REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycena i ewidencja nabytych gruntów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lidia Michalska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka kupiła nieruchomość, na którą składają się dwie przyległe do siebie działki (o kolejnych numerach ewidencyjnych). Czy możemy przyjąć całość jako jeden środek trwały, czy też powinniśmy tę nieruchomość uznać za dwa oddzielne środki? Jeśli będą to dwa oddzielne środki trwałe, to w jakiej wartości wprowadzić je do ksiąg (w akcie notarialnym jest podana łączna kwota, wszelkie opłaty też są ponoszone łącznie)?

RADA

REKLAMA

Nieruchomości, w tym przypadku działki, których nabycie udokumentowano aktem notarialnym, kupione na potrzeby własne jednostki, należy ująć w księgach jako środki trwałe. Jeżeli dla każdej działki jest ustalona odrębna księga wieczysta (działki mają osobny numer ewidencyjny), to w księgach rachunkowych każdą z tych działek należy ująć jako oddzielny środek trwały.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Grunty należy zaliczać do środków trwałych i wyceniać według ceny nabycia. W przypadku kupionych działek za cenę nabycia należy uznać kwotę powiększoną o koszty związane z zakupem, tj. opłaty notarialne, skarbowe itp. W tej kwestii prawo bilansowe i podatkowe się nie różni. Podobnie wygląda sprawa amortyzacji. Dla celów zarówno bilansowych, jak i podatkowych grunty nie podlegają amortyzacji (z wyjątkiem gruntów służących wydobyciu kopalin metodą odkrywkową - prawo bilansowe). Wynika to z faktu, że ze względu na swoją specyfikę grunty nie zużywają się i mają nieskończony okres użytkowania.

Na dzień oddania gruntów do użytkowania trzeba je wprowadzić do ksiąg rachunkowych. Ze względu na swoją specyfikę grunty nadają się do wykorzystania już w momencie zakupu, dlatego za dzień oddania do użytkowania nabytych działek zasadne jest przyjęcie daty podpisania aktu notarialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ewidencji środków trwałych należy utworzyć oddzielną kartotekę dla każdej z działek. Ustawa o rachunkowości wymaga bowiem prowadzenia księgi pomocniczej m.in. dla środków trwałych, a także środków trwałych w budowie. Konta ksiąg pomocniczych są prowadzone w ujęciu systematycznym jako wyodrębniony system ksiąg, kartotek (zbiorów kont), komputerowych zbiorów danych, uzgodniony z saldami i zapisami na kontach księgi głównej. W ewidencji analitycznej należy dodatkowo podać numery działek, ich powierzchnię oraz wartość początkową każdej z działek.

Ponieważ w akcie notarialnym widnieje łączna kwota nabycia działek, więc wartość początkową każdej z nich można ustalić proporcjonalnie do powierzchni. Opłatę notarialną oraz dodatkowe koszty należy podzielić równomiernie dla każdego środka trwałego.

Przykład

Spółka X kupiła nieruchomość o powierzchni 7500 m2, na którą składają się dwie przyległe do siebie działki. Nieruchomość kupiono za cenę 28 zł za m2. Działki są oddzielnymi nieruchomościami. Oznacza to, że każda z nich ma odrębny numer i księgę wieczystą. Działki mają powierzchnię 3000 m2 i 4500 m2.

Podpisano akt notarialny na kwotę 210 000 zł. Opłata notarialna oraz dodatkowe koszty wyniosły 1810 zł. Dla uproszczenia w ewidencji pominięto rozliczenie VAT.

Ewidencja księgowa

1. Faktura za nieruchomości na kwotę 210 000 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 210 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 210 000

2. Opłaty notarialne i sądowe:

Wn „Rozliczenie zakupu” 1 810

Ma „Pozostałe rozrachunki” 1 810

3. Rozliczenie konta „Rozliczenie zakupu”:

Wn „Środki trwałe w budowie” 211 810

Ma „Rozliczenie zakupu” 211 810

4. Przyjęcie nieruchomości do używania:

Wn „Środki trwałe”

- w analityce „Działka I” 84 724

- w analityce „Działka II” 127 086

Ma „Środki trwałe w budowie” 211 810

Tabela. Ustalenie wartości początkowej dla poszczególnych działek

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 15, ust. 4, art. 16, 17, 28 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 77, poz. 649

• art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a), art. 16c, art. 16g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666

Lidia Michalska

księgowa z licencją MF

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA