REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto i kiedy może dokonać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych

Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu 2006 r. kupiliśmy używany samochód ciężarowy. Amortyzację rozpoczęliśmy w marcu 2007 r. Spółka jest małym podatnikiem. Czy w związku z tym może skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego według nowych przepisów?

 

rada

 

Jeżeli zakupiony samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych po 1 stycznia 2007 r., wówczas podatnik może skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego według nowych zasad. W przeciwnym wypadku amortyzacji należy dokonywać według przepisów obowiązujących do końca 2006 r.

uzasadnienie

Według ustawy o rachunkowości rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania. Jeżeli środek trwały został kupiony w grudniu, a przyjęto go do używania w marcu, to do tego czasu powinien być wykazany w księgach na koncie „Środki trwałe w budowie”. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia wartości początkowej środka trwałego na ustalony okres amortyzacji. Uproszczone sposoby amortyzacji ustawa przewiduje jedynie dla środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości. Przyjęło się, że wartość ta wynosi 3500 zł. Powinno to jednak wynikać z polityki rachunkowości danej jednostki. Jeśli wartość środka trwałego przekracza kwotę uznaną przez spółkę za niską, powinno się, dla celów rachunkowości, dokonywać odpisów amortyzacyjnych rozłożonych w czasie.

Jednorazowy odpis amortyzacyjny, o którym mowa w pytaniu, wynika z przepisów podatkowych. Występuje tu zatem rozbieżność między prawem bilansowym a podatkowym, co wpływa na pozycję podatku odroczonego. W związku z istniejącymi różnicami powinno się prowadzić odpowiednią ewidencję, która umożliwiłaby właściwe ustalenie wyniku finansowego oraz podatkowego.

Przepisy dotyczące jednorazowej amortyzacji odnoszą się do wybranej grupy podmiotów. Z możliwości dokonania jednorazowego odpisu mogą skorzystać mali przedsiębiorcy oraz podatnicy rozpoczynający działalność.

Podatnicy, którzy rozpoczynają działalność, z jednorazowego odpisu mogą skorzystać tylko w roku rozpoczęcia działalności.

Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grup 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych.

Kto jest małym podatnikiem?

Małym podatnikiem jest firma, której przychód ze sprzedaży, wraz z kwotą należnego VAT, nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym 800 000 euro. Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu NBP ogłaszanego na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. W 2007 r. jest to kwota 3 180 000 zł.

Uwaga!

Jednorazowa amortyzacja nie dotyczy samochodów osobowych.

Łączna wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w roku podatkowym nie może przekroczyć równowartości 50 000 euro. W 2007 r. jest to kwota 199 000 zł, przeliczona według średniego kursu NBP ogłaszanego na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Uwaga!

Przy ustalaniu limitu jednorazowego odpisu amortyzacyjnego nie uwzględnia się zakupionych środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 3500 zł.

Trzeba też pamiętać o tym, że możliwość skorzystania z jednorazowej amortyzacji stanowi pomoc de minimis.

Jednorazowy odpis można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji.

Uwaga!

Jednorazowa amortyzacja dotyczy zarówno nowych, jak i używanych środków trwałych.

Nowe zasady jednorazowej amortyzacji odnoszą się do środków trwałych po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji po 1 stycznia 2007 r. Jeżeli spółka zakupiła samochód ciężarowy w grudniu 2006 r., ale w ewidencji środków trwałych znalazł się on dopiero w 2007 r., nie ma przeszkód do zastosowania nowych przepisów w zakresie amortyzacji jednorazowej. Jeśli natomiast środek trwały wprowadzony został do ewidencji w grudniu 2006 r., to mimo iż pierwszy odpis amortyzacyjny nastąpił w marcu 2007 r., amortyzacja dokonywana jest według przepisów obowiązujących do końca 2006 r.

Przykład

Spółka będąca małym podatnikiem zakupiła w grudniu samochód ciężarowy o wartości 130 000 zł. Został on zarejestrowany w styczniu i w tym samym miesiącu był oddany do używania (wprowadzony do ewidencji środków trwałych). W kwietniu zakupiono kolejny samochód ciężarowy o wartości 100 000 zł, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w maju.

Ewidencja księgowa

1. Grudzień - zakup samochodu ciężarowego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 130 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 130 000

2. Styczeń - wprowadzenie środka trwałego do ewidencji:

Wn „Środki trwałe” 130 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 130 000

3. Amortyzacja w miesiącu wprowadzenia do ewidencji:

a) ustalenie miesięcznego odpisu amortyzacyjnego według przepisów rachunkowych

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wn „Amortyzacja” 2 167

Ma „Umorzenie” 2 167

b) ewidencja pozabilansowa - dla celów podatkowych

Wn „Amortyzacja podatkowa” 130 000

4. Kwiecień - zakup samochodu ciężarowego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 100 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 100 000

5. Maj - wprowadzenie środka trwałego do ewidencji:

Wn „Środki trwałe” 100 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 100 000

6. Ustalenie amortyzacji:

a) ustalenie wysokości odpisów umorzeniowych według ustawy o rachunkowości

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wn „Amortyzacja” 1 667

Ma „Umorzenie 1 667

b) łączna wartość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych według przepisów podatkowych - 199 000 zł.

Dotychczasowe, jednorazowe odpisy - 130 000 zł.

199 000 zł - 130 000 zł = 69 000 zł - wartość, jaką spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych w wyniku jednorazowej amortyzacji samochodu ciężarowego wprowadzonego do ewidencji w maju.

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Amortyzacja podatkowa” 69 000

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

l art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 16k ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

REKLAMA

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA