REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaca się stosować amortyzację jednorazową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. firmy rozpoczynające działalność gospodarczą oraz tzw. mali podatnicy mogą korzystać z amortyzacji jednorazowej. Pozwala ona na zaliczenie do kosztów niektórych wydatków inwestycyjnych w całości - często z pominięciem wieloletniego amortyzowania. Przed wykorzystaniem amortyzacji jednorazowej warto jednak obliczyć, czy jest ona opłacalna.

Amortyzacja jednorazowa zastąpiła ulgę polegającą na możliwości jednorazowej amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych do kwoty 30% ich wartości początkowej.

Zasady korzystania z amortyzacji jednorazowej od 1 stycznia 2007 r.

Są trzy najważniejsze kryteria, od których zależy prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych:

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Na potrzeby ustalania prawa do jednorazowej amortyzacji przepisy definiują zarówno pojęcie „osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą”, jak i pojęcie „mały podatnik”.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Na potrzeby ustalania prawa do jednorazowej amortyzacji przepisy definiują zarówno pojęcie „osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą”, jak i pojęcie „mały podatnik”.

Amortyzacja jednorazowa w dochodowej spółce

Możliwość zaliczenia wydatków na maszynę lub komputer bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu jest zazwyczaj korzystna dla przedsiębiorcy. Zależne jest to jednak od osiągania przez spółkę dochodów podlegających opodatkowaniu.

Przykład

Spółka z o.o. rozpoczęła działalność w 2007 r. Kupiła maszynę wartą 150 000 zł. Jej amortyzacja, według zasad ogólnych, powinna trwać pięć lat (stawka 20%). Podatnik płaci podatki dochodowe według stawki 19%.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Amortyzacja jednorazowa w spółce niedochodowej

Podejmując decyzję o wydatkach inwestycyjnych i obliczając ich opłacalność, należy pamiętać, że nie zawsze amortyzacja jednorazowa pozwoli obniżyć koszty inwestycji. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy przedsiębiorca płaci podatki, które można obniżyć poprzez inwestycje. W przypadku programu inwestycyjnego czymś normalnym jest generowanie przez spółkę strat - nawet przez kilka lat.

Straty z lat ubiegłych pozwalają na obniżenie wysokości podatków, w przypadku gdy spółka zaczęła (po zakończeniu inwestycji) na nowo przynosić dochody. Nie można jednak tego zrobić w jednym roku podatkowym.

UWAGA!

Dochód uzyskany w najbliższych, kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych można obniżyć o wysokość straty poniesionej przez spółkę w roku podatkowym. Z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Oznacza to, że po odzyskaniu przez spółkę przeprowadzającą program inwestycyjny zdolności do osiągania zysków potrzeba co najmniej dwóch lat na wykorzystanie strat z lat ubiegłych do obniżenia wysokości podatków.

Przykład

Spółka z o.o. rozpoczęła działalność w 2007 r. Kupiła maszynę wartą 150 000 zł. Jej amortyzacja według zasad ogólnych powinna trwać pięć lat (stawka 20%). Podatnik płaci podatki dochodowe według stawki 19%. Według biznesplanu spółka zakończy 2007 r. stratą wynoszącą 200 000 zł. Strata podobnej wartości powstanie na koniec 2008 r. Spółka zacznie przynosić dochody dopiero od 2009 r.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Symulacje tego typu są potrzebne np. przy obliczaniu zdolności kredytowej spółki. Bank, udzielając spółce kredytu, może przyznać jej niższą zdolność kredytową tylko dlatego, że wysokie odpisy amortyzacyjne powiększyły poziom strat. Bank, oceniając przyszłą sytuację spółki, może ostrożnie założyć, że nie wykorzysta ona straty z lat ubiegłych do zmniejszenia podatków płaconych w przyszłości.

Takie założenie może zostać przyjęte dlatego, że jest na to pięć lat. Bank ma prawo założyć, że osiągnięcie rentowności przez spółkę przeprowadzającą program inwestycyjny się opóźni. Jeżeli nastąpi to po pięciu latach od rozpoczęcia inwestycji, przepadną związane z tym korzyści podatkowe. W takiej sytuacji amortyzacja miesięczna jest korzystniejsza, ponieważ ma mniejszy wpływ na poziom strat spółki wykazywanych na potrzeby rozliczania podatku dochodowego.

Częściowa amortyzacja jednorazowa

Środek trwały nie musi być amortyzowany jednorazowo w całości. Przykładowo środek trwały o wartości 150 000 zł może zostać zamortyzowany jednorazowo do kwoty np. 50 000 zł. Pozostałe 100 000 zł będzie amortyzowane według zasad ogólnych.

Przepisy nakazują jedynie, aby dokonać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Od następnego roku podatkowego podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych od niezamortyzowanej w ten sposób wartości początkowej. Oczywiście suma odpisów amortyzacyjnych, w tym tych dokonanych w pierwszym roku podatkowym oraz niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, nie może przekroczyć wartości początkowej tych środków trwałych. Zasady te można wykorzystać, jeżeli z planu wydatków spółki przeprowadzającej program inwestycyjny wynika, że w następnych latach skala wydatków tego typu będzie zwiększana. Wraz z tym rośnie zazwyczaj ryzyko ponoszenia strat.

Przykład

Spółka z o.o. rozpoczęła działalność w 2007 r. Kupiła maszynę wartą 150 000 zł. Jej amortyzacja według ogólnych zasad powinna trwać pięć lat (stawka 20%). Podatnik płaci podatki dochodowe według stawki 19%. Według biznesplanu spółka zakończy 2007 r. zyskiem 60 000 zł. Natomiast w okresie 2008-2011 r. spółka będzie przynosić straty. W 2007 r. wartość amortyzacji jednorazowej wyniosła 60 000 zł. Dzięki temu spółka za 2007 r. nie osiągnęła podlegającego podatkowi zysku ani trudnych do odliczenia w przyszłości strat. Od 2008 r. spółka amortyzowała maszynę metodą liniową, redukując wpływ amortyzacji maszyny do poziomu strat spółki.

Tomasz Król

ekspert w zakresie finansów, współpracownik redakcji

l art. 4a pkt 10, art. 16k ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA