REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalać odpisy amortyzacyjne od ulepszonych środków trwałych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od kiedy i od jakiej wartości należy dokonywać odpisów umorzeniowych od ulepszonych środków trwałych amortyzowanych metodą liniową i degresywną?

RADA

REKLAMA

Odpisów amortyzacyjnych w przypadku zarówno metody liniowej, jak i metody degresywnej należy dokonywać od wartości początkowej środka trwałego powiększonej o sumę wydatków poniesionych na jego ulepszenie. Rozpoczęcie amortyzacji następuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został ulepszony.

UZASADNIENIE

Ulepszenie środka trwałego polega na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji i powoduje wzrost wartości użytkowej tego środka. W związku z tym poniesione nakłady zwiększają jego wartość początkową.

REKLAMA

Podwyższona wartość początkowa staje się nową podstawą ustalania odpisów amortyzacyjnych. W związku z tym zmianie ulega także kwota amortyzacji za dany okres sprawozdawczy, niezależnie od tego, czy ulepszenie powoduje przedłużenie okresu użytkowania danego środka trwałego, czy też nie. Odpisów amortyzacyjnych należy dokonywać od nowej wartości, wykorzystując dotychczas stosowaną metodę i stawkę amortyzacyjną ustaloną zgodnie z przewidywanym okresem użytkowania ulepszonego środka trwałego, aż do momentu zrównania wartości umorzenia z nową wartością początkową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpisów amortyzacyjnych metodą liniową należy dokonywać od wartości początkowej środka trwałego powiększonej o sumę wydatków poniesionych na jego ulepszenie, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został ulepszony. Jeśli natomiast środek trwały jest amortyzowany metodą degresywną, moment rozpoczęcia odpisów amortyzacyjnych od ulepszonego środka trwałego różni się dla celów bilansowych i podatkowych.

Bilansowo zwiększenie wartości początkowej środka trwałego, a co za tym idzie - również zwiększenie odpisów amortyzacyjnych następuje, tak jak w przypadku metody liniowej, w roku dokonania ulepszenia tego środka. Natomiast dla celów podatkowych zmiany wartości początkowej należy dokonać dopiero od początku roku następującego po roku, w którym dokonano tego ulepszenia. W związku z tym nastąpi różnica między wartością bilansową tego środka a jego wartością podatkową, od której należy wyliczyć podatek odroczony. Jeśli jednostka rozpocznie wcześniej odpisy amortyzacyjne, wartość bilansowa środka będzie niższa niż podatkowa, dlatego powstaną ujemne różnice przejściowe mogące powodować konieczność utworzenia aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego.

Przykład

Jednostka kupiła w marcu 2005 r. środek trwały o wartości 400 000 zł. Rozpoczęcie odpisów amortyzacyjnych nastąpiło w kwietniu 2005 r. W kwietniu 2006 r. jednostka dokonała ulepszenia tego środka na kwotę 300 000 zł. Stawka amortyzacji liniowej wynosi 20%. W metodzie degresywnej amortyzacji dla celów podatkowych przyjęto również 20% stawkę amortyzacyjną i zastosowano współczynnik 2, natomiast dla celów bilansowych okres użytkowania określono na pięć lat z zastosowaniem współczynnika 2.

Tabela 1. Amortyzacja środka trwałego metodą liniową

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

* Wyliczenie odpisu amortyzacyjnego po dokonaniu ulepszenia środka trwałego w roku 2006: n miesiące I- IV: (400 000 zł x 20%) : 12 miesięcy x 4 miesiące = 26 667 zł, n miesiące V-XII: (700 000 zł x 20%) : 12 miesięcy x 8 miesięcy = 93 333 zł. W następnych latach: 700 000 zł x 20% = 140 000 zł.

Tabela 2. Amortyzacja środka trwałego metodą degresywną dla celów bilansowych ze współczynnikiem 2

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

* Wyliczenie odpisu amortyzacyjnego po dokonaniu ulepszenia środka trwałego w roku 2006:

• miesiące I-IV: (280 000 zł : 60 miesięcy x 2) x 4 miesiące = 37 333 zł,

• miesiące V-XII: (580 000 zł : 60 miesięcy x 2) x 8 miesięcy = 154 667 zł.

Tabela 3. Amortyzacja środka trwałego metodą degresywną z zastosowaniem współczynnika 2 - dla celów podatkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wyliczenie odpisu amortyzacyjnego po ulepszeniu środka trwałego przeprowadzonym w 2006 r. następuje dla celów podatkowych dopiero od 2007 r. Podstawą do jego naliczenia będą następujące kwoty:

• wartość netto na koniec 2006 r. - 168 000 zł,

• wartość ulepszenia w 2006 r. - 300 000 zł.

Podstawa amortyzacji w 2007 r.: 168 000 zł + 300 000 zł = 468 000 zł.

Amortyzacja za rok 2007 wyniesie: 468 000 zł x 20% x 2 = 187 200 zł.

W roku 2008 porównano odpisy amortyzacyjne liczone:

• metodą liniową: 700 000 zł x 20% = 140 000 zł,

• metodą degresywną: 280 800 zł x 40% = 112 320 zł.

Ponieważ wartość odpisów dokonywanych metodą degresywną jest mniejsza od liczonych metodą liniową, następuje przejście na metodę liniową. Zatem odpis amortyzacyjny w 2008 r. i w latach następnych wynosić będzie 140 000 zł.

Tabela 4. Porównanie odpisów amortyzacyjnych dokonywanych metodą liniową i degresywną

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na czym polega amortyzacja liniowa i degresywna

REKLAMA

Metoda amortyzacji liniowej, zwanej także równomierną, zakłada, że środek trwały zużywa się jednakowo w każdej jednostce czasu przez cały przewidywany okres jego używania. Amortyzacja środków trwałych tą metodą polega na dokonywaniu równomiernych odpisów z tytułu ich zużycia za kolejne okresy, tj. miesiące, kwartały, lata.

Z kolei degresywna metoda amortyzacji zakłada szybsze zużywanie się środka trwałego na początku okresu amortyzacji. W przypadku stosowania współczynnika amortyzacji w koszty odpisywana jest wyższa wartość. Amortyzacji ze współczynnikiem nie należy stosować przez cały okres amortyzowania środka trwałego. Zgodnie z przepisami podatkowymi w roku, w którym wartość odpisu amortyzacyjnego liczona metodą degresywną jest niższa od odpisu liczonego z zastosowaniem metody liniowej, należy przejść na liniową metodę amortyzacji.

• art. 32 ust. 1-3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

• art. 16h ust. 1-2, art. 16i, art. 16k ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 22h ust. 1, art. 22i, art. 22k ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA