REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Środek trwały używany sezonowo należy amortyzować tylko w sezonie

REKLAMA

Środki trwałe, wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sezonowo podlegają amortyzacji według specjalnych regulacji. Odpisy z tytułu utraty wartości mogą być dokonywane jedynie w okresie, kiedy dany składnik majątku jest używany, a więc tylko w sezonie.


Dla niektórych branż wakacje to czas wzmożonej lub wręcz jedynej aktywności gospodarczej. Działalność przystani żeglarskich, wypożyczalni motorówek i innego sprzętu pływającego jest przecież uzależniona w głównej mierze od warunków atmosferycznych. Fakt wykorzystywania środków trwałych, używanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jedynie w tym okresie, skutkuje odmiennym traktowaniem w świetle przepisów podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Przez działalność sezonową rozumie się działalność gospodarczą, której wyniki uzależnione są od warunków atmosferycznych czy też innych, odznaczających się określoną regularnością, związanych z prawami przyrody (wyrok NSA z dnia 20 marca 1996 r., sygn. akt SA/Wr 1546/95).


Odpisy amortyzacyjne tylko w sezonie


W przypadku środków trwałych używanych sezonowo odpisów amortyzacyjnych dokonuje się jedynie w okresie ich wykorzystywania. Warto w tym miejscu podkreślić, iż wysokość miesięcznego odpisu  ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez:

- liczbę miesięcy w sezonie albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przez 12 miesięcy w roku,

przy czym wybór jednego z powyższych sposobów ustalania miesięcznego odpisu amortyzacyjnego należy do podatnika.

Warto podkreślić, iż bez względu na sposób obliczenia wysokości miesięcznego odpisu dla sezonowego środka trwałego podatnik powinien zaliczyć te odpisy do  kosztów uzyskania przychodów jedynie w okresie używania składnika majątku, na co wskazał także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja z 23.11.2007 r., sygn. ITPB1/415-175/07/PS).


Kwota odpisów dokonywanych sezonowo może być równa rocznej amortyzacji


Fakt, iż przepisy podatkowe dopuszczają amortyzację środków trwałych wykorzystywanych sezonowo, jedynie w okresie ich używania, nie skutkuje bynajmniej tym, że roczna kwota odpisów będzie niższa, niż w przypadku, w którym składnik majątku podlegałby odpisom amortyzacyjnym przez cały rok. Wartość ta może być równa kwocie odpisów rocznych, „przysługujących" danemu środkowi trwałemu, bez względu na okres jego wykorzystywania w roku.

 


Przykład:
 Sezon żeglarski trwa 5 miesięcy (od maja do września). Ustalając wartość odpisów amortyzacyjnych dla jachtu żaglowego, czarterowanego w ramach działalności gospodarczej, pierwszym sposobem, to znaczy przez podzielenie kwoty odpisów amortyzacyjnych właściwej dla całego roku (1 200 zł) przez liczbę miesięcy w sezonie (5) armator otrzymuje wartość odpisu amortyzacyjnego, przysługującą na jeden miesiąc w sezonie:

1 200 zł : 5 = 240 zł.

Jest to kwota, którą można zaliczyć przez 5 kolejnych miesięcy, stanowiących okres wykorzystania jachtu (5 x 240 zł = 1 200 zł). Oznacza to, że po zsumowaniu kwot odliczanych na przełomie całego sezonu, podatnik uzyskuje pełną wartość amortyzacji dla całego roku podatkowego.


Pozostałe zasady bez zmian


Na zakończenie warto dodać, że przedstawiona powyżej zasada dotyczy tylko i wyłącznie ustalania wartości odpisów amortyzacyjnych dla środków trwałych używanych w ramach działalności wykonywanej sezonowo. Pozostałe przepisy regulujące możliwość rozliczania w czasie wydatku poniesionego na nabycie danego składnika majątku, jak np. w zakresie ustalania wartości początkowej środka trwałego są takie same jak w przypadku zwykłych środków trwałych.

 

Elżbieta Węcławik, Dominik Mędrzycki

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA