REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakiej wartości amortyzować nabyte promocyjnie urządzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tworząc w hotelu nowy dział odnowy biologicznej (gabinety kosmetyczne, masażu), zakupiliśmy w jednej firmie wyposażenie o dużej wartości (ok. 70 000 zł netto). Przy kolejnym zakupie sprzętu wartości rynkowej 2013 zł (3 pozycje) otrzymaliśmy fakturę, na której każda pozycja zakupionego sprzętu widnieje w cenie 1 zł netto (łączna wartość 3 zł netto). Czy różnica pomiędzy wartością rynkową a ceną zakupu stanowi dla hotelu przychód podlegający opodatkowaniu? Jeżeli tak, jaką wartość przyjąć, dokonując jednorazowego odpisu amortyzacyjnego przedmiotowego sprzętu?

RADA

Opisana różnica nie jest dla Państwa przychodem, nie wystąpił tu bowiem przychód z tytułu otrzymania częściowo nieodpłatnie maszyn. Jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od każdej z maszyn należy dokonać od wartości 1 zł.

UZASADNIENIE

Do przychodów podatkowych zalicza się, z pewnymi wyjątkami, między innymi wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 2 updop). Wspomniane wyjątki dotyczą świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie (art. 12 ust. 1 pkt 2 updop). Nie mają zatem zastosowania do sytuacji Czytelnika.

W oficjalnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej 28 lutego 2006 r., nr PB3/GM-8213-12/06/144, Minister Finansów podkreślił, że:

(...) przepisy podatkowe określające wartość przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnie otrzymanych świadczeń nie przewidują sytuacji, gdy wskazane świadczenie jest z założenia bezpłatne dla wszystkich zainteresowanych podmiotów (...).

Co prawda, powołane pismo odnosi się do świadczeń nieodpłatnych, jednak przez analogię możemy się nim posiłkować przy odpowiedzi na zadane pytania.

Aby możliwe było zastosowanie przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 updop, działanie świadczeniodawcy powinno być zindywidualizowane, tzn. dotyczyć konkretnego odbiorcy, a w stosunku do innych nie być stosowane.

Organy podatkowe starają się kwalifikować jako świadczenie częściowo odpłatne każdą transakcję gospodarczą, w wyniku której jeden z podmiotów osiąga korzyść kosztem drugiego lub której skutkiem jest niezwiązane z kosztami przysporzenie majątku mające konkretny wymiar finansowy. W Państwa przypadku takie przysporzenie nie ma jednak miejsca z uwagi na to, że mamy tu do czynienia z działaniami promocyjnymi. Jak opisują Państwo w pytaniu, dokonaliście zakupów maszyn i urządzeń na znaczną kwotę, dlatego sprzedawca maszyn wynagrodził Państwa za dokonane zakupy, oferując maszyny po cenie odbiegającej od rynkowej. Jednak miało to ścisły związek z uprzednio dokonanymi zakupami. Podane ceny należy zatem uznać za rynkowe.

Reasumując, jeżeli Państwa dostawca stosuje opisaną w pytaniu promocję do wszystkich swoich kontrahentów, to nie wystąpi tu przychód z tytułu świadczeń częściowo nieodpłatnych.

Sposób ustalenia wartości początkowej środka trwałego będzie uzależniony od kwalifikacji przedmiotowej transakcji. Wartością początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych jest:

- przy odpłatnym nabyciu cena ich nabycia,

- przy nabyciu częściowo odpłatnym cena ich nabycia powiększona o wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b (art. 16g updop).

Przekładając powyższe uregulowania na Państwa sytuację, wartość początkowa może być ustalana na dwa sposoby, w zależności od klasyfikacji transakcji:

- jeżeli przyjmiemy, że wartość transakcji ma charakter rynkowy (z uwagi na zakupy o znacznej wartości), to wartość początkowa urządzenia wynosi 1 zł, bez ustalania dodatkowego przychodu, bądź

- jeżeli przyjmiemy, że wartość transakcji ma charakter odbiegający od rynkowej, należy ustalić wartość urządzenia w wysokości 2013 zł oraz wykazać dodatkowy przychód w wysokości 2010 zł.

Z uwagi na to, że w Państwa sytuacji mamy do czynienia z promocją spotykaną na rynku, wartość początkową urządzeń należy ustalić w pierwszy sposób.

- art. 12, 16g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA