REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaca się stosować amortyzację jednorazową

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. firmy rozpoczynające działalność gospodarczą oraz tzw. mali podatnicy mogą korzystać z amortyzacji jednorazowej. Pozwala ona na zaliczenie do kosztów niektórych wydatków inwestycyjnych w całości - często z pominięciem wieloletniego amortyzowania. Przed wykorzystaniem amortyzacji jednorazowej warto jednak obliczyć, czy jest ona opłacalna.

Amortyzacja jednorazowa zastąpiła ulgę polegającą na możliwości jednorazowej amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych do kwoty 30% ich wartości początkowej.

Zasady korzystania z amortyzacji jednorazowej od 1 stycznia 2007 r.

Są trzy najważniejsze kryteria, od których zależy prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych:

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Na potrzeby ustalania prawa do jednorazowej amortyzacji przepisy definiują zarówno pojęcie „osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą”, jak i pojęcie „mały podatnik”.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Na potrzeby ustalania prawa do jednorazowej amortyzacji przepisy definiują zarówno pojęcie „osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą”, jak i pojęcie „mały podatnik”.

Amortyzacja jednorazowa w dochodowej spółce

Możliwość zaliczenia wydatków na maszynę lub komputer bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu jest zazwyczaj korzystna dla przedsiębiorcy. Zależne jest to jednak od osiągania przez spółkę dochodów podlegających opodatkowaniu.

Przykład

Spółka z o.o. rozpoczęła działalność w 2007 r. Kupiła maszynę wartą 150 000 zł. Jej amortyzacja, według zasad ogólnych, powinna trwać pięć lat (stawka 20%). Podatnik płaci podatki dochodowe według stawki 19%.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Amortyzacja jednorazowa w spółce niedochodowej

Podejmując decyzję o wydatkach inwestycyjnych i obliczając ich opłacalność, należy pamiętać, że nie zawsze amortyzacja jednorazowa pozwoli obniżyć koszty inwestycji. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy przedsiębiorca płaci podatki, które można obniżyć poprzez inwestycje. W przypadku programu inwestycyjnego czymś normalnym jest generowanie przez spółkę strat - nawet przez kilka lat.

Straty z lat ubiegłych pozwalają na obniżenie wysokości podatków, w przypadku gdy spółka zaczęła (po zakończeniu inwestycji) na nowo przynosić dochody. Nie można jednak tego zrobić w jednym roku podatkowym.

UWAGA!

Dochód uzyskany w najbliższych, kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych można obniżyć o wysokość straty poniesionej przez spółkę w roku podatkowym. Z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Oznacza to, że po odzyskaniu przez spółkę przeprowadzającą program inwestycyjny zdolności do osiągania zysków potrzeba co najmniej dwóch lat na wykorzystanie strat z lat ubiegłych do obniżenia wysokości podatków.

Przykład

Spółka z o.o. rozpoczęła działalność w 2007 r. Kupiła maszynę wartą 150 000 zł. Jej amortyzacja według zasad ogólnych powinna trwać pięć lat (stawka 20%). Podatnik płaci podatki dochodowe według stawki 19%. Według biznesplanu spółka zakończy 2007 r. stratą wynoszącą 200 000 zł. Strata podobnej wartości powstanie na koniec 2008 r. Spółka zacznie przynosić dochody dopiero od 2009 r.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Symulacje tego typu są potrzebne np. przy obliczaniu zdolności kredytowej spółki. Bank, udzielając spółce kredytu, może przyznać jej niższą zdolność kredytową tylko dlatego, że wysokie odpisy amortyzacyjne powiększyły poziom strat. Bank, oceniając przyszłą sytuację spółki, może ostrożnie założyć, że nie wykorzysta ona straty z lat ubiegłych do zmniejszenia podatków płaconych w przyszłości.

Takie założenie może zostać przyjęte dlatego, że jest na to pięć lat. Bank ma prawo założyć, że osiągnięcie rentowności przez spółkę przeprowadzającą program inwestycyjny się opóźni. Jeżeli nastąpi to po pięciu latach od rozpoczęcia inwestycji, przepadną związane z tym korzyści podatkowe. W takiej sytuacji amortyzacja miesięczna jest korzystniejsza, ponieważ ma mniejszy wpływ na poziom strat spółki wykazywanych na potrzeby rozliczania podatku dochodowego.

Częściowa amortyzacja jednorazowa

Środek trwały nie musi być amortyzowany jednorazowo w całości. Przykładowo środek trwały o wartości 150 000 zł może zostać zamortyzowany jednorazowo do kwoty np. 50 000 zł. Pozostałe 100 000 zł będzie amortyzowane według zasad ogólnych.

Przepisy nakazują jedynie, aby dokonać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Od następnego roku podatkowego podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych od niezamortyzowanej w ten sposób wartości początkowej. Oczywiście suma odpisów amortyzacyjnych, w tym tych dokonanych w pierwszym roku podatkowym oraz niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, nie może przekroczyć wartości początkowej tych środków trwałych. Zasady te można wykorzystać, jeżeli z planu wydatków spółki przeprowadzającej program inwestycyjny wynika, że w następnych latach skala wydatków tego typu będzie zwiększana. Wraz z tym rośnie zazwyczaj ryzyko ponoszenia strat.

Przykład

Spółka z o.o. rozpoczęła działalność w 2007 r. Kupiła maszynę wartą 150 000 zł. Jej amortyzacja według ogólnych zasad powinna trwać pięć lat (stawka 20%). Podatnik płaci podatki dochodowe według stawki 19%. Według biznesplanu spółka zakończy 2007 r. zyskiem 60 000 zł. Natomiast w okresie 2008-2011 r. spółka będzie przynosić straty. W 2007 r. wartość amortyzacji jednorazowej wyniosła 60 000 zł. Dzięki temu spółka za 2007 r. nie osiągnęła podlegającego podatkowi zysku ani trudnych do odliczenia w przyszłości strat. Od 2008 r. spółka amortyzowała maszynę metodą liniową, redukując wpływ amortyzacji maszyny do poziomu strat spółki.

Tomasz Król

ekspert w zakresie finansów, współpracownik redakcji

l art. 4a pkt 10, art. 16k ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA