REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto i kiedy może dokonać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu 2006 r. kupiliśmy używany samochód ciężarowy. Amortyzację rozpoczęliśmy w marcu 2007 r. Spółka jest małym podatnikiem. Czy w związku z tym może skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego według nowych przepisów?

 

rada

 

Jeżeli zakupiony samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych po 1 stycznia 2007 r., wówczas podatnik może skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego według nowych zasad. W przeciwnym wypadku amortyzacji należy dokonywać według przepisów obowiązujących do końca 2006 r.

uzasadnienie

Według ustawy o rachunkowości rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania. Jeżeli środek trwały został kupiony w grudniu, a przyjęto go do używania w marcu, to do tego czasu powinien być wykazany w księgach na koncie „Środki trwałe w budowie”. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia wartości początkowej środka trwałego na ustalony okres amortyzacji. Uproszczone sposoby amortyzacji ustawa przewiduje jedynie dla środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości. Przyjęło się, że wartość ta wynosi 3500 zł. Powinno to jednak wynikać z polityki rachunkowości danej jednostki. Jeśli wartość środka trwałego przekracza kwotę uznaną przez spółkę za niską, powinno się, dla celów rachunkowości, dokonywać odpisów amortyzacyjnych rozłożonych w czasie.

Jednorazowy odpis amortyzacyjny, o którym mowa w pytaniu, wynika z przepisów podatkowych. Występuje tu zatem rozbieżność między prawem bilansowym a podatkowym, co wpływa na pozycję podatku odroczonego. W związku z istniejącymi różnicami powinno się prowadzić odpowiednią ewidencję, która umożliwiłaby właściwe ustalenie wyniku finansowego oraz podatkowego.

Przepisy dotyczące jednorazowej amortyzacji odnoszą się do wybranej grupy podmiotów. Z możliwości dokonania jednorazowego odpisu mogą skorzystać mali przedsiębiorcy oraz podatnicy rozpoczynający działalność.

Podatnicy, którzy rozpoczynają działalność, z jednorazowego odpisu mogą skorzystać tylko w roku rozpoczęcia działalności.

Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grup 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych.

Kto jest małym podatnikiem?

Małym podatnikiem jest firma, której przychód ze sprzedaży, wraz z kwotą należnego VAT, nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym 800 000 euro. Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu NBP ogłaszanego na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. W 2007 r. jest to kwota 3 180 000 zł.

Uwaga!

Jednorazowa amortyzacja nie dotyczy samochodów osobowych.

Łączna wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w roku podatkowym nie może przekroczyć równowartości 50 000 euro. W 2007 r. jest to kwota 199 000 zł, przeliczona według średniego kursu NBP ogłaszanego na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Uwaga!

Przy ustalaniu limitu jednorazowego odpisu amortyzacyjnego nie uwzględnia się zakupionych środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 3500 zł.

Trzeba też pamiętać o tym, że możliwość skorzystania z jednorazowej amortyzacji stanowi pomoc de minimis.

Jednorazowy odpis można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji.

Uwaga!

Jednorazowa amortyzacja dotyczy zarówno nowych, jak i używanych środków trwałych.

Nowe zasady jednorazowej amortyzacji odnoszą się do środków trwałych po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji po 1 stycznia 2007 r. Jeżeli spółka zakupiła samochód ciężarowy w grudniu 2006 r., ale w ewidencji środków trwałych znalazł się on dopiero w 2007 r., nie ma przeszkód do zastosowania nowych przepisów w zakresie amortyzacji jednorazowej. Jeśli natomiast środek trwały wprowadzony został do ewidencji w grudniu 2006 r., to mimo iż pierwszy odpis amortyzacyjny nastąpił w marcu 2007 r., amortyzacja dokonywana jest według przepisów obowiązujących do końca 2006 r.

Przykład

Spółka będąca małym podatnikiem zakupiła w grudniu samochód ciężarowy o wartości 130 000 zł. Został on zarejestrowany w styczniu i w tym samym miesiącu był oddany do używania (wprowadzony do ewidencji środków trwałych). W kwietniu zakupiono kolejny samochód ciężarowy o wartości 100 000 zł, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w maju.

Ewidencja księgowa

1. Grudzień - zakup samochodu ciężarowego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 130 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 130 000

2. Styczeń - wprowadzenie środka trwałego do ewidencji:

Wn „Środki trwałe” 130 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 130 000

3. Amortyzacja w miesiącu wprowadzenia do ewidencji:

a) ustalenie miesięcznego odpisu amortyzacyjnego według przepisów rachunkowych

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wn „Amortyzacja” 2 167

Ma „Umorzenie” 2 167

b) ewidencja pozabilansowa - dla celów podatkowych

Wn „Amortyzacja podatkowa” 130 000

4. Kwiecień - zakup samochodu ciężarowego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 100 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 100 000

5. Maj - wprowadzenie środka trwałego do ewidencji:

Wn „Środki trwałe” 100 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 100 000

6. Ustalenie amortyzacji:

a) ustalenie wysokości odpisów umorzeniowych według ustawy o rachunkowości

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wn „Amortyzacja” 1 667

Ma „Umorzenie 1 667

b) łączna wartość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych według przepisów podatkowych - 199 000 zł.

Dotychczasowe, jednorazowe odpisy - 130 000 zł.

199 000 zł - 130 000 zł = 69 000 zł - wartość, jaką spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych w wyniku jednorazowej amortyzacji samochodu ciężarowego wprowadzonego do ewidencji w maju.

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Amortyzacja podatkowa” 69 000

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

l art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 16k ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA