REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont i modernizacja przed oddaniem środka trwałego do użytku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Michaluk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka kupiła budynek do prowadzenia działalności gospodarczej i przyjęła go do użytkowania, rozpoczynając jednocześnie naliczanie odpisów amortyzacyjnych. Czy naliczona amortyzacja jest kosztem uzyskania przychodu? Budynek będzie remontowany i modernizowany. Na razie spółka nie dokonuje żadnej sprzedaży, gdyż działalność handlową rozpocznie po zakończeniu remontu.

RADA

REKLAMA

Budynku nie należy oddawać do użytku, jeżeli spółka nie rozpoczęła jeszcze prowadzenia działalności. Oznacza to, że spółka nie powinna też dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

UZASADNIENIE

W pytaniu Czytelnik zamiennie używa pojęć „remont” i „modernizacja”. Jest to nieporozumienie, ponieważ nie są to pojęcia tożsame.

Remont to przywrócenie stanu pierwotnego środka trwałego poprzez wymianę elementów zużytych lub ich naprawę. W wyniku remontu nie wzrasta wartość użytkowa środka trwałego, lecz jedynie zostaje przywrócona wartość pierwotna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Modernizacja to jeden ze sposobów ulepszenia środka trwałego, polegający na jego unowocześnieniu i powodujący wzrost wartości początkowej tego środka.

Amortyzacji podlegają między innymi budynki stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania. Podstawową kwestią wymagającą wyjaśnienia jest to, czy prawidłowo przyjęto budynek na stan środków trwałych po zakupie oraz czy w momencie tego wprowadzenia budynek był kompletny i zdatny do użytkowania.

Remont i modernizacja środka trwałego przed oddaniem do użytku

Jeżeli środek trwały był kompletny i zdatny do użytkowania, to dla ustalenia jego wartości początkowej oraz momentu rozpoczęcia amortyzacji nie ma znaczenia, że w przyszłości będzie on remontowany czy modernizowany.

Z opisu problemu wynika jednak, że budynek nie spełnia definicji środków trwałych, podlegających amortyzacji, nie jest kompletny i zdatny do użytku. Świadczy o tym chociażby fakt, że obecnie nie jest prowadzona sprzedaż, a spółka rozpocznie działalność handlową dopiero po modernizacji (remoncie) kupionego budynku.

Podkreślić należy, że kompletność i zdatność do użytku trzeba rozpatrywać pod kątem planowanego sposobu wykorzystania danego środka trwałego. Budynek może być kompletny i zdatny do użytku w celu np. mieszkalnym, natomiast może nie spełniać warunku kompletności i zdatności do użytku w działalności handlowej.

Jeśli dla rozpoczęcia działalności handlowej w kupionym budynku konieczna jest modernizacja (remont), oznacza to, że budynek ten nie był przystosowany do używania w momencie zakupu. Dlatego należy stwierdzić, że nabyty budynek nie powinien podlegać amortyzacji, ponieważ nie spełnia warunku kompletności i zdatności do użytku w działalności handlowej. Dopiero po wykonaniu prac remontowych, przystosowujących budynek do prowadzenia działalności, należy wprowadzić kompletny środek trwały do ewidencji, najpóźniej w miesiącu przekazania go do używania, i od następnego miesiąca rozpocząć dokonywanie odpisów amortyzacyjnych, które będą stanowić koszt uzyskania przychodów. Na wartość początkową składać się będzie cena zakupu, koszty związane z zakupem (np. opłaty notarialne) oraz wartość nakładów poniesionych na modernizację tego budynku.

W podobnej sprawie wypowiadał się Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego, sygn. ZD/406-37/CIT/06, z dnia 18 maja 2006 r. W odpowiedzi na wniosek podatnika, który nabył nieruchomość po fermie kurzej z przeznaczeniem na produkcję leków i kosmetyków i zakwalifikował poniesione wydatki na prace remontowe, organ podatkowy stwierdził:

W stanie faktycznym przedstawionym przez Podatnika w podaniu nie mamy do czynienia (na dzień nabycia obiektu), zdaniem organu podatkowego, ze składnikami spełniającymi przesłanki wymagane przepisami ustawy podatkowej do uznania ich za środki trwałe. Spółka bowiem zakupiła obiekt, który w obecnym stanie zniszczenia i zanieczyszczenia absolutnie nie może być wykorzystywany do prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej. Ponieważ zamiarem Wnioskującej jest prowadzenie w przedmiotowym obiekcie działalności polegającej na produkcji leków i kosmetyków, niezbędne jest przeprowadzenie w nim wymienionych we wniosku prac, które pozwolą na przyjęcie go do używania. Zgodnie więc z treścią art. 16a ust. 1 pkt 1 ustawy dopiero wówczas, gdy zakupiony budynek, hala i droga wewnętrzna nieruchomości będą kompletne i zdatne do użytku, Spółka będzie mogła przekazać te składniki do używania i wykorzystywać je na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wówczas też Spółka będzie uprawniona do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od przedmiotowych środków trwałych, które to odpisy będą stanowiły koszty uzyskania przychodów.

Natomiast podstawę dokonywanych odpisów amortyzacyjnych będzie stanowiła wartość początkowa poszczególnych środków trwałych, która ustalona zostanie w oparciu o cenę ich nabycia. Stosownie do przepisu art. 16g ust. 3 ustawy cenę nabycia stanowi kwota należna zbywcy, którą to kwotę podwyższa się o koszty związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Spółka, wprowadzając składniki do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, winna więc uwzględnić w ich wartości początkowej zarówno kwotę należną zbywcy za zakupione składniki, jak i kwotę należnych wydatków związanych z doprowadzeniem tych składników do stanu umożliwiającego ich wykorzystywanie dla potrzeb Podatnika, naliczoną do dnia przekazania do używania.

Wprawdzie w rozpatrywanym przez urząd skarbowy przypadku nabyty budynek był zupełnie zdewastowany, nie zmienia to jednak faktu, że amortyzacji podlegają środki trwałe przystosowane do użytkowania.

Remont i modernizacja środka trwałego po oddaniu do użytkowania

Inna sytuacja wystąpi, gdy budynek w momencie zakupu był przystosowany do użytku, a właściciel dokona w trakcie użytkowania jedynie napraw powodujących przywrócenie jego pierwotnych funkcji. W wyniku tych prac nie wzrośnie wartość użytkowa środka trwałego, lecz jedynie zostanie przywrócona wartość pierwotna poprzez wymianę elementów zużytych lub ich naprawę. Jeżeli zakres prac będzie miał na celu jedynie odtworzenie poprzedniego stanu technicznego budynku, a wykonany remont nie zwiększy jego wartości użytkowej, to poniesione nakłady należy odnieść bezpośrednio w koszty. Przykładem prac remontowych może być wymiana stolarki okiennej, remont dachu, wymiana instalacji, naprawa tynków itp.

Jeśli jednak w trakcie użytkowania jednostka dokona ulepszenia budynku w wyniku modernizacji, a wartość poniesionych w roku podatkowym nakładów przekroczy 3500 zł, należy zwiększyć wartość początkową ulepszonego budynku i od tej zwiększonej wartości dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

Przykład 1

Jednostka kupiła budynek z przeznaczeniem na działalność handlową. Cena zakupu wynikająca z umowy wynosi 1 000 000 zł. Ponadto poniesiono koszty opłaty notarialnej w wysokości 4000 zł netto. W budynku wybudowanym 20 lat temu poprzednio mieściły się biura. W celu dostosowania do nowego rodzaju działalności należy wykonać prace modernizacyjne (remontowe), polegające na wyburzeniu ścian i wykonaniu dużego pomieszczenia na salę sprzedaży oraz przystosowaniu pozostałych pomieszczeń na magazyn, zaplecze socjalne dla załogi oraz biuro właściciela. Ponadto trzeba wyremontować dach oraz istniejące instalacje, zerwać stare deski i wyłożyć posadzki, wymienić drzwi. Całkowity koszt prac wyniesie 100 000 zł. Z powodu braku środków finansowych remont wykonany będzie w okresie późniejszym. Obecnie kupiony obiekt nie jest użytkowany w działalności.

Jednostka ewidencjonuje kupiony budynek do czasu przekazania go do użytkowania na koncie 08 „Środki trwałe w budowie”. Konto 08 obciąża także poniesiona opłata notarialna. Podobnie wartość poniesionych prac remontowych zwiększy stan tego konta. Po dokonaniu prac jednostka wprowadzi kupiony budynek w wartości całości nakładów na stan środków trwałych i rozpocznie amortyzowanie. W przykładzie pominięto VAT.

Ewidencja księgowa

1. Zakup budynku na podstawie aktu notarialnego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 1 000 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 1 000 000

- w analityce konto kontrahenta

2. Otrzymana faktura za opłaty notarialne:

Wn „Środki trwałe w budowie” 4 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 4 000

- w analityce konto kancelarii notarialnej

3. Poniesione nakłady na modernizację:

Wn „Środki trwałe w budowie” 100 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 100 000

- w analityce konto dostawcy materiałów, wykonawcy

4. Wprowadzenie kompletnego środka trwałego do ewidencji:

Wn „Środki trwałe” 1 104 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 1 104 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Jednostka kupiła budynek z przeznaczeniem na działalność handlową. Cena zakupu wynikająca z umowy wynosi 1 000 000 zł. Ponadto poniesiono koszty opłaty notarialnej w wysokości 4000 zł netto. W budynku wybudowanym 20 lat temu poprzednio także prowadzono działalność handlową, zatem był on przystosowany do prowadzenia działalności. Jednostka przyjęła budynek na stan środków trwałych i rozpoczęła amortyzację od miesiąca następnego. W trakcie użytkowania poniesiono koszty na remont budynku. Prace remontowe polegały na wymianie okien, drzwi, posadzek, odnowieniu ścian. Na czas remontu zaprzestano prowadzenia w budynku działalności handlowej. Całkowity koszt remontu wyniósł 100 000 zł.

Jednostka wprowadza do ewidencji środek trwały w wartości 1 004 000 zł. Późniejszy remont budynku pozostaje bez wpływu na wysokość odpisów amortyzacyjnych. Mimo że w trakcie remontu budynek nie jest kompletny i zdatny do użytku, nadal jest on amortyzowany i odpisy amortyzacyjne stanowią koszty uzyskania przychodu. Z kosztów uzyskania przychodów należy jednak wyłączyć odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, które przestają być używane w działalności gospodarczej na skutek zaprzestania działalności, której służyły.

Ewidencja księgowa

1. Zakup budynku na podstawie aktu notarialnego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 1 000 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 1 000 000

- w analityce konto kontrahenta

2. Otrzymana faktura za opłaty notarialne:

Wn „Środki trwałe w budowie” 4 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 4 000

- w analityce konto kancelarii notarialnej

3. Wprowadzenie kompletnego środka trwałego do ewidencji:

Wn „Środki trwałe” 1 004 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 1 004 000

4. Poniesione nakłady na remont:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 100 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 100 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 3

Budynek z przykładu 2 w trakcie użytkowania został poddany modernizacji. Zakres prac obejmował instalację systemu alarmowego oraz położenie ogrzewania podłogowego. Wartość prac wyniosła 100 000 zł. Kwota ta zwiększy wartość budynku. Po dokonaniu modernizacji wartość początkowa wynosić będzie 1 104 000 zł i taka też będzie podstawa do naliczenia odpisów amortyzacyjnych.

Ewidencja księgowa

1. Zakup budynku na podstawie aktu notarialnego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 1 000 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 1 000 000

- w analityce konto kontrahenta

2. Otrzymana faktura za opłaty notarialne:

Wn „Środki trwałe w budowie” 4 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 4 000

- w analityce konto kancelarii notarialnej

3. Wprowadzenie kompletnego środka trwałego do ewidencji:

Wn „Środki trwałe” 1 004 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 1 004 000

4. Poniesione nakłady na modernizację:

Wn „Środki trwałe w budowie” 100 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 100 000

5. Zwiększenie wartości środka trwałego:

Wn „Środki trwałe” 100 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 100 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA

Należy podkreślić, że wszystkie nakłady poniesione przed rozpoczęciem używania środka trwałego zwiększają jego wartość początkową, niezależnie od tego, czy są to nakłady na modernizację czy nakłady remontowe.

• art. 16a, art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 31 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Krystyna Michaluk

księgowa z licencją MF, finalistka konkursu Księgowy Roku 2006

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA