REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki podwyższenia wartości jednorazowo zamortyzowanego środka trwałego

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Jak postąpić w przypadku podwyższenia wartości środka trwałego (samochodu ciężarowego), do którego zastosowano w styczniu 2007 r. amortyzację jednorazową? Wartość środka została podwyższona o 21 500 zł netto (w maju 2007 r. zamontowano do niego wydmuch). Czy można zastosować również amortyzację jednorazową?

rada

 

Przepisy nie regulują sposobu dokonywania odpisów amortyzacyjnych od ulepszonego środka trwałego zamortyzowanego jednorazowo w granicach limitu 50 000 euro. Należy zatem uznać, że po ulepszeniu zwiększającym wartość początkową środka trwałego możliwe jest dokonanie odpisów amortyzacyjnych w ramach jednorazowej amortyzacji od tak ustalonej wartości początkowej. Warunkiem jest jednak, aby w wyniku podwyższenia wartości nie został przekroczony wskazany limit.

uzasadnienie

Jednorazowa amortyzacja środków trwałych do wysokości limitu 50 000 euro jest nową metodą amortyzacji. Od 1 stycznia 2007 r. mogą ją stosować podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej (z wyjątkami określonymi w przepisach) i tzw. mali podatnicy. Przypomnijmy, że małym podatnikiem jest firma, która osiągnęła przychód ze sprzedaży (liczony wraz z podatkiem VAT) w wysokości nieprzekraczającej w poprzednim roku podatkowym równowartości 800 000 euro.

Jednorazowej amortyzacji podlegają składniki majątku zaliczone do grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych. W ten sposób można amortyzować zarówno nowe, jak i używane środki trwałe. Potwierdził to m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krasnym Stawie w interpretacji z 21 lutego 2007 r. (nr PD/415-1/07).

Wskazany w ustawie limit wyrażony w euro należy przeliczać na złote (w zaokrągleniu do 1000 zł) według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok, w którym środki trwałe zostały ujęte w ewidencji. Na 2007 r. limit 50 000 euro wynosi 199 000 zł.

WAŻNE!

Na 2007 r. limit 50 000 euro wynosi 199 000 zł.

Należy podkreślić, że w limicie tym nie uwzględnia się jednorazowych odpisów od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3500 zł.

Z pytania wynika, że skorzystali Państwo z możliwości zamortyzowania jednorazowo środka trwałego w postaci samochodu ciężarowego. Następnie w maju 2007 r. do samochodu tego został zamontowany wydmuch o wartości 21 500 zł. W rezultacie tych czynności niewątpliwie wzrosła wartość użytkowa tego samochodu w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania. Ponieważ wydatek na ten cel przekroczył 3500 zł, należy uznać, że mamy do czynienia z ulepszeniem środka trwałego, o którym jest mowa w art. 22g ust. 17 updof. Na jego podstawie bowiem, w sytuacji gdy:

środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z obowiązującymi przepisami, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł. Środki trwałe uważa się natomiast za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Trzeba podkreślić, że przepisy nie regulują zasad dokonywania odpisów amortyzacyjnych od ulepszonych środków trwałych, zamortyzowanych jednorazowo do wysokości limitu 50 000 euro. Należy zatem uznać, że w tym samym roku podatkowym jest możliwe dokonywanie odpisów amortyzacyjnych w ramach jednorazowej amortyzacji po dokonaniu ulepszenia zwiększającego wartość początkową środka trwałego, jeśli nie zostanie przekroczony wskazany w przepisach limit.

Niestety, nie podali Państwo wysokości jednorazowego odpisu, który został dokonany w styczniu w odniesieniu do tego środka trwałego. Jeśli więc limit ten nie został dotychczas przekroczony, to w sytuacji opisanej w pytaniu dokonanie jednorazowej amortyzacji będzie możliwe (oczywiście tylko do wysokości limitu). Gdyby odpis mieścił się w limicie tylko częściowo, to w następnych latach podatkowych mogą Państwo dokonywać dalszych odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego metodą liniową bądź metodą degresywną.

PRZYKŁAD

Pan Jan Kowalski, spełniający kryteria uznania go za małego podatnika, kupił w kwietniu 2007 r. samochód ciężarowy i w tym samym miesiącu wprowadził go do ewidencji środków trwałych. Cena nabycia tego samochodu wyniosła 195 000 zł. Pan Kowalski podjął decyzję o jednorazowej amortyzacji. Ponieważ wartość początkowa samochodu ustalona w cenie nabycia nie przekroczyła limitu 50 000 euro (w 2007 r. - 199 000 zł), pan Kowalski dokonał w kwietniu 2007 r. jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w wysokości 100% wartości początkowej (czyli 195 000 zł).

W czerwcu 2007 r. pan Kowalski nabył i zamontował do tego samochodu dodatkowe wyposażenie, którego łączna wartość wyniosła 10 000 zł. Ponieważ w wyniku tej czynności wzrosła wartość użytkowa samochodu w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania, a wydatki przekroczyły 3500 zł, podatnik uznał, że miało miejsce ulepszenie środka trwałego. W związku z tym podwyższył wartość początkową samochodu o wartość ulepszenia, i zamortyzuje go w następujący sposób:

1) w czerwcu 2007 r. - dokonał jednorazowego odpisu w wysokości 4000 zł (czyli do wyczerpania limitu jednorazowej amortyzacji przysługującej mu w 2007 r.),

2) w następnych latach podatkowych pozostałą kwotę w wysokości 6000 zł zamortyzuje według wybranej przez siebie metody (liniowej bądź degresywnej).

l art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 17, art. 22k ust. 7-9 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA