Jak ujmować w księgach wydatki ponoszone na kartki świąteczne
REKLAMA
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Interpretacje urzędów skarbowych wskazują, że wydatek na zakup kart świątecznych z widocznym logo firmy wysyłanych kontrahentom będą mogły być uznane za koszty uzyskania przychodu. W ewidencji księgowej koszt związany z ich zakupem powinien zostać odniesiony na konto „Pozostałe koszty”.
UZASADNIENIE
Od 1 stycznia 2007 r. ustawodawca wyłączył możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wydatków na reprezentację (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Niejako w zamian za to wydatki uznawane za reklamę (niezależnie, czy jest ona publiczna, czy niepubliczna) mogą być od 2007 r. zaliczane do kosztów uzyskania przychodu w pełnej wysokości.
Wysyłanie kart świątecznych kontrahentom jest rozpowszechnionym zwyczajem biznesowym, mającym między innymi za zadanie nie tylko zbudowanie dobrego wizerunku firmy, ale często i zachętę do korzystania z oferowanych usług czy nabycia towaru. Dotychczasowe interpretacje urzędów skarbowych skłaniają się ku stwierdzeniu, że wydatki na kartki świąteczne zawierające logo firmy stanowią koszty reklamy, a tym samym są uznawane za koszt uzyskania przychodu. Przykładem takiej interpretacji jest postanowienie z 13 września 2007 r. (sygn. PD.423-49/07) Lubelskiego Urzędu Skarbowego, gdzie mówi się wprost, że:
wydatki na kalendarze, długopisy, notatniki, kartki świąteczne, koszulki, upominki i prezenty dla kontrahentów, katalogi wyrobów, ulotki informacyjne, foldery prezentujące przedsiębiorstwo - zawierające widoczne logo firmy, stanowią koszty reklamy.
Podobne stanowisko można znaleźć w interpretacji Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 20 lipca 2007 r. (sygn. 1472/ROP1/423-267/07/MG), gdzie doprecyzowuje się, że:
Przekazywanie gadżetów reklamowych opatrzonych logo firmy, takich jak długopisy, latarki, zestawy pióro i długopis, kartki świąteczne, kubki, smycze, koszulki itp., w sytuacji gdy są to materiały opatrzone widocznym logo Podatnika lub hasłem promującym określone wyroby lub usługi bądź samą Spółkę, będzie można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Natomiast w przypadku, gdy są to wartościowe przedmioty, a samo logo Podatnika jest umieszczone w dyskretny, nierzucający się w oczy sposób, to wręczenie takiego przedmiotu ma na celu w istocie stworzenie wizerunku, reprezentację Podatnika. Takie wydatki nie będą mogły być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Jeszcze w jednej interpretacji z 20 kwietnia 2007 r. stwierdza się (Urząd Skarbowy Łódź-Polesie, sygn. USII/423/14/2007), że:
Oznakowanie prezentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów (koszulka, długopis, kartka świąteczna, kubek, smycz, karteczki samoprzylepne, kalendarz itp.).
W ewidencji księgowej koszt związany z ich zakupem (faktury za usługi obce na cele reklamy) powinien zostać odniesiony na konto „Pozostałe koszty”.
Wn konto 409 „Pozostałe koszty” (w analityce: koszty reklamy)
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”
• art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238
Paweł Muż
ekonomista, księgowy
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat