REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalać odpisy amortyzacyjne od ulepszonych środków trwałych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od kiedy i od jakiej wartości należy dokonywać odpisów umorzeniowych od ulepszonych środków trwałych amortyzowanych metodą liniową i degresywną?

RADA

REKLAMA

Odpisów amortyzacyjnych w przypadku zarówno metody liniowej, jak i metody degresywnej należy dokonywać od wartości początkowej środka trwałego powiększonej o sumę wydatków poniesionych na jego ulepszenie. Rozpoczęcie amortyzacji następuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został ulepszony.

UZASADNIENIE

Ulepszenie środka trwałego polega na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji i powoduje wzrost wartości użytkowej tego środka. W związku z tym poniesione nakłady zwiększają jego wartość początkową.

REKLAMA

Podwyższona wartość początkowa staje się nową podstawą ustalania odpisów amortyzacyjnych. W związku z tym zmianie ulega także kwota amortyzacji za dany okres sprawozdawczy, niezależnie od tego, czy ulepszenie powoduje przedłużenie okresu użytkowania danego środka trwałego, czy też nie. Odpisów amortyzacyjnych należy dokonywać od nowej wartości, wykorzystując dotychczas stosowaną metodę i stawkę amortyzacyjną ustaloną zgodnie z przewidywanym okresem użytkowania ulepszonego środka trwałego, aż do momentu zrównania wartości umorzenia z nową wartością początkową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpisów amortyzacyjnych metodą liniową należy dokonywać od wartości początkowej środka trwałego powiększonej o sumę wydatków poniesionych na jego ulepszenie, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został ulepszony. Jeśli natomiast środek trwały jest amortyzowany metodą degresywną, moment rozpoczęcia odpisów amortyzacyjnych od ulepszonego środka trwałego różni się dla celów bilansowych i podatkowych.

Bilansowo zwiększenie wartości początkowej środka trwałego, a co za tym idzie - również zwiększenie odpisów amortyzacyjnych następuje, tak jak w przypadku metody liniowej, w roku dokonania ulepszenia tego środka. Natomiast dla celów podatkowych zmiany wartości początkowej należy dokonać dopiero od początku roku następującego po roku, w którym dokonano tego ulepszenia. W związku z tym nastąpi różnica między wartością bilansową tego środka a jego wartością podatkową, od której należy wyliczyć podatek odroczony. Jeśli jednostka rozpocznie wcześniej odpisy amortyzacyjne, wartość bilansowa środka będzie niższa niż podatkowa, dlatego powstaną ujemne różnice przejściowe mogące powodować konieczność utworzenia aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego.

Przykład

Jednostka kupiła w marcu 2005 r. środek trwały o wartości 400 000 zł. Rozpoczęcie odpisów amortyzacyjnych nastąpiło w kwietniu 2005 r. W kwietniu 2006 r. jednostka dokonała ulepszenia tego środka na kwotę 300 000 zł. Stawka amortyzacji liniowej wynosi 20%. W metodzie degresywnej amortyzacji dla celów podatkowych przyjęto również 20% stawkę amortyzacyjną i zastosowano współczynnik 2, natomiast dla celów bilansowych okres użytkowania określono na pięć lat z zastosowaniem współczynnika 2.

Tabela 1. Amortyzacja środka trwałego metodą liniową

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

* Wyliczenie odpisu amortyzacyjnego po dokonaniu ulepszenia środka trwałego w roku 2006: n miesiące I- IV: (400 000 zł x 20%) : 12 miesięcy x 4 miesiące = 26 667 zł, n miesiące V-XII: (700 000 zł x 20%) : 12 miesięcy x 8 miesięcy = 93 333 zł. W następnych latach: 700 000 zł x 20% = 140 000 zł.

Tabela 2. Amortyzacja środka trwałego metodą degresywną dla celów bilansowych ze współczynnikiem 2

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

* Wyliczenie odpisu amortyzacyjnego po dokonaniu ulepszenia środka trwałego w roku 2006:

• miesiące I-IV: (280 000 zł : 60 miesięcy x 2) x 4 miesiące = 37 333 zł,

• miesiące V-XII: (580 000 zł : 60 miesięcy x 2) x 8 miesięcy = 154 667 zł.

Tabela 3. Amortyzacja środka trwałego metodą degresywną z zastosowaniem współczynnika 2 - dla celów podatkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Wyliczenie odpisu amortyzacyjnego po ulepszeniu środka trwałego przeprowadzonym w 2006 r. następuje dla celów podatkowych dopiero od 2007 r. Podstawą do jego naliczenia będą następujące kwoty:

• wartość netto na koniec 2006 r. - 168 000 zł,

• wartość ulepszenia w 2006 r. - 300 000 zł.

Podstawa amortyzacji w 2007 r.: 168 000 zł + 300 000 zł = 468 000 zł.

Amortyzacja za rok 2007 wyniesie: 468 000 zł x 20% x 2 = 187 200 zł.

W roku 2008 porównano odpisy amortyzacyjne liczone:

• metodą liniową: 700 000 zł x 20% = 140 000 zł,

• metodą degresywną: 280 800 zł x 40% = 112 320 zł.

Ponieważ wartość odpisów dokonywanych metodą degresywną jest mniejsza od liczonych metodą liniową, następuje przejście na metodę liniową. Zatem odpis amortyzacyjny w 2008 r. i w latach następnych wynosić będzie 140 000 zł.

Tabela 4. Porównanie odpisów amortyzacyjnych dokonywanych metodą liniową i degresywną

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na czym polega amortyzacja liniowa i degresywna

REKLAMA

Metoda amortyzacji liniowej, zwanej także równomierną, zakłada, że środek trwały zużywa się jednakowo w każdej jednostce czasu przez cały przewidywany okres jego używania. Amortyzacja środków trwałych tą metodą polega na dokonywaniu równomiernych odpisów z tytułu ich zużycia za kolejne okresy, tj. miesiące, kwartały, lata.

Z kolei degresywna metoda amortyzacji zakłada szybsze zużywanie się środka trwałego na początku okresu amortyzacji. W przypadku stosowania współczynnika amortyzacji w koszty odpisywana jest wyższa wartość. Amortyzacji ze współczynnikiem nie należy stosować przez cały okres amortyzowania środka trwałego. Zgodnie z przepisami podatkowymi w roku, w którym wartość odpisu amortyzacyjnego liczona metodą degresywną jest niższa od odpisu liczonego z zastosowaniem metody liniowej, należy przejść na liniową metodę amortyzacji.

• art. 32 ust. 1-3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

• art. 16h ust. 1-2, art. 16i, art. 16k ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 22h ust. 1, art. 22i, art. 22k ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA