REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować przekazanie materiałów budowlanych na cele osobiste

REKLAMA

Prowadzę działalność budowlaną (usługi wodno-kanalizacyjne, c.o., gaz). Jestem podatnikiem VAT. Zakupione wcześniej na firmę materiały budowlane planuję wykorzystać również do celów osobistych przy budowie własnego budynku mieszkalnego o powierzchni użytkowej 178 m2. Jak prawidłowo postąpić z kosztami zakupionych i zaksięgowanych materiałów w pkpir? Czy powinienem z tytułu tego przekazania wystawić faktury wewnętrzne?

RADA

Autopromocja

Materiały budowlane zakupione przez Pana do celów prowadzonej działalności gospodarczej, które zostaną przekazane na Pana cele osobiste, powinien Pan wystornować z kolumny 10 pkpir w dacie ich przekazania. Czynność ta podlega opodatkowaniu VAT. Należy ją udokumentować fakturą wewnętrzną.

UZASADNIENIE

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych (art. 22 updof). Treść tego przepisu wskazuje, że aby podatnik mógł dany wydatek zakwalifikować jako koszt podatkowy, powinien wykazać, że z całą pewnością wydatek ten został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu albo zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Ewidencja w pkpir

W przypadku przekazania materiałów budowlanych zakupionych uprzednio do celów prowadzonej działalności gospodarczej na cele osobiste podatnika poniesiony wydatek przestaje mieć związek z prowadzoną działalnością. Nie powinien zatem stanowić kosztu uzyskania przychodu. W dniu przekazania tych materiałów na Pana cele osobiste należy dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów w wysokości wartości przekazanych materiałów. Korekty powinien Pan dokonać poprzez wypisanie tej kwoty ze znakiem minus lub kolorem czerwonym z kolumny 10 „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu”. Przekazanie powinno zostać udokumentowane protokołem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Przekazanie materiałów nabytych pierwotnie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na cele osobiste podatnika należy udokumentować protokołem przekazania. Podatnik powinien również wystornować wartość przekazanych materiałów z kolumny 10 „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu”.

Rozliczenie VAT

Za dostawę towarów opodatkowaną VAT uznaje się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).

 

Zatem przekazanie przez Pana materiałów na cele osobiste będzie skutkowało koniecznością rozliczenia VAT odliczonego przy ich zakupie. Czynność tę ma Pan obowiązek udokumentować fakturą wewnętrzną (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT). Za podstawę opodatkowania powinien Pan przyjąć cenę nabycia tych towarów bez podatku (art. 29 ust. 10 ustawy o VAT).

WAŻNE!

Przekazanie przez podatnika towarów zakupionych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na jego cele osobiste podlega opodatkowaniu VAT. Czynność tę należy udokumentować fakturą wewnętrzną.

PRZYKŁAD

Pan Kowalski prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług budowlanych. W lipcu dokonał zakupu materiałów na kwoty brutto 1500,00 zł i 2300,10 zł. Materiały z pierwszego zakupu zużył do prowadzonej działalności gospodarczej. Materiały z drugiego zakupu przeznaczył na budowę prywatnego budynku mieszkalnego. Przekazanie udokumentował stosownym protokołem.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja poszczególnych zdarzeń w pkpir za lipiec powinna wyglądać następująco:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W deklaracji VAT-7 za lipiec pan Kowalski wykaże VAT należny od przekazanych na cele prywatne materiałów budowlanych.

• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 131, poz. 764

• art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. Nr 134, poz. 780

Justyna Michałowska

księgowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ubezpieczenie dla firmy – czy to mi się opłaci? Spokój za 1 promil wartości majątku

Co trzeba wiedzieć o ubezpieczeniu biznesu i firmy. Ile to kosztuje, co można ubezpieczyć? I najważniejsze: czy ubezpieczenie się opłaci?

Opodatkowanie wyrównawcze od 2025 roku. Trzy nowe podatki dla biznesu. Konsultacje trwają do 24 maja 2024 r.

W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. Ustawa ta ma wprowadzić w Polsce od 2025 roku system globalnego podatku minimalnego oparty o trzy rodzaje podatku wyrównawczego:  globalny podatek wyrównawczy, krajowy podatek wyrównawczy oraz podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków. Konsultacje publiczne tego projektu zakończą się 24 maja 2024 r. Do tego dnia można przesyłać do MF swoje uwagi i opinie.

Fundacja rodzinna - opodatkowanie i oskładkowanie świadczeń dla beneficjentów

Fundacja rodzinna jako instytucja prawna będzie 22 maja 2024 r. obchodzić swoje pierwsze urodziny. Zgodnie z ustawowymi celami ma służyć do zarządzania i kumulowania majątku w interesie beneficjentów oraz wypłacania im świadczeń. Jakie są zasady opodatkowania i oskładkowania świadczeń na rzecz beneficjentów fundacji rodzinnej?

Projekt: Kasowy PIT. Na czym polega

Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Ta nowelizacja ma wprowadzić od 1 stycznia 2025 roku przepisów określających zasady tzw. kasowego PIT. Ta forma rozliczeń polegać ma na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Ale nie każdy będzie mógł korzystać z kasowego PIT. Jedynie przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. Aktualnie trwają konsultacje i opiniowanie tego projektu.

Składka zdrowotna 2025 r. Nowe zasady obliczania należności na rzecz ZUS-u. Kto ile zapłaci?

Od 2025 roku zmienią się zasady rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Zapowiedzieli to minister zdrowia Izabela Leszczyna i minister finansów Andrzej Domański na konferencji prasowej w dniu 21 marca 2024 r. Wtedy podano też najważniejsze założenia tych zmian. Co ma się zmienić od przyszłego roku?

Czy klimatyzację można odliczyć od podatku?

Czy wydatki poniesione na wyposażenie domu w klimatyzację, czyli koszty jej zakupu i montażu, można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej? A co w przypadku ulgi termomodernizacyjnej?

Kiedy można anulować fakturę?

Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Kiedy więc można anulować fakturę i jak to zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Jak przebiega finansowanie faktur?
Finansowanie faktur, zwane również faktoringiem, to istotny element strategii finansowej wielu przedsiębiorstw. Proces ten umożliwia bowiem firmom uzyskanie dostępu do środków pieniężnych, poprzez sprzedaż swoich nieuregulowanych faktur firmie faktoringowej. Choć działanie to może wydawać się skomplikowane, to faktoring jest w rzeczywistości bardzo prosty. Jak przebiega finansowanie faktur?
Wskaźnik ściągalności zaległych podatków rośnie, ale wciąż jest wiele do poprawy. Egzekucja należności innego rodzaju jest bardzo dużym problemem

W ubiegłym urzędy skarbowe wyegzekwowały ponad 40 proc. zaległości podatkowych. Budżet państwa odzyskał dzięki temu 6,6 mld zł – informuje dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna". Egzekucja należności innego rodzaju jest jednak bardzo dużym problemem.

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

REKLAMA