzenia (WE) nr 515/97 w Traktacie nie było odrębnego artykułu poświęconego wspólnotowej współpracy celnej. Ogólny obowiązek współpracy nałożony na państwa członkowskie w art. 5 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, a także koordynacja działań państw członkowskich z tytułu ochrony interesów finansowych również nie dawały Wspólnocie uprawnień do podejmowania środków, także w zakresie wspólnotowej współpracy celnej. Wniosek zmieniający dotyczący rozporządzenia wprowadza takie regulacje poprzez ustanowienie podstawy prawnej dla identyfikującej bazy danych rejestru celnego (FIDE) na poziomie wspólnotowym oraz dla projektów prowadzonych zgodnie z potrzebami wyrażanymi przez państwa członkowskie i Komisję Europejską, z myślą o wzmacnianiu współpracy między organami administracyjnymi uprawnionymi do nadzorowania prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przewidywane zmiany


- Ujednolicenie definicji przepisów prawa celnego z definicją zawartą w Konwencji Neapolitańskiej II.

- Definicja przepisów prawa celnego określona w rozporządzeniu (WE) nr 515/97 zostanie zrównana z definicją ustaloną na podstawie art. K 3 Traktatu o Unii Europejskiej dotyczącego wzajemnej pomocy i współpracy między organami administracji celnej (tzw. Konwencja Neapolitańska II), tak aby wzmocnić spójność między instrumentami wspólnotowymi a instrumentami wynikającymi z Tytułu VI Traktatu o UE w odniesieniu do ścigania operacji sprzecznych ze wspólnotowymi przepisami prawa celnego.

- Przepisy celne będzie się stosować do przywozu i wywozu towarów z obszaru celnego Wspólnoty, nawet jeżeli są one zwolnione z cła lub objęte zerową stawką celną.

- Organy celne będą mieć możliwość wymiany informacji pozwalającej na szybkie sprawdzenie w innym państwie członkowskim, przy zastosowaniu numeru identyfikacji podatkowej VAT, czy przedsiębiorstwo z siedzibą w tym państwie członkowskim rzeczywiście istnieje lub czy nadal prowadzi działalność.

- Ponadto organy celne, które są także odpowiedzialne za dopełnianie formalności i/lub pobieranie VAT i/lub akcyzy w ramach wypełniania formalności celnych, uzyskają możliwość zapobieżenia i wykrycia, poprzez skuteczną współpracę celną, fikcyjnego eksportu wysoko opodatkowanych produktów do krajów trzecich.

- Obecny instrument wymiany informacji w poszczególnych przypadkach zostanie uzupełniony o instrument automatycznej i/lub usystematyzowanej wymiany informacji niewymagającej uprzedniego wniosku kierowanego do docelowego państwa członkowskiego.

- Powstanie europejski zbiór danych. Celem tego zbioru będzie gromadzenie do celów analizy danych używanych zazwyczaj w handlu międzynarodowym, tak aby przed bezpośrednimi kontrolami towarów móc wykryć działania mogące naruszać przepisy prawa celnego i rolnego. W ramach tego zbioru Komisja będzie uprawniona do całkowitego lub częściowego transferu zawartości baz danych (za przyzwoleniem podmiotów mających prawa do tych informacji, nieodpłatnie lub odpłatnie, w poszanowaniu przepisów dotyczących praw własności intelektualnej). Europejski zbiór danych ma być udostępniany oficerom łącznikowym państw członkowskich przypisanym do stałej jednostki koordynacyjnej, a także właściwym organom.

- Przewiduje się także uproszczenie procedur odnośnie informacji udzielanych państwom trzecim.

- Utworzenie identyfikującej bazy danych rejestru celnego, aby zoptymalizować skuteczność mechanizmów współpracy; za właściwe uznano wyposażenie władz administracyjnych państw członkowskich w bazę umożliwiającą lepsze ustalanie adresatów wniosków o pomoc administracyjną. Taki jest cel bazy FIDE, która zawiera numery referencyjne zakończonych lub prowadzonych dochodzeń, rozpoczętych w poszczególnych państwach członkowskich.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ksiegowosc.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod [zgłoszenie: ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF]

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA