REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości /Fotolia
Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. nabyła kilka maszyn produkcyjnych. Każda z maszyn to osobne narzędzie pracy (nie jest to zespół, który działa jako całość). Wartość jednostkowa jest niższa niż 3500 zł. Czy mimo że wartość każdej maszyny jest niższa niż 3500 zł, należy przyjąć je do ewidencji środków trwałych i jednorazowo zamortyzować (w 100 proc.)? Czy wystarczy w momencie zakupu ująć je w koszty uzyskania przychodu?

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości do środków trwałych zalicza się m.in. maszyny i urządzenia, które w dniu przyjęcia do użytkowania są kompletne i zdatne do takiego użytku, a przewidywany okres ich eksploatacji jest dłuższy niż 12 miesięcy. Nie wskazują one zatem warunku związanego z wartością początkową środka trwałego. Z kolei art. 32 ust. 6 ustawy o rachunkowości mówi, że w przypadku gdy wartość początkowa środka trwałego jest niska, można dokonać jednorazowego odpisu umorzeniowego od tego składnika. Ustawa o rachunkowości nie wskazuje, jaka to powinna być kwota – powinna być ona indywidualnie określona w zasadach (polityce) rachunkowości.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z prawem podatkowym do środków trwałych podlegających amortyzacji zaliczane są składniki majątkowe stanowiące własność lub współwłasność podatnika, zdatne do użytku o przewidywanym okresie użytkowania na potrzeby jednostki, także powyżej roku. Tu również nie ma wskazania wartości początkowej środka trwałego. Jednak na podstawie art. 16d ust. 1 ustawy o CIT (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.). można nabycie takich składników majątkowych zaliczyć jednorazowo do kosztów – jako zużycie materiałów.

Można też takie składniki wprowadzić do ewidencji środków trwałych i amortyzować albo jednorazowo, albo rozkładając tę amortyzację w czasie (art. 16f ust. 3 ustawy o CIT). W analizowanej sytuacji oba sposoby postępowania są prawidłowe. Wybierając jeden z nich, należy się kierować m.in. informacjami o posiadanych środkach trwałych, osobach za nie odpowiedzialnych czy potencjalnych przyszłych nakładach na nie.

PRZYKŁAD 1

REKLAMA

Zaliczenie zakupu do kosztów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka ABC nabyła maszynę za 3200 zł + 736 zł VAT. Podjęto decyzję, iż mimo planowanego ponadrocznego okresu użytkowania nie będzie ona wprowadzana do ewidencji środków trwałych.

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. Faktura za maszynę kwota 3976 zł:

a) kwota 3200 zł strona Wn konta „Rozliczenie zakupu”;

b) kwota 736 zł strona Wn konta „VAT naliczony”;

c) kwota 3936 zł strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami”;

2. Rozliczenie zakupu maszyny kwota 3200 zł: strona Wn konta „Zużycie materiałów”, strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”.

Amortyzacja samochodu używanego do celów mieszanych

PRZYKŁAD 2

Dokonanie jednorazowego odpisu lub...

Spółka ABC nabyła maszynę za 3200 zł + 736 zł VAT. Podjęto decyzję, że będzie ona wprowadzana do ewidencji środków trwałych i zostanie dokonany jednorazowy odpis amortyzacyjny.

Ewidencja powinna być następująca:

1) Faktura za maszynę kwota 3976 zł:

a) kwota 3200 zł strona Wn konta „Rozliczenie zakupu środków trwałych”;

b) kwota 736 zł strona Wn konta „VAT naliczony”;

c) kwota 3936 zł strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami”;

2) OT – przyjęcie maszyny do użytkowania kwota 3200 zł: strona Wn konta „Środki trwałe – maszyny”, strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”;

3) PK – naliczenie odpisu umorzeniowego w bieżącym miesiącu (lub w następnym miesiącu) kwota 3200 zł: strona Wn konta „Amortyzacja”, strona Ma konta „Umorzenie środków trwałych”.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

PRZYKŁAD 3

...rozłożonego w czasie

Spółka ABC nabyła używaną maszynę za 3200 zł + 736 zł VAT. Podjęto decyzję, że będzie ona wprowadzana do ewidencji środków trwałych i zostanie dokonany odpis amortyzacyjny przez 24 miesiące na podstawie art. 16j ustawy o CIT.

Ewidencja powinna być następująca:

1) Faktura za maszynę kwota 3976 zł:

a) kwota 3200 zł strona Wn konta „Rozliczenie zakupu środków trwałych”;

b) kwota 736 zł strona Wn konta „VAT naliczony”;

c) kwota 3936 zł strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami”;

2) OT – przyjęcie maszyny do użytkowania kwota 3200 zł: strona Wn konta „Środki trwałe – maszyny”, strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”;

3) PK – naliczenie odpisu umorzeniowego – pierwszy odpis będzie w miesiącu następującym po miesiącu, w którym maszynę przyjęto do użytkowania 133,33 zł (3200 zł/24 miesiące): strona Wn konta „Amortyzacja”, strona Ma konta „Umorzenie środków trwałych”.

dr Katarzyna Trzpioła

Katedra Finansów i Rachunkowości UW

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA