REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakiej wartości amortyzować nabyte promocyjnie urządzenia

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tworząc w hotelu nowy dział odnowy biologicznej (gabinety kosmetyczne, masażu), zakupiliśmy w jednej firmie wyposażenie o dużej wartości (ok. 70 000 zł netto). Przy kolejnym zakupie sprzętu wartości rynkowej 2013 zł (3 pozycje) otrzymaliśmy fakturę, na której każda pozycja zakupionego sprzętu widnieje w cenie 1 zł netto (łączna wartość 3 zł netto). Czy różnica pomiędzy wartością rynkową a ceną zakupu stanowi dla hotelu przychód podlegający opodatkowaniu? Jeżeli tak, jaką wartość przyjąć, dokonując jednorazowego odpisu amortyzacyjnego przedmiotowego sprzętu?

RADA

Opisana różnica nie jest dla Państwa przychodem, nie wystąpił tu bowiem przychód z tytułu otrzymania częściowo nieodpłatnie maszyn. Jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od każdej z maszyn należy dokonać od wartości 1 zł.

UZASADNIENIE

Do przychodów podatkowych zalicza się, z pewnymi wyjątkami, między innymi wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 2 updop). Wspomniane wyjątki dotyczą świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie (art. 12 ust. 1 pkt 2 updop). Nie mają zatem zastosowania do sytuacji Czytelnika.

W oficjalnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej 28 lutego 2006 r., nr PB3/GM-8213-12/06/144, Minister Finansów podkreślił, że:

(...) przepisy podatkowe określające wartość przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnie otrzymanych świadczeń nie przewidują sytuacji, gdy wskazane świadczenie jest z założenia bezpłatne dla wszystkich zainteresowanych podmiotów (...).

Co prawda, powołane pismo odnosi się do świadczeń nieodpłatnych, jednak przez analogię możemy się nim posiłkować przy odpowiedzi na zadane pytania.

Aby możliwe było zastosowanie przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 updop, działanie świadczeniodawcy powinno być zindywidualizowane, tzn. dotyczyć konkretnego odbiorcy, a w stosunku do innych nie być stosowane.

Organy podatkowe starają się kwalifikować jako świadczenie częściowo odpłatne każdą transakcję gospodarczą, w wyniku której jeden z podmiotów osiąga korzyść kosztem drugiego lub której skutkiem jest niezwiązane z kosztami przysporzenie majątku mające konkretny wymiar finansowy. W Państwa przypadku takie przysporzenie nie ma jednak miejsca z uwagi na to, że mamy tu do czynienia z działaniami promocyjnymi. Jak opisują Państwo w pytaniu, dokonaliście zakupów maszyn i urządzeń na znaczną kwotę, dlatego sprzedawca maszyn wynagrodził Państwa za dokonane zakupy, oferując maszyny po cenie odbiegającej od rynkowej. Jednak miało to ścisły związek z uprzednio dokonanymi zakupami. Podane ceny należy zatem uznać za rynkowe.

Reasumując, jeżeli Państwa dostawca stosuje opisaną w pytaniu promocję do wszystkich swoich kontrahentów, to nie wystąpi tu przychód z tytułu świadczeń częściowo nieodpłatnych.

Sposób ustalenia wartości początkowej środka trwałego będzie uzależniony od kwalifikacji przedmiotowej transakcji. Wartością początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych jest:

- przy odpłatnym nabyciu cena ich nabycia,

- przy nabyciu częściowo odpłatnym cena ich nabycia powiększona o wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b (art. 16g updop).

Przekładając powyższe uregulowania na Państwa sytuację, wartość początkowa może być ustalana na dwa sposoby, w zależności od klasyfikacji transakcji:

- jeżeli przyjmiemy, że wartość transakcji ma charakter rynkowy (z uwagi na zakupy o znacznej wartości), to wartość początkowa urządzenia wynosi 1 zł, bez ustalania dodatkowego przychodu, bądź

- jeżeli przyjmiemy, że wartość transakcji ma charakter odbiegający od rynkowej, należy ustalić wartość urządzenia w wysokości 2013 zł oraz wykazać dodatkowy przychód w wysokości 2010 zł.

Z uwagi na to, że w Państwa sytuacji mamy do czynienia z promocją spotykaną na rynku, wartość początkową urządzeń należy ustalić w pierwszy sposób.

- art. 12, 16g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA