REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalać odpisy amortyzacyjne od ulepszonych środków trwałych

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od kiedy i od jakiej wartości należy dokonywać odpisów umorzeniowych od ulepszonych środków trwałych amortyzowanych metodą liniową i degresywną?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Odpisów amortyzacyjnych w przypadku zarówno metody liniowej, jak i metody degresywnej należy dokonywać od wartości początkowej środka trwałego powiększonej o sumę wydatków poniesionych na jego ulepszenie. Rozpoczęcie amortyzacji następuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został ulepszony.

UZASADNIENIE

Ulepszenie środka trwałego polega na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji i powoduje wzrost wartości użytkowej tego środka. W związku z tym poniesione nakłady zwiększają jego wartość początkową.

Podwyższona wartość początkowa staje się nową podstawą ustalania odpisów amortyzacyjnych. W związku z tym zmianie ulega także kwota amortyzacji za dany okres sprawozdawczy, niezależnie od tego, czy ulepszenie powoduje przedłużenie okresu użytkowania danego środka trwałego, czy też nie. Odpisów amortyzacyjnych należy dokonywać od nowej wartości, wykorzystując dotychczas stosowaną metodę i stawkę amortyzacyjną ustaloną zgodnie z przewidywanym okresem użytkowania ulepszonego środka trwałego, aż do momentu zrównania wartości umorzenia z nową wartością początkową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpisów amortyzacyjnych metodą liniową należy dokonywać od wartości początkowej środka trwałego powiększonej o sumę wydatków poniesionych na jego ulepszenie, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został ulepszony. Jeśli natomiast środek trwały jest amortyzowany metodą degresywną, moment rozpoczęcia odpisów amortyzacyjnych od ulepszonego środka trwałego różni się dla celów bilansowych i podatkowych.

Bilansowo zwiększenie wartości początkowej środka trwałego, a co za tym idzie - również zwiększenie odpisów amortyzacyjnych następuje, tak jak w przypadku metody liniowej, w roku dokonania ulepszenia tego środka. Natomiast dla celów podatkowych zmiany wartości początkowej należy dokonać dopiero od początku roku następującego po roku, w którym dokonano tego ulepszenia. W związku z tym nastąpi różnica między wartością bilansową tego środka a jego wartością podatkową, od której należy wyliczyć podatek odroczony. Jeśli jednostka rozpocznie wcześniej odpisy amortyzacyjne, wartość bilansowa środka będzie niższa niż podatkowa, dlatego powstaną ujemne różnice przejściowe mogące powodować konieczność utworzenia aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego.

Przykład

Jednostka kupiła w marcu 2005 r. środek trwały o wartości 400 000 zł. Rozpoczęcie odpisów amortyzacyjnych nastąpiło w kwietniu 2005 r. W kwietniu 2006 r. jednostka dokonała ulepszenia tego środka na kwotę 300 000 zł. Stawka amortyzacji liniowej wynosi 20%. W metodzie degresywnej amortyzacji dla celów podatkowych przyjęto również 20% stawkę amortyzacyjną i zastosowano współczynnik 2, natomiast dla celów bilansowych okres użytkowania określono na pięć lat z zastosowaniem współczynnika 2.

Tabela 1. Amortyzacja środka trwałego metodą liniową

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

* Wyliczenie odpisu amortyzacyjnego po dokonaniu ulepszenia środka trwałego w roku 2006: n miesiące I- IV: (400 000 zł x 20%) : 12 miesięcy x 4 miesiące = 26 667 zł, n miesiące V-XII: (700 000 zł x 20%) : 12 miesięcy x 8 miesięcy = 93 333 zł. W następnych latach: 700 000 zł x 20% = 140 000 zł.

Tabela 2. Amortyzacja środka trwałego metodą degresywną dla celów bilansowych ze współczynnikiem 2

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

* Wyliczenie odpisu amortyzacyjnego po dokonaniu ulepszenia środka trwałego w roku 2006:

• miesiące I-IV: (280 000 zł : 60 miesięcy x 2) x 4 miesiące = 37 333 zł,

• miesiące V-XII: (580 000 zł : 60 miesięcy x 2) x 8 miesięcy = 154 667 zł.

Tabela 3. Amortyzacja środka trwałego metodą degresywną z zastosowaniem współczynnika 2 - dla celów podatkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wyliczenie odpisu amortyzacyjnego po ulepszeniu środka trwałego przeprowadzonym w 2006 r. następuje dla celów podatkowych dopiero od 2007 r. Podstawą do jego naliczenia będą następujące kwoty:

• wartość netto na koniec 2006 r. - 168 000 zł,

• wartość ulepszenia w 2006 r. - 300 000 zł.

Podstawa amortyzacji w 2007 r.: 168 000 zł + 300 000 zł = 468 000 zł.

Amortyzacja za rok 2007 wyniesie: 468 000 zł x 20% x 2 = 187 200 zł.

W roku 2008 porównano odpisy amortyzacyjne liczone:

• metodą liniową: 700 000 zł x 20% = 140 000 zł,

• metodą degresywną: 280 800 zł x 40% = 112 320 zł.

Ponieważ wartość odpisów dokonywanych metodą degresywną jest mniejsza od liczonych metodą liniową, następuje przejście na metodę liniową. Zatem odpis amortyzacyjny w 2008 r. i w latach następnych wynosić będzie 140 000 zł.

Tabela 4. Porównanie odpisów amortyzacyjnych dokonywanych metodą liniową i degresywną

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na czym polega amortyzacja liniowa i degresywna

REKLAMA

Metoda amortyzacji liniowej, zwanej także równomierną, zakłada, że środek trwały zużywa się jednakowo w każdej jednostce czasu przez cały przewidywany okres jego używania. Amortyzacja środków trwałych tą metodą polega na dokonywaniu równomiernych odpisów z tytułu ich zużycia za kolejne okresy, tj. miesiące, kwartały, lata.

Z kolei degresywna metoda amortyzacji zakłada szybsze zużywanie się środka trwałego na początku okresu amortyzacji. W przypadku stosowania współczynnika amortyzacji w koszty odpisywana jest wyższa wartość. Amortyzacji ze współczynnikiem nie należy stosować przez cały okres amortyzowania środka trwałego. Zgodnie z przepisami podatkowymi w roku, w którym wartość odpisu amortyzacyjnego liczona metodą degresywną jest niższa od odpisu liczonego z zastosowaniem metody liniowej, należy przejść na liniową metodę amortyzacji.

• art. 32 ust. 1-3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

• art. 16h ust. 1-2, art. 16i, art. 16k ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 22h ust. 1, art. 22i, art. 22k ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA