REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości /Fotolia
Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. nabyła kilka maszyn produkcyjnych. Każda z maszyn to osobne narzędzie pracy (nie jest to zespół, który działa jako całość). Wartość jednostkowa jest niższa niż 3500 zł. Czy mimo że wartość każdej maszyny jest niższa niż 3500 zł, należy przyjąć je do ewidencji środków trwałych i jednorazowo zamortyzować (w 100 proc.)? Czy wystarczy w momencie zakupu ująć je w koszty uzyskania przychodu?

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości do środków trwałych zalicza się m.in. maszyny i urządzenia, które w dniu przyjęcia do użytkowania są kompletne i zdatne do takiego użytku, a przewidywany okres ich eksploatacji jest dłuższy niż 12 miesięcy. Nie wskazują one zatem warunku związanego z wartością początkową środka trwałego. Z kolei art. 32 ust. 6 ustawy o rachunkowości mówi, że w przypadku gdy wartość początkowa środka trwałego jest niska, można dokonać jednorazowego odpisu umorzeniowego od tego składnika. Ustawa o rachunkowości nie wskazuje, jaka to powinna być kwota – powinna być ona indywidualnie określona w zasadach (polityce) rachunkowości.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z prawem podatkowym do środków trwałych podlegających amortyzacji zaliczane są składniki majątkowe stanowiące własność lub współwłasność podatnika, zdatne do użytku o przewidywanym okresie użytkowania na potrzeby jednostki, także powyżej roku. Tu również nie ma wskazania wartości początkowej środka trwałego. Jednak na podstawie art. 16d ust. 1 ustawy o CIT (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.). można nabycie takich składników majątkowych zaliczyć jednorazowo do kosztów – jako zużycie materiałów.

Można też takie składniki wprowadzić do ewidencji środków trwałych i amortyzować albo jednorazowo, albo rozkładając tę amortyzację w czasie (art. 16f ust. 3 ustawy o CIT). W analizowanej sytuacji oba sposoby postępowania są prawidłowe. Wybierając jeden z nich, należy się kierować m.in. informacjami o posiadanych środkach trwałych, osobach za nie odpowiedzialnych czy potencjalnych przyszłych nakładach na nie.

PRZYKŁAD 1

REKLAMA

Zaliczenie zakupu do kosztów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka ABC nabyła maszynę za 3200 zł + 736 zł VAT. Podjęto decyzję, iż mimo planowanego ponadrocznego okresu użytkowania nie będzie ona wprowadzana do ewidencji środków trwałych.

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. Faktura za maszynę kwota 3976 zł:

a) kwota 3200 zł strona Wn konta „Rozliczenie zakupu”;

b) kwota 736 zł strona Wn konta „VAT naliczony”;

c) kwota 3936 zł strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami”;

2. Rozliczenie zakupu maszyny kwota 3200 zł: strona Wn konta „Zużycie materiałów”, strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”.

Amortyzacja samochodu używanego do celów mieszanych

PRZYKŁAD 2

Dokonanie jednorazowego odpisu lub...

Spółka ABC nabyła maszynę za 3200 zł + 736 zł VAT. Podjęto decyzję, że będzie ona wprowadzana do ewidencji środków trwałych i zostanie dokonany jednorazowy odpis amortyzacyjny.

Ewidencja powinna być następująca:

1) Faktura za maszynę kwota 3976 zł:

a) kwota 3200 zł strona Wn konta „Rozliczenie zakupu środków trwałych”;

b) kwota 736 zł strona Wn konta „VAT naliczony”;

c) kwota 3936 zł strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami”;

2) OT – przyjęcie maszyny do użytkowania kwota 3200 zł: strona Wn konta „Środki trwałe – maszyny”, strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”;

3) PK – naliczenie odpisu umorzeniowego w bieżącym miesiącu (lub w następnym miesiącu) kwota 3200 zł: strona Wn konta „Amortyzacja”, strona Ma konta „Umorzenie środków trwałych”.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

PRZYKŁAD 3

...rozłożonego w czasie

Spółka ABC nabyła używaną maszynę za 3200 zł + 736 zł VAT. Podjęto decyzję, że będzie ona wprowadzana do ewidencji środków trwałych i zostanie dokonany odpis amortyzacyjny przez 24 miesiące na podstawie art. 16j ustawy o CIT.

Ewidencja powinna być następująca:

1) Faktura za maszynę kwota 3976 zł:

a) kwota 3200 zł strona Wn konta „Rozliczenie zakupu środków trwałych”;

b) kwota 736 zł strona Wn konta „VAT naliczony”;

c) kwota 3936 zł strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami”;

2) OT – przyjęcie maszyny do użytkowania kwota 3200 zł: strona Wn konta „Środki trwałe – maszyny”, strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”;

3) PK – naliczenie odpisu umorzeniowego – pierwszy odpis będzie w miesiącu następującym po miesiącu, w którym maszynę przyjęto do użytkowania 133,33 zł (3200 zł/24 miesiące): strona Wn konta „Amortyzacja”, strona Ma konta „Umorzenie środków trwałych”.

dr Katarzyna Trzpioła

Katedra Finansów i Rachunkowości UW

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA