REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont i modernizacja przed oddaniem środka trwałego do użytku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Michaluk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka kupiła budynek do prowadzenia działalności gospodarczej i przyjęła go do użytkowania, rozpoczynając jednocześnie naliczanie odpisów amortyzacyjnych. Czy naliczona amortyzacja jest kosztem uzyskania przychodu? Budynek będzie remontowany i modernizowany. Na razie spółka nie dokonuje żadnej sprzedaży, gdyż działalność handlową rozpocznie po zakończeniu remontu.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Budynku nie należy oddawać do użytku, jeżeli spółka nie rozpoczęła jeszcze prowadzenia działalności. Oznacza to, że spółka nie powinna też dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

UZASADNIENIE

W pytaniu Czytelnik zamiennie używa pojęć „remont” i „modernizacja”. Jest to nieporozumienie, ponieważ nie są to pojęcia tożsame.

REKLAMA

Remont to przywrócenie stanu pierwotnego środka trwałego poprzez wymianę elementów zużytych lub ich naprawę. W wyniku remontu nie wzrasta wartość użytkowa środka trwałego, lecz jedynie zostaje przywrócona wartość pierwotna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Modernizacja to jeden ze sposobów ulepszenia środka trwałego, polegający na jego unowocześnieniu i powodujący wzrost wartości początkowej tego środka.

Amortyzacji podlegają między innymi budynki stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania. Podstawową kwestią wymagającą wyjaśnienia jest to, czy prawidłowo przyjęto budynek na stan środków trwałych po zakupie oraz czy w momencie tego wprowadzenia budynek był kompletny i zdatny do użytkowania.

Remont i modernizacja środka trwałego przed oddaniem do użytku

Jeżeli środek trwały był kompletny i zdatny do użytkowania, to dla ustalenia jego wartości początkowej oraz momentu rozpoczęcia amortyzacji nie ma znaczenia, że w przyszłości będzie on remontowany czy modernizowany.

Z opisu problemu wynika jednak, że budynek nie spełnia definicji środków trwałych, podlegających amortyzacji, nie jest kompletny i zdatny do użytku. Świadczy o tym chociażby fakt, że obecnie nie jest prowadzona sprzedaż, a spółka rozpocznie działalność handlową dopiero po modernizacji (remoncie) kupionego budynku.

Podkreślić należy, że kompletność i zdatność do użytku trzeba rozpatrywać pod kątem planowanego sposobu wykorzystania danego środka trwałego. Budynek może być kompletny i zdatny do użytku w celu np. mieszkalnym, natomiast może nie spełniać warunku kompletności i zdatności do użytku w działalności handlowej.

Jeśli dla rozpoczęcia działalności handlowej w kupionym budynku konieczna jest modernizacja (remont), oznacza to, że budynek ten nie był przystosowany do używania w momencie zakupu. Dlatego należy stwierdzić, że nabyty budynek nie powinien podlegać amortyzacji, ponieważ nie spełnia warunku kompletności i zdatności do użytku w działalności handlowej. Dopiero po wykonaniu prac remontowych, przystosowujących budynek do prowadzenia działalności, należy wprowadzić kompletny środek trwały do ewidencji, najpóźniej w miesiącu przekazania go do używania, i od następnego miesiąca rozpocząć dokonywanie odpisów amortyzacyjnych, które będą stanowić koszt uzyskania przychodów. Na wartość początkową składać się będzie cena zakupu, koszty związane z zakupem (np. opłaty notarialne) oraz wartość nakładów poniesionych na modernizację tego budynku.

W podobnej sprawie wypowiadał się Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego, sygn. ZD/406-37/CIT/06, z dnia 18 maja 2006 r. W odpowiedzi na wniosek podatnika, który nabył nieruchomość po fermie kurzej z przeznaczeniem na produkcję leków i kosmetyków i zakwalifikował poniesione wydatki na prace remontowe, organ podatkowy stwierdził:

W stanie faktycznym przedstawionym przez Podatnika w podaniu nie mamy do czynienia (na dzień nabycia obiektu), zdaniem organu podatkowego, ze składnikami spełniającymi przesłanki wymagane przepisami ustawy podatkowej do uznania ich za środki trwałe. Spółka bowiem zakupiła obiekt, który w obecnym stanie zniszczenia i zanieczyszczenia absolutnie nie może być wykorzystywany do prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej. Ponieważ zamiarem Wnioskującej jest prowadzenie w przedmiotowym obiekcie działalności polegającej na produkcji leków i kosmetyków, niezbędne jest przeprowadzenie w nim wymienionych we wniosku prac, które pozwolą na przyjęcie go do używania. Zgodnie więc z treścią art. 16a ust. 1 pkt 1 ustawy dopiero wówczas, gdy zakupiony budynek, hala i droga wewnętrzna nieruchomości będą kompletne i zdatne do użytku, Spółka będzie mogła przekazać te składniki do używania i wykorzystywać je na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wówczas też Spółka będzie uprawniona do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od przedmiotowych środków trwałych, które to odpisy będą stanowiły koszty uzyskania przychodów.

Natomiast podstawę dokonywanych odpisów amortyzacyjnych będzie stanowiła wartość początkowa poszczególnych środków trwałych, która ustalona zostanie w oparciu o cenę ich nabycia. Stosownie do przepisu art. 16g ust. 3 ustawy cenę nabycia stanowi kwota należna zbywcy, którą to kwotę podwyższa się o koszty związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Spółka, wprowadzając składniki do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, winna więc uwzględnić w ich wartości początkowej zarówno kwotę należną zbywcy za zakupione składniki, jak i kwotę należnych wydatków związanych z doprowadzeniem tych składników do stanu umożliwiającego ich wykorzystywanie dla potrzeb Podatnika, naliczoną do dnia przekazania do używania.

Wprawdzie w rozpatrywanym przez urząd skarbowy przypadku nabyty budynek był zupełnie zdewastowany, nie zmienia to jednak faktu, że amortyzacji podlegają środki trwałe przystosowane do użytkowania.

Remont i modernizacja środka trwałego po oddaniu do użytkowania

Inna sytuacja wystąpi, gdy budynek w momencie zakupu był przystosowany do użytku, a właściciel dokona w trakcie użytkowania jedynie napraw powodujących przywrócenie jego pierwotnych funkcji. W wyniku tych prac nie wzrośnie wartość użytkowa środka trwałego, lecz jedynie zostanie przywrócona wartość pierwotna poprzez wymianę elementów zużytych lub ich naprawę. Jeżeli zakres prac będzie miał na celu jedynie odtworzenie poprzedniego stanu technicznego budynku, a wykonany remont nie zwiększy jego wartości użytkowej, to poniesione nakłady należy odnieść bezpośrednio w koszty. Przykładem prac remontowych może być wymiana stolarki okiennej, remont dachu, wymiana instalacji, naprawa tynków itp.

Jeśli jednak w trakcie użytkowania jednostka dokona ulepszenia budynku w wyniku modernizacji, a wartość poniesionych w roku podatkowym nakładów przekroczy 3500 zł, należy zwiększyć wartość początkową ulepszonego budynku i od tej zwiększonej wartości dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

Przykład 1

Jednostka kupiła budynek z przeznaczeniem na działalność handlową. Cena zakupu wynikająca z umowy wynosi 1 000 000 zł. Ponadto poniesiono koszty opłaty notarialnej w wysokości 4000 zł netto. W budynku wybudowanym 20 lat temu poprzednio mieściły się biura. W celu dostosowania do nowego rodzaju działalności należy wykonać prace modernizacyjne (remontowe), polegające na wyburzeniu ścian i wykonaniu dużego pomieszczenia na salę sprzedaży oraz przystosowaniu pozostałych pomieszczeń na magazyn, zaplecze socjalne dla załogi oraz biuro właściciela. Ponadto trzeba wyremontować dach oraz istniejące instalacje, zerwać stare deski i wyłożyć posadzki, wymienić drzwi. Całkowity koszt prac wyniesie 100 000 zł. Z powodu braku środków finansowych remont wykonany będzie w okresie późniejszym. Obecnie kupiony obiekt nie jest użytkowany w działalności.

Jednostka ewidencjonuje kupiony budynek do czasu przekazania go do użytkowania na koncie 08 „Środki trwałe w budowie”. Konto 08 obciąża także poniesiona opłata notarialna. Podobnie wartość poniesionych prac remontowych zwiększy stan tego konta. Po dokonaniu prac jednostka wprowadzi kupiony budynek w wartości całości nakładów na stan środków trwałych i rozpocznie amortyzowanie. W przykładzie pominięto VAT.

Ewidencja księgowa

1. Zakup budynku na podstawie aktu notarialnego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 1 000 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 1 000 000

- w analityce konto kontrahenta

2. Otrzymana faktura za opłaty notarialne:

Wn „Środki trwałe w budowie” 4 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 4 000

- w analityce konto kancelarii notarialnej

3. Poniesione nakłady na modernizację:

Wn „Środki trwałe w budowie” 100 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 100 000

- w analityce konto dostawcy materiałów, wykonawcy

4. Wprowadzenie kompletnego środka trwałego do ewidencji:

Wn „Środki trwałe” 1 104 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 1 104 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Jednostka kupiła budynek z przeznaczeniem na działalność handlową. Cena zakupu wynikająca z umowy wynosi 1 000 000 zł. Ponadto poniesiono koszty opłaty notarialnej w wysokości 4000 zł netto. W budynku wybudowanym 20 lat temu poprzednio także prowadzono działalność handlową, zatem był on przystosowany do prowadzenia działalności. Jednostka przyjęła budynek na stan środków trwałych i rozpoczęła amortyzację od miesiąca następnego. W trakcie użytkowania poniesiono koszty na remont budynku. Prace remontowe polegały na wymianie okien, drzwi, posadzek, odnowieniu ścian. Na czas remontu zaprzestano prowadzenia w budynku działalności handlowej. Całkowity koszt remontu wyniósł 100 000 zł.

Jednostka wprowadza do ewidencji środek trwały w wartości 1 004 000 zł. Późniejszy remont budynku pozostaje bez wpływu na wysokość odpisów amortyzacyjnych. Mimo że w trakcie remontu budynek nie jest kompletny i zdatny do użytku, nadal jest on amortyzowany i odpisy amortyzacyjne stanowią koszty uzyskania przychodu. Z kosztów uzyskania przychodów należy jednak wyłączyć odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, które przestają być używane w działalności gospodarczej na skutek zaprzestania działalności, której służyły.

Ewidencja księgowa

1. Zakup budynku na podstawie aktu notarialnego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 1 000 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 1 000 000

- w analityce konto kontrahenta

2. Otrzymana faktura za opłaty notarialne:

Wn „Środki trwałe w budowie” 4 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 4 000

- w analityce konto kancelarii notarialnej

3. Wprowadzenie kompletnego środka trwałego do ewidencji:

Wn „Środki trwałe” 1 004 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 1 004 000

4. Poniesione nakłady na remont:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 100 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 100 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 3

Budynek z przykładu 2 w trakcie użytkowania został poddany modernizacji. Zakres prac obejmował instalację systemu alarmowego oraz położenie ogrzewania podłogowego. Wartość prac wyniosła 100 000 zł. Kwota ta zwiększy wartość budynku. Po dokonaniu modernizacji wartość początkowa wynosić będzie 1 104 000 zł i taka też będzie podstawa do naliczenia odpisów amortyzacyjnych.

Ewidencja księgowa

1. Zakup budynku na podstawie aktu notarialnego:

Wn „Środki trwałe w budowie” 1 000 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 1 000 000

- w analityce konto kontrahenta

2. Otrzymana faktura za opłaty notarialne:

Wn „Środki trwałe w budowie” 4 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 4 000

- w analityce konto kancelarii notarialnej

3. Wprowadzenie kompletnego środka trwałego do ewidencji:

Wn „Środki trwałe” 1 004 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 1 004 000

4. Poniesione nakłady na modernizację:

Wn „Środki trwałe w budowie” 100 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 100 000

5. Zwiększenie wartości środka trwałego:

Wn „Środki trwałe” 100 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 100 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA

Należy podkreślić, że wszystkie nakłady poniesione przed rozpoczęciem używania środka trwałego zwiększają jego wartość początkową, niezależnie od tego, czy są to nakłady na modernizację czy nakłady remontowe.

• art. 16a, art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 31 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Krystyna Michaluk

księgowa z licencją MF, finalistka konkursu Księgowy Roku 2006

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paradoks: Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły. Co będzie dalej?

Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły, na przekór narracji płynącej z rynku złota i innych metali szlachetnych, których rajd miałby być wyrazem spadającego zaufania do dolara, obligacji i całego systemu fiducjarnego. Czy można pogodzić dwa trendy o przeciwnym charakterze? Na to pytanie, w cotygodniowym komentarzu Catalyst odpowiada Emil Szweda (Obligacje.pl).

Skarbówka wchodzi na nasze konta i sprawdza transakcje bez nakazu jak się fiskusowi tylko podoba: STIR, DAC7 – warto wiedzieć, co to jest i jak działa

Fiskus ma prawo do prowadzenia kontroli kont bankowych. Dotyczy to osób prywatnych oraz przedsiębiorców i firm. Dla sprawdzenia historii transakcji na koncie bankowym nie musi być prowadzone przeciwko nam żadne postępowanie ani wszczęta kontrola. Skarbówce wystarczy samo podejrzenie popełnienia wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, aby sięgnąć do banku po informacje o dokonywanych przez nas transakcjach. Poza tym zautomatyzowane systemy same badają na bieżąco historię bankową naszych kont i wyłapują transakcje podejrzane.

Firmowe to firmowe. Dlaczego warto oddzielić finanse prywatne od firmowych. Cztery konta, które dają przedsiębiorcy spokój

Właściciele małych firm często powtarzają: „to przecież wszystko moje pieniądze”. I rzeczywiście – formalnie tak jest. Ale kiedy pieniądze są wspólne, problemy finansowe też robią się wspólne. Dopóki na koncie jest płynność, granica między finansami firmowymi a prywatnymi wydaje się niewidoczna. Ale wystarczy większy wydatek, spadek sprzedaży albo poślizg w płatnościach od klientów – i zaczyna się chaos. Nie w dokumentach – w codziennym zarządzaniu.

Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

REKLAMA

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie będą trafiały do KSeF. Czy to oznacza, że wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

Darowizna samochodu żonie po wycofaniu z firmy. Czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

REKLAMA

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA