REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakiej wartości amortyzować nabyte promocyjnie urządzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tworząc w hotelu nowy dział odnowy biologicznej (gabinety kosmetyczne, masażu), zakupiliśmy w jednej firmie wyposażenie o dużej wartości (ok. 70 000 zł netto). Przy kolejnym zakupie sprzętu wartości rynkowej 2013 zł (3 pozycje) otrzymaliśmy fakturę, na której każda pozycja zakupionego sprzętu widnieje w cenie 1 zł netto (łączna wartość 3 zł netto). Czy różnica pomiędzy wartością rynkową a ceną zakupu stanowi dla hotelu przychód podlegający opodatkowaniu? Jeżeli tak, jaką wartość przyjąć, dokonując jednorazowego odpisu amortyzacyjnego przedmiotowego sprzętu?

RADA

Opisana różnica nie jest dla Państwa przychodem, nie wystąpił tu bowiem przychód z tytułu otrzymania częściowo nieodpłatnie maszyn. Jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od każdej z maszyn należy dokonać od wartości 1 zł.

UZASADNIENIE

Do przychodów podatkowych zalicza się, z pewnymi wyjątkami, między innymi wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 2 updop). Wspomniane wyjątki dotyczą świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie (art. 12 ust. 1 pkt 2 updop). Nie mają zatem zastosowania do sytuacji Czytelnika.

W oficjalnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej 28 lutego 2006 r., nr PB3/GM-8213-12/06/144, Minister Finansów podkreślił, że:

(...) przepisy podatkowe określające wartość przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnie otrzymanych świadczeń nie przewidują sytuacji, gdy wskazane świadczenie jest z założenia bezpłatne dla wszystkich zainteresowanych podmiotów (...).

Co prawda, powołane pismo odnosi się do świadczeń nieodpłatnych, jednak przez analogię możemy się nim posiłkować przy odpowiedzi na zadane pytania.

Aby możliwe było zastosowanie przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 updop, działanie świadczeniodawcy powinno być zindywidualizowane, tzn. dotyczyć konkretnego odbiorcy, a w stosunku do innych nie być stosowane.

Organy podatkowe starają się kwalifikować jako świadczenie częściowo odpłatne każdą transakcję gospodarczą, w wyniku której jeden z podmiotów osiąga korzyść kosztem drugiego lub której skutkiem jest niezwiązane z kosztami przysporzenie majątku mające konkretny wymiar finansowy. W Państwa przypadku takie przysporzenie nie ma jednak miejsca z uwagi na to, że mamy tu do czynienia z działaniami promocyjnymi. Jak opisują Państwo w pytaniu, dokonaliście zakupów maszyn i urządzeń na znaczną kwotę, dlatego sprzedawca maszyn wynagrodził Państwa za dokonane zakupy, oferując maszyny po cenie odbiegającej od rynkowej. Jednak miało to ścisły związek z uprzednio dokonanymi zakupami. Podane ceny należy zatem uznać za rynkowe.

Reasumując, jeżeli Państwa dostawca stosuje opisaną w pytaniu promocję do wszystkich swoich kontrahentów, to nie wystąpi tu przychód z tytułu świadczeń częściowo nieodpłatnych.

Sposób ustalenia wartości początkowej środka trwałego będzie uzależniony od kwalifikacji przedmiotowej transakcji. Wartością początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych jest:

- przy odpłatnym nabyciu cena ich nabycia,

- przy nabyciu częściowo odpłatnym cena ich nabycia powiększona o wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b (art. 16g updop).

Przekładając powyższe uregulowania na Państwa sytuację, wartość początkowa może być ustalana na dwa sposoby, w zależności od klasyfikacji transakcji:

- jeżeli przyjmiemy, że wartość transakcji ma charakter rynkowy (z uwagi na zakupy o znacznej wartości), to wartość początkowa urządzenia wynosi 1 zł, bez ustalania dodatkowego przychodu, bądź

- jeżeli przyjmiemy, że wartość transakcji ma charakter odbiegający od rynkowej, należy ustalić wartość urządzenia w wysokości 2013 zł oraz wykazać dodatkowy przychód w wysokości 2010 zł.

Z uwagi na to, że w Państwa sytuacji mamy do czynienia z promocją spotykaną na rynku, wartość początkową urządzeń należy ustalić w pierwszy sposób.

- art. 12, 16g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SENT: zmiany od 2026 roku. Nowe grupy towarów objęte monitorowaniem

W dniu 17 marca 2026 r. (po 6 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw) wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 r., wprowadzające katalog nowych grup towarów (odzież i obuwie), których przewóz będzie monitorowany w systemie SENT. Ministerstwo Finansów informuje, że zgłaszanie przewozu odzieży i obuwia wymaga rejestracji firmy albo aktualizacji danych podmiotu gospodarczego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF?

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Kiedy trzeba wypełnić druk SD-Z2?

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

REKLAMA

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF? Ustawodawca przewidział katalog wyłączeń

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

REKLAMA