REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto i kiedy może dokonać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu 2006 r. kupiliśmy używany samochód ciężarowy. Amortyzację rozpoczęliśmy w marcu 2007 r. Spółka jest małym podatnikiem. Czy w związku z tym może skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego według nowych przepisów?

 

rada

 

Jeżeli zakupiony samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych po 1 stycznia 2007 r., wówczas podatnik może skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego według nowych zasad. W przeciwnym wypadku amortyzacji należy dokonywać według przepisów obowiązujących do końca 2006 r.

uzasadnienie

Według ustawy o rachunkowości rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania. Jeżeli środek trwały został kupiony w grudniu, a przyjęto go do używania w marcu, to do tego czasu powinien być wykazany w księgach na koncie „Środki trwałe w budowie”. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia wartości początkowej środka trwałego na ustalony okres amortyzacji. Uproszczone sposoby amortyzacji ustawa przewiduje jedynie dla środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości. Przyjęło się, że wartość ta wynosi 3500 zł. Powinno to jednak wynikać z polityki rachunkowości danej jednostki. Jeśli wartość środka trwałego przekracza kwotę uznaną przez spółkę za niską, powinno się, dla celów rachunkowości, dokonywać odpisów amortyzacyjnych rozłożonych w czasie.

Jednorazowy odpis amortyzacyjny, o którym mowa w pytaniu, wynika z przepisów podatkowych. Występuje tu zatem rozbieżność między prawem bilansowym a podatkowym, co wpływa na pozycję podatku odroczonego. W związku z istniejącymi różnicami powinno się prowadzić odpowiednią ewidencję, która umożliwiłaby właściwe ustalenie wyniku finansowego oraz podatkowego.

Przepisy dotyczące jednorazowej amortyzacji odnoszą się do wybranej grupy podmiotów. Z możliwości dokonania jednorazowego odpisu mogą skorzystać mali przedsiębiorcy oraz podatnicy rozpoczynający działalność.

Podatnicy, którzy rozpoczynają działalność, z jednorazowego odpisu mogą skorzystać tylko w roku rozpoczęcia działalności.

Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grup 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych.

Kto jest małym podatnikiem?

Małym podatnikiem jest firma, której przychód ze sprzedaży, wraz z kwotą należnego VAT, nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym 800 000 euro. Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu NBP ogłaszanego na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. W 2007 r. jest to kwota 3 180 000 zł.

Uwaga!

Jednorazowa amortyzacja nie dotyczy samochodów osobowych.

Łączna wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w roku podatkowym nie może przekroczyć równowartości 50 000 euro. W 2007 r. jest to kwota 199 000 zł, przeliczona według średniego kursu NBP ogłaszanego na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Uwaga!

Przy ustalaniu limitu jednorazowego odpisu amortyzacyjnego nie uwzględnia się zakupionych środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 3500 zł.

Trzeba też pamiętać o tym, że możliwość skorzystania z jednorazowej amortyzacji stanowi pomoc de minimis.

Jednorazowy odpis można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji.

Uwaga!

Jednorazowa amortyzacja dotyczy zarówno nowych, jak i używanych środków trwałych.

Nowe zasady jednorazowej amortyzacji odnoszą się do środków trwałych po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji po 1 stycznia 2007 r. Jeżeli spółka zakupiła samochód ciężarowy w grudniu 2006 r., ale w ewidencji środków trwałych znalazł się on dopiero w 2007 r., nie ma przeszkód do zastosowania nowych przepisów w zakresie amortyzacji jednorazowej. Jeśli natomiast środek trwały wprowadzony został do ewidencji w grudniu 2006 r., to mimo iż pierwszy odpis amortyzacyjny nastąpił w marcu 2007 r., amortyzacja dokonywana jest według przepisów obowiązujących do końca 2006 r.

Przykład

Spółka będąca małym podatnikiem zakupiła w grudniu samochód ciężarowy o wartości 130 000 zł. Został on zarejestrowany w styczniu i w tym samym miesiącu był oddany do używania (wprowadzony do ewidencji środków trwałych). W kwietniu zakupiono kolejny samochód ciężarowy o wartości 100 000 zł, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w maju.

Ewidencja księgowa

1. Grudzień - zakup samochodu ciężarowego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 130 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 130 000

2. Styczeń - wprowadzenie środka trwałego do ewidencji:

Wn „Środki trwałe” 130 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 130 000

3. Amortyzacja w miesiącu wprowadzenia do ewidencji:

a) ustalenie miesięcznego odpisu amortyzacyjnego według przepisów rachunkowych

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wn „Amortyzacja” 2 167

Ma „Umorzenie” 2 167

b) ewidencja pozabilansowa - dla celów podatkowych

Wn „Amortyzacja podatkowa” 130 000

4. Kwiecień - zakup samochodu ciężarowego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 100 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 100 000

5. Maj - wprowadzenie środka trwałego do ewidencji:

Wn „Środki trwałe” 100 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 100 000

6. Ustalenie amortyzacji:

a) ustalenie wysokości odpisów umorzeniowych według ustawy o rachunkowości

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wn „Amortyzacja” 1 667

Ma „Umorzenie 1 667

b) łączna wartość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych według przepisów podatkowych - 199 000 zł.

Dotychczasowe, jednorazowe odpisy - 130 000 zł.

199 000 zł - 130 000 zł = 69 000 zł - wartość, jaką spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych w wyniku jednorazowej amortyzacji samochodu ciężarowego wprowadzonego do ewidencji w maju.

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Amortyzacja podatkowa” 69 000

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

l art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 16k ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA