REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości /Fotolia
Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. nabyła kilka maszyn produkcyjnych. Każda z maszyn to osobne narzędzie pracy (nie jest to zespół, który działa jako całość). Wartość jednostkowa jest niższa niż 3500 zł. Czy mimo że wartość każdej maszyny jest niższa niż 3500 zł, należy przyjąć je do ewidencji środków trwałych i jednorazowo zamortyzować (w 100 proc.)? Czy wystarczy w momencie zakupu ująć je w koszty uzyskania przychodu?

REKLAMA

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości do środków trwałych zalicza się m.in. maszyny i urządzenia, które w dniu przyjęcia do użytkowania są kompletne i zdatne do takiego użytku, a przewidywany okres ich eksploatacji jest dłuższy niż 12 miesięcy. Nie wskazują one zatem warunku związanego z wartością początkową środka trwałego. Z kolei art. 32 ust. 6 ustawy o rachunkowości mówi, że w przypadku gdy wartość początkowa środka trwałego jest niska, można dokonać jednorazowego odpisu umorzeniowego od tego składnika. Ustawa o rachunkowości nie wskazuje, jaka to powinna być kwota – powinna być ona indywidualnie określona w zasadach (polityce) rachunkowości.

REKLAMA

Zgodnie z prawem podatkowym do środków trwałych podlegających amortyzacji zaliczane są składniki majątkowe stanowiące własność lub współwłasność podatnika, zdatne do użytku o przewidywanym okresie użytkowania na potrzeby jednostki, także powyżej roku. Tu również nie ma wskazania wartości początkowej środka trwałego. Jednak na podstawie art. 16d ust. 1 ustawy o CIT (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.). można nabycie takich składników majątkowych zaliczyć jednorazowo do kosztów – jako zużycie materiałów.

Można też takie składniki wprowadzić do ewidencji środków trwałych i amortyzować albo jednorazowo, albo rozkładając tę amortyzację w czasie (art. 16f ust. 3 ustawy o CIT). W analizowanej sytuacji oba sposoby postępowania są prawidłowe. Wybierając jeden z nich, należy się kierować m.in. informacjami o posiadanych środkach trwałych, osobach za nie odpowiedzialnych czy potencjalnych przyszłych nakładach na nie.

PRZYKŁAD 1

Zaliczenie zakupu do kosztów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka ABC nabyła maszynę za 3200 zł + 736 zł VAT. Podjęto decyzję, iż mimo planowanego ponadrocznego okresu użytkowania nie będzie ona wprowadzana do ewidencji środków trwałych.

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. Faktura za maszynę kwota 3976 zł:

a) kwota 3200 zł strona Wn konta „Rozliczenie zakupu”;

b) kwota 736 zł strona Wn konta „VAT naliczony”;

c) kwota 3936 zł strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami”;

2. Rozliczenie zakupu maszyny kwota 3200 zł: strona Wn konta „Zużycie materiałów”, strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”.

Amortyzacja samochodu używanego do celów mieszanych

PRZYKŁAD 2

Dokonanie jednorazowego odpisu lub...

Spółka ABC nabyła maszynę za 3200 zł + 736 zł VAT. Podjęto decyzję, że będzie ona wprowadzana do ewidencji środków trwałych i zostanie dokonany jednorazowy odpis amortyzacyjny.

Ewidencja powinna być następująca:

1) Faktura za maszynę kwota 3976 zł:

a) kwota 3200 zł strona Wn konta „Rozliczenie zakupu środków trwałych”;

b) kwota 736 zł strona Wn konta „VAT naliczony”;

c) kwota 3936 zł strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami”;

2) OT – przyjęcie maszyny do użytkowania kwota 3200 zł: strona Wn konta „Środki trwałe – maszyny”, strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”;

3) PK – naliczenie odpisu umorzeniowego w bieżącym miesiącu (lub w następnym miesiącu) kwota 3200 zł: strona Wn konta „Amortyzacja”, strona Ma konta „Umorzenie środków trwałych”.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

PRZYKŁAD 3

...rozłożonego w czasie

Spółka ABC nabyła używaną maszynę za 3200 zł + 736 zł VAT. Podjęto decyzję, że będzie ona wprowadzana do ewidencji środków trwałych i zostanie dokonany odpis amortyzacyjny przez 24 miesiące na podstawie art. 16j ustawy o CIT.

Ewidencja powinna być następująca:

1) Faktura za maszynę kwota 3976 zł:

a) kwota 3200 zł strona Wn konta „Rozliczenie zakupu środków trwałych”;

b) kwota 736 zł strona Wn konta „VAT naliczony”;

c) kwota 3936 zł strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami”;

2) OT – przyjęcie maszyny do użytkowania kwota 3200 zł: strona Wn konta „Środki trwałe – maszyny”, strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”;

3) PK – naliczenie odpisu umorzeniowego – pierwszy odpis będzie w miesiącu następującym po miesiącu, w którym maszynę przyjęto do użytkowania 133,33 zł (3200 zł/24 miesiące): strona Wn konta „Amortyzacja”, strona Ma konta „Umorzenie środków trwałych”.

dr Katarzyna Trzpioła

Katedra Finansów i Rachunkowości UW

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wdrażamy KSeF, czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

REKLAMA

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

REKLAMA