REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalać amortyzację od środków trwałych objętych odpisem aktualizującym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka utworzyła odpis aktualizujący wartość netto środków trwałych określoną na 31 sierpnia 2007 r., w efekcie czego zostały one objęte w 100% odpisem aktualizującym. Ponadto co miesiąc spółka nalicza amortyzację od tych środków. Po analizie okazało się, że wartość netto środków trwałych jest ujemna. Czy spółka postąpiła prawidłowo, tworząc odpis aktualizujący, oraz czy powinna naliczać comiesięczne odpisy amortyzacyjne lub korygować co miesiąc utworzony wcześniej odpis o wysokość naliczonej miesięcznej amortyzacji? Środki trwałe nie zostały zlikwidowane do 31 grudnia 2007 r.

rada

REKLAMA

Autopromocja

W przedstawionej sytuacji wartość środka trwałego objętego w 100% odpisem aktualizującym wynosi 0 zł. Dlatego jednostka nie powinna dokonywać dalszych odpisów amortyzacyjnych. Powinna jednak raz w roku ocenić, czy występują przesłanki utworzenia lub odwrócenia odpisów aktualizujących, i po ich utworzeniu lub odwróceniu ponownie dokonać przeliczenia wartości środka trwałego i odpisów amortyzacyjnych.

uzasadnienie

Jednostki posiadające składniki aktywów są zobowiązane do dokonania wyceny ich wartości nie rzadziej niż na dzień bilansowy. Jeżeli zaistnieją przesłanki świadczące o utracie wartości przez składnik majątku, wówczas uzasadnia to dokonanie odpisu aktualizującego, doprowadzającego jego wartość wynikającą z ksiąg rachunkowych do ceny sprzedaży netto lub inaczej określonej wartości godziwej. Cena sprzedaży netto jest to możliwa do uzyskania na dzień bilansowy cena jego sprzedaży pomniejszona m.in. o koszty związane z przystosowaniem składnika aktywów do sprzedaży i dokonaniem tej sprzedaży.

REKLAMA

W ustawie o rachunkowości zawarte są jedynie ogólne zasady dotyczące utraty wartości aktywów, dlatego jednostki, dokonując analizy, czy nastąpiła - bądź nie - utrata wartości poszczególnych składników aktywów, mogą korzystać z KSR nr 4 lub MSR nr 36.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dany składnik aktywów utracił swoją wartość wówczas, gdy jego wartość odzyskiwana jest niższa niż wartość bilansowa. Sytuacja taka występuje wtedy, gdy wartość bilansowa składnika aktywów jest wyższa niż kwota, jaką można uzyskać w drodze dalszego użytkowania tego składnika, tj. cena sprzedaży tego składnika - zgodnie z MSR nr 36.

Utrata wartości środków trwałych

REKLAMA

W przypadku wystąpienia trwałej utraty wartości środków trwałych z powodu np. zmiany technologii produkcji, przeznaczenia do likwidacji, wycofania z używania lub innych przyczyn należy dokonać odpowiedniego odpisu aktualizującego ich wartość w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. W przypadku ustania przyczyny, dla której dokonano odpisu aktualizującego wartość danego środka trwałego, odpowiednią część tego odpisu zalicza się na zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych.

Warto pamiętać, że jeżeli trwała utrata wartości dotyczy środków trwałych, których wartość była uprzednio zaktualizowana na podstawie odrębnych przepisów, to odpis aktualizujący zmniejsza w pierwszej kolejności różnicę odniesioną wcześniej na kapitał z aktualizacji wyceny. Natomiast pozostałe koszty operacyjne są obciążane w wyniku powstania nadwyżki odpisu nad różnicami z aktualizacji wyceny.

Nie należy dokonywać aktualizacji środków trwałych, których wartość księgowa jest niższa od ich przewidywanej ceny sprzedaży netto.

Amortyzacja powinna być naliczana nawet wtedy, gdy środek trwały pozostaje nieużywany, ponieważ nawet wówczas traci on swoją zdolność do generowania korzyści ekonomicznych. W takim przypadku można jednak wydłużyć okres amortyzacji poprzez zmniejszenie stawki amortyzacyjnej ze względu na mniejsze zużycie w wyniku nieużytkowania środka trwałego.

Okres użytkowania oraz stawkę amortyzacji należy weryfikować co najmniej na koniec każdego roku obrotowego i wprowadzać niezbędne zmiany.

Odpisy amortyzacyjne dokonywane są z uwzględnieniem przeprowadzonych wcześniej odpisów z tytułu utraty wartości środka trwałego. Oznacza to, że po aktualizacji środka trwałego należy przeliczyć wartość odpisów amortyzacyjnych, które dokonywane są od wartości początkowej pomniejszonej o skumulowane odpisy amortyzacyjne i odpisy z tytułu utraty wartości.

Utworzenie odpisu aktualizującego wartość środka trwałego nie ma wpływu na wartość amortyzacji podatkowej.

Amortyzacji podatkowej nie podlegają tylko składniki używane w działalności, która została zaprzestana przez jednostkę.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Jednostka posiada w swoich księgach rachunkowych środek trwały o wartości początkowej 500 000 zł. Spółka będzie amortyzować środek trwały przez pięć lat, stawką 20%, tj. 100 000 zł rocznie. Na koniec pierwszego roku jednostka utworzyła odpis aktualizujący wartość środka trwałego w związku z utratą przez niego wartości. Przed jego utworzeniem oceniono:

• wartość bilansową środka trwałego na koniec pierwszego roku - 400 000 zł (500 000 zł - 100 000 zł),

• cenę sprzedaży netto możliwą do uzyskania - 350 000 zł.

W związku z tym wartość odpisu aktualizującego wynosi 50 000 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa

1. Naliczenie odpisu amortyzacyjnego za pierwszy rok:

500 000 zł × 20% (5 lat) = 100 000 zł

Wn „Amortyzacja” 100 000

Ma „Umorzenie środków trwałych” 100 000

2. Utworzenie odpisu aktualizującego wartość środka trwałego w związku z utratą jego wartości:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 50 000

Ma „Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych” 50 000

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Koszty NKUP” 50 000

Przeliczenie wartości bilansowej środka trwałego na początek drugiego roku:

wartość początkowa - amortyzacja skumulowana - utrata wartości (skumulowana)

500 000 zł - 100 000 zł - 50 000 zł = 350 000 zł

3. Przeliczenie amortyzacji i ustalenie odpisu amortyzacyjnego za drugi rok:

zaktualizowana wartość bilansowa : liczba lat pozostałych do amortyzacji

350 000 zł : 4 lata = 87 500 zł

Wn „Amortyzacja” 87 500

Ma „Umorzenie środków trwałych” 87 500

4. Naliczenie odpisu amortyzacyjnego za kolejne lata:

3 lata × 87 500 zł = 262 500 zł

Wn „Amortyzacja” 262 500

Ma „Umorzenie środków trwałych” 262 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Gdyby po pewnym czasie okazało się, że utworzony wcześniej odpis aktualizujący jest zbędny, należy go odwrócić oraz dokonać ponownego przeliczenia wartości środka trwałego dla celów ustalenia aktualnej wartości amortyzacji.

Na podstawie danych z przykładu sposób wyliczenia i ewidencję księgową można przeprowadzić w następujący sposób:

1. Odwrócenie, na koniec trzeciego roku, odpisu aktualizującego wartość środka trwałego w związku z ustaniem przyczyny, dla której go utworzono:

Wn „Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych” 50 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 50 000

Ewidencja pozabilansowa

Ma „Przychody niepodlegające opodatkowaniu” 50 000

Przeliczenie wartości bilansowej środka trwałego na początek czwartego roku:

wartość początkowa - amortyzacja skumulowana + utrata wartości (skumulowana)

500 000 zł - 275 000 zł + 0 zł = 225 000 zł

2. Przeliczenie amortyzacji i ustalenie odpisu amortyzacyjnego za czwarty rok:

zaktualizowana wartość bilansowa : liczba lat pozostałych do zakończenia amortyzacji

225 000 zł : 2 lata = 112 500 zł

Wn „Amortyzacja” 112 500

Ma „Umorzenie środków trwałych” 112 500

3. Naliczenie odpisu amortyzacyjnego za piąty rok:

Wn „Amortyzacja” 112 500

Ma „Umorzenie środków trwałych” 112 500

• art. 28 ust. 1 pkt 1, art. 28 ust. 7, art. 31, art. 32 ust. 1-5, art. 33 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• pkt 2.2, 2.3, 3.5, 4.1, 4.2, 4.3 uchwały nr 6/07 Komitetu Standardów Rachunkowości z 26 czerwca 2007 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Standardu Rachunkowości nr 4 „Utrata wartości aktywów”

• MSR nr 36 „Utrata wartości aktywów”

• art. 16c pkt 5, art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA