REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakiej wartości amortyzować nabyte promocyjnie urządzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tworząc w hotelu nowy dział odnowy biologicznej (gabinety kosmetyczne, masażu), zakupiliśmy w jednej firmie wyposażenie o dużej wartości (ok. 70 000 zł netto). Przy kolejnym zakupie sprzętu wartości rynkowej 2013 zł (3 pozycje) otrzymaliśmy fakturę, na której każda pozycja zakupionego sprzętu widnieje w cenie 1 zł netto (łączna wartość 3 zł netto). Czy różnica pomiędzy wartością rynkową a ceną zakupu stanowi dla hotelu przychód podlegający opodatkowaniu? Jeżeli tak, jaką wartość przyjąć, dokonując jednorazowego odpisu amortyzacyjnego przedmiotowego sprzętu?

RADA

Opisana różnica nie jest dla Państwa przychodem, nie wystąpił tu bowiem przychód z tytułu otrzymania częściowo nieodpłatnie maszyn. Jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od każdej z maszyn należy dokonać od wartości 1 zł.

UZASADNIENIE

Do przychodów podatkowych zalicza się, z pewnymi wyjątkami, między innymi wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 2 updop). Wspomniane wyjątki dotyczą świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie (art. 12 ust. 1 pkt 2 updop). Nie mają zatem zastosowania do sytuacji Czytelnika.

W oficjalnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej 28 lutego 2006 r., nr PB3/GM-8213-12/06/144, Minister Finansów podkreślił, że:

(...) przepisy podatkowe określające wartość przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnie otrzymanych świadczeń nie przewidują sytuacji, gdy wskazane świadczenie jest z założenia bezpłatne dla wszystkich zainteresowanych podmiotów (...).

Co prawda, powołane pismo odnosi się do świadczeń nieodpłatnych, jednak przez analogię możemy się nim posiłkować przy odpowiedzi na zadane pytania.

Aby możliwe było zastosowanie przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 updop, działanie świadczeniodawcy powinno być zindywidualizowane, tzn. dotyczyć konkretnego odbiorcy, a w stosunku do innych nie być stosowane.

Organy podatkowe starają się kwalifikować jako świadczenie częściowo odpłatne każdą transakcję gospodarczą, w wyniku której jeden z podmiotów osiąga korzyść kosztem drugiego lub której skutkiem jest niezwiązane z kosztami przysporzenie majątku mające konkretny wymiar finansowy. W Państwa przypadku takie przysporzenie nie ma jednak miejsca z uwagi na to, że mamy tu do czynienia z działaniami promocyjnymi. Jak opisują Państwo w pytaniu, dokonaliście zakupów maszyn i urządzeń na znaczną kwotę, dlatego sprzedawca maszyn wynagrodził Państwa za dokonane zakupy, oferując maszyny po cenie odbiegającej od rynkowej. Jednak miało to ścisły związek z uprzednio dokonanymi zakupami. Podane ceny należy zatem uznać za rynkowe.

Reasumując, jeżeli Państwa dostawca stosuje opisaną w pytaniu promocję do wszystkich swoich kontrahentów, to nie wystąpi tu przychód z tytułu świadczeń częściowo nieodpłatnych.

Sposób ustalenia wartości początkowej środka trwałego będzie uzależniony od kwalifikacji przedmiotowej transakcji. Wartością początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych jest:

- przy odpłatnym nabyciu cena ich nabycia,

- przy nabyciu częściowo odpłatnym cena ich nabycia powiększona o wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b (art. 16g updop).

Przekładając powyższe uregulowania na Państwa sytuację, wartość początkowa może być ustalana na dwa sposoby, w zależności od klasyfikacji transakcji:

- jeżeli przyjmiemy, że wartość transakcji ma charakter rynkowy (z uwagi na zakupy o znacznej wartości), to wartość początkowa urządzenia wynosi 1 zł, bez ustalania dodatkowego przychodu, bądź

- jeżeli przyjmiemy, że wartość transakcji ma charakter odbiegający od rynkowej, należy ustalić wartość urządzenia w wysokości 2013 zł oraz wykazać dodatkowy przychód w wysokości 2010 zł.

Z uwagi na to, że w Państwa sytuacji mamy do czynienia z promocją spotykaną na rynku, wartość początkową urządzeń należy ustalić w pierwszy sposób.

- art. 12, 16g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA